Patru organizații internaționale le transmit guvernelor, într-un mesaj comun de Ziua Internațională a Profesorului, că profesorii reprezintă „coloana vertebrală a educației de calitate” și că, fără o mobilizare politică la cel mai înalt nivel, lumea riscă o criză educațională fără precedent

819 vizualizări
Foto: UNESCO
Cele patru organizații partenere – UNESCO, Organizația Internațională a Muncii, UNICEF și Education International – transmit că profesorii reprezintă „coloana vertebrală a educației de calitate” și că, fără o mobilizare politică la cel mai înalt nivel, lumea riscă o criză educațională fără precedent. Potrivit Global Report on Teachers, citat în mesaj, sunt necesari încă 44 de milioane de profesori la nivel mondial pentru a asigura accesul universal la educație primară și secundară până în 2030, iar numărul celor care părăsesc profesia s-a dublat în ultimii șapte ani.

Declinul profesiei didactice nu este doar o problemă de finanțare, ci și una de izolare profesională, se arată în mesajul care poate fi găsit la finalul articolului: cadrele didactice au puține oportunități reale de formare continuă, învățare între egali și cooperare instituțională. Mesajul atrage atenția că „inversarea tendinței actuale de abandon al profesiei necesită nu doar investiții, ci și politici care să favorizeze mediile de lucru colaborative pe tot parcursul carierei” .

Tema de anul acesta – Recasting teaching as a collaborative profession, adică
Reconfigurarea profesiei didactice ca una colaborativă – pledează pentru o schimbare de abordare: educația trebuie privită ca un efort colectiv, în care colaborarea între profesori, între discipline și între nivelurile de decizie devine o normă, nu o excepție. Această transformare implică trei direcții majore:

  • Formarea bazată pe cooperare, de la debutul carierei didactice – prin mentorat, co-predare și învățare între colegi.
  • Utilizarea tehnologiilor colaborative, care pot conecta profesorii din diferite regiuni și domenii, fără a substitui rolul uman esențial al educatorilor.
  • Participarea reală a profesorilor la decizia educațională, prin dialog social și implicare în elaborarea politicilor, pentru ca reformele să reflecte realitatea din sălile de clasă .

UNESCO, ILO, UNICEF și Education International fac un apel comun către guverne și parteneri internaționali pentru un angajament colectiv de recunoaștere a colaborării ca normă în profesia didactică: „Pentru că doar prin cooperare eficientă la toate nivelurile putem construi sisteme educaționale cu adevărat incluzive, echitabile și reziliente la nivel mondial.”

Acest mesaj global aduce în prim-plan ideea că soluția la criza profesorilor nu este individualizarea și presiunea pe performanță, ci solidaritatea profesională, sprijinul reciproc și co-responsabilitatea în actul educațional.

În contrast cu mesajul internațional al UNESCO, cel transmis de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, de Ziua Profesorului 2025, are un ton profund politic și defensiv. În timp ce UNESCO vorbește despre colaborare, sprijin și recunoașterea colectivă a profesorilor, ministrul român invocă „cel mai periculos an pentru țară după Revoluție” și justifică măsurile fiscal-bugetare ca fiind „raționale și decente”. Daniel David accentuează nevoia de „eficientizare” și de „schimbare de paradigmă”, prezentând austeritatea drept act de „patriotism modern”. Ziua Profesorului devine în mesajul ministrului Educației și Cercetării din România un prilej nu de recunoaștere a muncii cadrelor didactice, ci de reafirmare a unei reforme impuse în numele crizei.

Ziua Mondială a Profesorilor este sărbătorită anual pe 5 octombrie, pentru a celebra toți profesorii din întreaga lume. Ea marchează aniversarea adoptării Recomandării OIM/UNESCO din 1966 privind statutul cadrelor didactice, care stabilește repere legate de drepturile și responsabilitățile profesorilor, precum și standarde pentru formarea lor inițială și continuă, recrutare, angajare și condițiile de predare și învățare. Recomandarea privind statutul personalului didactic din învățământul superior, adoptată în 1997, completează documentul din 1966, acoperind și categoria profesorilor din învățământul universitar.

Ziua Mondială a Profesorilor este celebrată din 1994 și reprezintă o ocazie de a omagia modul în care profesorii transformă educația, dar și de a reflecta asupra sprijinului de care au nevoie pentru a-și valorifica pe deplin talentul și vocația, precum și asupra direcțiilor viitoare ale profesiei la nivel global.


2 comments
  1. Ma tem ca declinul este iremediabil ! Tot ce se întâmplă in lume arata ca omenirea din aceasta generație si-a atins limitele si urmeaza sa cada ….

  2. Participarea reală a profesorilor la decizia educațională, prin dialog social și implicare în elaborarea politicilor, pentru ca reformele să reflecte realitatea din sălile de clasă .

    Hahaha! Ăștia știu cu cine discută? Cu Deca – îmi impun legea și nu ascult pe nimeni!! Cu David – îmi impun planurile cadru pe care nu le-am modificat indiferent ce-au spus profesorii, ce știu ei, eu sunt mesia! Cu Bolojan și David în tandem – care taie, comasează, desființează fără să întrebe pe nimeni, se apucă acum să vadă dacă era bine.

    Cu ăștia discută?! Toba bate, baba surdă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consilierul prezidențial Ligia Deca: “platforma educațională ucraineană a făcut lucruri minunate” pentru elevii refugiați, dar “din nefericire înseamnă și că mulți dintre copiii ucraineni care sunt în România nu merg la școli românești. Am vrea să putem să-i folosim mai mult pe profesorii ucraineni care au statut de refugiat pe teritoriul României”

Mulți dintre copiii ucraineni aflați în România nu merg, “din nefericire”, la școli din România, chiar dacă acestea le pun la dispoziție educație în limba ucraineană, deoarece ei optează pentru…
Vezi articolul

Daniel David, despre profesorii cu depresie și burnout: Când ai o problemă psihologică, dacă ești educat, mergi la un psiholog sau la un psihiatru. Îi încurajez să apeleze, cum să spun, ca un semn de educație, nu ca o vulnerabilitate

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a afirmat referitor la depresie că „încă există o stigmatizare puternică, dar nu atât de puternică cum era în urmă cu 10 ani sau…
Vezi articolul