Edupedu.ro
  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Statistici
  • EduCare
    • Utilitar
    • Sprijin
    • Internațional
    • Contact
  • Analize
  • Evaluare Națională 2023
  • Bac 2023
  • BCR pentru comunitate
Statistici blog
  • 209.506.019 vizite
Edupedu.ro

Știri la zi despre educație

  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Statistici
  • EduCare
    • Utilitar
    • Sprijin
    • Internațional
    • Contact
  • Analize
  • Evaluare Națională 2023
  • Bac 2023
  • BCR pentru comunitate

EduPedu.ro este o organizație non-profit și depinde de tine

Donează

EduCare

Hub informațional educațional pentru refugiații ucraineni
  • Română
  • English
  • Українська
  • RO Flag
  • EN Flag
  • UK Flag
  • UTILITAR
  • SPRIJIN
  • INTERNAȚIONAL
  • CONTACT
Promovează-ți inițiativele de sprijin pentru refugiați
Pentru sprijin și informații email
  • EduCare
  • Utilitar

Peste 45% dintre refugiații ucraineni aflați în România sunt copii și doar 1 din 10 este înscris într-o școală sau grădiniță din sistemul nostru de învățământ

Redacția
  • 19 septembrie 2022
  • 6 minute read
  • No comments
545 de vizualizări
Foto: Cristian Nistor – Agerpres Foto
Total
14
Shares
14
0
0
0
0
0
Invazia militară a Rusiei în Ucraina a forțat până acum peste 7,2 milioane de cetățeni ucraineni să-și părăsească locuințele și să plece din țara lor, conform celor mai recente date ale UNCHR. Dintre ei, 4 milioane au aplicat pentru schemele de protecție temporară din statele gazdă. În România sunt înregistrați de Inspectoratul General pentru Imigrări 82.647 de ucraineni. Peste 45% dintre ei sunt copii. 

Familiile refugiate în România, mai ales cele care au copii, au nevoie de ajutor. Au nevoie de adăpost, de informații corecte și actualizate pentru accesul la educație și la locuri de muncă. Au nevoie de o șansă reală. 

  • EduCare este un proiect Edupedu.ro în parteneriat cu Fundația Bosch România care asigură informații și date corecte din domeniul educației, date obținute din surse oficiale, verificate și mai ales utile. Acest hub informațional educațional pentru sprijinul refugiaților va cuprinde și informații despre activitățile sau inițiativele organizațiilor sau entităților care se adresează acestora. Vocea comunității se va face și ea auzită, pentru că interacțiunea cu refugiații ucraineni trebuie să fie reală și firească.
Câți copii au nevoie de sprijin

Este vorba despre 39.434 de copii. De la începutul crizei umanitare, 4.278 de copii aflați în grija serviciilor sociale din Ucraina au fost identificați în România, dintre care 210 de copii sunt în prezent, încadrați în sistemul de protecţie specială din România, conform Autorității Naționale pentru Protecția Copilului.

Dintre copiii care au cerut protecția temporară a statului român, cei mai mulți sunt de vârstă preșcolară și în învățământul primar – peste 11.000, urmează grupa de vârstă corespondentă gimnaziului, adică claselor V-VIII cu peste 3.500 de copii și sunt înregistrați și peste 2.400 de liceeni, potrivit datelor oferite Edupedu.ro de către Inspectoratul General pentru Imigrări.

  • 0-5 ani 5.748
  • 6-10 ani 5.770
  • 11-14 ani 3.581
  • 15-18 ani 2.446
  • 19-22 ani 1.338

Statutul de protecție temporară oferă persoanelor strămutate din Ucraina acces gratuit la servicii de sănătate, servicii sociale, cazare, transport intern și o sumă forfetară pentru asigurarea strictului necesar.

Trebuie spus, însă, că aceste date nu reflectă numărul de persoane care s-au înregistrat pentru protecție temporară, dar cărora nu li s-a acordat încă acest statut, sau numărul de persoane care nu s-au înregistrat deloc pentru protecție temporară. Prin urmare, este posibil ca datele să nu surprindă toți oamenii care au fugit din Ucraina de la începutul invaziei ruse. Asta înseamnă că și mai mulți copiii sunt, potențial, în această situație în care trebuie să își continue învățarea și să-și cultive educația în condițiile în care și-au părăsit casele, o parte din familie, colegii, profesorii și învățătorii, școlile și tot universul lor de până acum.

O parte dintre acești copii au ajuns în școlile din România. Ministerul Educației are date centralizate care arată că la o săptămână de la debutul școlii sunt 4.031 de copii înscriși ca audienți, doar 10% din numărul total de copii ucraineni înregistrați în România. Dintre ei, 1.255 sunt preșcolari și 2.776 sunt elevi. Procedura prin care părinții își pot înscrie copiii la o școală sau o grădiniță din România poate fi accesată în detaliu aici. 

Ceilalți 9 din 10 copii aflați pe teritoriul României sunt, cel mai probabil, în legătură cu școlile și profesorii lor din Ucraina, continuă procesul de educație online pe platforma lansată de autoritățile de la Kiev. Cele mai importante informații de la Ministerul Educației, din Ucraina, pentru elevi și studenți pot fi accesate aici. 

La începutul perioadei de criză au fost asigurate serviciile de urgență, mai ales prin implicarea organizațiilor umanitare. Când copiii refugiați încep școala într-un loc nou, abia atunci începe adevărata muncă pentru autorități și pentru instituțiile care vor să-i susțină: ei trebuie să se adapteze la diferite așteptări academice, să învețe o nouă limbă, să creeze o identitate socială care să încorporeze atât mediul lor, cât și țara de reședință adoptată, potrivit celor mai noi ghiduri venite de la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Aceasta atrage atenția, pe baza experiențelor internaționale anterioare că dificultățile refugiaților sunt amplificate atunci când aceștia sunt segregați în zone sărace cu școli defavorizate.

Pentru România, ca pentru majoritatea vecinilor Ucrainei, aceasta este prima dată când se confruntă cu un val de refugiați de această amploare. Acest lucru face dificilă găsirea de răspunsuri coerente pe baza experienței. Este un moment în care trebuie să mergem spre alte țări, unele cu mai multă experiență, spre alte organizații și entități care au mai trecut cu succes prin astfel de situații. Ori asta poate face o diferență între reușită și eșec. 

Care sunt nevoile familiilor refugiate

Din luna mai 2022 până la finalul lunii august 2022 Agenția Națiunilor Unite pentru Refugiați – UNHCR – a colectat date într-un sondaj la care au participat 23.054 de cetățeni ucraineni. În România au fost 2.773 de răspunsuri, 12% din totalul participanților. 86% dintre respondenți au fost femei, iar 80% se separaseră de unul sau mai mulți membri ai familiei lor. Refugiații care au participat la sondaj provin mai ales din Odeska, Kharkivska și Kiev. 17% dintre respondenți au fost mai întâi strămutați în Ucraina, după care au fost forțați de război să părăsească țara. Cât despre documentele pe care le dețin, 25% nu aveau un pașaport biometric internațional.

Nivelul de educație al refugiaților participanți la acest sondaj are următoarea structură: studii superioare 47%, studii vocaționale 27%, studii liceale 21%. Înainte de a părăsi țara lor, 73% dintre cei care s-au refugiat în alt stat, printre care și România, și care au răspuns acestui demers, erau angajați. Doar 12% erau pensionari, iar 8% casnice. Domeniul în care lucrau cele mai multe persoane era Educație (12%) și Comerț (12%), urmate de Sănătate (6%), HoReCa(4%), Construcții (4%), Industria minieră (3%), Cosmetică (3%), Servicii sociale (3%), Administrație publică (3%).

Doi din trei refugiați (63%) au spus că intenționează să rămână în țara gazdă actuală în viitorul apropiat. Motivele lor sunt siguranța, legăturile de familie și angajarea. Doar 13% raportează că intenționează să se întoarcă în Ucraina în viitorul apropiat, dar două treimi dintre aceștia nu sunt siguri când anume vor face acest lucru.

Așa că este esențial ca nevoile acestor familii să fie asigurate și una dintre cele mai mari este nevoia de acces ușor la informații esențiale. Același sondaj arată că cea mai mare necesitate este pentru găsirea sprijinului financiar (58%), urmată de cea a găsirii unui loc de muncă (39%), a îngrijirii medicale adecvate (32%), a clarificării statutului legal din țara respectivă (27%), a unei locuințe (26%) și a asigurării educației (21%). 

Directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, Andreas Schleicher, un reputat specialist în științele educației și cercetător, pune în lumină ce poate însemna, concret, pentru un copil refugiat, o școală bună și profesori care să-i asculte și hrănească nevoile, dorințele și mai ales să-i descopere aptitudinile. 

„În 1954, Statele Unite și-au deschis granițele pentru un refugiat din Siria. Fiul său, Steve Jobs, a devenit unul dintre cei mai creativi antreprenori din lume, revoluționând industriile de la computerele personale și filmele animate până la telefoanele mobile și publicațiile digitale. Totul a devenit posibil pentru că țara gazdă i-a oferit o școală și profesori care l-au ajutat să-și dezvolte potențialul,” scrie Schleicher.

14
0
0
Share 14
Tweet 0
Share 0

Edupedu.ro este și pe Google News

ABONEAZĂ-TE
Redacția

Redacția EduPedu.ro - Tot ce e important să știi pentru Educația copilului tău. Află în timp real ce decizii iau autoritățile și cum influențează ele viața de zi cu zi a școlii și viața pe termen mediu și lung a românilor.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
  • EduCare
  • Sprijin
  • 3 minute read
  • No comments

O familie din Ucraina vrea să deschidă în Constanța o grădiniță cu predare în ucraineană, dar și cu ore de limba română: Copiii trebuie să se adapteze aici, în România

  • Redacția
  • 19 decembrie 2022
În Ucraina, Olexsandra era profesoară la o școală primară și Roman era economist. Ajunși în România, în februarie 2022, cu un copil mic, le-a fost greu să își caute de…
Vezi articolul
  • EduCare
  • Internațional
  • 3 minute read
  • No comments

Platforma europeană de tehnologii educaționale puse la dispoziția elevilor ucraineni strămutați, ce include și resurse românești: New Ukrainian School Hub

  • Redacția
  • 30 ianuarie 2023
Elevii și cadrele didactice din comunitățile de ucraineni refugiați din calea războiului au la dispoziție o colecție largă de resurse educaționale online, puse la dispoziție încă din vară pe o…
Vezi articolul
  • EduCare
  • Utilitar
  • 3 minute read
  • No comments

VIDEO Cursuri de română pentru copiii refugiați ucraineni, difuzate la “Teleșcoala” de TVR

  • Redacția
  • 2 martie 2023
13 lecții video de limba română pentru copiii refugiați ucraineni sunt disponibile pe canalul de YouTube al seriei Teleșcoala de la Televiziunea Română. Nivelul de limbă specificat este A2, adică…
Vezi articolul
  • EduCare
  • Educație
  • Sprijin
  • 3 minute read
  • No comments

Cursuri online gratuite pentru copiii refugiați și pentru profesori români care le predau acestora, puse la dispoziție de organizația Narada

  • Redacția
  • 21 octombrie 2022
În contextul războiului din Ucraina și al nevoii de integrare a elevilor ucraineni în sistemul de învățământ, organizația neguvernamentală Narada derulează, în perioada octombrie – 15 noiembrie 2022, un proiect…
Vezi articolul
  • EduCare
  • Educație
  • Știri
  • Utilitar
  • 6 minute read
  • No comments

Elevii refugiați pot participa la cursuri de inițiere în limba română, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial / Plata profesorilor se face din bugetele unităților de învățământ care organizează cursul – document

  • Redacția
  • 14 noiembrie 2022
Minorii și tinerii peste 18 ani care au dobândit o formă de protecție internațională pot participa la cursul de inițiere în limba română, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial.…
Vezi articolul
  • EduCare
  • Știri
  • 11 minute read
  • No comments

Zece povești ale copiilor ucraineni refugiați din România: Organizația Salvați Copiii România demarează o campanie de conștientizare despre sprijinul pentru acești copii

  • Redacția
  • 23 decembrie 2022
Organizația Salvați Copiii România acordă sprijin socio-emoțional și educațional copiilor refugiați care au fugit de război și stau în România. Ei merg la școală și unii au fost integrați în…
Vezi articolul
Dacă ești refugiat în România și ai copii de vârstă școlară, iar pentru asigurarea accesului la educație sau la servicii la care copiii au dreptul, ai nevoie de informații sau sprijin, atunci ne puteți scrie pe adresa
educare@edupedu.ro
Organizațiile sau instituțiile care propun evenimente, inițiative, proiecte educaționale în sprijinul refugiaților din Ucraina pot completa formularul următor, pentru a le promova în mod centralizat către potențialii beneficiari
Formular
COPYRIGHT

Pentru că scrieți despre educație, sau cu atât mai mult datorită acestui lucru, ar fi util să citați cu link, atunci când preluați un articol, părți dintr-un articol sau o idee care v-a inspirat. Noi, la EduPedu.ro ne-am asumat această conduită etică și sperăm că și publicațiile cu mult mai multă experiență vor face la fel. Ne bucurăm că găsiți subiecte interesante pe Edupedu.ro și suntem siguri că înțelegeți rugămintea noastră de a cita sursa (cu link), ca o declarație reciprocă de respect și profesionalism. Vă mulțumim!

DESPRE NOI

EduPedu.ro este o publicație online care găzduiește exclusiv articole din domeniul educației și cercetării. Urmărim constant cum sunt educați copiii noștri, cine și cum face politicile din educație și cercetare, cine și cum îi formează pe profesori, cât de adecvate la lumea în care trăim sunt sistemele de educație și cercetare.

CONTACT REDACȚIE

Adrese e-mail
raluca.pantazi@edupedu.ro
mihai.peticila@edupedu.ro
costin.ionescu@edupedu.ro
alexa.stanescu@edupedu.ro
diana.ghimisi@edupedu.ro
stefan.lefter@edupedu.ro
ramona.florea@edupedu.ro

Notă de informare cu privire la prelucrarea de date personale prin intermediul site-ului

Politica de cookie

Modifică setarile cookie-urilor

Publicitate și parteneriate

Adresă de e-mail
comunicare@edupedu.ro

Statistici edupedu.ro
  • 209.506.019 vizite
Total
14
Share
14
0
0
0
0