Prima etapă a Olimpiadei Societății de Matematică începe sâmbătă. Regulamentul concursului și modele de subiecte. Gologan: Vor fi teste grilă, susținute online

9.905 vizualizări
Radu Gologan / Foto: Digitaliada
Radu Gologan / Foto: Digitaliada
Olimpiada Societății de Matematică va avea loc anul acesta în patru etape, primele două, cele pe școală și pe județ vor avea loc online, utilizând chiar platformele facultăților de matematică, iar etapa națională ar putea fi organizată cu prezență fizică, dacă evoluția epidemiologică a pandemiei o va permite, a explicat pentru Edupedu.ro profesorul Radu Gologan, coordonatorul lotului olimpic de matematică al României.

„Etapa I este la libera alegere a profesorilor. Le-am recomandat niște modele de subiecte care vor fi toate teste grile, de rezolvat într-un timp rezonabil dar suficient de scurt ca să nu fie alte probleme. Sunt aproximativ 20 de întrebări într-un timp de două ore-două ore și jumătate.

Profesorii au libertatea de a organiza acest test cum doresc. Spre exemplu, profesorii de la clasă, profesorii dintr-o școală, profesorii dintr-un județ se pot organiza împreună, cum este cazul în nordul țării, unde mai multe filiale de-ale noastre lucrează pe platforma Universității din Baia Mare. În București sunt școli care sunt grupate împreună tot online, copiii stau acasă.

De asemenea, sunt câteva județe din sud-vest care tot așa, au o platformă pe care lucrează în comun. Mai avem o asociere cu o fundație care pregătește copiii de gimnaziu la matematică, Upper School. Copiii care rămân fără profesor care să-i înscrie sau școală care să organizeze se pot înscrie direct acolo.

Etapa următoare deja este pe o platformă națională pe care o construim noi împreună cu Intuitext și aceea va fi etapa națională, în același format multiple choice, însă corectarea o face calculatorul pe toată țara. Copiii care s-au calificat la prima etapă, asta înseamnă ceva mai mult din jumătate din punctajul pe toate problemele, vor fi înscriși de către profesori înainte de următoarea etapă, pe această platformă. Ea se va desfășura online.

A treia etapă sperăm să o putem desfășura fizic în centre universitare din țară. Sunt mai multe facultăți de matematică din țară care au promis că vor sprijini etapa finală”, a explicat Gologan.

Amintim că olimpiadele naționale organizate de Ministerul Educației au fost suspendate anul acesta școlar, urmând să fie reluate din 2021-2022, etapele naționale fiind programate în timpul săptămânii „Școala Altfel” din 2022.

Regulamentul de organizare:

Etapa I (unitate de învățământ)

Se desfășoară online, în organizarea profesorilor de la clasă sau a catedrei de matematică din școală, sub coordonarea Filialei locale a SSMR, și va consta în teste grilă la fiecare clasă cu 20-24 de întrebări cu răspuns unic.

De preferință 30% dintre întrebări vor fi inspirate din problemele din GMB sau SGM din anul 2020-21. Timp de lucru 2 ore. Va fi folosită una dintre platformele de conferințe (Zoom, Google Meet, etc.) cu obligația deschiderii camerelor de către elevi și transmiterea către profesor a copiilor scanate ale răspunsurilor în maximum 15 minute după examen. Datele de desfășurare vor fi la alegerea profesorilor (școlii), dintre 20 și 27 februarie 2021. Timp de lucru 2 ore.

Profesorii de la clasă vor înregistra calificații o dată cu lansarea platformei naționale.

Se recomanda calificarea elevilor care realizează cel puțin 75% din punctaj.

Profesorii, școlile sau filialele pot folosi platforme dedicate testării. Pe astfel de platforme corectura se realizează instantaneu, la terminarea testului. Punctajul se poate comunica imediat, sau decalat (de exemplu la 15 minute de la terminarea timpului de lucru stabilit – pentru a nu avea situații în care anumiți elevi își fac conturi fictive doar pentru a vedea răspunsurile), iar toate rezultatele se înregistrează automat într-o bază de date comună.

Observație. În situația în care vreun elev dorește a participa fără ca profesorul/școala lui să dorească organizarea, el va fi îndrumat a se înscrie la alt profesor din filiala respectivă. Responsabilii filialei vor putea organiza testări cu astfel de elevi.

Modele de subiecte pentru gimnaziu:
Modele de subiecte pentru liceu:
Etapa a II-a (locală)

Se va desfășura online, la data de 20 martie 2021, orele 1000, pe platforma Naţională a Olimpiadei (construită de SSMR și Intuitext). Profesorii se vor înscrie în prealabil (începând cu 10 martie) pe această platformă prin filialele SSMR, urmând apoi să înscrie datele copiilor calificați la prima etapă.

Aceștia vor primi înainte de concurs parolele necesare participării. Vor fi 24 de întrebări grilă cu diverse permutări ale problemelor și variantelor de răspuns generate aleatoriu pentru fiecare elev. Timp de lucru 2 ore. Rezultatele se încarcă automat.

Observație 1. În situațiile în care elevul nu poate accesa de acasă platforma, va fi sprijinit de profesorul său să participe din alt loc dotat cu tehnica necesară.

Observație 2. Numărul celor calificați pentru etapa a III-a la fiecare clasă va fi decis de Comitetul Științific al Olimpiadei.

Descarcă de mai jos programa pentru olimpiada de matematică la gimnaziu și la liceu:

Etapa a III-a (națională)

La aceasta etapă vor participa doar elevii claselor VII-XII. Elevii din clasele a V-a și a VI-a vor fi premiaţi la nivel naţional de SSMR după rezultatele obţinute la etapa a II-a. Filialele pot organiza independent etapa finală pentru a V-a și a VI-a tot online dar la nivel local.

Etapa a III-a se va desfășura cu participare fizică efectivă în centre universitare (București, Baia-Mare, Iași, Brașov, Timișoara, Craiova, Constanța) la mijlocul lunii aprilie, în funcție de evoluția medicală în țară. Elevii calificați la etapa locală, vor fi înscriși în centre în funcție de județul de proveniență.

Proba va consta în 4 probleme, după formatul obișnuit al olimpiadelor naționale. Timp de lucru 3 ore. Proba va fi urmărită video iar copiile scanate ale rezolvărilor vor fi încărcate de către organizatori pe platformă, imediat după concurs.

Comitetul de organizare va anunța din timp o formă de desfășurare online, daca situația pandemică nu permite prezența fizică a elevilor.

Corectura se va face online de o Comisie Națională de Evaluare (numită de către Comitetul de Organizare), în prima săptămână după probă. Platforma de concurs va genera în prealabil coduri pentru fiecare elev, astfel încât la evaluare numele și proveniența elevilor să nu fie cunoscute.

Comitetul Științific va rezolva eventualele contestații și va propune Comitetului de Organizare validarea rezultatelor, inclusiv calificări pentru etapa de selecție.

Etapa a IV-a (selecția loturilor)

În funcție de rezultatele de la faza finală, aproximativ 40 de elevi de la clasele IX-XII și 30 de la clasele VII-VIII (eventual și clasa a IX-a, în funcție de vârstă) vor participa la București la două teste de calificare pentru alcătuirea loturilor naționale.

Costurile de deplasare și ședere în București vor fi suportate de către școlile din care provin elevii sau de către părinți. Dată fiind situația pandemică, în situații excepționale, SSMR va putea deconta cheltuielile unor elevi, pe baza unei cereri prealabile.

Observație. Comitetul Ştiințific va putea decide acordarea de wild-carduri, pentru maximum 10 elevi care nu au obținut calificarea dar au obținut medalii la ultimele două ediții ale Olimpiadelor Internaționale sau Balcaniadelor.

Sursă foto: Digitaliada


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Suntem 4,9 milioane de tineri și vă spunem NOI dacă avem nevoie de educație sexuală!” Educația sexuală în școli, motiv de scandal între AUR, Ministerul Educației și o coaliție de ONG-uri

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) cere explicații Ministerului Educației, după ce secretarul de stat Maria Ștefania Manea a fost citat într-un comunicat de presă al unor organizații neguvernamentale care anunță…
Vezi articolul

VIDEO Educația alături de sănătate ar trebui să se axeze pe competențe europene, susține europarlamentarul Dragoș Tudorache: S-a văzut în situații de criză că este nevoie de o viziune europeană

„Există și această discuție foarte serioasă în Uniunea Europeană, dacă nu e cazul, modificând tratatele bineînțeles, să aducem partea de educație mai mult către zona de competențe europene. Eu cred…
Vezi articolul