Procedura de adaptare a examenelor pentru elevii cu tulburări de auz, văz, învățare și din spectrul autist a fost aprobată de minister

4.361 de vizualizări
Procedura de adaptare a examenelor pentru elevii cu tulburări de auz, văz
Foto: Unsplash.com
Ministerul Educației anunță că a aprobat procedura cerută de asociațiile pentru dreturile copiilor, prin care sunt asigurate la examenele naționale condițiile adaptate pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficienţe de auz/tulburare de spectru autist/tulburări specifice de învățare. Este vorba despre Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de Bacalaureat – sesiunea 2019. Edupedu.ro a scris recent despre aceste solicitări din partea FEDRA.

Concret, noua metodologie aprobată de Minister creează cadrul propriu-zis pentru susținerea examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat de către candidații cu deficiențe prin ajustarea modalităților de examinare, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei şi dă exemple de asemenea adaptări.

Ce este procedura de adaptare a examenelor pentru elevii cu tulburări de auz, văz

În același timp, conform precizărilor din procedurile privind examenele naţionale, Comisiile de examen judeţene/ISMB pot aproba şi alte măsuri de susţinere a probelor pentru elevii cu deficienţe, la propunerea comisiilor din unităţile de învăţământ, în cazul Evaluării Naţionale, sau la propunerea comisiilor judeţene/ISMB, în cazul examenului de Bacalaureat, mai arată ministerul într-un comunicat primit la redacție.

Reamintim că Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist a solicitat Ministerului Educației să ia următoarele măsuri urgente în vederea înlăturării barierelor de acces din calea incluziunii copiilor cu cerințe educative speciale diagnosticați cu tulburări din spectrul autist în învățământul de masă:

1. Emiterea de urgență a procedurii de adaptare a simulărilor și testărilor naționale pentru elevii cu tulburări din spectrul autist pentru anul 2019.

Motiv: se apropie simulările și testările naționale, primele aflate la distanță de sub o lună și MEN a emis pentru anul în curs doar procedura de adaptare a examenelor pentru copiii cu tulburări de învățare (dislexie, discalculie, disgrafie). Procedura pentru elevii cu tulburare de spectru autist, deficiențe de auz și deficiențe de vedere a fost emisă și în 2018 cu o întârziere nepermisă, respectiv în 31.05.2018, fapt care a împiedicat elevii cu tulburări din spectrul autist să beneficieze de condițiile speciale de egalizare a șanselor

2. Adaptarea examenelor și testărilor naționale și din punct de vedere al conținutului, nu doar al formei

Motiv: în prezent elevii cu cerințe educative speciale din România învață după programe adaptate, însă examenele și testările naționale nu sunt adaptate din punct de vedere al conținutului, ci doar al formei, motiv invocat de foarte multe cadre didactice care refuză astfel să adapteze programele și curiculele acestor elevi, în ciuda legislației.

3. Locuri speciale la licee și școli de meserii pe modelul locurilor rezervate pentru romi.

Motiv: copiii cu dizabilități neuropsihice fac parte dintr-o categorie defavorizată, sistemul nu le oferă suficient personal de suport, școlile speciale nu îi pregătesc pentru viață și, deși pot avea abilități deosebite, nu au acces la învățământ de calitate și, pe cale de consecință, la integrare pe piața muncii. Devin astfel asistați social pentru tot parcursul vieții, costând statul mult mai mult decât dacă ar deveni funcționali și cât mai independenți.

4. Incluziune reală (fiecare unitate de învățământ să fie obligată să integreze 3-5% copii cu CES și o justă distribuire a personalului de suport: profesori de sprijin, logopezi, consilieri).

Motiv: În prezent, așa cum arată studiile derulate de specialiști, incluziunea în școlile și grădinițele de masă se face extrem de inegal. Există unități de masă care încadrează copii cu cerințe educative speciale în număr mare, inclusiv școli în care 30% dintre elevi au certificat de cerințe educative speciale și alte școli care, prin diverse metode, refuză să înscrie elevi cu cerințe educative speciale. Cele din prima categorie, deși respectă legislația în vigoare și luptă împotriva discriminării, nu sunt încurajate, ba chiar sunt pedepsite, fiind puse în situația de a lăsa elevii cu cerințe educative speciale corigenți pentru ca aceștia să nu intre în examenul de capacitate și să scadă indicatorii de promovabilitate ai școlii. Aceste practici sunt posibile datorită faptului că elevii nu beneficiază de adaptarea examenelor după ce au beneficiat de adaptarea programei. Și menținute de numărul scăzut de profesori de sprijin.

5. Profesionalizarea facilitatorilor școlari

Motiv: În prezent, copiilor încadrați în grad de handicap grav li se solicită prin lege să fie însoțiți de facilitatori școlari în unitatea de învățământ. Acești facilitatori școlari nu au nici un statut profesional, nu există cod COR și nici nu beneficiază de o pregătire formală în autism. Deși intervin în procesul educațional și interferează cu acesta, deci ar trebui să fie formați și licențiați astfel încât să poată fi angajați, facilitatorii școlari sunt de fapt asistenții personali. Acest lucru încalcă legislația muncii și fișa postului asistentului personal al persoanei cu handicap grav căruia i se cere astfel ca pe salariul minim pe economie să fie alături de persoana cu handicap 24/24, nu 8h pe zi ca orice alt angajat.

6. Stimularea financiară a cadrelor didactice care integrează în învățământul de masă copii cu dizabilități încadrați în grad de handicap.

Motiv: Munca specifică cu un elev cu cerințe educative speciale este una dificilă, mai ales când acesta este integrat în învățământul de masă. Cadrul didactic care face incluziune întâmpină provocări profesionale mai mari sau egale decât cele întâmpinate de un profesor care, de pildă, pregătește un elev foarte motivat pentru o olimpiadă școlară. În plus, acestuia i se cere să adapteze programa școlară și nu are instrumente de lucru
specifice (manuale, auxiliare, etc). Cadrele didactice aflate în această situație sunt autodidacte, nebeneficiind de training gratuit, formal. Și copilul olimpic și copilul cu cerințe educative speciale are dreptul la educație de calitate adaptată nevoilor și posibilităților sale. Prin urmare, dat fiind că incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educative speciale se află încă la nivel de pionierat în România, considerăm că acele cadre didactice implicate, active și care sprijină copiii cu cerințe educative speciale merită încurajate, inclusiv financiar.

7. Programe antistigmatizare în școli

Motiv: Suntem moștenitorii mentalităților comuniste, lucru greu de negat și de corectat. Elevii cu cerințe educative speciale și cei cu dizabilități sunt adesea discriminați în școli atât de către colegi, cât și de cadrele didactice. Există segregare, există și neînțelegerea rolului educației în formarea individului. Necunoașterea drepturilor elevilor, indiferent de starea de sănătate și alte bariere care trebuie îndepărtate prin măsuri concrete și programe antistigmatizare.

8. Personal de sprijin angajat în funcție de numărul copiilor cu CES.

Motiv: În România sunt angajați doar 1.583 de profesori de sprijin. Este imposibil ca aceștia să fie eficienți și să asigure suportul necesar elevilor. De asemenea, alocarea personalului de suport se face raportat la efectivele de elevi ale unității de învățământ, nu raportat la efectivele de elevi cu cerințe educative speciale. Astfel, sunt școli care au zeci de copii cu cerințe educative speciale și un singur profesor de sprijin și alte școli cu un singur copil cu cerințe educative speciale, dar tot personalul de suport: profesor de sprijin,
logoped, consilier.

FEDRA — Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist este prima federație de acest tip din România, care are ca membri în principal organizații de părinți și se dorește a fi o voce puternică și unitară a organizațiilor de profil din România, având ca scop crearea și păstrarea unui mediu adecvat pentru stimularea și sprijinirea persoanelor cu TSA.

Organizațiile membre FEDRA sunt: ANCAAR Argeş, ANCAAR Craiova, ANCAAR Iaşi, Asociația Autism Baia Mare, Asociația Autism Transilvania Cluj, Asociația Copiii de Cristal Brașov, Asociația Dincolo de Tăcere Galați, Autism Europa Bistrița – Centrul de Resurse şi Referinţă în Autism Micul Prinţ, Asociația Învingem Autismul Bucuresți, Asociația Părinților Copiilor cu Autism din Județul Botoșani, Asociația Puzzle România, Asociația “Rază de Speranță în Intervenția și Terapia TSA” Brașov, Asociația SOS Autism Bihor, Asociația de
Sprijin pentru Părinții și Copii cu Autism Galați, Fundația Romanian Angel Appeal Bucuresti, Fundația Univers Plus Piatra Neamț, Asociația Învățăm prin Pictograme Timișoara, Organizația Suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual, Asociația pentru Recuperarea și Integrarea Copiilor cu Autism (ARICA).

Photo by Aaron Burden on Unsplash


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Florian Bichir, conferențiar de la Universitatea de Apărare, a postat pe Facebook un selfie în care apare imaginea lui Ion Antonescu. Institutul ”Elie Wiesel”: ”Postarea reprezintă o provocare la adresa instituțiilor statului”

Un cadru didactic de la universitatea care pregătește viitorii șefi ai Armatei a ales să-și exprime, pe Facebook, solidaritatea cu cei care stau acasă în perioada Stării de Urgență postând…
Vezi articolul

Senatul universitar decide dacă facultățile vor desfășura sau nu cursurile online. Guvernul a stabilit trei scenarii de lucru pentru universități

Desfășurarea activității didactice ce presupune prezența fizică a studenților se stabilește prin hotărâre a Senatului universitar în funcție de situația epidemiologică și de specificul fiecărei universități, în anul universitar 2020-2021,…
Vezi articolul