O profesoară de Istorie nominalizată de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) în grupul de lucru pentru elaborarea noilor programe școlare de liceu reclamă public faptul că nu a fost niciodată consultată în procesul de realizare a curriculumului. Adriana Bălaj, din partea Coaliției pentru Educație, afirmă că numele ei apare în mod înșelător pe lista „specialiștilor consultați”, deși nu a participat la nicio întâlnire, discuție sau etapă de redactare a documentelor.
Reacția vine în contextul lansării noilor programe școlare pentru liceu, puse în dezbatere publică luni seară, pe 24 noiembrie 2025, de Ministerul Educației, pentru o perioadă de 13 zile lucrătoare, până pe 12 decembrie.
- Noile programe înlocuiesc planuri vechi de două decenii, iar prezentarea oficială a programei de Istorie a fost făcută marți, 25 noiembrie, la sediul Ministerului, de președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop, numit coordonator științific al grupului de lucru curricular.
Într-o postare publică, Adriana Bălaj explică procesul prin care a aflat că face parte din grupul de lucru și dezamăgirea provocată de lipsa totală de comunicare din partea Ministerului:
„La finalul lunii august am aflat, cu bucurie și mândrie, că mă aflu pe lista grupului de lucru pentru elaborarea de programe școlare. (…) Totuși, de atunci și până acum nu am fost contactată în niciun fel, nu am participat la nicio discuție, și abia ieri am văzut programele puse în dezbatere publică.”
Profesoara spune că numele său apare în mod incorect pe lista oficială a cadrelor didactice „consultate”: „M-a surprins și m-a frustrat mesajul de pe site-ul Ministerului Educației, unde apare lista lungă de profesori ‘consultați’, apar pe această listă la disciplina Istorie. Înțeleg că doar o parte dintre aceștia au fost efectiv implicați în redactarea documentelor.”
Ea acuză o practică de „falsă transparență”: „Mi se pare o formă de falsă transparență atunci când se comunică public că au fost consultați 1.500 de profesori cu expertiză, cât timp pentru mulți dintre noi colaborarea nu a existat în mod real. În aceste condiții, simt nevoia să mă delimitez de acest mod de lucru și de conținutul propus.”
Profesoara insistă că nu reacționează din revoltă, ci din responsabilitate profesională: „Nu spun asta din revoltă, ci din dorința de a rămâne consecventă valorilor mele profesionale. (…) Scriu acest mesaj în primul rând pentru copii. (…) Nu pot să tac când simt că un proces care îi afectează direct nu este gestionat conform acestor valori.”
PROIECT Programa școlară Istorie. Istorie universală – liceu, clasa a IX-a, trunchi comun (TC):
PROIECT Programa școlară Istorie. Istorie universală – liceu, clasa a IX-a, curriculum de specialitate (CS) Științe sociale:
PROIECT Programa școlară Istorie. Istorie universală – liceu, clasa a IX-a, curriculum de specialitate (CS) Filologie:
Context: Noile programe de Istorie, prezentate de Ioan Aurel Pop, coordonator științific al grupului de lucru
Prezentarea oficială a noii programe de Istorie a fost realizată de Ioan Aurel Pop, numit de ministrul Daniel David coordonator științific după ce acesta a criticat dur planurile-cadru inițiale. Pop conduce o Academie populată de membri cu orientări naționaliste, „suveraniste” și afine curentului protocronist, potrivit analizei G4Media.ro, influențe ce au generat dezbateri în spațiul public.
În prezentarea de marți, Ioan Aurel Pop a declarat: „Ne-am străduit foarte mult să nu conțină accente naționaliste, în înțelesul naționalismului de exagerare. (…) Programa aceasta de istorie nu e îndreptată împotriva nimănui.”
Pop a invocat și interpretarea „corectă” a termenului de naționalism: „Nicolae Iorga când declara că e naționalist un singur lucru înțelegea: iubirea de națiune. (…) Lăsăm deoparte orice ‘ism’. (…) Cred că programele conțin aceste directive frumoase europene care ne fac să fim cunoscuți.”
Oficialul a insistat asupra rolului formativ al disciplinei: „Scopul nostru este să fim cunoscuți în Europa și să-i învățăm pe elevii noștri (…) să vorbească corect limba română, să cunoască literatura română, istoria, geografia locului.”
Principalele direcții ale noii programe de Istorie
Potrivit prezentării oficiale, programele introduc următoarele abordări:
- Continuarea temelor mari din gimnaziu, aprofundate pentru nivelul de liceu.
- Studii integrate despre istoria locului, a Europei și a lumii.
- Centrarea pe procese și fapte istorice pentru formarea unei înțelegeri coerente.
- Posibile dificultăți în corectarea examenelor din cauza diversității manualelor.
- Necesitatea unor manuale bune și a unui rol consolidat al profesorului.
- Eliminarea accentele naționaliste exagerate.
Programa se aplică elevilor care încep clasa a IX-a în anul școlar 2026-2027, pentru trunchiul comun și curriculumul de specialitate din filierele umanist și vocațional.
Un proces contestat: Pop vs. Daniel David, în februarie 2025
Tensiunile privind statutul Istoriei și Geografiei în noile planuri-cadru au început la începutul anului, când:
- Ioan Aurel Pop acuza o „ofensivă contra istoriei și geografiei”, susținând că acestea dispar din trunchiul comun.
- Ministrul Daniel David răspundea că este nevoie de „echilibru între centralizare și descentralizare” și de conținuturi care să nu îi „plictisească” pe elevi.
- Pop semna, împreună cu decani și arheologi, un memoriu prin care cerea câte o oră de Istorie universală și a românilor în toate clasele de liceu.
În final, în variantele publicate în Monitorul Oficial pe 26 iunie 2025, Istoria și Geografia au rămas în trunchiul comun pentru toate specializările.
GLC 31 – Istorie (învățământ liceal, toate filierele, TC/CS):
- Popescu Mirela – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Responsabil CNCE
- Pop Ioan Aurel – Academia Română – Coordonator Științific
- Doicescu Rozalia – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
- Căplescu Iuliana Maria – Ministerul Educației și Cercetării – Membru
- Boșcodeală Felicia Elena – Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret”, Buzău – Membru
- Romandaș Bogdan Florin – Colegiul Național „Dimitrie Cantemir”, Onești, Bacău – Membru
- Radu Adriana – Colegiul Național, Iași – Membru
- Samoilă Daniela Mihaela – Colegiul Național de Informatică „Matei Basarab”, Râmnicu-Vâlcea – Membru
- Rotundu Elvira – Colegiul Național „C. Negruzzi”, Iași – Membru
- Soare Aurel Constantin – Colegiul Național Militar „Dimitrie Cantemir”, Breaza – Membru
- Preda Tudor Ana – Colegiul Național „B.P. Hasdeu”, Buzău – Membru
- Manea Mihai – Colegiul Național „Spiru Haret”, București – Membru
- Cojocaru Daniela Ana – Colegiul Național „Costache Negri”, Galați – Membru
- Dan Aurelia Mariana – Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița – Membru
- Tomescu Stachie Carmen – Colegiul Național „C. Negruzzi”, Iași – Membru
- Ilie Adrian – Colegiul Național Militar „Al. I. Cuza”, Constanța – Membru
- Sima Mariana – Colegiul Național „Nichita Stănescu”, Ploiești – Membru
- Iordan Paula Carmen – Liceul Teoretic „George Călinescu”, Constanța – Membru
- Gheorghe Valentin – Liceul Teoretic „Carol I” – Membru
- Grozav Gabriel Cornel – Liceul Teoretic „Gheorghe Marinescu” – Membru
- Curelea Dragoș-Lucian – Colegiul Tehnic Energetic – Membru
- Marian Elena Cristina – Colegiul Național „Mihai Eminescu” – Membru
- Pavel Corina Roberta – Colegiul Național „Nicolae Bălcescu” – Membru
- Budici Anișoara – Liceul Teoretic „George Călinescu” – Membru
- Timofti Adrian – Liceul Teoretic „Varlaam Mitropolitul” – Membru
- Crăciun Anca Ștefania – Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu”, Bacău – Membru
- Ilincuța Cristina – Liceul „Simion Stolnicu”, Comarnic – Membru
- Togorean Cătălina – Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu”, Cluj-Napoca – Membru
- Muntean Livia Cătălina – Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Oradea – Membru
- Radu Nedici – Universitatea București – Membru
- Gheboianu Matei – Universitatea București – Membru
- Rădvan Laurențiu – Universitatea „Al. I. Cuza”, Iași – Membru
- Vițalaru Adrian – Universitatea „Al. I. Cuza”, Iași – Membru
- Mitu Sorin – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Nemeti Sorin – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Țărău Virgiliu Leon – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Costea Ionuț Virgil – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Lönhart Tamás – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Copârdean Adrian – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Moldovan Raluca – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Stângaciu Anca – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Stanciu Cezar – Universitatea Valahia – Membru
- Micle Dorfel – Universitatea Timișoara – Membru
- Stavila Andrei – Universitatea Timișoara – Membru
- Iurudzeu Nicolae – Universitatea Timișoara, DPPD – Membru
- Nărai Eusebiu – Universitatea Timișoara – Membru
- Băjenaru Radu – Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan”, București – Membru
- Cristea Ovidiu – Institutul de Istorie „Nicolae Iorga”, București – Membru
- Palade Eugen – Consultant independent – Membru
- Bălaj Adriana – Coaliția pentru Educație – Membru
- Felea Laura – Coaliția pentru Educație – Membru
Ce urmează?
Ministerul Educației și Cercetării a pus în transparență programele pentru toate disciplinele de liceu, urmând ca observațiile și amendamentele să fie analizate după încheierea perioadei de consultare. Lista cu experții care au lucrat la elaborarea programelor include 49 de membri, coordonatori și responsabili din partea Centrului Național de Curriculum și Evaluare.
În acest context, reacția Adrianei Bălaj deschide discuția privind modul real în care a fost construit acest curriculum și limitele consultării publice revendicate de Minister.
Profesoara spune că își face publică poziția „pentru o educație care să îi pună pe copii în centrul preocupărilor reale și să reflecte adevărata implicare a tuturor celor care se dedică profesiei.”
1 comment
Stim, asa a fost și la celelalte materii.
Exact ca la completarea de norma: cei de mate au facut planurile pt chimie, cei de biologie pt fizica, cei de geografie pt istorie, etc…
Abramburica a fost mic copil pe langa goliat asta!