Profesoara Nina Vasile: A fost un an în care am avut 5 materii de predat. Pe disciplina mea nu există niciun post care să fie cu o normă întreagă

Nina Vasile / Foto: captură TVR Info

Nina Vasile, profesoară de Filosofie și Logică la Colegiul Național „Ion Creangă” și Liceul Teoretic „Alexandru Vlahuță” din București, a declarat că „a fost un an în care am avut 5 materii de predat”. Aceasta a spus că pentru disciplina Filosofie „nu există niciun post care să fie cu o normă întreagă”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

„A fost un an în care am avut 5 materii de predat, aproape o normă întreagă. Și e un pic mai greu, dar nu este imposibil. Efortul este mare. (…) Chiar dacă erau în aria mea curriculară, eu nu aveam materialele cu conținuturile știute dinainte. Și atunci mergeam pe activitatea asta, care acasă trebuia să fie chiar procesarea conținutului o dată pentru mine, apoi pentru elevi, pentru că sunt chestiuni diferite”, a spus profesoara.

Diana Dumitrașcu, moderatoare: Credeți că anul acesta veți avea o normă dintr-o singură școală sau e un vis acesta?

Nina Vasile: Imposibil. Deci, pe disciplina mea nu există niciun post care să fie cu o normă întreagă.

Diana Dumitrașcu, moderatoare: În tot Bucureștiul.

Nina Vasile: Pe Filozofie nu există. Există doar fracțiuni de normă, începând cu o oră. Deci, există o școală care are o oră de filozofie undeva.

Recent, un profesor a vorbit despre situația în care un cadru didactic cu o anumită specialitate primește ore dintr-o altă specialitate, în contextul creșterii normei didactice de predare, dar acest lucru „nu face bine copiilor”. „Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști”, a spus acesta la dezbaterea organizată marți, 5 august, de către Ministerul Educației și Cercetării.

Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.

„Creșterea normelor și eliminarea a mii de posturi, în special în rândul suplinitorilor tineri (inclusiv a celor aspiranți cu note mari la titularizare), completarea normei profesorilor cu materii în care nu sunt specializați – acțiunile prevăzute de actualul pachet de măsuri guvernamentale agravează situația din învățământ. Aceasta este o formă mascată de concediere a mii de oameni, de o amploare rar întâlnită la nivelul societății românești în perioada postdecembristă. Cadrele didactice tinere reprezintă motorul de modernizare a educației, iar înlocuirea lor cu personal fără o calificare adecvată scade calitatea actului didactic. Educația nu se poate face prin strategii bazate pe improvizații”, conform documentului.

O profesoară a declarat, pentru adevarul.ro, că urmează să predea în 4 școli, ca urmare a creșterii normei didactice de predare, deși înainte era într-o singură școală. „Acum am luat în completare Muzică și Desen la mine în școală și Educație socială în alte școli. Acum predau în patru școli, înainte predam în una singură.”

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
O completare de normă la un profesor care are o anumită specialitate cu ore dintr-o altă specialitate nu face bine copiilor, atrage atenția un cadru didactic: Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști
20 de ore de predare sunt însoțite de cel puțin 30 de ore de pregătire pentru fiecare lecție în parte, spune profesoara Antoaneta Luchian
Reducere mascată a salariului cu 25%, pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I, semnalată de Adrian Voica, liderul sindical SIPA Muntenia: Într-o lună sunt 16 ore efectuate fără a fi plătiți
Apel lansat de peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate impus școlii: Educația nu este o povară bugetară, ci condiția dezvoltării unei țări civilizate. Radu Vancu, Mircea Cartarescu, Catinca Draganescu, Mihaela Michailov – printre semnatarii apelului
Nu m-am gândit niciodată să-mi contabilizez numărul de ore, să văd dacă am parcurs cele 40 legale, spune profesoara Mona Coțofan: Sentimentul a fost întotdeauna că le-am depășit, nu mi-am închis niciodată telefonul la ora 16
Profesoara Mona Coțofan: Voi renunța la salariu, dacă asta presupune greva, dar nu voi renunța la ore. Voi fi alături de elevii mei, pentru că la 8 septembrie anul școlar este deja întemeiat pe o normare, pe o repartizare la clasă și nu văd ce mai putem schimba dacă nu am schimbat până acum
Profesoara Mona Coțofan: În cei 36 de ani de carieră, n-am început niciodată anul școlar cu sentimentul că mă voi duce să muncesc pentru un salariu, ca în acest an / Va fi ultimul meu an
Daniel David: Haideți să definim timpul de lucru. Din cele 40 de ore, 20 de ore sunt de predare. Rămân celelalte 20 de ore pentru pregătire și activități administrative – VIDEO
Ministerul Educației: Creșterea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână permite elevilor o mai mare interacțiune cu profesori-titulari
Din toamnă, aproximativ 1,4% dintre profesorii titulari sunt nevoiți să predea la mai multe școli, după aplicarea Legii Bolojan, potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării / Sunt vizate peste 2.400 de cadre didactice titulare – calcul estimativ
Creștere normă didactică de predare 2025. Profesoară: Am luat în completare Muzică și Desen la mine în școală și Educație socială în alte școli. Acum predau în patru școli, înainte predam în una singură
Sindicatele din Învățământ transmit profesorilor că este esențial ca, în data de 8 septembrie, să nu participe la festivitățile de deschidere oficială a anului școlar 2025-2026: Nu putem să participăm la festivități golite de conținut și să aplaudăm discursuri ipocrite și demagogice
Exit mobile version