Profesoara Nina Vasile: Paradoxul în sistemul românesc este acest profesor suplinitor. Când un om aude cuvântul suplinitor, se gândește la cineva care are doar liceul, care este subcalificat, care nu știe să predea

4.051 de vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Profesoara Nina Vasile a vorbit, la emisiunea Destine de la Radio Muscel FM, despre ce înseamnă statutul de cadru didactic suplinitor în sistemul de învățământ românesc. „Când un om aude (cuvântul – n. red) suplinitor, se gândește la cineva care are doar liceul, care este subcalificat, care nu știe să predea, nu se descurcă”, a precizat aceasta.
  • Nina Vasile este profesoară de filosofie, scriitoare, doctor în filosofie.

„Paradoxul în sistemul românesc este acest profesor suplinitor. Când un om aude (cuvântul – n. red) suplinitor, se gândește la cineva care are doar liceul, care este subcalificat, care nu știe să predea, nu se descurcă. Nu sunt o profesoară excelentă neapărat, am minusurile mele, dar nu înseamnă că nu sunt calificată, pentru că am terminat facultatea, am și doctoratul. Și sunt ca mine mulți, mulți profesori suplinitori cu doctorat și cu definitivat, și cu gradele luate toate.

Și eu am tot spus și reiau: profesor suplinitor în România există, pentru că titular înseamnă acel profesor care are o normă întreagă, adică 18 ore pe săptămână doar la o singură școală. Da, asta este în lege”, a explicat profesoara.

Aceasta a menționat că sunt discipline cu o singură oră pe săptămână și la anumite clase, unde există deja un profesor titular, ceea ce înseamnă că cel de-al doilea cadru didactic trebuie să meargă la mai multe școli ca să acopere cele 18 ore de predare:

„Nu știu când s-a lansat o asemenea expresie prin care se desemnează un profesor titular, dar, cu siguranță, pe parcursul timpului, s-au făcut destule schimbări în sistem și situația practică nu mai reflectă și nu poate reflecta denumirea aia. Adică, pe multe discipline, pe socio-umane, în primul rând, o anumită materie se predă o singură oră pe săptămână. Se predă doar în clasa a IX-a sau în clasa a X-a, sau în clasa a XI-a, sau a XII-a, nu se predă la toate liceele, nici în toți anii. Și atunci există doar câte un singur profesor, cel care, să zicem, vine primul în școală și care poate să fie titular, pentru că acolo se acoperă 18 ore. Însă fiecare al doilea profesor din orice școală, pe o anumită disciplină, nu poate acoperi, nu poate avea cele 18 ore.

Știi ce este paradoxal, că el are de muncă, are ore, ba chiar peste normă, numai că le găsește, le reunește de la două-trei școli. Și asta este o situație care nu se va schimba. Și e foarte simplu. În acest moment, ar trebui ca toată lumea să înțeleagă că denumirea de profesor titular nu mai poate fi justificată ca titularizare pe o singură școală, ci pe normă.

Ai normă, te titularizezi, cu condiția ca fiecare al doilea profesor care are norma lui în mai mult de o școală să își asume și să înțeleagă că poate fi profesor pe două școli toată viața, pentru că, până iese la pensie profesorul care este titular în școala lui sau în altă școală, cine știe cât poate dura? Da, dar pentru asta nu înseamnă că el trebuie să dea în fiecare an examen”, a spus Nina Vasile.

Informații de context

În luna martie anul acesta, Edupedu.ro a scris că în acest an școlar este cel mai mare număr de profesori suplinitori, din ultimii 5 ani, care predau în școlile din România: Sunt aproape 44.600 de cadre didactice angajate pe perioadă determinată, în anul școlar 2023-2024.

Datele referitoare la numărul profesorilor din unitățile de învățământ preuniversitar au fost transmise senatorului Ștefan Pălărie (USR) de către Ministerul Educației.

Dacă în 2019 erau 36.787 de norme didactice ocupate cu personal angajat pe perioadă determinată (inclusiv personal didactic asociat și pensionat), în noiembrie 2023 erau 44.574 de angajați pe perioadă determinată. Acest lucru înseamnă că numărul lor a crescut cu cel puțin 21%.

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.

Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Aproape 7.000 de profesori necalificați, în școlile din România, susține un lider sindical. Purcaru, FSLI: Avem nevoie de tineri performanți, iar în ultimii ani au venit foarte puțini. În primii 5 ani peste 50% din nou-veniți au părăsit sistemul de educație

5 comments
  1. Susțin ce au spus colegii mei în comentariile anterioare! Și eu sunt titular în două școli, deci ce spune doamna în articol dovedește faptul ca nu cunoaște legislația…

  2. D-na Vasile vorbește puțin în afara realității. Avem în școală 5 titulari din care 2 cu norma în două școli, 2 cu norma în trei școli (una a noastră), și unul cu norma în 4 școli (predă muzică). Titulari, nu suplinitori. Doar cel de muzică nu are încă gradul I (pentru că e încă tânăr și a intrat relativ de curând în sistem).

    Și ca școala mea sunt multe alte școli. Suplinitorul și titularul sunt exact aceleași cadre didactice, singura deosebire este garantarea continuității (și a drepturile privind completarea în cazul restrângerilor) pentru cei cu statutul de titular în sistem. Nu poți ocupa un post/normă/o fracțiune de normă în școală decât dacă ai pregătirea necesară și ai susținut un concurs (chiar și la nivelul școlii, deși asta se întâmplă doar în localități izolate, unde se face naveta extrem de greu și/sau numărul de ore libere este prea mic pentru a atrage solicitanți cu CNU). Foarte, foarte rar, doar în situații absolut extreme, există câte-un suplinitor necalificat sau în curs de calificare (de obicei pentru posturi mozaic sau pentru perioade limitate de timp).

    La salariu nu există nicio diferență între titular și suplinitor. Orele suplimentare (dacă există) sunt distribuite și unora și altora. Nota cu care intră în sistem contează mai puțin față de cum își fac treaba la catedră. Iar perioada de viabilitate a postului depinde 1. de metodologia de mobilitate a personalului didactic (mai nou ISJ decide care e valabilitatea, nu școala, deși școala propune termenele), 2. dacă postul e vacant sau rezervat (nu doar pentru monștri precum politicienii, ci și pentru mame aflate în CÎC, etc), 3. dacă există suficienți elevi/se realizează planul de școlarizare.

    Hai să nu mai facem din toți țânțarii armăsari.

  3. Informații greșite în articol: titular nu înseamnă să ai 18 ore într-o singură școală, ci să ai contract pe perioadă nedeterminată.
    Poti fi titular jn mai multe școli prin cumukarea unei norme de 18 ore, sau te poți transfera de pe o catedră completă de 18 ore dintr-o școală, pe 18 ore cumulate in mai multe școli, rămânând titular.

    1. Știrile naționale vorbesc despre mii de suplinitori care dau examenul de nenumărate ori și au note peste 7 dar care nu sunt titulari. Cum explicați asta? Poate că există unii titulari pe mai mult de o școală dar situațiile descrise aici nu constituie regula. Nu intru în detalii. Faptul că titular înseamnă angajat pe o perioadă nedeterminată este doar o consecință a unei norme de 18 ore la o singură școală. Și da, pot fi doi, poate chiar trei profesori titulari la câte o disciplină dar atunci pentru ce mai sunt concursurile naționale pentru titulari fără titularizare? Rămâne să se vadă în toamnă ce se întâmplă cu cei care dau acest examen din nou, cu note peste 7. Până atunci doar se atrage atenția, o dată mai mult, la absurditatea de a se repeta examenul pentru cei care au note peste 7, în condițiile în care există și ore dar nu se ajunge titular pe două -trei școli așa cum se afirmă în comentarii.

    2. Titular înseamnă pe perioadă nedeterminată înseamnă cineva care în primul rând are 18 ore disponibile la o singură școală. De aceea, sunt mii de posturi incomplete, automat date pe perioadă determinată altfel nu ar mai exista repetarea examenului de titularizare. Sunt peste 7000 de profesori suplinitori care nu pot fi titulari nu doar pentru că posturile incomplete nu pot fi titularizabile ci și pentru că regula automată, generală nu este titularizarea pe normă ci pe școală. Cei care sunt titulari pe două școli sunt pe o lege care acum nu este în vigoare încă ci a fost pe un articol de lege anterior ultimilor ani. Urmăriți Concursul de titularizare. De ce se ține în fiecare an și rămân tot suplinitori?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Remus Pricopie / Foto: Agerpres

EXCLUSIV Remus Pricopie, rectorul SNSPA: România are nevoie de un nou ministru al educației, un domn sau o doamnă, care să nu fie tributar(ă) imposturii și care să ducă mai departe proiectul România Educată / Nu sunt interesat să mă întorc la Minister

Atac dur al fostului ministru al Educației Remus Pricopie la adresa ministrului Sorin Cîmpeanu, în contextul lansării în dezbatere a proiectelor Legii educației. “Prin promovarea actualelor proiecte de legi ale…
Vezi articolul
conducătorii de doctorate

Aproape 70 de profesori universitari cer ca termenul de dezbatere publică asupra proiectelor de legi ale educației să se prelungească până cel puțin pe 31 octombrie: intervalul 12 iulie – 24 august, în vacanță, e “inadmisibil”/ Abordarea problemelor etice e “dezechilibrată” și include prevederi “inadmisibile”

“Este inadmisibil și ridică serioase îndoieli privind buna intenție a demersului ca unor texte normative de asemenea anvergură și importanță să le fie rezervat pentru dezbatere un interval foarte scurt,…
Vezi articolul

Ligia Deca se distanțează de modelul comunicării directe cu presa al predecesorului Sorin Cîmpeanu și numește un purtător de cuvânt la Ministerul Educației. Cine este Corina Popa, “vocea” noului ministru și ce spunea ea că ar face dacă ar ajunge să lucreze la minister?

Noul ministru al Educației, Ligia Deca, schimbă strategia de comunicare cu presa, după anii în care ministrul Sorin Cîmpeanu și-a asumat contactul direct cu reprezentanții presei. Ministerul a anunțat, marți,…
Vezi articolul

Copiii din comunitățile dezavantajate își doresc o meserie, nu visează să fie medici, spune Marian Daragiu, subsecretar de stat în Ministerul Educației / “Avem nevoie de forță de muncă calificată și aceasta trebuie promovată încă din clasa VII-a și a VIII-a”

Subsecretar de stat în Ministerul Educației, Marian Daragiu a vorbit despre importanța învățământului dual în contextul abandonului școlar, în cadrul unei dezbateri organizate de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin pe…
Vezi articolul