Opinia profesorului: Titularizarea este o formă care nu va avea niciodată un fond complet, ar trebui anulată pentru cei care au dat-o deja de peste trei ori și au obținut note peste 7

20.395 de vizualizări
Foto: Pexels.com
”Titularizarea este o formă care nu va avea niciodată un fond complet”, scrie într-un mesaj pentru Edupedu.ro profesoara Nina Vasile. Aceasta explică faptul că, în opinia sa, pentru foarte mulți profesori examenul de titularizare și titularizarea ca proces nu pot fi niciodate realizate în adevăratul sens al termenului. Este vorba mai ales despre profesorii care au câte o oră pe săptămână. „Ar trebui anulată titularizarea pentru cei care au dat-o deja de peste trei ori și au obținut note peste 7”, scrie profesoara.

Redăm mesajul trimis redacției de către profesoara Nina Vasile:

„Examenul de titularizare. Personal, l-am dat de 4 ori. Motivul acestui mesaj este susținerea mea legată de anularea examenului de titularizare pentru toți cei care l-au dat deja de mai mult de trei ori și au obținut note peste 7. Realmente nu se justifică, nici măcar în condiții normale dar mai ales acum. Și iată de ce: pentru disciplinele care se predau o oră pe săptămână, nu va putea exista niciodată titularizare efectivă.

Multe școli nu au suficiente discipline de o oră pe săptămână care să poată fi predate de un singur profesor. Prin urmare, termenul de titularizare este o formă care nu va avea niciodată un fond complet.

Nu se mai justifică în sensul că un profesor e titular “la o singură școală”. Cred că titular trebuie să însemne, de fapt, “titular” al postului de profesor pur și simplu, indiferent câte școli sunt pe norma lui. S-a ajuns la situația în care un profesor cu doctorat este încă suplinitor și susține în neștire examenul de titularizare doar pentru că nu are orele toate la o singură școală. Este aberant.

Acest examen se justifică doar o singură dată pentru o persoană: când intră în sistem. Apoi, repetarea examenului mai are sens doar dacă nu s-a obținut nota 7. În rest, chiar și în condiții obișnuite, nu are sens.

Pe de altă parte, schimbarea unui profesor, de la o școală la alta, face ineficientă munca lui, căci nu are când să se obișnuiască cu elevii, nici nu îi poate urmări în evoluția lor dincolo de un an ( și asta este necesar), nu poate gândi proiecte de lungă durată care ar face mai consistentă evoluția profesională ca personal didactic. Ca să nu mai spun că poziția de outsider permanent influențează afectiv acești veșnic suplinitori care sunt priviți ca având un statut  inferior celorlalți colegi, ei neprimind același facilități… nici materiale, nici didactice, nici salariale. Și atunci întrebarea pentru profesori este următoarea: vor sau nu anularea examenului de titularizare?

O ultimă idee: nebunia de la inspectorate, din toată perioada care cuprinde înscrierea și examenul efectiv, nu face decât să încalce regulile pe timpul restricțiilor fie și relaxate, de după carantină. Personal, cred că reînscrierile sunt o pierdere de timp, de bani, de muncă inutilă. În sistem există aceleași date, cu prea puține schimbări pentru mulți, acestea putând fi actualizate ușor dacă s-ar face doar on-line. Practic până nu ar fi gata un sistem de înscriere on-line la examenul de titularizare, nu ar trebui dat “undă verde”.

Inspectoratele ar putea să-și centreze activitatea pentru cei care intră în sistemul de învățământ prima dată și pentru a asigura competența inițială (nota de cel puțin 7 drept condiție pentru exercitarea profesiei ca titular, indiferent de câte școli sunt în normă).

De ce nu pot fi titularizate un procent foarte mare de ore disponibile? Pentru că sistemul cuprinde o distribuție inegală a disciplinelor pe școli. Așadar, pentru că anumite profiluri nu includ anumite materii sau au un număr mic, vor fi mereu ore disponibile doar sub norma de 18 ore la o școală. Un exemplu: la un liceu cu profil sportiv nu se mai face chimie la toate clasele. De asemenea, Filosofie nu fac, la liceele tehnologice, anumite profiluri. La cele teoretice materiile reale nu mai ajung până la clasa a XII-a.

Așa că întrebarea pentru profesori rămâne: vor sau nu anularea examenului de titularizare, în condițile date mai sus?”

Despre autor: Nina Vasile predă filosofie şi logică la trei şcoli din Bucureşti.

Opinia profesorului este esențială pentru școala din România, pentru viitorul ei și al copiilor. Încurajăm și susținem cadrele didactice să-și exprime părerea, să analizeze sistemul actual, să propună soluții la problemele pe care le întâmpină și să popularizeze exemplele de bună-practică. Trimiteți opiniile pe redactie@edupedu.ro.

Mesajul profesoarei Nina Vasile vine în contextul în care anual circa 27 de mii de profesori susțin examenul de Titularizare, din care doar 4-5 mii sunt debutanți, tineri care intră pentru prima dată în sistem. Ordinul de ministru care suspendă concursul național de Titularizare 2020 a fost publicat joi seara în Monitorul Oficial. Documentul suspendă etapele de mobilitate prevăzute din 18 iunie pe toată durata stării de alertă.

Ordinul a apărut miercuri seară, cu doar câteva ore înainte ca profesorii să își poată depune dosarele de înscriere, pentru că azi, pe 18 iunie ar fi început depunerea acestor documente.

Ce este titularizarea?

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte) atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată, candidații trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât și inspecția în profilul postului.

Foto: pexels.com


34 comments
  1. Nu vreau sa mai primesc notificarile grupului, ci sa ies. Rog admin sa faca acest lucru. E timp pierdut degeaba si o cearta permanenta cu batranii sistemului

  2. Nu se va schimba nimic. Vb ca sa ne aflam in treaba, nu e vb de directori ci de legislatie e ambigua.

    1. VA rog sa ma scoateti dupa grup. E stupid si in util. Nu va mai faceti reclama pe necazurile noastre. Rog admin sa ma excluda. In Ca contra fac apel la instanta

      1. E mult mai simplu, omule: caută “dezabonare”, undeva în partea de jos a articolului. Ai intrat singur, ieși singur. În rest, sănătate.

  3. Titularizarea nu trebuie sa fie pe viată.Ar trebui sa aibe 4 ani valabilitate.Asa dam o șansă si tinerilor care vor schimbate on sistem,dar si celor deja titulari să se pregătească pentru a nu se plafona.Este în interesul elevilor de a avea profesori nu e pregătiti,lumea progresează iar multi titulari de zeci de ani au metode învechite si nu cunosc realitatea actuală. UNII titulari se consideră stăpâni ,si se comporta cu aer superior față de elevi si colegi.Ei zic că suntt titulari pe viață.Iar directorii nu trebuie să ascundă ore pentru a le da la plata cu ora unor titulari sau pensionari.Ar trebui dati afară din sistem dacă ascund ore..Oricum sunt de parere ca scolile au nevoie de un control mai riguros.Oricum nu este normal ce se întâmplă cu învățământul daca este nevoie de meditații pentru note mari la examene.Ar trebui ca programa să asigure șanse egale oricărui copil care vine la școală și nu este normal ca părinții să i invsteasca in meditatii pentru note mari.Invatamantul este gratuit.

  4. Totuși trebuie să concurezi pentru un post, trebuie să se facă o departajare între mai mulți competitori.Altfel, pe baza cărui criteriu se va face repartiția celor care au obținut note de 7, sau mai mari de 7?

  5. Titulatura nu este imunitate, daca ati avut sansa nu inseamna ca sunteti batut in cuie. Sa dam cu totii examen la un interval de 4 ani. Exceptie sa faca cei cu functii de raspundere directori sau inspectori. Avem unitate …am uitat intre romani nu exista asa ceva.

    1. Ba chiar se cred superiori titularii, chiar o fostă colegă mi-a spus in față ca este titulara si poate sa faca ce vrea( luandu-mi continuitatea). In conditiile in care ea nu a susținut niciodată acest concurs național ci titularizandu-se dupa terminarea facultății (acum 25 de ani sau poate mai bine). Eu am susținut acest concurs de vreo 5 ori, am avut si nota de aproape 8 dar am pierdut această nota, prin urmare nu este corect.

      1. Au uitat cand beneficiau de ordonantei si se titularizau la tara cu 5, sau Era nr elevilor mult mai mare ca acum. In prezent vb ca fraierii ca nu suntem bagati in seama iar cand indraznim mai mult ni se pune pumnul in gura🤫

  6. Titularizările “pe viață” fac mult rău imaginii sistemului educațional și viitorului societății românești. Apare plafonarea, rutina, lipsa de performanța în rândul celor care se simt inamovibili. Iar cei care vin nu au prea multe șanse, nu li se oferă prea multe șanse oricât de buni ar fi. Astfel sistemul este închistat în trecut, nelăsând șanse tinerei generații, care se vede astfel discriminată in raport cu cei cu care ar trebui sa fie în competiție.
    În atare condiții progresul, performanța nu vor apărea.
    Eu sunt dintre aceia care au dat multe examene pentru ore putine, trei dintre rezultatele obținute au fost peste șapte. Abuzurile și presiunile directorilor și titularilor nu- mi sunt străine. Și toate acestea pentru ce, pentru că nu sunt TITULAR !?
    O soluție pentru remedierea situației în care s-a ajuns ar fi aceea a ocupării prin concurs a posturilor pentru o perioadă limitată la patru ani, după care, respectivele posturi, să fie scoase din nou la concurs. Astfel se va ridica nivelul calității actului educațional, iar copiii nu vor avea de suferit, fiind parcurs un ciclu educațional .

    1. Adică, soluția dv. în privința abuzurilor directorilor, care se datorează înțeleg faptului că nu sunteți titular, nu este ca aceste abuzuri să înceteze sau să deveniți angajatul de durată nedeterminată al inspectoratului de ex., din moment ce la nivel de școală nu se poate realiza o normă completă. Nu! Dumneavoastră vreți egalitate, adică toată lumea să fie supusă acelorași abuzuri. Să moară și capra vecinului.
      Iar cea mai stabilă angajată a școlii să fie eventual femeia de serviciu sau bibliotecara, profesorii trebuind toată viața lor să fie evaluați nu prin rezultate la catedră, ci prin examinare teoretică, cot la cot cu oricine. Imaginați-vă un profesor concurând cu dv. la 60 de ani, după aproape 40 de ani de carieră. Sau el trebuie dat afară, să vă facă loc dv.?
      Ceva îmi spune că, dacă ați reuși să vă titularizați, v-ați schimba imediat părerile.
      Competiția oriunde vizează posturile vacante, domnule Dumitru! Competiție nu înseamnă că oamenii ar trebui practic dați afară în masă din 4 în 4 ani și puși să dea examen de reangajare. Deoarece atunci activitatea lor la clasă ar fi egală cu zero, tot ce ar conta ar fi o toceală din 4 în 4 ani.
      În nicio afacere din lumea asta nu veți vedea personalul dat afară de-a valma, indiferent de rezultate, și pus periodic să dea examen ca să li se dea șansa și altora noi, că poate-s mai buni. Căci un astfel de patron și-ar distruge singur afacerea în timp record, alungându-și cei mai buni angajați. Dar la stat orice experiment sau toană sunt posibile, că sunt pe seama altora.

  7. Asta e așa un fel de tatonare a terenului.Iar se urmărește o lege cu dedicație.Credeti că e pentru noi,cei care muncim?253 pentru cine este?Transferul de pe post(am văzut și de la particulare mutați pe post la stat),pentru cine este?
    Legea care îngăduie pensionarilor sa predea și să ia și pensie pentru cine este?Noi,toți cei care scriem aici,nu contăm pentru că cei care contează tocmai au afișat pe siturile inspectoratelor că s-a suspendat examenul.Ei,care au decis în trei ore pentru noi,fara sa ne întrebe.Oare au decis cum a decis Churchill și Stalin la un pahar de whisky?

    1. Mai mult ca sigur, insa o mare vina o au sindicatele, mai bine ne angajam Un avocat si ne reprezentam singuri.

  8. Sunt perfect de acord
    Odată ce un profesor a luat nota peste 7 ar trebui sa aibă calitatea de titular iar nota sa ii fie recunoscuta. Este inadmisibil sa dam examen anual pentru ca expira nota.

  9. Comentariul domnului Anonim se îndepărtează de tema propriu zisă a acestui articol. Este pusă în discuție doar repetarea Examenului de titularizare pentru cei care au dat de multe ori și au luat peste 7. Această problemă punctuală are o explicație precisă, fără nicio legătură cu directorii școlilor, iar rezolvarea este este la îndemână. Este perfect posibilă, cel puțin în acest an.

  10. Perfect de acord cu colegii mei,însă trebuie spus că pentru corectitudinea examenului de titularizare trebuie introdus ca în toate țările civilizate ,,testul grilă,, (din punctul meu de vedere și cu 100 variante de raspuns),pentru că nu odata am fost in situatia in care lucrarea pe care am considerat.o de nota 9.50-10 sa fie notată cu 5.50- 7.50.Repet, toata lucrarea scrisă exact ca intr.o carte din metodologia materiei mele.Cu cine sa te cerți???
    Toți profesorii știm că sunt agreate o multitudine de autori( ramane ,,cum ai noroc de locul unde se corectează,, ) si cât de mare este șpagă.

    1. Daca se corecteaza in alta parte, in alt judet si sustineti ca se da spaga, cui se da, daca nu se stie unde ? Intreb si eu, care am invatat de fiecare data fara a da ceva cuiva, va multumesc. In legatura cu testul grila sunt de acord, pentru ca examenul auto la sala tot la fel se da, se pare ca Politia este mai avansata de profesorii. Oricum am luat sala cu 10 test grila, deci se poate si la titularizare sa se foloseasca acelasi sistem.

  11. Are dreptate colega dar până la urmă te obișnuiești să dai exman în fiecare an :)) eu cel puțin m-am obișnuit

  12. Eu as vrea corectitudine:posturi scoase la concurs(nu pitite pt titulari,pentru pensionari sau pentru pile),corectitudine(atunci când sunt date subiectele să fie cineva îndeajuns de deștept ,dintre cei care corectează,să facă o rezolvare model) și transparență (când intri pe pagina cu posturile să fie
    corect afișate,cel puțin cu 24 de ore înainte de ședință,nu afișate pe geamul inspectoratului ca în Evul Mediu și asta înainte să înceapă ședința,pentru că asta se numește fraudă,pe siteul oficial să fie afișat ceva și în ședință publică să fie altceva este evident că nu e lucru curat!!Ești in ședință publică,după ce ai dat examen national de titularizare,cu camere de luat vederi,supraveghetori și politie la ușă,obții nota peste șapte și te consolezi că iei macar un post din lista oficială afișată pe site, îți alegi din timp câteva posturi și te duci la ședință.La ședință îți dai seama că posturile din lista electronică,afișată pentru toată lumea,nu corespunde cu ce e afișat pe geamul inspectoratului,scuza e că nu au avut timp sa actualizeze pe site așa că “alege de-acolo” de pe geam.Peste o lună când verifici lista cu cei care au luat posturi vezi că sunt persoane care nu au dat examen pe materia la care tu ai fost și ai luat peste șapte, și au luat posturile pe care tu le căutai pe geam dar care peste noapte dispăruseră și care figurau pe lista de pe site-cea despre care ți s-a spus că nu e actualizată din lipsa de timp!!).Să mai povestesc?Pentru că am multe astfel de povești…
    Deci nu e nevoie să mă favorizați ar trebui doar sa fiți voi corecți.

    1. Dac[ ați cere favoruri ați fi ușor de înțeles, ați fi rezolvat deja… Dumneavoastră cereți corectitudine, un lucru pe care evident că nu il pricep nici cei din minister, nici cei din inspectorat…

  13. Nu e vorba de corupție aici, de directori care nu dau publice orele libere ci pur și simplu, de disfuncționalități în sistemul de învățământ: sunt ore care prin faptul că sunt doar o dată pe săptămână sau doar pentru anumite profiluri și anumiți ani, nu vor fi niciodată la o singură școală, o normă întreagă pentru un profesor.

    1. Si asta e un motiv să nu fie publicate? E mai bine s-o dea directorul cui vrea el dintre titulari, adică slugii celei mai devotate? Nu e corect să fie scoasa la concurs și doar dacă nu se ocupă prin concurs să rămână la dispoziția directorului? Nu stiți ce presiuni și ce abuzuri fac directorii pentru astfel de ore…când ar fi oameni interesați de aceste ore fie și pentru un an.

    2. Să fac și această completare: eu nu acuz pe nimeni în articol, nici persoane, nici școli, nici instituții. Suntem prinși, toți cei implicați în învățământ, într-un sistem în care acum deja mulți ani s-a decis un examen de titularizare iar acest examen, date fiind schimbările multe în structura curriculara a dus la situația în care examenul de titularizare nu titularizeaza și nu din motive de corupție, cum s-a zis. Citiți vă rog, cu atenție, explicațiile. Afirmațiile nefondate, acuzațiile dealtfel, nu sunt de ordin public.

  14. Ideea este: anularea Repetarii examenului de titularizare iar nu titularizarea. Sunt lucruri diferite. Între altele: în ultimul an am observat că s-a trecut la titularizare pe două școli. Ceea ce înseamnă că au început să-și dea seama că nu e posibilă Titularizare pe o singură școală. În articol se poate înțelege că profesorii cu Examenul de titularizare și notă peste 7, trebuie să rămână netitulari… E foarte încurcată tema asta: termenul nu are acoperire practică dar poate fi menținut dacă i se reconfigurează sensul: adică titular înseamnă nu doar pe o singură școală ci posibil pe 3. Mai exact sensul corect ar trebui să fie: titular “pe post de profesor” ( indiferent câte școli) și nimic mai mult.

    1. Excelentă idee! Așa s-ar face dreptate măcar pentru unii, decât deloc…! Da, eu am 7 concursuri de titularizare, cu note peste 7, dintre care 3 concursuri sunt cu prima notă! Am mai dat concurs și pe 2 discipline! Am fost și în 4 școli, 3 școli, 2 școli! Am făcut și navetă, prin 4 sate, prin noroaie, pe coclauri, cu orare școlare imposibile, cu clase dificile, ce sa mai vorbim? Nu mai zic de alte concursuri de suplinire, vreo 6, pe alte 3 discipline! Am și gradul I…etc! De fiecare dată, lipsă post…sunt multe de spus, foarte multe…foarte, foarte multe nedreptăti…! Dacă se dorește o Românie educată, ar trebui luată o atitudine! Așa, nu se mai poate…

      1. Ar fi un alt prilej de nedreptăți o astfel de lege.Frustrarile adunate pentru șmecheriile altora ne fac să luăm decizii ilogice,să încercăm să fim la fel de pricepuți în “șmecherii”.Nu cred că asta vă doriți.

  15. Sunt suplinitor de 12 ani si navetist 10, poti avea grade, performante nu conteaza, o anomalie este si prioritatea titularilor la completarea normei sau transfer uneori prin punctaje mici. Eliminand un suplinitor. Nu este vina noastra ca sunt ore putine. Ar trebui sa se tina cont de multi factori iar continuitatile sa fie la egalitate cu miscarea personalului titular. Anul acesta a fost cel mai greu, dupa 3 luni de scoala on line cu clasa a XII a la o materie de BAC, am pierdut continuitatea prin aterizarea unui titular pe aceste ore, cu puncatj minim de transfer si nu pot da nici ex de titularizare. Este normal ? Cred ca se vorbeste aiurea de intersul pentru elev si performanta in educatie in realitate functioneaza legi prost gandite si invdchite.Sa nu mai vorbim de art 253 care a fost cu ,,cantec,, tot timpul. Speram sa fim tratati cu egalitate suplijitorii cu medii peste 7 si titularii deoarece fisa postului este aceeasi., in multe cazuri suplinitorii sunt incarcati cu responsabilitati mai mult decat un titular.

    1. Toti am trecut prin asta. Cand iei postul, semnezi undeva jos ca iti asumi ca postul il preiei PANA LA SOSIREA TITULARULUI. Crezi ca pentru noi, cei care am devenit titulari deja, a stat cineva cu o tava cu paine, sare si posturi? Au fost, ai ales ce ai mai gasit, n au fost, anul urmator ai luat o de la capat cu examen sau dosareala la ghici. Asa ca …

  16. Odată ce un profesor a luat nota peste 7 ar trebui sa aibă calitatea de titular iar nota sa ii fie recunoscuta. Este inadmisibil sa dam examen anual pentru ca expira nota. Directorii trebuie verificati la sânge iar cine nu scoate ore sa i se desfacă cartea de munca,dar directorii sunt mana în mana cu inspectorii de la personal.

    1. Exact . Unii Directori își pun in posturi bune mulți suplinitori , PILELE lor , care de multe ori nu știu să scrie corect.

    2. Ar trebui să facem o petitie, este foarte adevarat, o dată ce am luat o notă de peste 7 la examen să se poată păstra nota definitiv.

      1. Exista o petitie online semnata dede 3000 de prodesori, dateaza din 2015. In 5 ani nu s a schimbat nimic. Semnati o si dupa ce se strang suficiente semnaturi, o trimitem la Ministerul Educatiei, la presa, eventual la un avocat, cum spunea cineva mai sus.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV România, caz unic în Uniunea Europeană și țările OCDE ca școlile să fie controlate de două organisme – inspectorate și ARACIP. „Ineficientă și împovărătoare pentru școli” dubla-inspecție e considerată „o piedică în implementarea reformelor”, într-un raport de diagnostic al OCDE

„O piedică în implementarea reformelor” asta reprezintă actualul cadru de inspecție școlară reprezentat prin controalele ARACIP și ale Inspectoratelor școlare, precum și menținerea lui în viitoarele legi ale Educației, Deca-Iohannis,…
Vezi articolul

Op Ed / Ștefan Pălărie, senator: Trecerea creșelor la Ministerul Educației, de la primării, declanșează tăieri de venituri de până la 40% pentru personalul de îngrijire și un val de demisii. Domnule ministru, haideți să mai închidem și repararea lucrurilor stricate înainte de a începe să reformăm lucruri noi

Anul școlar 2021/2022 a debutat pe 13 septembrie 2021 cu o reformă amânată ani de zile de miniștrii educației – transformarea creșelor din centre de servicii de îngrijire în unități…
Vezi articolul

DOCUMENT Directoriada a început. Inspectoratele, controlate 93% de PNL, se pregătesc să numească din pix 9.771 de directori și directori adjuncți, în condițiile în care Klaus Iohannis a retrimis în Parlament legea menită să depolitizeze managementul interimar al școlilor

În țară au început procedurile pentru ocuparea temporară a funcțiilor vacante de director și director adjunct din școli, proceduri declanșate în condițiile în care concursurile de directori urmează să se…
Vezi articolul

Domeniile de studii universitare cu cei mai mulți studenți din România: Afacerile, ingineria, medicina se detașează în fața celorlalte / Dreptul, domeniu pentru care România lipsește din clasamentele internaționale, conduce din punct de vedere al ofertei de studii 

Doar șase domenii de licență, dintr-un total de circa 80 câte există în România, atrag un sfert dintre totalul studenților pe care îi pot primi, în anul I, universitățile din…
Vezi articolul