Profesorii din România spun că cel mai mult au nevoie să fie învățați cum să predea la elevii cu CES, potrivit studiului internațional TALIS 2024 / Managementul clasei și utilizarea AI în educație, următoarele pe lista celor mai mari nevoi de formare

Cea mai mare nevoie de formare a profesorilor români este predarea pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (37,4%), urmată de managementul clasei și al comportamentului elevilor (32,6%) și utilizarea inteligenței artificiale în procesul educațional (30,7%), potrivit Raportului „Starea predării” pe baza studiului ”Teaching and Learning International Survey” – TALIS 2024, publicat marți, 7 octombrie.

60% dintre profesori afirmă că activitățile de dezvoltare profesională din ultimul an au avut impact pozitiv, peste media OECD de 55%, conform notei de țară

Cele mai mari nevoi de formare ale profesorilor din România: 

Pentru profesorii debutanți din România, cele mai mari nevoi de formare resimțite sunt asemănătoare: 

Bariere frecvente: costuri ridicate (60%), lipsa stimulentelor (52%), lipsa timpului (47%). 

Pentru profesorii debutanți, barierele cel mai frecvent indicate au fost: 

Aproape jumătate dintre profesorii debutanți spun că nevoia de formarea cea mai mare este procesul de predare pentru elevii cu CES, 47%.

Nevoile de formare ale profesorilor din România / TALIS 2024

Alte domenii în care profesorii români resimt nevoia de formare sunt:

Pe de altă parte, cele mai scăzute procente de nevoie de formare se înregistrează în managementul școlar (11%) și cunoștințele teoretice de specialitate (13,4%).

Domeniu de formare profesionalăProcent profesori care raportează „nevoie ridicată de formare” (%)
Predarea pentru elevii cu cerințe educaționale speciale37,4
Managementul clasei și al comportamentului elevilor32,6
Competențe de utilizare a inteligenței artificiale în predare și învățare30,7
Metode pentru sprijinirea învățării socio-emoționale a elevilor30,3
Cooperarea profesor – părinți26,0
Abordări pentru învățarea individualizată25,3
Competențe tehnice pentru utilizarea resurselor digitale25,2
Competențe pedagogice pentru integrarea resurselor digitale în predare23,5
Predarea în contexte multiculturale sau multilingvistice21,2
Practici de evaluare a elevilor20,5
Analiza și utilizarea evaluărilor elevilor19,0
Metodica predării disciplinei16,5
Cunoașterea curriculumului15,2
Cunoștințe și înțelegerea domeniului de predare13,4
Management școlar și administrativ11,0

Sursa date: oecd.org – TALIS 2024

Cerințe educaționale speciale
Managementul clasei și comportamentul elevilor 

54% dintre profesorii din România afirmă că în clasele lor există cel puțin 1% elevi cu probleme de comportament, dificultăți lingvistice sau CES (sub media OECD: 77%)

• 10% dintre profesori pierd mult timp din cauza întreruperii orei de către elevi (sub media OECD: 18%). 

• 11% din timpul orei este dedicat menținerii disciplinei (sub media OECD: 15%), în creștere cu 2 puncte procentuale față de 2018, potrivit notei de țară.

Informații de context despre elevii cu cerințe educaționale speciale și profesorii itineranți și de sprijin

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat pe 24 septembrie că „am avut foarte multe posturi scoase la concurs, în zona de consiliere – și profesori de sprijin pentru copiii cu CES, și consilieri școlari pe latură de psihologie. N-au fost posturi ocupate”.

CMBRAE a scos la concurs 60 de posturi de profesor de sprijin și itinerant pentru anul școlar  2025-2026

Exit mobile version