Profesorul anonim: Domnule Bolojan, ce ar fi să reveniți la catedră pentru o lună? La final ați fugi mâncând pământul, dar, poate nu ați mai privi înapoi cu atâta mânie, adică ați aprecia la justa valoare munca educatorilor, profesorilor

4.432 de vizualizări
Foto: G4Media.ro
Acum câteva zile, domnul Bolojan declara că deși salariile profesorilor au crescut și norma didactică de predare a tot scăzut, domnia sa nu a văzut o îmbunătățire globală a sistemului de învățământ. Îmi propun să mă refer la ultima parte a acestei declarații. Pe ce se bazează domnul Ilie Gavril Bolojan când afirmă așa ceva? Pe vreun studiu, eventual pus la dispoziție de domnul ministru al Educației? Nu ni s-a spus. E foarte posibil să nu aibă niciun temei aceste zise.
  • Nota redacției: Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.

Poate s-o fi referit la rata de promovare la Examenul Național de Bacalaureat. Să vedem cum stăm la acest capitol. 2020: 69,4%, 2021: 72,2%, 2022: 73,3%, 2023: 75,4%, 2024: 74,7%, 2025 (înainte de contestații): 74,3%, 2025 (după contestații): 76,5%.

Poate s-o fi gândit la numărul mare de analfabeți funcțional din școala românească. Pentru că arată cu degetul spre profesorimea din România, adică vinovații sunt, exclusiv, cadrele didactice, care oricum sunt niște puturoși, pentru că asta lasă să se înțeleagă domnul Bolojan când spune că „acum vor lucra mai mult, pentru aceiași bani”, adică a sosit vremea să mai muncească si profesorii, să nu mai ia banii degeaba. Intr-adevăr, rata analfabetismului în România este un subiect de preocupare constantă, cu date care variază în funcție de sursă și metodologia utilizată. Conform unor rapoarte, peste 42% dintre elevii de 15 ani au fost  identificați cu analfabetism funcțional, conform Factual.ro. Aceste cifre indică o problemă semnificativă în ceea ce privește nivelul de alfabetizare și competențele de bază ale populației. Sigur că există și minciuna prin omisiune.

Ce se face că nu știe șeful Guvernului? Că sunt foarte multe cauze care determină analfabetismul funcțional. Cum ar fi: subfinanțare și infrastructură deficitară. Bugetul insuficient se traduce în lipsa resurselor materiale – manuale, laboratoare, biblioteci, toalete, săli de sport – în multe școli, în special în mediul rural.

Inegalități socio-economice și context familial dificil, copiii din medii defavorizate, cu resurse limitate sau familii dezorganizate, sunt mai predispuși să abandoneze școala și să nu dezvolte competențe funcționale de alfabetizare.

Comunicarea deficitară între școală și familie, adică lipsa de implicare a părinților. În multe cazuri părinții nu sunt suficient de implicați în educația copiilor lor sau nu înțeleg importanța educației. Acest lucru poate duce la o scădere a motivației elevilor și la o înțelegere limitată a materialului predat.

Preferința pentru media vizuală, mulți tineri preferă să consume informații prin alte mijloace, care nu stimulează gândirea critică și nu contribuie la dezvoltarea abilităților de citire. Apropo de ultima cauză, poate ar fi bine să interziceți, în mod clar, folosirea telefonului mobil de către elevi pe toată durata programului școlar, în prezent fiind neconcordanțe între ceea ce scrie în ROFUIP, respectiv în Statutul elevului. De ce să fie interzis? Pentru că: distrage atenția de la învățare, elevii sunt tentați să verifice constant notificările, să intre pe rețele sociale sau să se joace, concentrarea scade, iar învățarea devine superficială, chiar și simpla prezență a telefonului pe bancă poate distrage atenția, scade capacitatea de concentrare și memorie, studiile arată că folosirea telefonului în timpul activităților cognitive afectează negativ memoria pe termen scurt, elevii devin mai puțin capabili să se concentreze pe sarcini mai dificile sau pe texte mai lungi, reduce comunicarea reală între colegi, în loc să interacționeze față în față, elevii petrec timpul ,,pe telefon”, se pierde oportunitatea dezvoltării abilităților sociale și emoționale. Ori, cred eu, elevii trebuie încurajați să fie atenți, să comunice și să învețe activ. 

Domnul Bolojan vorbește despre un adevărat „dezmăț financiar” în sistemul bugetar, și într-o anumită măsură are dreptate. Fiind în prima linie a politicii de decenii, de ce nu „i-a tras de mânecă” pe ai săi superiori când luau astfel de măsuri, de exemplu, acordarea de burse care erau atât de multe, încât nici nu mai știau cum să le numească?

Dacă bine știu, domnul Bolojan, înainte de a deveni om politic, consilier local, membru în diverse CA-uri, secretar general al Guvernului, primar, prefect, președinte interimar, prim-ministru, a fost profesor. Dacă aș putea l-as întreba de ce a rămas doar un an în sistem și dacă a fost titular al acestuia. Ce ar fi să reveniți pentru, să zicem, o lună? Atât. Vă alegeți ce școală doriți. Aș putea pune prinsoare că la finalul perioadei ați fugi mâncând pământul pentru a vă reinstala în jilțul de premier. Dar, poate, parafrazând titlul piesei lui James Osborne, nu ați mai privi înapoi cu atâta mânie. Adică ați aprecia la justa valoare, trecând bariera vorbelor goale, munca educatorilor, profesorilor și a tuturor celorlalți din sistemul educațional românesc.

La final, un sfat, dacă îmi este permis. Să știți că „din cauză”, respectiv „datorită” se folosesc în contexte diferite. Să vă dau și un exemplu. E legat , măcar în parte, de felul în care vedeți ieșirea din criză. Din cauza domniilor voastre (a oamenilor politici care s-au tot perindat la guvernare) țara e în criză, iar datorită nouă (prin tăieri, comasări, dar și măriri de normă) vom depăși această perioadă. 

Un profesor de Istorie – Arad


7 comments
  1. Domnul Bolojan sa nu revina nicaieri, sa plece la el acolo in Oradea. Si-a batut joc de tara asta; nu investitii si atragere de investitori, nu taieri de pensii speciale, nu regionalizari si taieri de la institutiile deja prea multe (ministere, prefecturi, 3200 de primarii si tot felul de alte institutii si sinecuri de care poate nici nu am auzit si care pot fi lejer comasate sau desfiintate), microbuze la suprapret pentru parandarat si alte furtisaguri nedescoperite si nepedepsite, bani pentru Moldova si Ucraina in timp ce romanii o duc din ce in ce mai greu, facturi si preturi marite la toate, multinationalele lasate sa exporte 40 de miliarde de euro prin „eficientizari” si neimpozitate asa cum ar trebui, in timp ce de pe romani iau si a 8-a piele deja, nu a 7-a. Sa plece unde o vedea cu ochii! Demisia!

  2. Bravo, domnule profesor! Apreciez faptul că ați punctat diferența dintre „din cauză” și „datorită” și vă mulțumesc pentru aceasta. Se pare că domnul Bolojan nu știe să facă diferența și mai are nevoie de niște ore de limba română (apropo de analfabetism funcțional).

  3. Pe scurt:

    – Bunicul meu a fost învățător
    – Părinții mei au fost profesori
    – Eu sunt profesor de 30 de ani
    – Copiii mei nu sunt și nu vor fi niciodată profesori
    – Nu cunosc niciun coleg profesor ai cărui copii să fi devenit profesori… Absolut niciunul!

    Gândiți-vă simplu – voi, cei care aveți copii, v-ați dori să devină profesori? I-ați îndrumat să devină profesori? Ați face-o? Ei, copiii voștri, ce părere au despre ideea de a deveni profesori? Nimeni, așa-i?

    Să vedeți ce reacție au – de parcă ar fi o ciumă să ajungi profesor!

    Mai este ceva de spus?

    1. Si parintii mei au fost profesori. Unul dintre ei s a imbolnavit din cauza unei inspectiare ( pe vremea comunismului) , uar celalalt a renuntat la profesorat, eu predau de oeste 30 de ani. da, nu as incuraja copilul meu sa vina in sistem, nici daca ar muri de foame. Si nu e vorba doar despre copiii tot mai rai ( rai, in sensul ca profita de o legislatie proasta care nu ajuta profesorii) , dar si de acesti colegi care, avizi de putere) ajung in functii de conducere, directori, inspectori si uita de unde au plecat. te sicaneaza, iti arata ei tie cine sunt🤮

  4. Chiar dacă Bolojan are pregătire de profesor (superficiala. în cazul sau), nu ar face fata meseriei. Toată viata a fost un funcționar, mediocru, care l-a avut ca model pe Tăriceanu, fiind o copie slaba a acestuia (doar rictusul și inflexiuni vocii reusindu-i de la mentorul sau). Sincer, cred ca i se acorda o atenție disproporționat de mare unui individ care emana doar răutate, fiind de fapt total lipsit de viziune.

  5. Pai a fugit de meseria asta inca de la început, nu?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației, răspuns la sindicate despre decontarea navetei profesorilor: Asigurarea fondurilor este în sarcina autorităților publice locale. Școlile au obligația să ceară banii de transport în bugetele locale

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a transmis un răspuns oficial sindicatelor din învățământ prin care susține că decontarea cheltuielilor de transport pentru cadrele didactice și personalul auxiliar rămâne în responsabilitatea…
Vezi articolul

Câte un cadru didactic desemnat de fiecare școală va primi formare și suport de la specialiști în programul „Profesor și Părinte azi” / Înscrieri până pe 24 iunie (P)

Fiecare școală, dintre cele 17.000 existente, merită un Ambasador. Avem nevoie de un cadru didatic din fiecare școală care va primi formare și suportul unei echipe de specialiști, pentru a contribui la optimizarea relației Școală-Familie…
Vezi articolul

Ministrul Educației Daniel David: Aș vrea ca competențele pe care le testăm în evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a să fie mai largi / Să dăm o problemă de Matematică care are aplicații în Geografie sau Istorie, ca să-i pregătim pe copii pentru testele PISA

Itemii de la evaluările pe care le susțin copiii în clasele a II-a, a IV-a și a VI-a trebuie să pună accentul pe modul în care aceștia utilizează cele 8…
Vezi articolul

Ministrul Educației: Profesorii s-au săturat de atâția ani să fie tratați în societate în logica ”cer mereu bani, dar nu-și fac datoria” / Rezultatele la PISA și analfabetismul funcțional arată rău, dar nu pot să le atribui doar lor

Profesorii „s-au săturat să fie tratați în societate în logica «cer mereu bani, dar nu-și fac datoria»”, a declarat recent ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în emisiunea Starea Nației. El a…
Vezi articolul

Nu îmi pun o problemă că nu se va organiza Titularizarea anul viitor, spune ministrul Educației / Daniel David: Nu discutăm despre reorganizarea Titularizării, este o temă foarte importantă, pe care va trebui să o discutăm în situații de liniște, nu cu crize politice și economico-financiare

Ministrul Educației, Daniel David, a spus din nou că Titularizarea trebuie organizată anul viitor pentru că este „o condiție pentru funcționare a sistemului nostru de educație”. Ministrul a făcut declarația…
Vezi articolul