Profesorul anonim: Școala on line după o jumătate de lună

32.602 vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
“Școala românească este demult în criză. Asta este, de fapt, alt fel de a spune că trebuie să se schimbe destule în sistemul educațional”, scrie un profesor într-un mesaj primit de Edupedu.ro în cadrul proiectului “Profesorul anonim”. “Dacă nu am fost obișnuiți să alegem din start soluțiile potrivite, bâjbâim. Problema e că suntem încă în mentalitatea inerțială, aceea în care ori nu gândim și ne supunem unor măsuri aberante, ori gândim dar ne e frică, ori criticăm fără soluții. În mod cert, măcar putem spune când ceva nu funcționează”, scrie cadrul didactic.
  • Profesorul aninom este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului.

Redăm analiza Profesorului anonim:

“După două săptămâni de școală hibrid, iată situația: orele se vor făcute simultan fizic și on line. Pentru cine nu are idee, se întâmplă cam așa: unele școli au instalate calculatorul, camera, boxele, în altele profesorul vine de acasă cu calculatorul și ce mai poate. Se lucrează pe mai multe platforme on line: Classroom, Zoom, Teams. Și acum surpriza: pentru cine predă profesorul? Pentru cei din clasă sau cei de acasă? Pentru a preda la clasă, el are de scris pe tablă. Nicio instalație din școli în acest moment nu ajunge să facă vizibilă tabla pentru cei de acasă. Și atunci, el se așază în fața calculatorului pentru a le arăta cumva, în altă variantă ce a scris pe tablă. Și se tot mișcă de la fizic la on line, întrerupând fie un stil, fie altul. Pentru că pur și simplu toată instalația tehnică folosită acum este doar una pentru amatori. Fizic vorbind, ar trebui să existe dotarea din studiourile TV. Or asta este imposibil. După cum imposibil e să ai eficiență cu întreruperi. 

Pe de altă parte, ceea ce se predă fizic ajunge altfel la elevi iar unii profesori, dacă nu chiar toți, care au program hibrid, predau dublu, pentru a le oferi tuturor, la fel, conținutul lecțiilor. Și acum, gândiți-vă de câte ori predă un profesor cu o disciplină de o oră pe săptămână, la o normă de 18 ore!

Toate acestea se întâmplă pentru că școlile noastre nu au din start spațiul pentru toți, astfel încât clasele să fie cu 15 elevi. Ar însemna dublarea numărului de profesori desigur… Știm că nu avem  acum această soluție ideală. Asta e…

Soluția posibilă nu e ușoară, dar mai limpezește puțin situația. Pur și simplu, un număr de ore fizic, alternativ, cu cele două grupe din fiecare clasă. Asta nu înseamnă dublarea timpului ci doar organizarea diferită. Să presupunem că avem o clasă. Pentru păstrarea distanțării ei vin jumătate. On line toți elevii vor primi înainte conținutul unei Unități (teme mari, cu subteme). Ei vor trebui să-l parcurgă singuri, să îl scrie acasă ca temă. La școală vor lucra pe explicații, exemplificări, exerciții, aplicații. Aceasta va dura inevitabil un număr mai mare de ore decât cel obișnuit la clasă. 

Asta e tot! Important este să rămână ceva. Este clar însă că profesorul nu mai poate fi cel care expune lecția ci doar o explică. Înainte de asta el trebuie să ofere conținutul bine structurat, clar, deloc stufos, dar suficient de complex pentru a permite aprofundarea. Desigur, profesorul ideal este cel care se înregistrează video și elevii primesc, preț de maxim 15 minute, conținutul pe care altminteri îl preda o jumătate de oră,chiar o oră. Timpul dedicat temelor trebuie să fie cel pentru asimilarea în studiu personal, atât cât poate fiecare. La clasă profesorul doar verifică dacă elevii au scris din materialele on line ceea ce li se oferea de obicei aici. El are însă de explicat (și asta, de multe ori nu mai ajungea să facă nici la clasă). Dacă am fi atenți, școala hibrid înseamnă: la școală fizic, acasă on line. Acasă au de lucrat ca teme chiar conținutul. La școală se fixează, se exersează. Invers decât până acum: la școală se primea informația, acasă era fixarea și exersarea… 

În treacăt fie spus: altă problemă. Inventarea profesorului de serviciu pentru a păzi elevii pe holuri: nu cumva să scape în hoardă, la toaletă! În realitate, de când sunt cu măștile pe față 4-5 ore, și nici măcar nu au voie să iasă din clasă, ce să păzească? Nu știu cine a inventat asta dar e clar că e un timp absurd în care profesorii devin bodyguarzi în timp ce paznicii școlilor îi privesc cum au căpătat dintr-o dată niște ajutoare nesperate. Sunt uneori 4-5 ore în plus pe lângă orele de predat care mănâncă din pregătirea utilă a profesorului și așa zăpăcit între ore on line și hibrid. Așadar, noua muncă a profesorului în pandemie este de bodyguard! Altă umilință nici că se putea inventa! Absolut inutilă. Pentru că acest profesor de serviciu, nu face nimic. Ce să facă? Stâng-drept, stâng-drept? Ce sunt ei? Polițiști, antrenori de ce? 

Pur și simplu, lăsați profesorii să-și facă treaba! Scoateți funcția de păzitor! Ei nu sunt așa ceva”.

  • Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro destinat cadrelor didactice. Aici profesorii, învățătorii, educatorii pot scrie despre lucrurile care nu funcționează în învățământ, sub protecția anonimatului. Adresa noastră este redactie@edupedu.ro.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil. 

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

19 comentarii
  1. 1. Scoala hibrid se desfasoara pentru cei din clasa. este un dezastru. Mai bine 100% online decat hibrid. Se fac poze la tabla (eventual) sau la caiete de catre cei din clasa si se trimit celor de acasa. Acestia copie ce au primit, in timp ce profesorul le vorbeste despre altceva, sau mai tarziu dupa ore. De auzit nu se aude, de vazut nu se vede clar, cei de acasa nu sunt bagati in seama, nu sunt intrebati daca au auzit sau daca au inteles sau sa li se raspunda la intrebari.
    2. Ideea cu dat materialele inainte e buna intr-un fel. Dar daca elevul trebuie sa copie inainte de ora nu va intelege nimica (dau exemplul biologiei de a 6a, sau al matematicii). Daca elevul le va transcrie acasa, inseamna foarte mult timp alocat unei activitati suplimentare, pe care in mod normal o desfasura in clasa. Elevul uita pana i se va explica la scoala ceea ce a scris acasa. Insa elevul de acasa, poate deschide fisierul cu materialul respectiv si urmari in timpul orei online, pe el, ceea ce prezinta profesorul.
    3. Ideea cu fisiere video scurte explicative e foarte buna. Se pot urmari acasa, cand elevul invata lectia. Pana acum pe Classroom (la copiii mei) nu a incarcat nimeni nici un material (pardon, a incarcat 1 profesor pentru prima ora un document si un ppt). In rest altii (putini la numar) au dat doar teme sau intrebari la 2 obiecte.
    4. Profesorul poate deschide un Google Docs pe calculatorul din clasa si sa scrie in document, in loc sa scrie pe tabla. Daca se ataseaza proiectorul la calculatorul care face conexiunea online, pot vedea si cei din clasa textul, ca si cum s-ar scrie pe tabla si cei de acasa. Figurile si desenele se pot insera direct acolo. Sau profesorul isi poate pregati un PowerPoint de acasa, in care textul/figurile sa apara la apsarea unei taste. Nu sunt multi aceia care se pricep sa faca acest lucru. Si mai e si timpul alocat realizarii documentului.
    5. Vorbitul cu masca in fata camerei face ininteligibil ceea ce se spune. De multe ori nu inteleg nici cei din clasa din cauza estomparii sunetului prin masca. Daca profesorul nu sta langa microfon, se aude foarte slab.
    6. Partea proasta este ca temele nu sunt verificate de cele mai multe ori, astfel incat elevul nu are feedback. Si ca intotdeauna, daca elevul nu stie, i se pune nota proasta, dar el nu va sti ce a gresit, de ce a gresit. Poate nu a inteles lectia si acasa nu a avut cine sa ii explice. Profesorul ar trebui sa aiba discutii lamuritoare cu acel/acei elev/i, pentru ca neintelegerea unor cunostinte, duce de regula la lacune care il vor impiedica sa inteleaga alte lucruri ce vor fi predate ulterior.
    7. Din cate stiu profesorii nu prea stau cu elevii in pauza. Elevii sunt lasati singuri intre ore.
    8. Copii de acasa stau de regula pe telefoane, se joaca si nu sunt atenti la ora.

  2. Intereseaza pe parintii care trebuie sa doteze salile de clasa ale micilor scolari,jnca din clasa pregatitoare,cu gandul la lucrurile marete ce vor fi proiectate pe perete si la magicele litere asezate pe tabla magnetica. Nu mai zic de laptopul cu care trebuie dotat cel din fata elevilor,de imprimanta si TV. Toti ne plangem: profesorii ca nu au si parintii ca trebuie sa dea ca sa fie. Si totusi nimeni nu face nimic. Nimeni nu iese in strada pentru dotarea scolilor si pentru reformarea invatamantului. Daca nu e vorba de salarii…merge treaba brici oricum…

  3. Buna idee cu profesorul anonim!!! Bine ar fi sa poata sa-si exprime parerea si “elevul anonim” sau mai degraba”parintele elevului anonim”. Sunt multe de spus legat de acest sistem online prin care se pune o presiune foarte mare atat pe elev, cat si pe parinte.

  4. ca sistemul hibrid e haotic , asa e . doar ca in lumea civilizata profesorii sunt mult mai implicati in scoala. nu doar vin 18 ore pe saptamana, redau mecanic un continut si cam atat. in lumea civilizata cele 40 ore sunt in scoala si se ocupa si cu organizarea, inclusiv cu supravegherea elevilor.

    1. Asa e, dar acolo profesorii, beneficiaza de sala metodica, birou, in care exista pentru fiecare profesor un calculator, imprimanta, coli si alte materiale necesare in procesul didactic, plus un copiator pentru toti profesorii din acea sala metodica. Deci, ei isi pregatesc lectiile la scoala, acolo corecteaza testele, ofera consultatii s.a. La noi, profesorii se inghesuie si 25-30 intr-o cancelarie de 20mp. Nu exista spatiu pentru sali metodice, unde sa-si pregateasca activitatea didactica. Cum scoala nu poate oferi aceste facilitati, profesorul merge acasa si pregateste totul de pe calculatorul lui, cu imprimanta lui, colile lui, s.a. credeti ca profesorii din Romania nu ar dori conditii ca in tarile civilizate si sa munceasca 40 ore pe saptamana in scoala? Sigur ca da, numai ca scoala romaneasca nu a fost proiectata sa functioneze ca acolo!

      1. Nu-i chiar asa. Am vorbit cu multi prieteni plecati in strainatate, in toata lumea, unii sunt chiar profesori. In majoritatea tarilor este ca la noi sau mai rau. O prietena din Franta zicea chiar ca daca ei ar trebui sa lucreze on-line ar fi vai-si-amar. O citez chiar. Nu au dotari nici pe departe ca multe scoli de la noi.
        Desigur, vorbim de invatamantul de stat nu de cel privat.
        Si daca sunt scoli care acum nu au dotari ptr scoala online e vina primarului, a inscpectoratului scolar, a directorului scolii resp etc.
        In plus, chiar si in tarile nordice, campioni ai educatiei online, cica, a scazut mult randamentul si al elevilor, dar si al profesorilor.
        E o situatie speciala. Nici noi ca parinti nu suntem bucurosi cu scoala online, n-or fi nici profesorii. In plus, nu i-am auzit sa se planga de salariile incasate din martie incoace, cand majoritatea nu au facut scoala mai deloc.

    2. Asa e, dar in lumea civilizata scoala asigura profesorului cabinetul/ sala sa, dotata cu toate cele necesare ( nu sa vii tu cu laptop, carti,etc) de acasa. Sa mai luam in calcul faptul ca sunt profesori care au si 6 scoli ca sa-si faca norma didactica si trebuie sa ajunga de la o scoala la alta in conditii numai de ei stiute.

    3. Adevărat ! Activitatea cadrelor didactice este mult mai complexă , și responsabilitatea față de integritatea elevilor mult mai mare !

    4. De acord, numai ca, in lumea civilizata, scolile dispun de dotari pe care noi nici nu le visam (campusuri sportive, piscine, laboratoare, spatii individuale pentru fiecare profesor, biblioteca functionala, sali de conferinta, cafeteria etc, etc), iar programul zilnic al elevilor include toate aceste facilitati. Si atunci e logic faptul ca profesorul isi face cele 40 de ore saptamanale doar acolo. La noi, unde ati vrea sa stam in cele 22 de ore ramase? In biblioteca din 1950, in laboratoarele si cabinetele fara aparatura, in curtea scolii sau in clasele in care se invata in 2-3 schimburi? Ca sa supraveghem ce? Deci mai usor cu pianul pe scari!

  5. Iar referitor la purtarea mastilor in scoala. Sa fim seriosi! In pauze elevii trebuie sa manance si sa bea apa. In timp ce fac acest lucru vorbesc cu colegii lor. De asemenea, inainte de a intra in scoala si dupa ce se termina programul, se formeaza grupuri mari de elevi in curtea scolii. Dupa program, se intalnesc prin parcuri si in alte locuri fara a pastra vreo distanta sau a purta masca. Deci, despre ce vorbim aici?

  6. Niște oameni de știință au împerecheat un leu cu un tigru și le-a ieșit un …. ligru. Un fel de leu cu dungi, steril și cu speranță mică de viață.
    Cam așa e și cu școala hibrid care în „captivitate” ar putea trăi mai mult dacă experimentul ar fi observat și făcut cu atenție, pe principii științifice. În învățământul românesc noi am creat „ligrul” și i-am dat drumul in junglă. Și acum ne lăudăm că avem LIGRU – școala online.
    Hibridul în școala mea înseamnă ceea ce înseamnă în majoritatea școlilor din Romania. Profesori neinstruiți care nici nu se vor instruiți, profesori neinstruiți care se chinuie să învețe singuri și profesori instruiți ( de capul lor) care nu au cu ce, lipsa echipamentelor și o programă neadaptată.
    Facem experimente: laptop ( personal) două telefoane cu date mobile, boxe donate. Nu merge camera, microfonul de gaming nu „bate” la distanță, elevii urlă în boxe că nu se vede bine, cei din clasă se plictisesc în timp ce profesorul e ocupat cu poziționarea telefonului, care telefon e conectat la laptop, care laptop nu are cameră. După vreo 10-15 minute toată lumea e conectată.
    – Copii, se aude?
    – Se audeeeee da’ nu se vedeeee ( ecou/microfonie). Mai la dreapta dom’ profesor că nu se vede tabla.
    După 45 de minute dom’ profesor mai pierde 5 minute în care își strânge jucăriile și se mută la altă clasă. Cu laptop, cu cabluri cu boxe. Au trecut cele 5 minute de pauză în care trebuia să-i păzească pe elevii care n-au voie să meargă la toaletă în grupuri mari. Deci nu și-a făcut datoria de paznic.
    Unii dintre noi așteaptă salariul. Alții așteaptă scenariul verde. Câțiva așteaptă echipamentele cu care să-și facă meseria pe care și-au ales-o. Copiii nici nu știu ce așteaptă.
    Orele online la liceu se desfășoară sub protecția GDPR. Pentru că nu-i poți obliga să-și țină camerele deschise sau pur și simplu pentru că unii nu au acces la un laptop cu webcam, profesorul poartă un dialog cu niște buline colorate pe un ecran. L portocaliu e Laurențiu, C mov e Cristina.
    – Cine îmi spune……..?
    Pauză. Bulinele de pe ecran stau nemișcate.
    – Va rog frumos…
    Pauză.
    – Mă aude cineva sau doar mă ignorați?
    Pauză.
    – Ionel, te rog să-mi răspunzi la întrebare…
    Ionel își deschide într-un final microfonul și produce o propoziție cu subiect și predicat. Pe fundal se aud niște împușcături. Un elev care și-a uitat microfonul deschis e pe o platformă de gaming.
    După 45 de minute profesorul mulțumește bulinelor colorate de pe ecran și iese din clasa virtuală.
    Proiectarea unei lecții pentru hibrid îți ia mult timp. Dacă ai un laptop, scanner și softuri piratate reușești în câteva ore să-ți proiectezi o lecție bună. Versiunile free de soft sau aplicații sunt întotdeauna basic și te limitează. Ar trebui de exemplu să plătesc pentru video voice recorder ca să mă lase să fac tutoriale mai lungi de 5 minute, să plătesc la Adobe pentru a avea acces la toate instrumentele de protecție pentru documente.
    Platforma mea e plină cu teme care așteaptă să fie corectate. Individual. La clasă aș fi provocat elevii să își spună părerea și să vină cu soluții. Pe platformă trebuie să le dau eu. Pierd ore în șir corectând știind că nu mai mult de 5% din elevii mei se uită pe comentariile făcute la temă.
    Învăț din mers. Experimentez. Mai adaug câte o dioptrie la fiecare șase luni. S-a stricat balamaua de la laptop. Am doua camere web ( una are doar sunet și alta doar imagine). Vreau. Știu că trebuie să mă adaptez. Uneori reușesc. Alteori nu. Dar mă simt abandonată de sistem, lăsată ca un ligru în junglă, produsul unui experiment neștiințific, eșuat. Avem doar un nume- Școală ONLINE.

    1. Asa este! Raspund greu sau uneori deloc. Daca are microfonul inchis de multe ori se fastaceste pana se prinde ca e inchis si ca trebuie sa il deschida. Daca nu stie sa raspunda e si mai greu. Daca se joaca si mai are si casti in urechi de la alt dispozitiv, nici nu aude ca e intrebat.
      Exista Windows Movie Maker care e free. Poate inregistra imagine si sunet fara limitari. De asemenea exista in Windows Sound recorder. Google Meet si Microsoft Teams permit inregistrarea video si audio cu slavare pe contul institutional. De pe Zoom se poate salva pe propriul calculator. Se poate face inregistrarea si cu telefonul mobil.

  7. Poate fi folosita o tableta grafica, doua programe (de exemplu: Adobe Sketchbook si ZOOM ) si un proiector astfel incat ceea ce se scrie – sa fie vazut si de cei din clasa si de cei de acasa. Multi profesori detin deja o tableta grafica, si exista scoli in care clasele sunt dotate cu proiectoare. O zi buna!

  8. 100% adevarat. E un haos, nu avem de nici unele, iar orele hibrid, pentru cei care incearca sa le faca (foarte multi reusesc sa se fofileze chiar si acum) toaca nervii. Totul e un mare ZERO nascut din noaptea mintii unui personaj numit “nimeni”. Asta nu e scoala, e o bataie de joc!
    PS. Pentru cei care ne vor sari la beregata: sunt doar constatari. Va invitam sa le traim impreuna!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Andronescu anunță că în școli predau 85 de mii de profesori cu facultăți făcute „la distanță” și trebuie din nou aduși la formare: „Când înveți la distanță, înveți ușor departe de carte”

Cu prioritate, profesorii care au făcut cursuri la distanță, în universități, „trebuie să îi aducem într-un program de formare” a declarat Ecaterina Andronescu la o întâlnire cu inspectorii școlari din…
Vezi articolul

Proiectul SuperTeach este realizat cu sprijinul Telekom Romania

Ari Pokka, director de școală în Finlanda, invitat la conferința online SuperTeach: Prin acest experiment social am realizat cât de remarcabilă este școala ca exercițiu social, pentru interacțiunea noastră umană

Prin acest experiment social am realizat cât de remarcabilă este școala ca exercițiu social, pentru interacțiunea noastră umană, a declarat pentru Edupedu.ro Ari Pokka, director de școală în Finlanda, invitat…
Vezi articolul

DOCUMENT Evaluarea Națională 2019: Inspectoratul București anunță 2-4 ore de meditații la Română și Matematică, la clasele a VII-a și a VIII-a. Părinții vor afla absențele lunar

Elevii de clasele a VII-a și a VIII-a vor face între 2 și 4 ore de pregătire suplimentară săptămânală la Matematică și Română, la școală, în București. În plus, profesorii…
Vezi articolul