Profilul profesorului român: femeie, 43 de ani, absolvent de licenţă, are normă întreagă şi de 17 ani lucrează în învăţământ

13.950 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Profilul demografic al profesorului român a fost conturat în Raportul naţional TALIS 2018, publicat pe 1 mai 2020 de către Centrul Naţional de Politici în Educaţie. Pe baza datelor obţinute din România, cei mai mulţi profesori sunt de sex feminin, vârsta medie este de 43 de ani, majoritatea sunt absolvenţi de licenţă, au normă întreagă, predau la o singură şcoală şi lucrează, în medie de 17 ani în învăţământ, din care 11 ani au fost petrecuţi într-o singură şcoală. Faţă de raportul anterior, TALIS 2013, autorii remarcă scăderea procentajului profesorilor cu vârsta sub 30 de ani, de la 14 la 9%.

Față de studiul TALIS desfășurat în 2013 pot fi evidențiate următoarele schimbări în ceea ce privește profilul profesorului din învățământul gimnazial din România:

  • Procentajul femeilor în rândul profesorilor de gimnaziu a crescut de la 69% la 73%;
  • Vârsta medie a profesorilor din învățământul gimnazial a crescut de la 42 la 43 de ani;
  • Procentajul profesorilor cu vârsta sub 30 de ani a scăzut de la 14% la 9%;
  • Procentajul profesorilor angajați cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată a crescut de la 69% la 73%;
  • Procentajul profesorilor de gimnaziu angajați în învățământ cu normă întreagă a scăzut de la 92% la 89%;
  • Procentajul profesorilor din învățământul gimnazial care au absolvit studii universitare de master a crescut de la 26% la 36%.

Distribuția pe sexe

În România, 73% dintre profesorii din învățământul gimnazial sunt femei.

Vârsta

Vârsta medie a profesorilor din învățământul gimnazial este de 43 de ani. Numai 9% dintre profesori au vârsta sub 30 de ani, în timp ce 26% au vârsta peste 50 de ani.

Tipul de contract de muncă

73% dintre profesorii din învățământul gimnazial sunt angajați cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată (dintre profesorii cu contract de muncă pe perioadă determinată, 73% au vârsta sub 30 de ani, iar 20% au vârsta peste 50 de ani). 89% dintre profesorii din învățământul gimnazial sunt angajați cu normă întreagă, iar 81% dintre profesori predau într-o singură școală.

Experiența profesională

În medie, profesorii din învățământul gimnazial au 17 ani de experiență în activitatea de predare, din care 11 ani în școala în care predau la momentul administrării studiului.

Nivelul studiilor absolvite

59% dintre profesorii din învățământul gimnazial au absolvit studii universitare de licență, iar 36% au absolvit studii universitare de master.

Foto: Pexels.com


1 comment
  1. Dacă n-ar mai exista titularizarea pe post atunci ar avea loc și cei tineri la catedră. Atâta timp cât un profesor titular stă la catedră până la pensie , indiferent dacă își face treaba sau nu , tinerii absolvenți nu au unde să predea. Poate își găsesc un post in învățământul privat dar și acolo este dificil de intrat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Directoarea Casei Corpului Didactic Bihor și directorul Școlii „Avram Iancu” din Oradea, cercetați penal de DNA pentru instigare la abuz în serviciu / Ar fi falsificat, la contestații, lucrarea de la proba scrisă a concursului de directori pentru candidat și l-ar fi instigat pe șeful ISJ Bihor să-l numească director

Procurorii DNA Oradea au început urmărirea penală față de Mioara Țigan, director al Casei Corpului Didactic a județului Bihor, pe care o acuză că în calitate de președinte al unei…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Mihai Boș, profesor de Matematică: Nu mergem pe conținuturi din manuale, trebuie să formăm competențe, iar acestea se pot forma prin conținuturile alese de noi

Profesorul trebuie să își aleagă propriile aplicații și conținuturi prin care dezvoltă competențele copiilor, spune profesorul de Matematică Mihai Boș, de la Școala Gimnazială Nr 1, Poiana Mărului, județul Brașov.…
Vezi articolul

Fizicianul Cristian Presură: Primul manual de fizică pe care l-am coordonat, cel de clasa a VI-a, va ajunge pe băncile elevilor în toamnă și este bazat pe metoda investigației / De la an la an, echipele de autori lucrează pe baza de zvonuri, pentru că nu există un calendar precis din partea ministerului

Pentru elevi va fi o întâlnire de început cu fizică predată că știință de sine stătătoare. O întâlnire emoționantă, ce poate formă destine sau poate îndepărta complet elevii de această…
Vezi articolul