Proiectul de lege care reintroduce bursele de excelență olimpică și revenirea la plata cu ora în forma de dinaintea Legii Bolojan este amânat de Coaliția de Guvernare pentru a opta oară consecutiv în plenul Camerei Deputaților, ceea ce înseamnă că documentul stagnează de mai bine de două luni în procedură parlamentară. Deși raportul cu amendamente a fost votat în Comisia pentru Muncă încă din 22 septembrie, acesta nu a fost depus oficial, aceasta fiind metoda prin care politicienii blochează dezbaterea finală și votul în plen.
Potrivit fișei proiectului de pe site-ul Camerei Deputaților, PL-x 464/2023 a fost înscris pe ordinea de zi a plenului în toate ședințele dintre 22 septembrie și 10 noiembrie, iar acum este listat din nou în ședințele din 17 noiembrie la dezbatere și 19 noiembrie vot final, cu aceeași mențiune care a blocat constant procedura: „se dezbate sub rezerva depunerii raportului”. Documentele Camerei arată că proiectul a fost repus săptămânal pe agendă fără să avanseze, fiind una dintre cele mai amânate inițiative legislative din actuala sesiune.

Lista amânărilor din parlament pentru Plx 464/2023:
– 22 septembrie 2025 – înscris pe ordinea de zi (ședințele din 22 și 24 septembrie)
– 29 septembrie 2025 – înscris pe ordinea de zi (29 septembrie și 1 octombrie)
– 6 octombrie 2025 – înscris pe ordinea de zi (6 și 8 octombrie)
– 13 octombrie 2025 – înscris pe ordinea de zi (13 și 15 octombrie)
– 21 octombrie 2025 – înscris pe ordinea de zi (20 și 22 octombrie)
– 27 octombrie 2025 – înscris pe ordinea de zi (27 și 29 octombrie)
– 3 noiembrie 2025 – înscris pe ordinea de zi (3 și 5 noiembrie)
– 10 noiembrie 2025 – înscris pe ordinea de zi (10 și 12 noiembrie)
– 17–19 noiembrie 2025 – înscris din nou pe ordinea de zi (pentru 17 noiembrie – dezbatere și 19 noiembrie – vot final), tot „sub rezerva depunerii raportului”
Întârzierea arată, practic, interesul parlamentarilor din toate partidele pentru Educație, pentru profesori și pentru elevi. Din coaliția de Guvernare care amână trimiterea raportului în plen fac parte partidele PSD, PNL, UDMR și USR, plus minoritățile naționale.
Potrivit stenogramei ședinței Comisiei pentru muncă din 22 septembrie, membrii comisiei au respins prin vot propunerea deputatei PNL Raluca Turcan de a amâna dezbaterea, au discutat și votat amendamentele depuse și au adoptat proiectul cu modificări prin vot cu majoritate (7 abțineri). Raportul a fost finalizat, dar nu a fost transmis plenului și nu a fost publicat pe site la Documentele Comisiei de Muncă nici în prezent, la aproape două luni de la adoptare.
Ce prevăd amendamentele
Raportul votat de Comisia pentru muncă, consultat de Edupedu.ro, conține amendamentele propuse de deputații PSD Adrian Solomon și Alexandru-Mihai Ghigiu, care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 („Legea Bolojan”):
- reintroduc bursele de excelență olimpică I și II, eliminate în vară, în cuantumuri între 25% și 100% din salariul minim brut pentru olimpiadele internaționale și 700 lei/lună pentru olimpiadele naționale;
- permit suplimentarea burselor din fonduri locale;
- și readuc plata cu ora la formula anterioară Legii Bolojan, bazată pe norma didactică de predare și salariul de bază, cu sporurile aferente – eliminând calculul raportat la numărul mediu lunar de ore lucrătoare stabilit anual prin hotărâre de guvern.
Potrivit informațiilor Edupedu, proiectul a fost discutat pe 26 septembrie în ședința coaliției de guvernare, însă nu a existat consens între partidele din alianță. Premierul Ilie Bolojan ar fi cerut Ministerului Educației și Cercetării date suplimentare de impact financiar, pentru a evalua consecințele reintroducerii burselor de excelență și revenirii la vechea formulă de plată cu ora.
În lipsa raportului transmis către plen, votul final asupra proiectului rămâne blocat, iar modificările care ar inversa o parte dintre măsurile din Legea Bolojan sunt, deocamdată, amânate pe termen nedefinit.
Deși ședința plenului din 17–19 noiembrie înscrie din nou proiectul pe poziția a doua a ordinii de zi, este puțin probabil ca documentul să fie dezbătut sau votat în lipsa raportului oficial.
8 comments
Da…unii mănâncă cu două guri. Au lasat tinerii in afara sistemului si acum tot cei care au catedra completa vor lua bani frumosi pe acele ore.Nu e corect!
Toate taierile si „reformele” aduse invatamantului de legea daniel david-ilie bolojan, 141/2025, prin suma infima pe care o aduc la buget (0,02%) echivaleaza cu niste GAINARII!! Si au fost votate in parlament de o majoritate din partea tuturor partidelor. Apoi toate au fost aprobate de presedintele tarii, ca sa poata fi puse in aplicare.
Au aiurit totul in invatamantul preuniversitar, normele, salariile, bursele; au lasat profesori pe drumuri si copiii harnici studiosi fara burse pt …un ban total neimportant la buget.
Acesti incapabili care nu cunosc munca in scoala si nici nu le pasa de viitorul tarii, care e viitorul copiilor de pe bancile scolii de azi, se zgarcesc la 0,02%, dar nu se uita la pierderile imense de la buget, cu tunurile nerecuperate si cu specialii!
Rusine, Bolojan, PSDNL, rusine, daniel david, rusine tuturor celor care pun in scena acest circ monstruos al Legii 141, al pseudo-reformarii scolii, care doar ingroapa si mai adanc invatamantul preuniversitar.
In paralel mai aflam ca nicio alta categorie nu se mai „jertfeste” pt buget. Pachetele de masuri 2, 3 etc nu se mai aplica. Administratia ramane neatinsa, magistratii raman in turnul lor de fildes, cu venituri tot mai mari – „specialele” cresc permanent (si nu se taie nici la greva lor ilegala!), doar cresc cu orice ocazie inventata (Pasti, Craciun, inflatie etc) sa NU cumva sa moara de foame „specialii” care nu pot trai cu ZECI DE MII PE LUNA, in timp ce abandonul scolar pe motive sociale (lipsa bani intretinere, lipsa haine si mancare, lipsa bani pt caiet si six!) creste permanent.
Un salariu de profesor este de cel putin 20-30 de ori mai mic decat al unui magistrat, iar un medic „valoareaza” si el cam cel mult o zecime din „valoarea” unui magistrat. Medicul vindeca oameni, magistratul …prescrie dosare si elibereaza infractori, fara recuperarea prejudiciului de catre stat. Profesorul se lupta cu lipsa de respect aruncata asupra sa de masurile „pe genunche” ale lui daniel david si de acuzatiile acestui „psiholog” rupt de realitatea din preuniversitar.
De care parte a baricadei sunteti, domnule Nicusor Dan?! Ati uitat ca in noiembrie trebuia sa re-analizati si sa discutati CU PROFESORII din PREUNIVERSITAR situatia scolii si impactul DEZASTRUOS al legii 141 a lui daniel david! Ati uitat, domnule presedinte Dan?? Cine va minte ca lucrurile ar merge bine in scoli? Chiar nu vedeti care este adevarul?
DEMISIA, daniel david!!
ABROGATI LEGEA 141!
Rusine! Traim intr-o tara condusa de oameni ce nu apreciaza nimic, ce isi bat joc de invatamant, de performanta, de tineri si batrani. Trist!
Sa greșești e omenește, poate oricine sa o faca.
Dar sa persisști in greșeală (ca nu zic in prostie) si sa nu vrei sa corectezi ulterior aberatia pe care ai făcut-o in privința burselor de excelentă este cu totul altceva. Este ca si cum ai face o infracțiune „din culpa” sau cu „premeditare”. Nu vreau sa folosesc cuvinte prea mari, dar ministrul Daniel David efectiv viitorul României cu o astfel de decizie.
Eliminarea burselor de excelenta (la „pachet” cu cele de rezilenta) reprezintă cea mai mare umilință pe care vreun guvern a făcut-o vreodată viitorilor intelectuali români. De asemenea, aceasta eliminare descrie exact nivelul intelectual pe care il are ministrul Daniel David.
Prin eliminarea burselor de excelentă olimpică dispare si ultima urma.de respect pe care statul.roman o mai acorda copiilor care prin munca lor ajung sa isi dezvolte cunoștințele in diverse domenii cheie pentru dezvoltarea pe termen mediu si lung a României. Dupa finalizarea studiilor la diverse universități de top mondial, acesti elevi nu vor avea nici cel mai mic motiv sa revină vreodata in țară si sa contribuie la dezvoltarea României. Vor deveni cetățeni ai acelor țări care au știut sa le aprecieze si sa le aprecieze munca si valoarea, vor contribui in mod direct la dezvoltarea acestor. Vor deveni cetățeni ai tarilor care i-au adoptat, in momentul in care țara noastră i-a abandonat si ei au devenit „orfani de țară”.
Peste mulți ani vom citi din nou despre ei ca au luat premiul Nobel sau orice alta distincție ori ca au facut nu stiu ce invenție. Iar statul Roman se va lauda ca sunt originari din România, dar din pacate sunt cetateni ai altor țări.
Atât este capabil marele ministru doctor conf psiholog sa înțeleagă din reforma educației si din păcate guvernul Bolojan ii acorda toată încrederea și susținerea pentru tâmpeniile pe care le face.
Trăiască partidul, pensiile speciale, guvernul, parlamentul, companiile de stat, administrația si toate domeniile care sunt imbâxite de pilele politicienilor care mulg toate resursele țării si care nu pot fi atinse de adearata reformă care este cu adevarat necesară.
Foarte bine punctat. Sustin.
Oare cei din Comisia de munca nu sunt platiti tot din banii nostri?
Pe ei nu ii intreaba nimeni de ce intarzie doua luni sa depuna raportul?
Edupedu ar trebui sa afle exact persoanele responsabile care au in atributiile de serviciu aces lucru si nu il fac. La saramnii profesori platiti cu ora ati putut sa taiati, dar pe functionarii care stau pe banii statului si nu isi fac treba , cine ii ia la intrebari? Sau poate s- au saturat de stat si mai vor si in privat, ca acolo se munceste nu se sta.
Este ordin din partea coalitie de guvernare, sa nu se depuna raportul. Posibil sa se astepte pana anul viitor cand vor vedea cum stau cu bugetul.
PSD va castiga capital politic, daca reuseste sa treaca legea , iar cei care ( PNL ) vor fi penalizati.
Nu poti sa iei de la plata cu ora si de la bursierii internationali… sa pedepsesti excelenta? In ce stat traim?
Si ministrul care i- a mintit si le- a spus ca vor fi premiati olimpicii internationali si acum aflam ca doar pentru concursurile finantate se dau premii. Acesti copii aveau bursa de excelenta olimpici si acum nu mai au nici burse, nici premii.
Rusine!