Recomandări europene în educație: statele UE să adopte strategii pentru competențe digitale, cu susținerea întregii administrații publice, pentru fiecare nivel de învățământ, de la școala primară la formarea continuă

950 de vizualizări
Noul program Erasmus+ pentru 2021-2027
Foto: Comisia Europeană
Statele membre ale Uniunii Europene, printre care se numără România, sunt îndemnate de Consiliul UE să adopte strategii naționale sau chiar regionale pentru educație și competențe digitale, prin care să faciliteze accesul tuturor la acestea și să diversifice oferta la fiecare nivel educațional, de la învățământul primar la formarea continuă. Într-o recomandare separată, același Consiliu UE îndeamnă la o acțiune susținută în întreaga administrație publică, pentru a îmbunătăți educația și formarea digitală.

Astfel, într-o recomandare emisă săptămâna trecură, pe tema îmbunătățirii ofertei de competențe digitale în educație și formare, Consiliul UE (Educație, Tineret, Cultură și Sport) recomandă statelor membre „să convină, de preferat printr-o abordare la nivelul întregii administrații și cu implicarea principalelor părți interesate, asupra unor strategii sau abordări strategice coerente și consecvente la nivel național și, unde este cazul, la nivel regional, pentru educația și competențele digitale, elaborate, consolidate suplimentar sau actualizate în spiritul principiilor prezentei recomandări, precum și să monitorizeze eficacitatea și impactul acestora”. Pentru aceasta, sunt recomandate o serie de măsuri, precum:

  • statele membre să stabilească sau să revizuiască obiectivele naționale privind competențele digitale
  • Să identifice grupuri prioritare sau greu accesibile pentru a facilita participarea lor la învățare pentru competențe digitale
  • Să întărească oferta de competențe digitale la toate nivelurile și pentru toate tipurile de educație
  • Să abordeze tot spectrul de competențe digitale, de la cele de bază la cele avansate.

Aceeași recomandare îndeamnă statele membre să extindă „abordarea transversală (cu alte cuvinte predarea transversală a competențelor digitale la diferite materii) și să îmbunătățească evaluarea și formarea cadrelor didactice”. O altă recomandare este ca statele să întărească eforturile de recrutare și formare a cadrelor didactice cu expertiză în domeniu, în învățământul primar și secundar și în domeniul tehnologiilor digitale avansate în învățământul superior.

Recomandarea consiliului UE pe tema îmbunătățirii ofertei de competențe digitale în educație și formare:

În a doua recomandare pe tema educației digitale adoptată săptămâna trecută, referitoare la „factorii favorizanți esențiali pentru succesul educației și formării digitale”, Consiliul UE recomandă implicarea întregii administrații publice în susținerea acestui tip de educație:

  • „Să îmbunătățească eficiența, eficacitatea și reziliența politicilor în domeniul educației și formării digitale, promovând sinergii și coordonarea la toate nivelurile administrației publice și aspirând la o abordare la nivelul întregii administrații și cu implicarea diferitor părți interesate.”

Pentru aceasta, statele membre sunt îndemnate să susțină dialogul între diversele părți ale administrației publice, dar și dialogul cu partenerii sociali, cu sectorul privat și cu furnizorii de tehnologie. Recomandarea reia îndemnul ca statele să încurajeze formarea digitală în educație la fiecare nivel – de la conducerea instituțiilor de învățământ la cadrele didactice și la personalul auxiliar.

Iar recomandarea îndeamnă statele „să promoveze investițiilor echitabile și axate pe impact în educație și formare digitală de înaltă calitate, rezilientă și incluzivă”: să-și coordoneze procesele de achiziții publice, să sprijine furnizarea de produse și servicii digitale, să ia în considerare parteneriate public-privat, programe de donații și să se asigure că investițiile în echipamente noi sunt însoțite de o formare corespunzătoare.  

Recomandarea Consiliului UE privind factorii favorizanți esențiali pentru succesul educației și formării digitale:


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii vor transmite gândurile lor în mod anonim profesorilor pentru fiecare semestru, conform fișei de feedback aprobată prin ordin de ministru de Ligia Deca în Statutul Elevului 2024, deși semestrele au fost desființate de doi ani / Prevederea din statut menționează feedbackul anual

Fișa de feedback din Statutul Elevului 2024 este luată copy-paste după precedenta, aprobată în iunie 2021 de ministrul de atunci Sorin Cîmpeanu. Cea actuală, aprobată prin ordinul de ministru 5.077/2024,…
Vezi articolul
finanțarea cercetării în universități

Bugetul Ministerului Educației și Cercetării, cu o alocare de 58 de miliarde lei pentru capitolul Învățământ – avizat în comisiile de profil din Parlament / Programul „Masă sănătoasă” va avea prioritate „dacă lucrurile merg bine din punct de vedere financiar în perioada următoare”

Bugetul Ministerului Educației și Cercetării pentru 2025, de aproximativ 64 miliarde de lei și cu o valoare a alocării pentru Învățământ de circa 58 miliarde de lei, conform ministrului Educației…
Vezi articolul