Reformă vastă, stabilită în doi ani și programată să fie aplicată în șase ani în școlile din Polonia: De la un nou curriculum în toate ciclurile la noi examene, plus autonomie mai mare pentru profesori

1.643 de vizualizări
Foto © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
Un curriculum nou, construit pe ideea că elevul trebuie să memoreze mai puține informații de detaliu, dar să acumuleze competențe-cheie, cu materii noi și concentrate pe teme aplicate este un element central într-o reformă amplă lansată în educația din Polonia, potrivit unei prezentări publicate pe platforma europeană dedicată educației Eurydice. Aceste schimbări, ce se extind de la predare și evaluare la organizarea testelor finale la autonomie mai mare pentru profesori, urmează să fie aplicate integral în decurs de doar șase ani.
  • În prima parte a anului 2024, Polonia, țară care se află în „topul” rezultatelor PISA 2022 (locul 12 la nivel global și 8 în Europa) a anunțat o amplă reformă curriculară și o programă școlară „subțiată” considerabil. Acestea au fost prezentate atunci de Edupedu.ro aici și aici.

Acum, această reformă este completată cu una mai largă, programată să se desfășoare începând cu actualul an școlar și să continue până la aplicarea unui nou sistem de evaluare finală  – matura, echivalentul polonez al bacalaureatului – începând cu 2031.

Toate datele sunt agregate pe o platformă online dedicată, ce include categorii separate pentru profesori, elevi și părinți.

Reforma, intitulată „Reforma26. Busola viitorului”, are ca referință, pentru primele cicluri de învățământ, un nou „profil al absolventului pentru învățământul preșcolar și primar” (n.red.: în sistemul polonez, învățământul primar include primii 8 ani de școală). Iar ea urmărește, potrivit prezentării de pe platforma Eurydice:

  • Introducerea unor noi materii, cu accent pe formare practică, precum educația pentru sănătate, educația cetățenească și o nouă structură de predare pentru științele naturii
  • Un curriculum nou, în care accentul să fie pe formarea de competențe, nu pe memorarea unor elemente de detaliu
  • Mai multe activități practice și bazate pe proiect
  • Schimbări în metodele de evaluare, cu accent mai puternic pe evaluare descriptivă, pe feedback și pe dezvoltarea de competențe 
  • Măsuri de sprijin pentru starea de bine a elevilor și profesorilor
  • Schimbări în felul cum se desfășoară examenele de final de ciclu (matura)
  • Mai multă autonomie și măsuri de sprijin pentru profesori – activități gratuite de formare, studii postuniversitare, oferirea de instrumente metodologice noi
  • Mai puține ore de predare în ultimele clase (7 și 8, în sistemul polonez) al școlii primare.

Când sunt aplicate diversele măsuri:

  • Din acest an școlar: sunt introduse cele două noi materii, educație pentru sănătate și educație pentru cetățenie
  • Din anul școlar 2026-2027: e introdus noul curriculum pentru învățământul preșcolar și în clasa I (primul an de școală primară) și a 4-a (mijlocul școlii primare)
  • Din anul școlar 2027-2028: e introdus curriculumul pentru învățământ secundar
  • Din 2031: E pus în aplicare noile examene de final de clasa a 8-a și cele de final de studii liceale (matura). Din 2032 urmează să fie aplicate și noile examene pentru final de învățământ tehnic.
Citește și:
Polonia va introduce o programă școlară „subțiată” care va reduce conținutul cu 20% / Măsurile au fost criticate de opoziție, dar și de unii experți
Amplă reformă curriculară în Polonia, unul dintre liderii europeni ai PISA – începută în februarie 2024 și programată să se încheie în doar patru ani: Mai puțină materie chiar din septembrie, dar tratată aprofundat, schimbări extinse în învățământul primar din 2026

Foto © Iakov Filimonov | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. „Măsuri de sprijin pentru starea de bine a elevilor și profesorilor

    Mai multă autonomie și măsuri de sprijin pentru profesori – activități gratuite de formare, studii postuniversitare, oferirea de instrumente metodologice noi.”

    La noi, însă, realitatea pare să meargă în direcția opusă. În loc de măsuri care să sprijine cu adevărat starea de bine a profesorilor, se conturează tot mai clar impresia unui plan sistematic de descurajare și demotivare.
    La vârf, se află un psiholog care pare să fi înțeles greșit sensul profesiei sale – în loc să susțină oamenii, îi pune constant în situații absurde și tensionate.

    Profesorii din învățământul preuniversitar, mai ales cei care predau științele exacte, par a fi ținta predilectă a acestor decizii.
    Rar trece o săptămână fără o nouă măsură „inovatoare” care mai răpește puțin din respectul și liniștea cadrelor didactice.

    Ai zice că, în fiecare dimineață, conducerea se trezește hotărâtă să „repare” faptul că profesorii din România încă mai rezistă – și, uneori, chiar reușesc să-și păstreze demnitatea și pasiunea pentru educație.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Prăpastie între realitatea elevilor și laudele oficialităților la Olimpiada Națională de Limba Engleză, organizată la Pitești. Elev: cazare mizeră, mâncare rece, sutele de elevi din clasele VII – XI nu vor mai dori să participe la așa ceva de teamă / Inspectoratul Școlar Argeș: „Am scris o poveste fără pereche”

Între 17 și 21 aprilie, orașul Pitești a fost gazda Olimpiadei Naționale de Limba engleză. După ce EduPedu.ro a scris ieri despre condițiile de cazare din căminele de la Craiova…
Vezi articolul

Olimpiada județeană de Istorie 2024. Subiectele primite de elevii de clasele VIII-XIII și baremele de corectare, pentru proba de sâmbătă, 16 martie / Rezultate inițiale din mai multe județe / Etapa națională – din 27 aprilie, la Brașov

Subiectele și baremele de corectare de la etapa județeană a olimpiadei de Istorie 2024, organizată sâmbătă, 16 martie, au fost obținute pe surse de Edupedu.ro. Documentele, care sunt elaborate la…
Vezi articolul

Directorii și juriștii „pereni” din minister și inspectorate sunt cei care opun rezistență ca să nu le fie stricat confortul. Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației: Elanul unui ministru, al unui secretar de stat, al unui inspector general, care vine cu intenția de a face ceva, rămâne, din păcate, la nivelul de elan din cauza lor

„Din experiența mea, vă spun că poate elanul unui ministru, al unui secretar de stat, al unui inspector general, care vine cu intenția de a face ceva, rămâne, din păcate,…
Vezi articolul