Regulamentul standardelor naționale de evaluare ar putea fi aprobat în ianuarie 2024 / Profesorii vor fi sancționați dacă evaluează fără respectarea standardelor, potrivit noii legi a Educației

Foto: © Photodeti | Dreamstime.com

Regulamentul de realizare a standardelor naționale de evaluare ar putea fi aprobat până în ianuarie 2024, după cum propune Ministerul Educației într-un grafic de activități privind noul curriculum național, lansat miercuri, 16 august, în dezbatere publică timp de 7 zile. Concret, metodologia de elaborare a standardelor naționale de evaluare va fi pusă în dezbatere publică și aprobată în perioada octombrie 2023-ianuarie 2024.

Cu referire la proiectul de „Grafic al activităților privind noul curriculum național”, în perioada octombrie 2023 – decembrie 2024 ar urma să aibă loc elaborarea, dezbaterea publică și aprobarea metodologiei.

Programele școlare și standardele naționale de evaluare, pentru disciplinele obligatorii din învățământul liceal, ar urma să fie gata în septembrie 2024, ca din octombrie 2024 și până în august 2025 să fie elaborate, aprobate și publicate manualele școlare pentru discipline/module de studiu ale elevilor care intră în clasa a IX-a în septembrie 2025.

Ce prevede Legea învățământului preuniversitar

Evaluarea elevilor se va face pe baza unor standarde naționale de evaluare de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, conform legii. Cadrele didactice care vor evalua fără să respecte standardele naționale vor fi sancționate, după cum apare în documentul consultat. Prevederile acestea se aplică la doi ani după ce intră în vigoare legea, potrivit dispozițiilor tranzitorii.

Articolul 95 – „(2) Toate evaluările se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu și modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din învățământul primar, gimnazial și liceal, filierele teoretică, vocațională, precum și tehnologică, pentru disciplinele din trunchiul comun, standardele naționale de evaluare se elaborează de către Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, denumit în continuare CNCE. Pentru învățământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naționale de evaluare se realizează de Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual, denumit în continuare CNITTD.

Articolul 96 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz:

a) în învățământul primar, cu excepția clasei pregătitoare, pe parcursul căreia nu se acordă note sau calificative, prin calificative: „foarte bine“, „bine“, „suficient“ sau „insuficient“;

b) în învățământul gimnazial, prin note de la 1 la 10;

c) în învățământul liceal și în învățământul postliceal, prin note de la 1 la 10;

d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;

e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare, pentru clasa pregătitoare și clasa I.

(2) Controlul utilizării și al respectării standardelor naționale de evaluare de către cadrele didactice se realizează prin inspecția școlară.

(3) Evaluarea elevilor fără respectarea standardelor naționale de evaluare și/sau evaluarea fără respectarea metodologiilor de evaluare, săvârșită de personalul didactic, constituie abatere disciplinară și se sancționează în conformitate cu prevederile art. 210 alin. (1).”

Articolul 97 – „(1) Evaluarea realizată pe baza standardelor naționale de evaluare, ca niveluri de performanță a competențelor specifice din programele școlare, stă la baza planurilor individuale de învățare realizate de către profesorul de la clasă. CNCE organizează Banca de instrumente de evaluare, cu funcție orientativă pentru procesul de evaluare, și răspunde de menținerea și actualizarea permanentă a acesteia.

(2) CNCE elaborează metodologiile, standardele naționale de evaluare pentru fiecare nivel de învățământ și pentru fiecare disciplină, după caz. Metodologiile se aprobă prin ordin al ministrului educației.

(3) Ministerul Educației, prin CNCE, asigură cadrul legal pentru standardizarea evaluării, precum și întregul proces de realizare și implementare a standardizării evaluărilor și examenelor naționale.”

Ce se întâmplă cu profesorii care nu respectă standardele naționale de evaluare

În lege apare că profesorii care nu evaluează conform standardelor naționale de evaluare vor fi sancționați disciplinar.

Foto: Legea învățământului preuniversitar din 4 iulie 2023 / legislatie.just
Informații de context

În cadrul proiectului „Standardizare și evaluare unitară pentru sistemul de educație preuniversitar – STANDEV” de 11 milioane de euro vor fi formate 4600 de cadre didactice, conform unui comunicat. Proiectul se va finaliza pe 31 decembrie 2023.

În raportul Starea învățământului preuniversitar este precizat că, în anul școlar 2020-2021, erau 208.642 de profesori. Din cele scrise mai sus rezultă că doar puțin peste 2% din profesori vor fi formați până la finalul anului 2023.

Menționăm că standardele de evaluare ar fi trebuit să fie elaborate până în 2023. Conform documentului, obiectivul general al proiectului constă în „creșterea calității serviciilor educaționale în sistemul de învățământ preuniversitar prin elaborarea, implementarea, monitorizarea, evaluarea și revizuirea unui sistem național coerent și fiabil de standarde de învățare și de standarde de evaluare, construit pe bază de soluții digitale/de tip TIC, până în 2023”.

În luna iunie a anului trecut, Ministerul Educației anunța că a fost semnat contractul cu fonduri europene pentru realizarea standardelor curriculare și de evaluare, despre care Edupedu.ro a scris aici.

Amintim că Radu Szekely, fost consilier al ministrului Educației, spunea în luna ianuarie a anului curent că profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii.

Foto: © Photodeti | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Noile planuri-cadru pentru liceu ar fi gata în doar 3 luni și jumătate, în această iarnă, susține Ministerul Educației, care a pus în dezbatere „calendarul reformei curriculare”, după ce a întrerupt-o în urmă cu doi ani
Profesorii care vor scrie noile planuri-cadru pentru liceu, aleși prin selecție publică și plătiți pentru participarea în comisii. Cine poate aplica și când se lansează înscrierile – DOCUMENT
Evaluările elevilor, inclusiv cele făcute de profesori, la clasă, vor fi standardizate pe o platformă a Ministerului Educației / Va putea fi monitorizată evoluția elevului și generat un plan individualizat de învățare – proiect
Standardele curriculare și de evaluare, până la finalului anului 2023 – spune secretarul de stat Bogdan Cristescu: Este nevoie de o foarte clară schimbare de abordare, de mentalitate. La evaluările internaționale, PISA, PIRLS, TIMSS, itemii sunt secreți – va fi suficient de ciudat să nu vedem subiectele și să nu credem că le ascunde cineva, dar va trebui să ne obișnuim și cu asta
Standardele curriculare și de evaluare asociate programei școlare vor fi făcute de Ministerul Educației printr-un proiect cu finanțare europeană / Surse: Proiectul a fost semnat
Standarde de evaluare pentru clasa a V-a, propuse în consultare de către proiectul Merito. Descarcă documentele pentru Limba română, Matematică și Muzică
Exit mobile version