Evaluările elevilor, inclusiv cele făcute de profesori, la clasă, vor fi standardizate pe o platformă a Ministerului Educației / Va putea fi monitorizată evoluția elevului și generat un plan individualizat de învățare – proiect

17.427 de vizualizări
Photo 31405282 © Oksun70 | Dreamstime.com
A fost pus în consultare publică proiectul prin care evaluările elevilor vor fi standardizate pentru toate clasele și incluse în platforma online a Ministerului Educației, în baza Metodologiei – cadru de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor aprobată prin OME nr. 3750/2023. Documentul prezintă informații despre cum va funcționa platforma, tipuri de evaluări și cine o poate folosi. Profesorii vor putea evalua elevii de la clasele primare, gimnaziu și liceu prin platformă, cu ajutorul unor teste standard create de ei pe baza itemilor creați din programa școlară ce vor fi incluși în platformă. Evoluția elevilor va fi monitorizată și se va genera un plan individualizat de învățare. Platforma va putea fi folosită și pentru evaluările de clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, pentru Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, pentru examenul suplimentar de admitere, dar și pentru examenul național de bacalaureat.

Ministerul Educației a pus în consultare publică un document care cuprinde informații despre funcționalitățile platformei, cerințele generale, tipurile de evaluări și tipurile de utilizatori.

Platforma online va putea fi folosită pentru toate tipurile de evaluări și pentru orice an școlar. Profesorii își vor putea crea proprii itemi pentru a evalua la clasă elevii. În platformă va exista o bancă de itemi. introduși ce va avea o structură și organizare modulară, cu posibilitatea de accesare pe baza diferitelor drepturi/ permisiuni de administrare/utilizare;

De exemplu, doar la disciplina Matematică ar trebui să existe peste 20.000 de itemi care acoperă în totalitate programa școlară.

Vor fi două tipuri de itemi:
Itemi formativi, creați de profesor pentru evaluările de la clasă – nu au un caracter cu aplicabilitate generală;
▪ Itemi pentru banca de itemi pentru evaluare – sunt utilizați în cadrul evaluărilor și examenelor naționale. Aceștia din urmă vor trece prin proces complex de creare, pilotare, validare formală la nivel de panel de experți, pretestare, analiză statistică și validare pentru includere în banca de itemi.

Tipuri de evaluări
  • Evaluarea inițială – se inițiază de profesor la clasă sau de minister (la decizia ministerului).

Scopul evaluării este de a identifica punctele tari și slabe pe parcursul învățării, pentru a
fi folosite în proiectarea parcursului de învățare personalizat, inclusiv, după caz, remedial sau pentru excelență. Crearea itemilor va fi realizată de profesorul de clasă pentru proprii elevi sau la nivel de catedră/disciplină de studiu/modul.

Testele (instrumentele de evaluare) sunt create de profesori pentru proprii elevi și/sau
pot fi „încărcate” din banca de itemi.

Acest tip de evaluări au un nivel de securizare mică – acces oricine, oricând la clasă.

  • Evaluarea formativă și evaluarea sumativă – în funcție de planificările didactice (pe modul/semestru/trimestru – după caz, pe an școlar, pe disciplină, pe ciclu, pe competențe, pe domenii de studiu).
  • Evaluările naționale finale de clasele a II-a, a IV-a și a VI-a
  • Evaluarea Națională de clasa a VIII-a
  • Admiterea la liceu
  • Examenul național de Bacalaureat

Pentru examenele naționale, platforma va permite o încărcare minim 200.000 utilizatori conectați simultan pentru a parcurge examene (estimare aproximativă după numărul maxim de elevi înscriși la evaluările naționale);

Testele se bazează pe un model psihometric numit Teoria Răspunsului la Item (Item Response Theory, IRT).

Fiecare test de evaluare curentă trebuie să fie unic – este configurat automat de sistem,
întrebările nu se repetă, chiar dacă un elev dorește să susțină de mai multe ori testarea
acelorași competențe
; dar testele trebuie să fie echivalente din punct de vedere al
evaluării pe baza IRT;

  • Platforma trebuie să asigure retestarea unui elev fără ca întrebările să se repete, dar
    permite în același timp comparabilitatea perfectă a rezultatelor de la două testări;
  • Itemii de la fiecare disciplină trebuie să acopere în totalitate competențele și conținuturile care pot fi evaluate la nivel individual – prevăzute în programele școlare;

Fiecare cont de utilizator creat are un istoric cu rezultatele anterioare și cu evoluția
acestora în timp.

Monitorizarea parcursului elevului

Platforma Ministerului Educației trebuie să ofere posibilitatea de urmărire “longitudinală și transversală a performanțelor elevilor”, prin ea să se poată transmite date statistice la nivel de unitate de învățământ, județ, tip de probă. Să poată fi indicată poziția pe care un elev testat o ocupă la nivel național, comparativ cu toți elevii din același an de studiu din țară (prin scorul centilă).

Platforma trebuie să monitorizeze evoluția elevului, ca parte din evaluarea școlii și a profesorilor, să genereze un schelet al unui plan individualizat de învățare raportat
la examenele naționale, pe care să-l poată completa sau detalia cadrul didactic autorizat în acest sens. De asemenea, să existe posibilitatea de a genera o listă de recomandări, cum ar fi:

  • Alte evaluări (pentru elevii care nu au îndeplinit nici standardul de referință minim (benchmark) sau cei care au depășit aceste standarde și pot fi încadrați la categoria avansați;
  • Fișe de lucru;
  • Recomandări de activități didactice pentru diverse discipline;
  • Recomandări pentru consilier (la non răspuns, acolo unde apar regrese și alte aspecte care ar trebui avute în vedere și din perspectiva încrederii, motivației etc.).

Din punct de vedere al analizelor, platforma Ministerului va trebui să poată genera rapoarte administrative, statistici și grafice, panou rezumativ de prezentare a rezultatelor individuale/statistici/feedback și să indice performanțele unei unități de învățământ prin raportare la alte unități de învățământ: din medii socio-educaționale similare, la nivel județean, la nivel național.

Informații de context

În prezent, doar corectarea digitalizată s-a pilotat anul trecut și anul acesta pentru județele Călărași (pentru examenul de bacalaureat) și Dâmbovița (pentru Evaluarea Națională), iar din toamnă aceasta sesiunea a doua de Bacalaureat va fi corectura digitalizata în toată țara, potrivit ministrei Ligia Deca.

Potrivit secretarului de stat în Ministerul Educației Florian Lixandru, de anul viitor școlar 2023-2024, pilotarea va fi extinsă pentru simulările examenelor naționale.


Proiect privind platforma de evaluarea in mediul online a elevilor
Ordin privind metodologia cadru de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, publicată în Monitorul Oficial
Citește și:
Ministerul Educației a achiziționat o platformă pentru evaluarea digitalizată, care se va face la nivel național începând cu sesiunea de bacalaureat din toamnă – secretarul de stat Florian Lixandru
Calendar BAC 2023, sesiunea august-septembrie, primul Bacalaureat cu corectare digitalizată în toate centrele de examen. Înscrierile se fac până pe 24 iulie. Probele de competențe se echivalează cu mediile din liceu

Photo 31405282 © Oksun70 | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


19 comments
  1. Să mă iertați…………v-ați tâmpit cu totul! Nu mai știți ce să inventați!
    Lăsați copiii în pace! Veți da naștere unor generații de frustrați.
    Nu vreți să vă înecați propriile frustrări, în zemuri și nu în copiii noștri? Cretinilor!

  2. Oricât ai vrea tu că minister sau tu că își,nu vei putea monitoriza niciodată un elev la clasa,așa cum o face profesorul care preda acolo,pe viu..Eu zic că mai important este sa dăm modele de monitorizări ale parcursului elevului dacă vrem sa însemnăm unde a scriptic asta.

  3. sindicatele sunt in concediu sau au luat partea leului? nu se sesizeaza la nerespectarea legii cu scanatul lucrarilor din toamna ? nu trebuia inceput la simulari? nu trebuia introdus in procedura inainte de simulari si bacul din vara? nu e discriminare?

  4. nu ai cum sa scanezi lucrarile la bac de toamna, pentru ca nu este respectata legea. este aceeasi procedura ca la bacul din vara. nu pot sa inteleg cum isi bat joc de lege , cum incalca legea cei din ministerul educatiei. dincolo de discriminare, dincolo de faptul ca scanarea nu e digitalizare , e bataie de joc pe bani multi primiti de persoane din minister.

  5. Noaptea minții!… De ce s-a mai inventat termenul de “analfabet funcțional” când, prin aceasta “standardizare”, va fi legiferat!?…

  6. De la descrierea de mai sus la teste standardizate e cale lunga. E de notat ca se mai dau niste bani la vreo firma IT gen Siveco sau cum se mai numeste. Ca orice sistem facut de stat se va impotmoli exact atunci cand ai nevoie de el.

    Culmea e ca tarile avansate care au folosit la greu teste standardizate au inceput sa renunte la ele si sa foloseasca evaluarea predictiva si formativa. Dar aici in tara hotilor si incompetentilor psd-pnl cine sa modernizeze sistemul de evaluare si sa-l pregateasca pentru viitor?

    1. Precis. O fi vorba de afacerea/firma brio.ro? O platforma creata de un ins fost consilier in minister pentru/cu inv privat? Care s-au tot perindat si promovat pe la TV? Va fi licitatie publica cu dedicatie sau încredințare directa?? Merita investigat. Om trai si om vedea.

  7. o idiotenie. pe langa ce au scris cei de mai sus, as mai adauga faptul ca vom pierde timpul, aproape exclusiv, cu idoteniile si aberatiile p.i.p. urilor, planurile de interventie personalizate, o idiotenie made in u.s.a. invatamantul nostru e condus de niste idioti cu ifose, care preiau toate aberatiile birocratice ale sistemului american preuniversitar.

  8. Ha, ha, ha! 80 la suta din elevi vor ramane corigenti. Treceau din mila noastra. Altfel s-ar fi inchis jumatate din scoli. Standardizat, da. Dar si evaluarile sa conteze, nu sa mearga la evaluari ca la discoteca. Avand in vedere ca anual dau testari initiale si fac si recapitulare inainte si am dat uneori chiar teste fix la fel cu fisele de recapitulare si tot au luat numai 2 si 3, consider ca mi-am racit gura de pomana si la fel va fi si la aceste teste standardizate. Un mare fiasco. Nu vor sa invete si pace. Am facut pregatire si a venit la pregatirea pentru EN un singur elev. UNUL…Si voi vreti standardizate. Ma faceti sa rad.

  9. Daca sunteți atenți și priviți imaginea în ansamblu ei, vă puteți da seama cu ușurință ceea ce doresc cei de Sus să pună în aplicare! Pas cu pas se dorește,încet dar sigur,eliminarea cadrul didactic din această ecuație ! Cum ? Simplu! Cu ajutorul lui,al profesorului, cel care trebuie sa implementeze acest proiect digital standard între elev și platforma online,e primul pas! In momentul in care totul va decurge conform planului, si se va stabili aceea conexiune securizată și permanentă între elev din platforma,profesorul va fi scos din Ecuație,eliminat! Nu. e aberație ,e o realitate! Acest implementare va fi supervizată și de AI in viitorul apropiat! Deci ,încet dar sigur, cadrul didactic va dispărea! NU VA MAI FI NEVOIE DE EL! Se vor face reduceri imense de fonduri,bani la buget așa! Asta va fi motivul la Momentul respectiv!!!

    1. Asta se si dorește. De aceea au si inventat prostia aia de masterat didactic. Nici naiba nu o sa il faca. Vor avea motiv ca nu au inscrieri. Daca se voia respect pentru aceasta meserie, nu se încerca ingroparea ei 33 de ani. Cu ultima greva ne am lamurit.

    2. bună seara, ați pus punctul pe i!!! ar fi timpul sa ne exprimăm părerea și mai ales să ne revoltăm in mod benefic și calm. sigur există modalități. dar profesorii să se trezească și mai ales uniți!

  10. Se pare că deja incepem să ne aberăm , să dăm în dileală totală! Ideea principală e că se dorește ,distrugerea sistemului de învățământ care a scos valori și a făcut performanță. Se dorește cererea unui sistem de învățare – evaluare Standard+ digitalizat, de a crea pe toți la fel,un fel de roboței! Dogma de a prostii și tâmpii această națiune! Se va crea ceva periculos pentru aceasta națiune și distrugerea gândirii creative,a culturii generale, și de a crea valori ale școlii românești! Partea digitală e buna in învățământ,dar doar in anumite momente și procente. In nici un caz în tot și toate!!! VA FI SFÂRȘITUL ÎNVĂȚĂMÂNTULUI ROMÂNESC!

  11. Adică, ministerul creează o platformă pe care profesorii să-și încarce inițial itemii de evaluare, pe care apoi ministerul să și-i însușească și să-i oblige pe toți să le folosească… și asta, gratis, nu? O ALTĂ sarcină neplătită și mâncătoare de timp, eventual făcută în noaptea în loc de somn… voluntară și apoi, eventual, obligatorie pentru toți.

    Cu avânt patriotic, să rezolvăm problema ministerului! Ura, ura, ura!

    1. Sa fac ce?!Nu prea cred.Sa facă Deca și dulapul ca eu una zic pas.
      Ei cu banii ,noi cu munca.Iar suntem prostii și ei deștepții.

      1. Iti dai seama ca nu va face nici naiba asta. Pentru asa ceva exista cei care fac subiecte nationale, pentru evaluare este corpul de evaluatori. Consider ca un subiect standardizat national, nu poate fi evaluat decat de un evaluator national, expert in asa ceva, nu de oricine sau un suplinitor. Imaginati-va un profesor titular diriginte de fizica ce primeste completare de norma pe o disciplina de examen, ca pur si simplu nu vine nimeni pe acele cateva ore. Si el sa corecteze standardizate? Sau un debutant sau definitiv? Nu cred ca va fi asa ceva, este aberant. Se va apela la centre cu cei deja formati pe asa ceva. Si reamintesc Ministerului ca avem deja asa ceva cu bani grei ce puteau fi folositi in alta directie. Daca tot s-a investit atata in faimosul Corp de evalutori si a existat o selectie prin concurs de dosare si etc, hai sa-i folosim. Ca pana la urma singuri si-au asumat acest lucru depunand dosare de inscriere. Ca stiau ca vara se tin examene in Romania si totusi vara nu vezi picior de expert evaluator, sunt toti prin Grecia sau Maldive si Ministerul se milogeste aruncand firimituri tot la prostimea de acasa. De cele mai multe ori prostime care la simulari si evaluari participa gratuit. Apoi sunt santajati de directori sa mearga si la EN. Sa dam Cezarului… In Romania se du bani grei pe formari si formatori care apoi nu sunt folositi. Folosita e doar prostimea gratuit, ca daca ar fi sa-i platesti pe astia cu patalamaua, stii ca trebuie sa le dai bani, ca ei sunt experti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Scrisoare deschisă către Iohannis, din partea mediului academic, împotriva schimbărilor în legislația de analiză a plagiatelor: Modificările propuse de Cîmpeanu reprezintă o formă mascată de amnistiere individuală a plagiatorilor și încurajează frauda academică

Treisprezece organizații și mișcări civice, alături de peste 160 de profesori universitari și cercetători din România și străinătate, îi solicită printr-o scrisoare deschisă Președintelui Klaus Iohannis să ia atitudine publică…
Vezi articolul

Procurorul Marius Voineag, propus pentru șefia DNA, întrebat cum răspunde acuzației că ar fi blocat dosarul de plagiat al premierului Ciucă: “Nu am blocat niciun dosar, e în lucru la al doilea procuror, să sperăm că se vor pronunța în perioada imediat următoare”

Marius Voineag, propunerea ministrului Justiției, Cătălin Predoiu, pentru șefia DNA, a fost întrebat marți, la ieșirea de la interviul cu secția de procurori din CSM, cum răspunde la acuzația că…
Vezi articolul