Profesorii care vor scrie noile planuri-cadru pentru liceu, aleși prin selecție publică și plătiți pentru participarea în comisii. Cine poate aplica și când se lansează înscrierile – DOCUMENT

9.395 de vizualizări
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com
Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică procedura care reglementează cine poate face parte din comisiile de elaborare și de validare a planurilor-cadru de învățământ. Acestea vor sta la baza programelor școlare ce vor fi elaborate pentru elevii care intră în clasa a IX-a abia în 2025, potrivit unui proiect de ordin de ministru. Cadrele didactice care vor elabora și valida planurile cadru vor fi alese prin selecție publică și vor fi plătite. Apelul de selecție urmează să fie făcut în această lună, până în septembrie 2023, potrivit procedurii lansate în consultare publică. Reprezentanți ai părinților, elevilor, federațiilor sindicale și mediului economic trebuie să facă parte din comisia de validare a planurilor-cadru. Cine poate face parte din comisii și ce criterii trebuie să îndeplinească – mai jos în articol.

Planurile-cadru pentru liceu vor fi elaborate de cadre didactice alese prin selecție publică și vor fi plătite. Suma nu se cunoaște deocamdată, va fi stabilită prin ordin de ministru, prevede proiectul pus în dezbatere publică miercuri, privind modalitatea de stabilire a comisiilor de elaborare și validare a planurilor cadru pentru liceu. Noile planuri-cadru pentru liceu vor fi gata în doar 3 luni și jumătate, în această iarnă.

Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora. 

Potrivit procedurii anunțate în dezbatere publică, cei care vor să participe trebuie să depună dosarul cu actele necesare și să îndeplinească anumite condiții cumulate, urmând să primească apoi calificativul de admis/respins. Cei admiși vor fi apoi nominalizați de Ministerul Educației să facă parte din comisii.

Dosarele candidaților nu se vor depune fizic, ci printr-o platformă dedicată, ce va fi anunțată atunci când va fi făcut public apelul.

Potrivit graficului activităților curriculumului național, apelul de selecție pentru componența celor două comisii urmează să fie lansat în această lună până în septembrie 2023.

În comisia de validare a planurilor cadru Ministerul Educației trebuie să nominalizeze, pe lângă experți/specialiști cu responsabilități în elaborarea și aprobarea curriculumului, și reprezentanți ai structurilor reprezentative ale partenerilor sociali (federații sindicale, federații ale părinților, Consiliul Național al Elevilor, mediul economic).

Elaborarea și validarea planurilor-cadru de învățământ se realizează prin activități specifice în cadrul următoarelor comisii constituite la nivelul Ministerul Educației, în baza unui proces transparent de selecție:

  • Comisia de elaborare a planurilor-cadru de învățământ. Activitatea principală constă în elaborarea și revizuirea planurilor-cadru pentru nivelurile ce corespund învățământului preuniversitar obligatoriu – educație timpurie, învățământ primar, învățământ gimnazial și învățământ liceal, inclusiv cu adaptările necesare învățământului special și formei de învățământ cu frecvență redusă/seral
  • Comisia de validare a planurilor-cadru de învățământ. Activitatea principală constă în analizarea și validarea proiectelor de planuri-cadru de învățământ, ca etapă premergătoare celei de aprobare a acestora, prin ordin al ministrului educației, inclusiv de a face propuneri de îmbunătățire a planurilor-cadru de învățământ

Sunt 5 etape de constituire a comisiilor:

  1. Elaborare, dezbatere publică și aprobare – Procedură de constituire
  2. Elaborare și postare – Apel de selecție a membrilor comisiei
  3. Constituire Comisii – în baza propunerilor, nominalizărilor și procesului de selecție
  4. Aprobarea componenței Comisiilor – prin Ordin al ministrului educației
  5. a. Încheierea contractelor civile cu membri ai Comisiei de elaborare a planurilorcadru de învățământ; b Semnarea declarațiilor pe proprie răspundere/de disponibilitate/de consimțământ privind acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, de către membrii care nu au participat la procesul de selecție în baza Apelului de selecție

Comisia de elaborare a planurilor-cadru de învățământ este formată din grupuri și subgrupuri de lucru, corespunzătoare nivelurilor/filierelor/profilurilor corespunzătoare învățământului preuniversitar.

Din comisie vor face parte, în funcție de profil și filieră reprezentanți ai cultelor religioase, ai Ministerului Apărării Naționale, sau reprezentanți ai operatorilor economici (pentru filiera tehnologică-dual).

Ministerul Educației va selecta componența comisiei de elaborare a planurilor-cadru de învățământ prin apel public destinat cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, cât și în bază de propuneri și nominalizări, astfel:

  • nominalizări ale Ministerului Educației – cadre didactice din învățământul
    preuniversitar, participante la procesul de selecție, în baza Apelului de selecție;
  • nominalizări ale Ministerului Educației – atât personal de specialitate, propriu și
    din instituțiile subordonate/conexe Ministerului Educației, cât și la propunerea
    unor structuri ale Ministerului Educației /instituțiilor subordonate/conexe;
  • nominalizări ale Ministerului Educației – în baza propunerilor primite de la
    Ministerul Apărării Naționale, cultelor religioase, structurilor reprezentative ale
    mediului economic, după caz, conform prevederilor Legii învățământului
    preuniversitar nr.198/2023;
  • nominalizări ale Ministerului Educației – cadre didactice/cercetători/specialiști din
    învățământul universitar și din domenii cercetare științifică având competențe în
    științele educației/domeniul curriculum, în baza propunerilor transmise de
    instituții reprezentative, la solicitarea Ministerului Educației;
  • nominalizări ale Ministerului Educației – cadre didactice din învățământul
    preuniversitar, în situația în care, în urma finalizării procesului de selecție în baza
    Apelului de selecție, nu se asigură reprezentativitatea unui grup/subgrup de lucru.

Comisia de elaborare a planurilor-cadru de învățământ va avea în componența sa:

  • pentru învățământul liceal, filiera tehnologică, inclusiv tehnologic dual
    reprezentanţi ai operatorilor economici şi ai altor structuri reprezentative ale
    mediului economic, conform art.35, alin.(10), din Legea învățământului
    preuniversitar nr.198/2023;
  • pentru învățământul liceal, filiera vocațională, profil militar – reprezentanți ai
    Ministerului Apărării Naționale, conform art.38, alin.(3), din Legea învățământului
    preuniversitar nr.198/2023;
  • pentru învățământul liceal, filiera vocațională, profil teologic – reprezentanți ai
    cultelor religioase, conform art.48, alin.(3), din Legea învățământului
    preuniversitar nr.198/2023;
  • pentru învățământul pentru persoanele aparținând minorităților naționale
    reprezentanți ai minorităților naționale, propuși de Direcția Generală Minorități și
    relația cu Parlamentul, din cadrul Ministerului Educației, cu respectarea
    prevederilor art.59 și art.60, din Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023.

Comisia de validare a planurilor-cadru de învățământ are în componența sa reprezentanți ai Ministerului Educației, precum și ai instituțiilor, ai organismelor și structurilor de nivel național, relevante pentru domeniul educație. Președintele comisiei de validare este un secretar de stat, secretarul – un director general sau director din cadrul Ministerului Educației, iar membrii sunt reprezentanți ai Ministerului Educației și din alte instituții
subordonate. Pentru comisia de validare, Ministerul trebuie să aleagă și reprezentanți ai structurilor reprezentative ale partenerilor sociali (federații sindicale, federații ale părinților, Consiliul Național al Elevilor, mediul economic), experți/specialiști cu responsabilități în elaborarea și aprobarea curriculumului, experți/specialiști în domeniul educației/formării profesionale, reprezentanți ai Academiei Române, ai mediului universitar/institute de cercetare având competențe în curriculum, reprezentanți ai societății civile, organisme și ai unor instituții naționale/internaționale. Aceștia trebuie propuși de instituții.

Pentru selecție, Ministerul Educației trebuie să facă nominalizări pentru personal cu funcții de conducere/de execuție al Ministerului Educației și din instituții subordonate/conexe, cu atribuții/responsabilități în domeniul curriculumului național.

Condiții generale, cine se poate înscrie la apelul pentru a face parte din comisiile de elaborare și validare a planurilor cadru

Condiții specifice obligatorii
Candidatul:
a) este cadru didactic titular în învățământul preuniversitar, grad didactic I/doctorat;
b) este absolvent de studii superioare de lungă durată;
c) dovedește experiență în elaborarea și aplicarea curriculumului național la nivelul
învățământului preuniversitar obligatoriu (educație timpurie/învățământ primar/gimnazial/liceal), de exemplu, autori de planuri-cadru de învățământ/programe școlare pentru discipline obligatorii/opționale în ofertă națională; membrii ai grupurilor de lucru pentru examene/concursuri/olimpiade etc.
Alte criterii
a) are cetățenie română/ cetățenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor aparținând Spațiului Economic European, cu reședința în România;
b) are capacitate de muncă în conformitate cu prevederile Legii 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
c) îndeplinește condițiile de studii superioare absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă;
d) nu a fost condamnat/(ă) definitiv pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, contra statului ori contra autorității, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiției, de fals ori a altor fapte de corupție sau a unei infracțiuni săvârșite cu intenție, care l-ar face/care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcției, cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea;
e) nu execută o pedeapsă complementară prin care i-a fost interzisă exercitarea dreptului de a ocupa funcția, de a exercita profesia sau meseria ori de exercita activitatea de care s-a folosit pentru săvârșirea infracțiunii sau față de acesta nu sa luat măsura de siguranță a interzicerii ocupării unei funcții sau exercitării unei profesii;
f) nu a comis infracțiunile prevăzute la art. 1 alin (2) din Legea 118/2019 privind Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum și pentru completarea Legii 76/2008 privind organizarea și funcționare Sistemului Național de Date Genetice Judiciare, cu modificările ulterioare, pentru domeniile prevăzute la art. 35 alin (1), lit. h);
g) îndeplinește condițiile de experiență din prevăzute la condițiile specifice obligatorii;
h) este disponibil în vederea desfășurării activităților specifice, în conformitate cu
informațiile care vor fi incluse în Apel.

Alte competențe solicitate
Candidatul deține:
a) competențe de comunicare și relaționare;
b) competențe de coordonare a relațiilor de grup;
c) competențe de analiză și sinteză;
d) competențe digitale.

“Depunerea dosarelor de participare nu are drept efect o obligație a Ministerului Educației în ceea ce privește nominalizarea candidatului în cadrul unui grup/subgrup definit în structura Comisiei de elaborare a planurilor-cadru de învățământ. Selecția va urmări și structurarea activităților ulterioare în cadrul Comisiei de elaborare a planurilor-cadru de învățământ, ținându-se cont și de specificul grupului/subgrupului de lucru pentru care optează candidatul, precum și de criterii de apartenență a unității de învățământ, la care este încadrat candidatul, la mediul urban/rural, după caz. Pentru înscriere, cadrele didactice din învățământul preuniversitar vor avea în vedere îndeplinirea cumulativă a condițiilor generale și specifice, precum și a competențelor solicitate”.

Modalitatea de depunere a dosarului de înscriere – documente solicitate

Candidații vor depune dosarul de înscriere cu documentele solicitate prin platforma dedicată, a cărei adresă va fi comunicată prin Apelul de selecție. Dosarele nu vor fi depuse fizic. Ulterior expirării termenului limită stabilit prin Apel, accesul pe platformă nu va mai fi
permis, iar eventualele candidaturi începute și nefinalizate vor fi respinse. Înregistrarea
dosarelor este posibilă numai după crearea unui utilizator (user).
Rezultatele selecției vor fi comunicate în contul din platformă al fiecărui utilizator.


Apoi, comunicarea se va face prim email dacă va fi nevoie de cereri de clarificări, exclusiv la adresa indicată în Cererea de înscriere/Curriculumul vitae, până la momentul deciziei finale privind selecția.

Candidaturile incomplete și cele care conțin mai mult de o opțiune a candidatului pentru
grupurile/subgrupurile definite în structura Comisiei de elaborare a planurilor-cadru de
învățământ vor fi respinse.

Etapa de analizare și evaluare a dosarelor de înscriere

Dosarele de înscriere vor fi verificate de Comisia de evaluare, numită prin decizia
Ministerului Educației, iar membrii acestor comisii își vor declara imparțialitatea și nu se vor
afla în conflict de interese în raport cu dosarele care le sunt atribuite spre evaluare.

Comisia de evaluare va putea solicita clarificări care vizează aspecte formale (și nu de
conținut, care să îmbunătățească în vreun fel calitatea unui dosar), iar întreaga corespondență va fi purtată în scris, prin e-mail. Termenele pentru aceste solicitări vor fi unele scurte (24 de ore), iar lipsa unui răspuns va determina decizia membrilor comisiei doar pe baza informațiilor disponibile, situație care poate conduce și la respingerea dosarului de participare, după caz.

Un anunț privitor la rezultatul selecției va fi publicat pe pagina web a Ministerului
Educației/CNCE, la o secțiune care va fi comunicată în cadrul Apelului de selecție. Rezultatul
privește doar anunțarea calificativului Admis/Respins.

Comisia de evaluare își rezervă dreptul de a stabili un nivel minimal al punctajului până la care se acordă calificativul Admis.

Vor fi selectate dosarele care întrunesc toate condițiile de calitate necesare. În urma selecției, inclusiv în baza punctajului obținut la fișa de evaluare, Ministerul Educației va nominaliza candidații care vor deține calitatea de membru al grupurilor/subgrupurilor de lucru, definite în structura Comisiei de elaborare a planurilor-cadru de învățământ, dintre cei care au obținut calificativul Admis.

Pentru locurile rămase disponibile în urma finalizării etapei de selecție în baza Apelului, Ministerul Educației poate face nominalizări de noi membri, în afara Apelului, prin care să se
asigure reprezentativitatea grupurilor/subgrupurilor de lucru, cu respectarea condițiilor și
criteriilor menționate la secțiunile 2.3.1. și 2.3.2.

Comisia de evaluare își rezervă dreptul de a modifica termenele de comunicare a rezultatelor, în funcție de numărul candidaturilor depuse.

Informații de context

În iunie anul acesta, ministrul Educației, Ligia Deca, anunța că „procesul de revizuire a planurilor-cadru pentru liceu va începe după ce avem în vigoare legile educației. Grupurile de lucru îi vor include pe cei care au „un cuvânt greu de spus””. Oficialul preciza atunci că „avem nevoie de cadrul normativ general pentru a definitiva procesul prin care ele vor fi revizuite”, referindu-se la noile legi, și că „ne dorim ca aceste planuri-cadru să reflecte viziunea societății privind profilul absolvenților”.

Cea mai recentă referire la revizuirea programelor școlare pentru liceu a fost când au existat discuții la Ministerul Educației cu experți din Institutul de Lingvistică al Academiei Române, marți, 11 iulie, după cum anunța ministra Ligia Deca într-o postare pe Facebook. Oficialul a scris că „este necesar ca elevii să studieze elemente de exprimare corectă și la liceu, nu doar în gimnaziu”, făcând referire la introducerea gramaticii în liceu, idee discutată încă din anul 2020 la instituția pe care o conduce – detalii aici.

Elevii care au intrat în clasele a IX-a, a X-a și a XI-a în 2023 nu au manuale noi, ci tot pe cele aprobate în 2004 și 2009, în funcție de disciplină. Ei au fost primii care, în anul 2012, au intrat în clasa pregătitoare având curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial. La liceu, reforma a fost întreruptă – detalii aici. În loc de programe școlare noi, tuturor acestor elevi li se predă după niște repere metodologice, ghiduri pentru profesori de aplicare a unui „curriculum tranzitoriu”.

  • Pentru cei care intră clasa a XI-a în toamnă, ministerul Educației nu a publicat încă reperele pentru ca profesorii să le consulte, iar până încep cursurile noului an școlar mai este exact o lună. Consultă aici reperele metodologice pentru clasa a IX-a și aici reperele pentru a X-a.
Variante de planuri-cadru, apărute în urmă cu două luni

Amintim că au Edupedu.ro a publicat, în luna mai 2023, proiectele de planuri-cadru pentru liceu în exclusivitate, care au creat o reacție virulentă a profesorilor și a mediului academic. Ele prevăd, printre altele, ca fizica, chimia și biologia să nu mai fie în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a și ca disciplinele „logică” și „psihologie” să nu mai fie studiate de către elevii de la profilurile uman și real, filiera teoreticăLucrul la ele s-ar fi oprit pentru a le relua după prevederile din noile legi.

Ministerul Educației s-a detașat de planurile-cadru publicate spunând că nu și le asumă. La câteva zile, într-o întâlnire din luna mai a ministrului Ligia Deca cu reprezentanții Facultății de Filosofie a Universității București, pe marginea planurilor-cadru de liceu din documentul draft, Deca le-a spus universitarilor că proiectele sunt „anumite variante de lucru interne ale experților CNPEE”.

CNPEE – Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație – este instituția din subordinea Ministerul Educației care propune planurile-cadru și programele, face și administrează subiectele pentru toate examenele, evaluările și concursurile organizate de Ministerul Educației. Informația că planurile-cadru publicate de Edupedu.ro erau de fapt făcute de experții CNPEE contravenea chiar comunicatului dat cu o săptămână în urmă de Ministerul Educației, în care instituția transmitea că „este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional” și că „la nivelul experților din Ministerul Educației”, au existat doar „discuții privind demersurile anterioare de revizuire și observațiile primite până acum de Ministerul Educației, înaintea demarării etapelor procedurale de modificare a planurilor-cadru”.

 instituția transmitea că „este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional” și că „la nivelul experților din Ministerul Educației”, au existat doar „discuții privind demersurile anterioare de revizuire și observațiile primite până acum de Ministerul Educației, înaintea demarării etapelor procedurale de modificare a planurilor-cadru”.

Ce sunt planurile-cadru

Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora. 

Planurile-cadru din liceu, valabile în prezent, sunt cele aprobate în 2004 și 2009, în funcție de disciplină. Acestea grupează disciplinele de studiu pe şapte arii curriculare: Limbă şi comunicare, Matematică şi Ştiinţe ale naturii, Om şi societate, Arte, Educaţie fizică, sport şi sănătate, Tehnologii, Orientare şi consiliere.

Pentru învăţământul liceal, filiera teoretică și vocaţională, planurile-cadru cuprind următoarele componente: 

  • trunchi comun, ca ofertă curriculară obligatorie, constituită din aceleaşi discipline, cu aceleaşi alocări orare, pentru toate specializările din cadrul unui profil;
  • curriculum diferenţiat, ca ofertă curriculară obligatorie stabilită la nivel central în funcţie de anul de studii, filieră, profil, specializare;
  • curriculum la decizia şcolii, care cuprinde orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare proprii fiecărei unităţi de învăţământ.

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Noile planuri-cadru pentru liceu ar trebui să fie aprobate până pe 29 februarie 2024, iar programele școlare noi ar ajunge la elevii care încep clasa a IX-a în 2025 – proiect / Patru generații de liceeni, cu reforma curriculară suspendată de politicieni
Programele revizuite pentru liceu – discuții la Ministerul Educației cu experți din Institutul de Lingvistică. Ligia Deca confirmă introducerea gramaticii la liceu

Noile planuri-cadru pentru liceu ar fi gata în doar 3 luni și jumătate, în această iarnă, susține Ministerul Educației, care a pus în dezbatere „calendarul reformei curriculare”, după ce a întrerupt-o în urmă cu doi ani

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primul îndreptar ortografic, ortoepic și de punctuație din ultimii 29 de ani ar putea să ajungă în librării în toamnă. Adina Dragomirescu, directoarea Institutului de Lingvistică: Ne gândim la o variantă online, dar peste câteva luni

Primul îndreptar ortografic, ortoepic și de punctuație (ÎOOP) din ultimii 29 de ani a fost trimis la tipar, anunță Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” al Academiei Române,…
Vezi articolul

SURSE Liberala Violeta Vijulie, “expertă în comunicare” și cel mai recent șefa Agenției funcționarilor publici, va fi secretar de stat pe fonduri europene la Ministerul Educației, în locul Mihaelei Popa

Liberala Violeta Vijulie va fi secretar de stat pe fonduri europene la Ministerul Educației, în locul Mihaelei Popa, potrivit surselor Edupedu.ro. Expertă în comunicare, după cum singură se intitulează, Vijulie…
Vezi articolul