Salarii diferențiate după studii pentru cadrele didactice din grădinițe și pentru cele din creșe, de la 1 septembrie 2025 – prevede un proiect al Ministerului Educației și Cercetării

40.897 de vizualizări
Foto: Ilona Andrei / G4Media.ro
Ministerul Educației și Cercetării propune, printr-un proiect de ordin, ca de la 1 septembrie 2025 salariile de bază ale profesorilor din creșele de stat și din creșele cu personalitate juridică să fie diferențiate, în funcție de studiile absolvite. Măsura se aplică educatorilor și profesorilor pentru educație timpurie din învățământul antepreșcolar din întreaga țară, în conformitate cu Legea Educației.

Potrivit proiectului, personalul încadrat în anul școlar 2021–2022 ca educator-puericultor în creșele preluate din administrarea autorităților publice locale în sistemul de educație va fi reîncadrat, în funcție de nivelul studiilor, ca educator sau profesor pentru educație timpurie.

Articolul 1 din ordin susține că „personalul încadrat pe perioadă nedeterminată în anul școlar 2021-2022 în funcția de educator-puericultor în creșele aflate în administrarea autorităților publice locale care au fost preluate, începând cu anul școlar 2021-2022, în cadrul sistemului de educație, organizate atât ca structuri arondate unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică în care funcționează nivelul preșcolar cu program prelungit sau unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică ce au în structură învățământ preșcolar, prin decizia inspectoratelor școlare, cât și ca unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică pentru care autoritățile administrației publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului. nr. 100/2021 pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și abrogarea unor acte normative din domeniul protecției sociale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 17/2022, a fost încadrat în învățământul antepreşcolar, în funcţii didactice, după cum urmează:

  • a) până la data de 1 septembrie 2024, în funcţia didactică de educator-puericultor, în conformitate cu prevederile art. 247 lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
  • b) începând cu data de 1 septembrie 2024, în funcţia didactică de educator/profesor pentru educaţie timpurie, în conformitate cu prevederile art. 249 alin. (5), (6), (8) şi (16) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.”

Salariile de bază vor fi stabilite conform punctelor din tabelul prevăzut în anexa nr. I a Legii-cadru nr. 153/2017, corespunzător fiecărei categorii de studii. Absolvenții de studii universitare de master cu specializarea educație timpurie și pregătire psihopedagogică nivel I, precum și absolvenții de licență în pedagogia învățământului preșcolar și primar cu cursuri de educație timpurie vor fi încadrați pe treptele prevăzute pentru aceste calificări. Absolvenții de liceu pedagogic sau ai unei școli echivalente, cu specializarea educator-puericultor, educatoare sau învățător, vor fi încadrați conform treptelor corespunzătoare acestor studii.

Potrivit ordinului, se stabilesc următoarele criterii:

  • a) conform punctelor 1-4 din tabelul prevăzut la punctul 5 din capitolul I, litera A din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru absolvenţii cu diplomă ai studiilor universitare de masterat/master cu specializarea educaţie timpurie care fac dovada deţinerii şi pregătirii psihopedagogice de nivel I, precum şi pentru absolvenţii cu diplomă de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului preşcolar şi primar, care au urmat cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării cu terţi;
  • b) conform punctelor 17-20 din tabelul prevăzut la punctul 5 din capitolul I, litera A din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, pentru absolvenţii cu diplomă/certificat de calificare profesională ai liceului pedagogic sau ai unei școli echivalente cu specializarea educator-puericultor, precum şi pentru absolvenţii cu diplomă/certificat de calificare profesională ai liceului pedagogic sau ai unei şcoli echivalente, cu specializarea educatoare sau învăţătoare, care au urmat cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării cu terţi;
  • c) până la data de 1 septembrie 2028, conform punctelor 1-4 din tabelul prevăzut la punctul 5 din capitolul I, litera A din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, pentru absolvenţii cu diplomă de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului preşcolar şi primar;
  • d) până la data de 1 septembrie 2028, conform punctelor 17-20 din tabelul prevăzut la punctul 5 din capitolul I, litera A din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, pentru absolvenţii cu diplomă/certificat de calificare profesională ai liceului pedagogic sau ai unei şcoli echivalente, specializarea educatoare sau învăţători.”

„(2) Până la data de 1 septembrie 2028, salariile de bază pentru personalul didactic de predare prevăzut la art. 1 alin. (1)-(3), încadrat în funcţia didactică de educator/profesor pentru educaţie timpurie în creșele de stat arondate unităților de învățământ preuniversitar, precum şi în creșele cu personalitate juridică, nearondate unei unități de învățământ, pentru care autoritățile administrației publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare, cu alte studii decât cele prevăzute la alin. (1), stabilesc raportat la nivelul studiilor absolvite, indiferent de specializare, după cum urmează:

  • a) conform punctelor 1-4 din tabelul prevăzut la punctul 5 din capitolul I, litera A din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, pentru absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de lungă durată, ai studiilor universitare de masterat/master sau ai ciclului I de studii universitare de licenţă;
  • b) conform punctelor 5-8 din tabelul prevăzut la punctul 5 din capitolul I, litera A din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, pentru absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de scurtă durată;
  • c) conform punctelor 9-16 din tabelul prevăzut la punctul 5 din capitolul I, litera A din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, pentru absolvenţi cu diplomă ai colegiilor universitare de institutori;
  • d) conform punctelor 17-20 din tabelul prevăzut la punctul 5 din capitolul I, litera A din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, pentru absolvenţi cu diplomă/certificat de calificare profesională ai învăţământului postliceal sau pentru absolvenţi cu diplomă de bacalaureat ai învăţământului liceal.”

Proiectul prevede o perioadă de tranziție până la 1 septembrie 2028, timp în care personalul poate finaliza studiile necesare pentru încadrarea pe noile funcții didactice. Sunt menționate și încadrări pentru alte tipuri de studii, precum universitare de scurtă durată, colegii universitare de institutori, postliceal și liceal.

Vechimea la catedră se va calcula de la data încadrării în creșa arondată unei unități de învățământ sau de la data la care creșa a dobândit personalitate juridică. Repartizarea pe posturi se va realiza potrivit metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic.

„Vechimea la catedră a personalului didactic de predare prevăzut la art. 1 se stabilește, după caz, de la data la care acesta a fost încadrat în creșa arondată unei unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică sau de la data de la care creșa aflată în administrarea autorității publice locale a devenit unitate de învăţământ cu personalitate juridică.”, potrivit articolului 2 din ordinul ministerului.

Proiectul prevede o perioadă de tranziție până la 1 septembrie 2028, timp în care personalul poate finaliza studiile necesare pentru încadrarea pe noile funcții didactice. Sunt menționate și încadrări pentru alte tipuri de studii, precum universitare de scurtă durată, colegii universitare de institutori, postliceal și liceal.

„Personalul didactic de predare prevăzut la alin. (1) îşi păstrează calitatea de personal didactic de predare încadrat în învățământul antepreşcolar, în funcţia didactică de educator dacă, până la data de 1 septembrie 2028, îndeplineşte condiţia de studii prevăzută la art. art. 249 alin. (5) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.”, potrivit documentului.

De la 1 septembrie 2025, Ordinul ministrului educației nr. 6310/2022 privind diferențierea salariilor de bază pentru educatorii-puericultori va fi abrogat. Noul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României.

Educatorii si puericulturii sunt cei care au studii medii, obținute de la licee psiho-pedagogice, iar profesorii învățători sunt cei care au studii superioare.

Prevederile ordinului, potrivit preambulului de la începutul acestuia sunt punerea în aplicare a mai multe articole din Legea Învățământului.

  • art. II și art. III din Legea nr. 287/2022 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 80/2022 privind reglementarea unor măsuri în domeniul ocupării posturilor în sectorul bugetar, precum şi pentru completare
  • articolul 249 alin. (5), (6), (8) şi (16) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 100/2021 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi abrogarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 17/2022
  • articolul 249, alineatul 5, din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 – „Prin excepție de la prevederile art. 176 alin. (1) lit. a), în vederea asigurării personalului didactic necesar în creșe, ocuparea funcției didactice de educator/educatoare se poate face și de către absolvenți ai liceului pedagogic sau ai unei școli echivalente, cu specializarea învățătoare, care au absolvit sau vor absolvi până la 1 septembrie 2027 cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terț.”
  • articolul 249, alineatul 6, din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 – „Prin excepție de la prevederile art. 176 alin. (1) lit. b), în vederea asigurării personalului didactic necesar în creșe, ocuparea funcției didactice de profesor de educație timpurie se poate face și de către absolvenți cu diplomă de licență, specializarea pedagogia învățământului primar și preșcolar, care au absolvit sau vor absolvi până la 1 septembrie 2027 cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți.”
  • articolul 249, alineatul 8, din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 – „Persoanelor care până în anul 2027 finalizează studiile universitare de licență, specializarea pedagogia învățământului primar și preșcolar, sau au absolvit un program de studii universitare de masterat, specializarea educație timpurie, li se consideră îndeplinită condiția de studiu unor acte normative.”
  • articolul 249, alineatul 16, din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 – „Persoanele angajate pe funcția didactică de educator puericultor în creșe ocupă, după intrarea în vigoare a prezentei legi, funcția didactică de educator.”


10 comments
  1. La profesori când?
    S-au aplatizat grilele nepermis de mult!
    E mai important pentru toate să ai o relație bună cu directorul- care eventual, pe lângă faptul ca-l ridică in slavi pe x nemeritat, il mai si coboară pe cel ce nu- i convine, cât x să fie mai sus!
    Faptul că s-au lasat atâtea la cheremul directorului a distrus sistemul; a creat monștrii zilelor noastre!
    Se vrea o schimbare sau e doar amăgire?

  2. Buna ziua. După perioada aceasta de tranziție, educatorii titulari, care nu finalizează studiile superioare până în 2028, nu vor mai putea profesa ?

  3. Cadrele didactice din învățământul preșcolar nu sunt educatoare – puericultor …educatoarele – puericultor aparțin nivelului antepreșcolar . Profesorii din învățământul preșcolar * pun * bazele personalității viitorului OM și pregătesc in egală măsură copiii pentru integrarea în cele mai bune condiții în sistemul educațional școlar.

  4. Ce se întâmplă în situația în care cadrul didactic nu finalizează studiile superioare până în 2028? Pierde dreptul de a mai preda in grădiniță?

  5. Absolvenți de master pentru învățământ anteprescolar–studii doar pe hârtie pentru salarii mari.Pentru învățământ liceal ce studii trebuie sa ai?

  6. Cănd o să vă amintiti că ingrijotoarele sunt stălpul gradinitelor, doar educatoarele merită salari mari? Noi de ce nu beneficiem de sporuri?Avem salariul minim pe economie.

    1. Exact, fără noi doamnele educatoare nu ar putea duce o zi de muncă care este de 4 ore nu ca la noi ingrijitoarele de 8 ore pe zi ,și așa este fără indemnizația de hrană avem minimul pe economie si noi lucrăm tot cu copiii și tot în învățământ, nu stau și vând cartofi la piață

    1. Sunt unele îngrijitoare și educatoare,care merita salarii mari pentru ceea ce fac,sunt unele care nu merita mai mult decât minimul pe economie.De ex la creșă nr 39 din Ploiești e jale mare cu îngrijitoare și educatoarele.nu numai ca unele educatoare nu lucrează cu copii asa cu are trebuii,ci le pune desene și au scăpat de ei..ce sa mai zic,ca îi mai și cearta ca nu vor sa doarmă etc…

  7. Educatoarele puericultura = educatoare din prescolar. Pe când o lege în care profesor preuniversitar = profesor universitar?
    Schimbările pe care dorește Ministru David sa le aducă provoacă frustrare si inechitate.
    Când veți discuta domnule Ministru și cu oamenii avizați, înainte de a lua orice decizie?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul studenților de la SNSPA critică intenția universității de a-l nominaliza pe Donald Trump la premiul Nobel pentru Pace: E alarmant că nu am fost consultați, nu ne asumăm susținerea acestei inițiative

Consiliul studenților de la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) critică intenția universității condusă de Remus Pricopie de a-l nominaliza pe președintele Statelor Unite (SUA), Donald Trump, la…
Vezi articolul

Digitalizarea a 57 de licee agricole, printr-un parteneriat între Ministerul Agriculturii și cel al Digitalizării, cu fonduri europene / Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” Alexandria din județul Teleorman va administra platforma online prin care vor comunica liceele

57 de licee agricole vor fi dotate cu laboratoare IT și vor fi interconectate printr-o platformă digitală, administrată de un liceu din județul Teleorman, potrivit unui comunicat de presă al…
Vezi articolul
Profilul vocațional - artistic

Profilul vocațional – artistic, specializarea Muzică, la clasele a XI-a și a XII-a, propunerile Ministerului Educației în planurile cadru 2025: Câte 1 oră mai puțin în trunchiul comun la disciplinele Română, Limba modernă 2, Fizică și Geografie / Informatica și sportul devin obligatorii la aceste clase

Câte o oră mai puțin la disciplinele Limba română, limba Modernă 2, Fizică și Geografie în trunchiul comun pentru elevii de clasa a XI-a și a XII-a de la profilul…
Vezi articolul

Sărăcia în rândul copiilor din România duce la pierderea a aproximativ 36% din PIB anual / Acest fenomen este o urmare a opțiunilor politice, nu o soartă economică – raport Salvați Copiii România

Aproape 36% din PIB-ul României se pierde anual ca urmare a sărăciei în rândul copiilor, consemnează Salvați Copiii România în cel mai recent raport. Reprezentanții organizației au explicat că „un…
Vezi articolul