Schimbări în curriculum în Estonia și Polonia, țările central și est-europene cu cel mai bun scor PISA: accent pe învățarea limbilor, tehnologie, integrarea materiilor

4.122 de vizualizări
Foto: © Viacheslav Iacobchuk | Dreamstime.com
Estonia, țara europeană cu cel mai bun rezultat la PISA 2018, precum și Polonia, a doua țară din regiune din punct de vedere în cadrul aceleiași evaluări internaționale, anunță schimbări în curriculum pentru diversele cicluri de învățământ. Modificările pun accent pe integrarea materiilor, adaptarea la tehnologii, dar și pe întărirea învățării limbilor.

Într-o prezentare făcută în rețeaua europeană Eurydice, Polonia anunță că o serie de schimbări au fost aprobate, în februarie a.c., spre a fi puse în aplicare de la începutul viitorului an școlar. Acestea vizează curriculumul pentru ciclul primar și secundar, pentru școlile generale, cele tehnologice și vocaționale, precum și pentru elevii cu cerințe educaționale speciale.

Printre schimbările prezentate:

  • Curriculumul pentru limba poloneză, la nivel de liceu și școli tehnologice, este extins și urmează să includă jocuri cu valoare educațională
  • Curriculumul pentru materia Antreprenoriat, la nivelul învățământului secundar, este schimbat cu cel dedicat Afacerilor și managementului
  • Curriculumul pentru materia Tehnologie (clasele IV-VI, care în Polonia fac parte din ciclul primar) este modificat la rândul lui: mai mult conținut legat de educație în domeniul comunicării, dar și în legătură cu noi tehnologii, precum cele folosite de elevi pentru transportul personal.
  • Este definit un curriculum de bază pentru materia Limba latină, care poate fi predată ca a doua limbă străină începând din clasa a VII-a.

Tot pe platforma Eurydice, Estonia anunță, de asemenea, o serie de modificări aduse curriculumului pentru școli și licee, scopul declarat fiind acela de a “acorda profesorilor mai mult timp și mai multe oportunități” pentru a se concentra pe dezvoltarea competențelor generale ale elevilor și pe integrarea materiilor.

Printre schimbările urmărite:

  • Diversificarea opțiunilor pentru studierea limbilor, atât a limbii estone ca a doua limbă (pentru minorități) cât și pentru limbi străine
  • Schimbări substanțiale la materii precum tehnologia, artele, educația fizică
  • La unele materii este diminuată cantitatea de materie, dar crește volumul de materii predate integrat. Pentru aceasta, “este cheie cooperarea între profesori, iar obiectivul final este reducerea volumului de muncă atât pentru elevi, cât și pentru profesori printr-o îmbunătățire a procesului de învățare”.

Prezentarea Eurydice precizează că, în Estonia, curriculumul național este un standard comun pe baza căruia școlile, care au un grad ridicat de autonomie, își stabilesc singure propriul curriculum, iar în aceste condiții referința națională actuală e considerată a fi adesea depășită și limitativă. Noul curriculum, se precizează, urmărește să ofere și mai multă libertate și responsabilitate profesorilor, în stabilirea propriilor activități de predare.

La acest program lucrează reprezentanții diverselor asociații de profesori, cercetători universitari și experți în domeniu, iar elemente ale viitorului curriculum național au fost testate în câteva școli. Dacă vor fi aprobate de guvern, modificările vor intra în vigoare începând din toamna următorului an școlar, toate școlile trebuind să pună în aplicare noul curriculum, după propriile nevoi, până cel târziu la 1 septembrie 2024.

Foto: © Viacheslav Iacobchuk | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. In Estonia si Polonia se va studia latina ca a doua limba straina incepand cu clasa a VII-a, in timp ce in Romania e aproape inexistenta in scoli. Trist.

    1. Sa stiti ca sunt profesori dedicati care predau limba latina, respecta programa scolara, fac lectii interdisciplinare si trebuie felicitati pentru asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Competențele pe care trebuie să le aibă liceenii la Fizică, în programa școlară lansată în dezbatere, s-au stabilit pornind de la cele trei competențe ştiințifice de bază definite de PISA, pe care ar trebui să le aibă un elev de 15 ani ca să fie „alfabetizat științific”, potrivit CEAE

Programa de fizică propusă pentru liceu de Ministerul Educației conține competențe „aliniate competențelor științifice fundamentale definite de OECD pentru testarea PISA”, scriu reprezentanții Centrului pentru Evaluare și Analize Educaționale într-un…
Vezi articolul

Calendarul operațiunilor de organizare a rețelei școlare 2025-2026. Inspectoratele școlare județene solicită consiliilor locale și județene date despre clase și școli pe 21-25 octombrie

Inspectoratele școlare județene le pot solicita consiliilor locale și județene să elaboreze propuneri privind organizarea rețelei școlare în perioada 21-25 octombrie. Calendarul operațiunilor de organizare a rețelei școlare pentru anul…
Vezi articolul

Bogdan Cristescu, Ministerul Educației: Cum va învăța copilul meu cu plăcere, dacă eu îi spun „te trimit undeva unde totul este prost și profesorul nu știe nimic”? Este important contextul de învățare creat de profesori, de părinți

Contextul de învățare este important și schimbarea se poate face „prin formarea profesorului, prin acordarea încrederii profesorilor. Cum va învăța copilul meu cu plăcere, dacă eu îi spun te trimit…
Vezi articolul