Școala față în față, în pandemie. Elevă din Germania: Profesorii mei se tem mai mult de închiderea școlilor, decât de coronavirus

4.095 de vizualizări
Orasul Kehl – Photo © Matthieuclouis – Dreamstime.com
Germania este una dintre țările europene care insistă ca școlile să rămână deschise în pofida deciziei de a aplica restricții severe, cu scopul de a combate creșterea masivă a numărului de cazuri Covid-19 din ultima perioadă. Situația este, însă, tot mai dificilă. Drept urmare, și acolo apar temeri că școlile s-ar putea închide extins, nu doar punctual, acolo unde apar multe cazuri. În Kehl, oraș situat la granița cu Franța, “profesorii mei se tem mai mult de închiderea școlilor” decât de noul coronavirus, afirmă, într-o discuție cu EduPedu.ro, eleva care, în mai, împărtășea experiența redeschiderii școlii sale, unde elevii s-au întors la clasă cu mult înaintea majorității europenilor.

Atunci, ea vorbea în calitate de elevă în clasa a 11-a. Acum e în ultimul an și se pregătește pentru Abitur, echivalentul german al Bacalaureatului, pe care îl va da în vară. Optând în continuare să nu îi fie dezvăluită identitatea, eleva – pentru care vom folosi în continuare numele fictiv “Ana” – descrie cum se țin cursurile în școala ei și de ce, pentru ea și pentru colegi, dar și pentru profesori, este important ca școala să rămână deschisă fizic.

Școala față în față

Pregătiri pentru online, cu speranța că nu va fi nevoie

În condițiile în care Germania a decis deja, de la începutul lunii, o extindere masivă a restricțiilor aplicate în comunitate, situația epidemiologică produce temeri că ar putea fi închise și școlile, deși autoritățile, la nivel federal, au insistat mereu că doresc să le țină deschise. În liceul din Kehl unde învață Ana, profesorii se tem de închiderea școlii mai mult decât de orice altceva, spune ea:

  • “Profesorii mei se tem că școala s-ar putea închide. Au setat noi adrese de e-mail și date de acces, ne-am logat de probă (la platformele online de învățare – n.red.). Dacă se închide clasa sau școala, suntem pregătiți să continuăm să învățăm, ca în primăvară. Dar profesorii sunt chiar îngrijorați, vor să fim pregătiți. Ar trebui să dea teste, dar (online -n.red.) nu e foarte clar cum. Profesorii mei se tem mai mult de închiderea școlii, pentru că se tem că nu vom mai învăța cum trebuie. Unii se tem de coronavirus, dar sunt atenți la reguli și nu presează să se închidă școala. Îngrijorarea mai mare este legată de posibila închidere a școlii”.

Asemenea îngrijorări există în condițiile în care școala se străduiește să creeze, pentru elevi, un mediu cât mai apropiat de normalitate. Potrivit Anei, al cărei frate a intrat și el în aceeași școală, la o clasă mai mică, “lucrurile sunt în mare parte ca înainte”, iar principala schimbare este masca. “Facem orele cum le-am făcut mereu. Programul nu s-a schimbat, dar trebuie să purtăm mască, în pauză mască, dacă nu avem mască trebuie să plecăm acasă. Iar la începutul anului și după fiecare vacanță trebuie să venim cu hârtie de la părinți că nu suntem bolnavi și că nu am fost nicăieri unde există riscuri de infectare”, spune ea.

Frig în clase, o singură pauză, dar lucrurile funcționează

Eleva arată că, în urma unei înțelegeri, clasa ei a renunțat la majoritatea pauzelor, cu excepția unei pauze mai lungi, de 20 de minute. Aceasta trebuie petrecută în curte, unde elevii din fiecare an au locul lor de adunare, așa încât să nu se amestece elevii din diverse clase. 

Și ceva care sună deranjant, dar care nu e invocat drept neplăcere: “Trebuie să ținem geamurile deschise. Le ținem 4-5 minute închise, apoi iar le deschidem. Se face foarte rece și stăm cu toții cu gecile pe noi, profesorii spun că putem să aducem și pături. Și nu există încălzire, pentru că nu ajută cu nimic, dacă geamurile stau deschise”.

Ce e greu, atunci? “Cel mai mult lumea se plânge de măști (…) Cred că pentru cei mai mici, cum este fratele meu de exemplu, la început de gimnaziu, le e mai greu să poarte mască, dar totuși o țin pe față. Pentru mine nu e o problemă, dar am colegi care spun că le e mai greu să se concentreze cu masca pe față.”

Lumea e dornică să meargă la școală și pentru că, în liceul ei, nu au fost cazuri de Covid-19 în maniera încât să se închidă măcar o clasă – sau cel puțin nu a auzit ea să fi existat. Ceea ce nu înseamnă că lucrurile sunt, în general, ușoare: “Chiar în ultima săptămână, mama nu s-a simțit bine, credea că s-a îmbolnăvit (de Covid-19 – n.red.), dar s-a testat și a ieșit negativ. Chiar și așa, până a venit rezultatul a trebuit să stau acasă două zile”, spune Ana.

„Bucuroasă că școala e deschisă”

Și în general, în comunitate, lucrurile sunt mai liniștite decât în primăvară, când nimeni nu știa la ce să se aștepte. Potrivit elevei citate, “din câte văd, oamenii nu se tem cu adevărat. Poate ar trebui să se teamă, dar nu par. Vor fi mereu oameni care sunt nemulțumiți de orice, de deciziile guvernului. Dar nici despre faptul că școlile sunt deschise nu am prea auzit lucruri negative.” Înseamnă că lumea e mulțumită de modul cum merg lucrurile? “Pot să spun că n-am prea mai auzit oamenii să se plângă așa cum obișnuiau la început. Mă gândesc că oamenii s-au obișnuit cu situația, stresul și șocul inițial au mai dispărut”, apreciază Ana.

În pivința ei, ea se declară “bucuroasă că școala e deschisă, cum sunt și colegii mei. Noi dăm Abitur la sfârșitul anului.” Iar lucrurile “sunt mai ușoare ca în primăvară, oamenii nu mai acționează pripit, se știu mai multe despre virus”, iar Abitur va fi organizat, la anul, mai târziu ca de obicei, în iunie sau iulie: “Nu e clar de ce au decis așa. Poate că speră că situația va fi mai bună atunci.”

În primăvară, Ana spunea că “încă dinainte de epidemie aveam clase destul de mici, cu cel mult 18 elevi”, considerabil sub media germană.

Citește și:
Mai 2020 – INTERVIU “Luni m-am întors la școală” – O elevă din Germania povestește ce înseamnă revenirea la clasă în condiții de distanțare, după multe săptămâni de învățat acasă / “Unii prieteni se bucură că se întorc, eu cred că nu era chiar atât de necesar”
Când școala continuă față în față, sub presiunea pandemiei. Studiu de caz – Anglia: Mama româncă a doi elevi din Kent explică de ce consideră important faptul că școlile sunt, acolo, în continuare deschise

Photo © MatthieuclouisDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiect susținut de UiPath Foundation

RAPORT UiPath Foundation a susținut peste 25.000 de copii din familii vulnerabile și peste 3.000 de profesori / Raluca Negulescu-Balaci: Obiectivul nostru este să construim sisteme de sprijin integrat și pe termen lung, oferind contextul educațional necesar pentru a ne asigura că potențialul nelimitat al copiilor nu rămâne captiv în sărăcie

UiPath Foundation a susținut, în perioada 2019-2021, peste 25.000 de copii din familii vulnerabile din România și India să aibă acces la educație de calitate și peste 3.000 de profesori…
Vezi articolul

INTERVIU Gabriela Toșa, directoarea Școlii Gimnaziale din comuna Căiuți cu abandon școlar zero anul trecut: Atunci când copiii au o educație de calitate, categoric, se vor întoarce în comunitate / Avem foști elevi care s-au întors în cancelarie alături de noi, educatori sau profesori de matematică

„Cel mai greu este să conștientizezi și să faci comunitatea locală să înțeleagă cât de importantă este educația. Atunci când copiii au o educație de calitate, categoric, se vor întoarce…
Vezi articolul

Șase doctoranzi români în Regatul Unit au fost premiați de Ambasada României în UK pentru cercetările lor și pentru prezentările făcute în cadrul competiției Premiile Sir George Iacobescu pentru Excelență Academică 2025

Șase dintre cei cincisprezece finaliști ai competiției Premiile Sir George Iacobescu pentru Excelență Academică 2025, dedicată doctoranzilor români din Regatul Unit, au primit premii în bani pentru prezentarea cercetărilor realizate,…
Vezi articolul

Laboratorul în care formulele matematice se țin în mâini și unde profesorii transforma anatomia în prototip / Proiectul Qub, de la Centrul Cultural Clujean, numără deja peste 22.000 de elevi care au experimentat zeci de feluri în care ideile se imprimă 3D, se văd la microscop sau se pun în mișcare (P)

Cum înveți mai ușor, de exemplu, Legea lui Pascal și Legea lui Arhimede? Construind mecanisme hidraulice capabile să îndeplinească diverse sarcini de ridicare și mișcare. Dar cum înțelegi lumea microscopică?…
Vezi articolul