Școlile din patru județe se pot înscrie până pe 6 decembrie la cea de-a doua ediție LifeLab – programul care aduce educația financiară interdisciplinară, de la grădiniță și până la liceu / Acces la cursuri cu 20 de credite, pentru profesori și grant pentru implementarea programului, pentru școală

Foto: BCR

Până pe 6 decembrie, unitățile de învățământ se pot înscrie la cea de-a doua ediție LifeLab – programul care aduce educația financiară interdisciplinară, de la grădiniță și până la liceu, anunță organizatorii proiectului-pilot – Școala de Bani și BCR. Înscrierile se fac prin platforma Școala de Bani. Este vorba despre școlile din județele Brașov, Mureș, Prahova și Suceava. Anul acesta, experiența educațională LifeLab va fi disponibilă pentru 10 școli.

Institutul de Cercetare a Calității Vieții (ICCV) a lansat pe 14 noiembrie Raportul de Politică Publică „Educația financiară – între necesitate și oportunitate”, privind educația financiară a românilor, alături de BCR.

Datele europene ne arată că 30% dintre români sunt analfabeți financiar și doar 13% au informații și competențe financiare la un nivel ridicat, conform comunicatului.

Calendarul înscrierilor și al procesului de selecție

Înscrierile pentru școli pot fi făcute accesând formularul care poate fi completat în cateva minute, pe ȘcoaladeBani.ro

„Inteligența financiară se învață. Cu toții avem nevoie de educație financiară, de la mic la mare, și de aceea misiunea noastră, la BCR și Școala de Bani, este de a ajuta România să aibă o relație mai bună cu banii. Alături de Institutul de Cercetare a Calității Vieții, am dezvoltat un raport de politică publică pe subiectul educației financiare din România, care ne arată date importante despre gradul de alfabetizare financiară a românilor și ne provoacă să căutăm metode prin care putem să recuperăm decalajul actual. O soluție este reprezentată de LifeLab, care ne bucură că ajunge anul acesta la cea de-a doua ediție. LifeLab este despre interdisciplinaritate, despre cum putem aborda educația financiară la materiile de bază ale copiilor, prin noțiuni teoretice și exerciții practice. Dacă contribuim din start la educația financiară a copiilor, informația va fi asimilată mai ușor și mai interactiv, iar ei vor fi pregătiți pentru viața de adult. Ne dorim ca în continuare să colaborăm cu instituții și organizații din societatea civilă pentru a promova nevoia educației interdisciplinare”, Nicoleta Deliu-Pașol, Director Comunicare & CSR BCR.

O soluție pentru creșterea nivelului de educație financiară și pregătirea generațiilor pentru independență financiară, cât și responsabilizarea lor cu privire la bani este și lansarea proiectului educațional LifeLab, ajuns anul acesta la a doua ediție. Prin materialele dezvoltate și cu ajutorul profesorilor implicați în program, LifeLab va aduce și 2023 în sălile de clasă elemente de educație financiară, în toate ciclurile de învățământ, la o serie variată de discipline școlare, de la grădiniță până la liceu.

Raportul de Politică Publică „Educația financiară – între necesitate și oportunitate” prezintă situația educației financiare în România, analizează modele naționale și internaționale de predare a educației financiare și propune recomandări de politică publică, pentru a crește competențele financiare ale românilor.

„Scopul raportului de politică publică este acela de a propune soluții pentru o mai bună formare a competențelor financiare în rândul elevilor, prin introducerea elementelor de educație financiară în curriculumul școlar, în toate ciclurile de învățământ. Avem nevoie de o abordare centrată pe formarea de competențe, instruirea cadrelor didactice, creșterea conștientizării importanței educației financiare, precum și continuarea activităților practice de educație financiară sau antreprenorială. Prin LifeLab, reușim să creștem nivelul cunoștințelor de educație financiară ale elevilor din școlile participante, sporim interesul lor pentru educație financiară și le oferim încredere cadrelor didactice în capacitatea de a integra noțiuni de educație financiară în lecțiile predate.” – Claudia Petrescu, Cercetător Senior ICCV

Realizarea raportului a pornit de la rezultatele evaluării proiectului educațional pilot LifeLab și lecțiile învățate în cadrul acestuia, care au fost completate de alte soluții identificate prin consultări cu experți în educație din sectorul public și non-profit, dar și analiza altor modele de educație financiară existente în alte state europene și în România, se arată în document.

Problema de politică publică: nivelul scăzut al competențelor financiare pe care sistemul de învățământ românesc le formează ca urmare a înțelegerii limitate a importanței acestora, a modului de predare al acestora și, în cele mai multe cazuri, a nivelului redus de cunoștințe privind educația financiară în rândul cadrelor didactice”, se arată în raport.

Raportul poate fi consultat mai jos:

Concluzii din ediția pilot a LifeLab:
De ce avem nevoie de intervenție la nivel de politică publică pentru educația financiară

Nivelul redus de cunoștințe și competențe financiare ale românilor ne arată că nevoia de noi politici publice destinate creșterii gradului de alfabetizare financiară este esențială. Pe termen lung, educația financiară va contribui la dezvoltarea unor abilități de viață pentru alegeri mai sănătoase și un nivel de trai mai ridicat.

Raportul de Politică Publică a fost realizat ca urmare a rezultatelor evaluării proiectului educațional pilot LifeLab și a lecțiilor învățate în cadrul acestuia. În plus, au fost identificate  soluții prin consultări cu experți în educație din sectorul public și non-profit și au fost analizate și alte modele de educație financiară existente în România și în alte state europene.

Cum ajută LifeLab școlile participante?
Despre LifeLab

Proiectul educațional pilot LifeLab a fost lansat în septembrie 2022 de BCR, alături de FabLab și Asociația Edupedu, în două școli din România: Colegiul Național „Dinicu Golescu”, Câmpulung Muscel și  Școala „Generală Nr. 1” – Poiana Mărului. Proiectul a avut ca scop introducerea elementelor de educație financiară în toate ciclurile de învățământ, în cadrul diferitelor discipline școlare. Abordarea adoptată este una interdisciplinară, astfel materialele educaționale elaborate îmbinând noțiunile de educație financiară cu disciplinele deja predate la școală, conținutul fiind adaptat fiecărui ciclu de învățare (primar, gimnazial, liceal). Ipoteza de la care LifeLab a plecat este aceea că dezvoltarea competențelor financiare în cadrul mai multor materii va duce nu numai la creșterea cunoștințelor și abilităților de educație financiară, ci și a gradului de interes al elevilor față de activitatea școlară.

Citește și:
Programe de educație financiară pentru profesori, abordarea în școală a noțiunilor de educație financiară, „săptămâna educației financiare” în grădinițe și curs opțional pentru studenți – propuneri din Strategia Națională de Educație Financiară pusă din nou în dezbatere publică, la un an și jumătate de la prima încercare
VIDEO Florian Lixandru, secretar de stat: Toate programele, toate planurile care se vor elabora și se vor revizui în spiritul articolului 88 din Legea educației vor avea în vedere includerea noțiunilor cu privire la educația financiară la diverse discipline
VIDEO Peste 130 de profesori au discutat despre Educație financiară într-un context transdisciplinar, la Timișoara. Au aflat cum pot aborda teme interesante și utile pentru elevi, pe care aceștia să le folosească în situații de viață
Eurobarometru: România, pe ultimul loc în Uniunea Europeană la cunoștințe financiare. În același sondaj peste jumătate dintre români cred că știu foarte multe lucruri despre bani, fiind pe primul loc în Europa la auto-percepție / Care au fost cele 12 întrebări
Exit mobile version