Angajații Teatrului Excelsior din Capitală au semnat o scrisoare deschisă în care susțin menținerea lui Vlad Cristache în funcția de manager al teatrului și cer transparență în organizarea de urgență a concursului de management. Reacția vine după ce managerul teatrului a anunțat pe pagina sa de Facebook că de la 1 decembrie i-a expirat mandatul.
- În septembrie a fost o situație similară, când Radu Nica a fost schimbat din funcția de director interimar la Teatrul Metropolis din București.
Într-o scrisoare deschisă, angajații teatrului Excelsior cer menținerea managerului Vlad Cristache în funcție, după ce mandatul acestuia i-a expirat după 3 ani și jumătate.
Angajații teatrului cer:
- „Menținerea lui Vlad Cristache în funcția de manager interimar, pentru a nu rupe această continuitate artistică și pentru a proteja echipa formată în acești ani.
- Organizarea de urgență a concursului de management, într-un cadru transparent, corect și adecvat importanței instituției noastre.
- Facem acest apel din responsabilitate pentru publicul nostru și pentru generațiile întregi de spectatori care ne trec seară de seară pragul. Nu în numele unui om, ci în numele unui proces construit cu efort, coerență și devotament.
- Subliniem importanța esențială pe care cultura o are în viața societății — mai ales într-un context marcat de fragilizare și polarizare. Ne dorim ca Primăria Municipiului București să rămână un partener care înțelege valoarea pe care cultura o aduce zi de zi comunității noastre și să nu obstrucționeze, prin decizii sau prin absența lor, o misiune care s-a dovedit a fi necesară și valoroasă”.
„De la 1 decembrie mandatul meu de manager al Teatrului Excelsior s-a încheiat. Au fost 3 ani şi jumătate în care am realizat împreună cu echipa artistică, tehnică şi administrativă lucruri de care sunt foarte mândru”, a scris Vlad Cristache pe Facebook.
Redăm integral scrisoarea deschisă a colectivului teatrului Excelsior
SCRISOARE DESCHISĂ
a colectivului Teatrului Excelsior
Noi, membrii colectivului Teatrul Excelsior Bucuresti, ne exprimăm profundul regret și îngrijorarea față de decizia Primăriei Municipiului București de a nu prelungi mandatul managerului interimar Vlad Cristache, încheiat la 30 noiembrie 2025. Considerăm că această decizie ignoră realitatea ultimilor trei ani și jumătate — o perioadă în care teatrul nostru s-a transformat, s-a deschis, a crescut și s-a reconectat cu publicul, în special cu publicul tânăr, datorită unui efort comun și unei viziuni artistice coerente.
Sub coordonarea lui Vlad Cristache, la Excelsior s-a format o echipă în adevăratul sens al cuvântului: nu doar o structură instituțională, ci o comunitate de artiști și profesioniști care lucrează în aceeași direcție. În acești ani, am activat într-un climat de încredere, respect și dialog, iar rezultatele obținute nu sunt simple titluri de afiș, ci dovada unui proiect artistic solid și a unei instituții care își înțelege și își asumă misiunea.
Am produs spectacole care au adus un public nou în sală — tineri care, de multe ori, pășeau pentru prima dată într-un teatru. Am creat proiecte care au ajuns în licee, direct în sălile de clasă, răspunzând unei nevoi reale: aceea de a forma un public viitor, curios, critic și implicat. Am organizat prima ediție a Festivalului Internațional X-FEST, singurul festival internațional de teatru din Capitală adresat publicului tânăr, și am realizat producții care ne-au adus recunoaștere, reconfigurând imaginea teatrului ca spațiu viu, deschis și relevant.
În timpul mandatului lui Vlad Cristache au fost create spectacole care au devenit repere incontestabile în peisajul teatral național, între care menționăm:
- Metamorfoza de Franz Kafka — regia Yuri Kordonsky;
- Dark Play de Carlos Murillo — regia Radu Apostol;
- Tristețe și bucurie în viața girafelor de Tiago Rodrigues — regia Irisz Kovacs;
- Șapte minute după miezul nopții (A Monster Calls) de Patrick Ness — regia Bobi Pricop;
- Tomcat de James Rushbrooke — regia Vlad Bălan;
- Oleanna de David Mamet — regia Mădălin Hîncu;
- Mândrie și prejudecată (un fel de) de Isobel McArthur — regia Alexandru Mâzgăreanu;
- Emaus de Alessandro Baricco — regia Edda Coza și Dan Coza;
- Apropo, o să mor de Greg Freier — regia Ionuț Anghel;
- Foxfinder de Dawn King — regia Cristi Juncu;
- Adrenalină — text și regia Gabriel Sandu;
- Pterodactili de Nicky Silver — regia Radu Iacoban;
- (R)Evoluție. Ghid de supraviețuire în secolul XXI de Yael Ronen și Dimitrij Schaad — regia Radu Nica;
- Două ore cu pauză — text și regia Gianina Cărbunariu;
- SF (Super Fragil) — un spectacol de Andrea Gavriliu;
- Orașul nostru de Thornton Wilder — regia Alexandru Dabija;
- Punk Rock de Simon Stephens — regia Vlad Cristache;
- Solaris de David Greig — regia Bobi Pricop;
- Knockout. Dulcea știință de a face vânătăi de Joy Wilkinson — regia Sânziana Stoican;
- Aproape de John Cariani — regia Eugen Gyemant;
- Romeo și Julieta de William Shakespeare — o coproducție cu compania italiană La Luna nel Letto și Teatro Nazionale Emilia Romagna, regia Michelangelo Campanale.
Aceste spectacole — diverse, curajoase, contemporane — au consolidat identitatea artistică a teatrului, singurul din București dedicat publicului tânăr, confirmând excelența direcției artistice asumate.
Unul dintre cele mai importante proiecte derulate în acești ani este cel al spectacolelor susținute în liceele din București, cu peste o sută de reprezentații în sălile de clasă. Acest demers rămâne unul dintre cele mai semnificative programe educaționale din teatrul românesc contemporan.
În acești trei ani și jumătate, Teatrul EXCELSIOR a fost deschis producțiilor independente, susținând constant demersurile de educație prin cultură — spectacole realizate în spațiul independent, găzduite și promovate de teatru. EXCELSIOR a încurajat și a sprijinit în permanență vocile tinerilor și ale adolescenților, prin programe de dramaturgie dedicate lor, prin workshopuri de scriere dramatică și regie, precum și prin proiecte care le-au oferit spațiu de exprimare și vizibilitate.
Toate acestea sunt rezultatul unui drum comun, al unei echipe consolidate și al unei conduceri care a știut să o valorifice, să o respecte și să o încurajeze. Pierderea bruscă a continuității instituționale riscă să afecteze echilibrul colectivului, ritmul de lucru și relația extrem de prețioasă construită cu publicul tânăr — un public fragil, dificil de atras și de fidelizat.
Solicităm ferm și responsabil:
1. Menținerea lui Vlad Cristache în funcția de manager interimar, pentru a nu rupe această continuitate artistică și pentru a proteja echipa formată în acești ani.
2. Organizarea de urgență a concursului de management, într-un cadru transparent, corect și adecvat importanței instituției noastre.
Facem acest apel din responsabilitate pentru publicul nostru și pentru generațiile întregi de spectatori care ne trec seară de seară pragul. Nu în numele unui om, ci în numele unui proces construit cu efort, coerență și devotament.
Subliniem importanța esențială pe care cultura o are în viața societății — mai ales într-un context marcat de fragilizare și polarizare. Ne dorim ca Primăria Municipiului București să rămână un partener care înțelege valoarea pe care cultura o aduce zi de zi comunității noastre și să nu obstrucționeze, prin decizii sau prin absența lor, o misiune care s-a dovedit a fi necesară și valoroasă.
Semnat,
Colectivul Teatrului EXCELSIOR
Doru Bem – actor
Mihaela Coveseanu – actor
Mihai Mitrea – actor
Vasea Blohat – producător delegat
Alex Popa – actor
Andreea Hristu – actriță
Camelia Pintilie – actriță
Dana Marineci – actriță
Bogdan Nechifor – actor
Ioan Robert – actor
Ioana Niculae – actriță
Matei Arvunescu – actor
Oliver Toderita – actor
Raluca Botez – actriță
Andreea Catalina Ghiciu – regizor tehnic
Radu Micu – actor
Ovidiu Ușvat – actor
Marius Turdeanu – actor
Bianca Boitan-Rusu – consultant artistic
Mihaela Trofimov – actriță
Ana Udroiu – actriță
Camelia Moroianu – producător delegat
Suciu Şerban – responsabil social media
Ion Bechet – actor
Oana Predescu – actriță
Annemary Ziegler – actriță
Andreea Ranja – impresar
Corina Constantinescu – teatrolog
Amalia Tănase – secretar literar
Silvana Ionescu – actriță
Mircea-Alexandru Baluta – actor
Loredana Frilensăr Cosovanu – actriță
Iulia-Diana Samson – actriță
Dragoş Spahiu – actor
Dan Pughineanu – actor
Cosmina Dobrota – actriță
Maria Rotar – director adjunct
Constantin Ilie – referent resurse umane
Andreea Ilie – referent administrativ
Marian Preda – șofer
Gheorghe Grămadă – referent administrativ
Mariana Vasiliu – referent administrativ
Elena Pologatu – contabil
Lelia Cristea – inspector resurse umane
Florentina Hubert – resurse umane
Cosmin Bărbulescu – referent
Sburlea Bianca – referent resurse umane
Constanța Postolache – contabil șef
Carmen Chiorpec – contabil
Dan Costache – referent
Alin Junoiu – referent
Andrei Doboș-Colorian – operator sunet
Alex Călin – actor
Ciprian Cojenel – actor
Dana Popescu – regizor tehnic
Nicoleta Ticu – cabinieră
Ioana Bolea – cabinieră
Sorin Stan – mașinist
Ion Popescu – mașinist
Cornel Doboș – mașinist
Dinu Cristian – mașinist
Viorel Stemate – recuziter
Andrei Nicolae Ionescu – recuziter
Nicolae Rucăreanu – mașinist
Liviu Scăunașu – mașinist
Ionel Marinescu – mașinist
Victor Pâslari – operator lumini
Traian Marin – operator lumini
Alexandru Ivan – operator lumini
Radu Loviște – operator lumini
Dan Clucinschi – actor
Simon Cristian Petru – operator lumini
Mihnea Teodorescu – operator video
Robert Anton – operator sunet
Elena Ghimpețeanu – regizor tehnic
Costel Stoian – mașinist
Marius Ivănescu – mașinist
Ștefan Vlădăreanu – mașinist
Mihai Anghelescu – mașinist
Octavian Velescu – mașinist
Cristina Popovici – plasatoare
Claudia Vasile – plasatoare
Constantin Simon – operator video”
Informații de context
În septembrie a fost o situație similară cu managerul Teatrului Metropolis. Prin semnătura primarului interimar al Bucureștiului, Stelian Bujduveanu, directorul interimar al teatrului Metropolis a fost schimbat din funcție, fără explicații. Nica era director cu statut de interimar de aproape 3 ani, din 2022.
„Perioada detașării lui Radu Nica ca director interimar al Teatrului Metropolis” a expirat, este punctul de vedere al Primăriei Capitalei, la solicitarea Edupedu.ro.
Decizia privind concedierea sa a stârnit un val de susținere din partea mai multor directori de teatre din București, mulți la rândul lor aflați în funcții tot interimar, care cer organizarea concursurilor pentru desemnarea directorilor.
În locul său a fost numit fostul director și fondator al Teatrului, George Ivașcu, „pentru o perioadă de cel mult un an, până la organizarea concursului de management”.
Primăria nu a dat explicații cu privire la motivul pentru care nu a mai prelungit mandatul lui Radu Nica, care se afla pe acest post interimar de aproape 3 ani și nici când ar avea loc concursurile de manageri de teatre din București.
Demiterea directorului interimar a generat un val de susținere din partea altor directori de teatre din București, care cer organizarea concursurilor de directori de teatre.
- Vezi aici reactiile directorilor de teatru