Șerban Iosifescu, expert în educație și fost președinte al agenției care acreditează școlile, critică sistemul de formare a profesorilor și de intrare în învățământ: Persoane cu puțină experiență în școli sau fără pot deveni profesori de profesori. La medici, profesorii lor sunt cei mai buni medici și continuă să practice

Foto: CNE

Fostul președinte al Agenției române de Asigurare a calității în școli – ARACIP, Șerban Iosifescu, trage un semnal de alarmă despre calitatea slabă a candidaților care vor să devină profesori după ce termină facultatea. Cauza este formarea lor inițială, făcută de profesori care au predat puțin sau deloc în școli, susține acesta: „Pot deveni profesori în școlile de profesori (implicit, și cercetători) persoane fără experiență sau cu puțină experiență practică în școală”.

„La profesiunile adevărate, de exemplu la medici, nu există cercetător sau profesor în școlile de medici, fără experiență directă în domeniul respectiv – adică fără să fi absolvit o școală de medici, fără să fi trecut examenul și stagiul de rezidențiat și fără să fi parcurs toate treptele de practicant în respectiva profesiune. Profesorii de medici sunt cei mai buni medici și continuă să fie medici (e drept, mai mult ca șefi ai diferitelor structuri), inclusiv când fac cercetare. La fel juriștii, arhitecții etc.”, scrie Iosifescu, expert în educație.

„Acesta este unul dintre multele motive pentru care nu avem profesori profesioniști: pot deveni profesori în școlile de profesori (implicit, și cercetători) persoane fără experiență sau cu puțină experiență practică în școală”, continuă acesta.

Fostul președinte al ARACIP, în funcție din 2005 până în 2021, când a fost demis de ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu, critică și structura și conținutul subiectelor de la concursul de Titularizare și examenul de Definitivat:

„Crede cineva că a ști perfect și a fi pasionat de istorie sau de matematică este suficient pentru a-i face și pe alții să învețe (și să fie pasionați de) istorie sau matematică? Crede cineva că a enumera pe dinafară principii pedagogice și a vorbi despre (a descrie) o metodă de predare sau alta, este suficient pentru a aplica în practică respectivele principii și pentru a utiliza concret respectiva metodă?”, continuă Iosifescu.

„În plus, inserția profesională (cu mentori și toate cele) și monitorizarea practicii profesionale (să vezi dacă respectivul candidat poate fi, realmente, profesor) lipsesc aproape cu desăvârșire, iar inspecția specială, care însoțește intrarea în profesiune sau în sistem (când există – anul acesta a fost facultativă), este, oricum o glumă regizată”, a mai scris acesta.

Citește și:
Peste 800 de profesori debutanți care au participat la concursul de acordare a dreptului de practică în Învățământ au lipsit sau au plecat când au văzut subiectele la Definitivat 2023
Definitivat 2023. Subiectele și baremele pentru educatori au fost publicate / Eseu despre valențele educative ale unei poezii despre copilărie, subiect de examen
Definitivat 2023. Subiectele și baremele pentru învățători au fost publicate / Eseu de 500 de cuvinte despre discursul dramatic într-un text de Caragiale sau Sorescu, subiect de examen
Definitivat 2023. Descarcă subiectele și baremele pentru consilierii școlari / Prezentare despre „Parteneriatul școală-familie”, cu situații de criză a familiei și strategii de intervenție, subiect de examen
Subiectele și baremele de la Definitivat 2023 pentru profesorii de gimnaziu și liceu. Lectura unei opere sau relația dintre text și curentul cultural, cerințe la metodică pentru profesorii de Limba română
Peste 2600 de candidați prezenți la concursul de Titularizare 2023 s-au retras după ce au văzut subiectele, iar 26 au fost eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă. Rata de participare a fost de peste 83%, anunță Ministerul Educației
Subiectele și baremele de la Titularizare 2023 pentru educatorii și puericultorii din grădinițe și creșe, publicate de Ministerul Educației. Candidații au avut de scris un eseu de maximum 2 pagini în care să prezinte importanța funcțiilor educației. La subiectul I a picat basmul cult
Subiectele și baremele de corectare de la Titularizare 2023 – Învățători au fost publicate. Utilizarea tehnologiei în comunicare, subiect la metodica predării Limbii române
Subiectele și baremele de la Titularizare 2023 pentru profesorii de gimnaziu și liceu. Eseu de 900-1500 de cuvinte despre un text de Alexandru Macedonski, cerință pentru candidații la Limba română
Subiectele și baremele pentru consilierii școlari. Ce înseamnă consilierea cadrelor didactice și distincția dintre abuzul de putere și bullying – cerințe pentru candidați
Exit mobile version