Edupedu.ro
  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2026
  • Bac 2026
  • Profesori
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate
Statistici blog
  • 435.840.520 vizite
Edupedu.ro

Știri la zi despre educație

  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2026
  • Bac 2026
  • Profesori
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate

EduPedu.ro este o organizație non-profit și depinde de tine

Donează
  • BCR pentru comunitate
  • Statistici
  • Știri

Situațiile de criză aduc cuplurile împreună și le determină să-și construiască fonduri de urgență. Totuși, este nevoie mai mare de educație financiară – studiu / Trei tipologii de cupluri din perspectiva relației cu banii

Alexa Stănescu
  • 1 aprilie 2024
  • 5 minute read
  • One comment
318 vizualizări
Foto: © Aleksandr Markin | Dreamstime.com
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0
Majoritatea cuplurilor de lungă durată și care locuiesc împreună pun veniturile la comun, iar datoriile și crizele apropie cuplurile, și le determină să aibă un fond de urgență, arată studiul “Viața de cuplu și banii în România 2024”, la care au participat 600 de persoane. Se observă o nevoie mai mare de informații și de educație financiară, mai arată studiul, care a identificat trei tipologii de cupluri din perspectiva relației cu banii. Acestea sunt: cuplul echipă, cuplul progresist și cuplul convențional. Trei din patru respondenți spun că economisesc, majoritatea pentru un fond de urgență, chiar dacă nu o fac regulat, mai arată studiul care poate fi consultat integral mai jos în articol.
  • Metodologie: Cercetarea cantitativă a fost făcută în luna ianuarie 2024, pe un eșantion de 600 de persoane, femei și bărbați cu vârsta peste 20 de ani, căsătoriți sau într-o relație și locuiesc cu partenerul. 64% dintre ei lucrează la un job de birou. Metoda folosită, CAWI – COMPUTER ASSISTED WEB INTERVIEWS
  • La cercetarea calitativă au participat 6 cupluri cu diferite tipuri de venit: mare, mediu, mic, cu vârsta de 25-55 ani. Dintre aceștia, 65% au un nivel ridicat de educație, cei mai mulți, 60%, au un venit mediu pe membru între 2501-6000 lei.

Majoritatea cuplurilor de lungă durată și care locuiesc împreună au veniturile puse la comun, cazul a 80 % dintre cei intervievați. 73% dintre cei intervievați au acces la contul partenerului. Aceste două concluzii „subliniază încrederea reciprocă și angajamentul într-o gestionare transparenta și deschisă a resurselor financiare”.

55% dintre cei intervievați cred că toți banii ar trebui să fie la comun.

Sursa: Studiu Viața în cuplu și banii 2024

Indiferent cine câștigă mai mulți bani, bărbatul sau femeia, în cazul celor 600 de respondenți, reiese că ambii plătesc în mod egal utilitățile și vacanțele (51%, respectiv 64%).

„Deși e clară tendința de a cheltui în mod egal bani pe hobby-uri și dorințe personale, încă se păstrează percepția cum că femeia cheltuiește mai mult pe dorințe personale (31%) și bărbații mai mult pe hobby-uri (25%).”

Sursa: Studiu Viața în cuplu și banii 2024
Datoriile și situațiile de criză

Studiul mai relevă faptul că datoriile și situațiile de criză aduc cuplurile împreună și le determină să-și construiască fonduri de urgență.

46% dintre respondenți spun că datoriile le gestionează împreună, în mod deschis, în cazul în care acestea au fost contractate înainte de a fi un cuplu, iar procentul e mai mare (66%) în cazul în care creditele au fost făcute în timpul relației. Despre economii, chiar dacă declară că fac economii acestea au loc într-un mod inconsistent și fără o anumită tehnică.

De unde își iau românii informații ce țin de educație financiară

Situațiile de criză aduc cuplurile împreună și îi determină să-și construiască fonduri de urgență. Ce fac atunci când au o situație financiară dificilă? 51% dintre cei intervievați au spus că au un fond de urgență, iar 39% aplică strategii de reducere maximă a cheltuielilor. 28% se bazează pe familie pentru a-i ajuta.

Expunerea la educație financiară a cuplurilor este mai degrabă moderată. În proporție de 46% au citit și căutat periodic informații financiare. Și în aceeași măsură, alți 46% spun că nu au avut o preocupare deosebită pentru educația financiară.

Siguranța financiară se află pe locul patru în lista de priorități atunci când oamenii planifică întemeierea unei familii, mai mult de jumătate dintre aceștia considerând-o la baza întemeierii unei familii.

Tipologii de cuplu în relația cu banii

Studiul “Viața de cuplu și banii în România 2024”, a identificat trei tipologii de cupluri din perspectiva relației cu banii.

  • Cuplul progresist, 31% dintre respondenți – vârsta: 25-35 de ani, locuiesc în București și orașe mari, educație și venit ridicat (n.red peste 6000 lei) economisește, nu are venituri la comun și nici acces unul la contul celuilalt.

Sunt adulți tineri, cu o mentalitate modernă asupra relațiilor și banilor – de exemplu, ei cred în comunicarea deschisă despre orice subiect, inclusiv despre bani, și cred că în cuplu este bine să existe un anumit grad de independență financiară.

Cuplurile din acest segment înțeleg importanța educației pentru că ea poate contribui la o viață de cuplu (financiară) sănătoasă și astfel, poate întări relația în general. Pentru ei, discuțiile despre bani în relație sunt esențiale pentru a menține bunăstarea relației, chiar dacă pot fi delicate uneori.

O altă caracteristică a acestui segment este faptul că sunt foarte conștienți de importanța planificării pentru situații neprevăzute, precum fondurile de urgență sau inclusiv investițiile pe termen mai lung.

  • Cuplul echipă 34% dintre respondenți – Vârsta 55-64 de ani, locuiesc în București, căsătoriți sau locuiesc împreună, educație medie, venit scăzut, nu economisesc, venituri la comun și au acces unul la contul celuilalt.

Cupluri mai mature, au tendința de a functiona foarte mult în tandem, modul în care se raportează la finanțe nefiind o excepție. Acest cuplu gestionează banii în mod colaborativ, cu toate fondurile financiare într-un cont comun. Ei nu consideră independența financiară ca fiind un element crucial al relației și preferă să își asume responsabilitatea financiara împreună. În plus, educația financiară nu este un aspect semnificativ al relației.

  • Cuplul convențional 35% dintre respondenți – vârsta 35-44 de ani și peste 65 de ani. Locuiesc în Muntenia și urban mic. Sunt căsătoriți și au copii, educație și venituri medii, economisesc și au au acces unul la contul celuilalt.

Acest tip de cuplu tinde să aibă o abordare mai degrabă conformistă a rolurilor de gen și care se transmite și la nivelul în care abordează bugetul în cuplu. Tind să considere că bărbatul ar trebui să fie principalul responsabil pentru susținerea financiară a familiei, în timp ce femeia ar trebui să se ocupe de gestionarea și organizarea banilor. De asemenea, cred în “puterea” financiară – cine câștigă mai mult este mai responsabil pentru cheltuielile casei.

Finanțele sunt potențial un factor de tensiune în cuplu de aceea ei tind mai degrabă să nu abordeze acest subiect, iar educația financiară nu este extrem de prezentă în cadrul acestui cuplu (ex. preferă informații de la prieteni vs alte surse).

DOCUMENT Studiul integral poate fi descărcat mai jos:
Studiu-BCR-Unlock-Viata-financiara-in-cuplu-14-feb-2024Download

Foto: © Aleksandr Markin | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

0
0
0
Share 0
Tweet 0
Share 0

Similare


Edupedu.ro este și pe Google News

ABONEAZĂ-TE
Alexa Stănescu

1 comment
  1. Damian spune:
    2 aprilie 2024 la 16:50

    Din punctul meu de vedere nu ar strica deloc sa avem educatie financiara in scolile din Romania, pe viitor ar fi in spre binele nostru sa invatam copii de mici cum sa isi foloseasca banii. Asa daca ar fi sa ii intrebam pe copii ce inteleg daca se uita pe site-ul cursului bnr , https://curbnr.ro/, nu cred ca ar intelege ei foarte multe lucruri.

    Răspunde
Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
  • Știri
  • 4 minute read
  • No comments

A început ședința Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență, în care este așteptată decizia finală cu privire la școli și grădinițe

  • R.P.
  • 19 octombrie 2020
A început ședința Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență, în care este așteptată decizia finală cu privire la școli și grădinițe, după ce în urmă cu o zi Capitala…
Vezi articolul
  • Profesori
  • Știri
  • 11 minute read
  • 50 comments

DOCUMENT Metodologia de evaluare a profesorilor: Fișele se completează la final de semestru, iar profesorii prezintă elevilor, în prima săptămână din semestrul următor, propunerile de îmbunătățire a activității de la clasă / Fișa de feedback semestrial, modificată de minister

  • Ioana Nicolescu
  • 20 aprilie 2021
Evaluarea profesorilor de către elevi se realizează prin intermediul unei fișe de feedback semestrial, care este completată de către elevi în penultima săptămână a fiecărui semestru, se arată în metodologia…
Vezi articolul
Deschiderea școlilor
  • Știri
  • 4 minute read
  • 57 comments

O petiție pentru deschiderea școlilor și grădinițelor a strâns peste 15 mii de semnături. Inițiatorii susțin că „elevii au dreptul şi merită acces real şi egal la educaţie. Credem că o „Românie educată” nu se poate construi cu învăţământ online prelungit la nesfârşit”

  • I.N.
  • 12 noiembrie 2020
„Solicităm deschiderea şcolilor şi grădinţelor în condiţii de siguranţă sanitară. Elevii au dreptul şi merită acces real şi egal la educaţie, în condiţii sigure din punct de vedere sanitar”, susțin…
Vezi articolul
  • Știri
  • 9 minute read
  • No comments

Daniel David, după ce Oana Fotache Dubălaru, coordonatoarea programei de Română, a declarat că aceasta nu mai poate fi modificată: Cred ca a spus înainte să discute cu mine. Mie mi-a spus că va lua în calcul sugestiile pe care le-am făcut

  • Alexa Stănescu
  • 22 decembrie 2025
Ministrul Daniel David a precizat că Oana Fotache Dubălaru, șefa comisiei care a elaborat programa de limba română pentru clasa a IX-a dar și șefa comisiei de avizare, ar fi…
Vezi articolul
  • Știri
  • 3 minute read
  • 2 comments

Mai multe asociații de elevi și Federația Părinților și Aparținătorilor Legali critică ordinul de ministru care introduce pilotarea evaluării standardizate în acest final de an școlar: Vor fi aceste teste în concordanță cu programa școlară și sunt avizate de minister?

  • Redacția
  • 12 mai 2022
FePAL și mai multe asociații de elevi ridică un semn de întrebare privind introducerea evaluării standardizate la nivel de program pilot, chiar din acest final de an școlar, propusă printr-un…
Vezi articolul
  • Știri
  • 4 minute read
  • 20 comments

UPDATE Monica Anisie s-a răzgândit, nu mai merge la dezbaterea online cu vloggerul Selly, organizată de PROTV, vineri la ora 15

  • Mihai Peticilă
  • 8 octombrie 2020
Ministrul Educației a anunțat că nu mai merge la PROTV pentru dezbaterea la care confirmase participarea și pe care site-ul ȘtirileProTV.ro, precum și postul de televiziune, au anunțat-o pentru vineri…
Vezi articolul
COPYRIGHT

Pentru că scrieți despre educație, sau cu atât mai mult datorită acestui lucru, ar fi util să citați cu link, atunci când preluați un articol, părți dintr-un articol sau o idee care v-a inspirat. Noi, la EduPedu.ro ne-am asumat această conduită etică și sperăm că și publicațiile cu mult mai multă experiență vor face la fel. Ne bucurăm că găsiți subiecte interesante pe Edupedu.ro și suntem siguri că înțelegeți rugămintea noastră de a cita sursa (cu link), ca o declarație reciprocă de respect și profesionalism. Vă mulțumim!

DESPRE NOI

EduPedu.ro este o publicație online care găzduiește exclusiv articole din domeniul educației și cercetării. Urmărim constant cum sunt educați copiii noștri, cine și cum face politicile din educație și cercetare, cine și cum îi formează pe profesori, cât de adecvate la lumea în care trăim sunt sistemele de educație și cercetare.

CONTACT REDACȚIE

Adrese e-mail
raluca.pantazi@edupedu.ro
mihai.peticila@edupedu.ro
costin.ionescu@edupedu.ro
alexa.stanescu@edupedu.ro
diana.ghimisi@edupedu.ro
stefan.lefter@edupedu.ro
ramona.florea@edupedu.ro

Notă de informare cu privire la prelucrarea de date personale prin intermediul site-ului

Politica de cookie

Modifică setarile cookie-urilor

Publicitate și parteneriate

Adresă de e-mail
comunicare@edupedu.ro

Statistici edupedu.ro
  • 435.840.520 vizite
Total
0
Share
0
0
0
0
0
0