Sorin Ion, despre rezultatele la Evaluarea Națională 2024: Să ia 10 cine știe perfect, asta este ideea. Subiectele din acest an fac mai bine diferența la vârf și aici e vorba de bătălia pentru colegiile de top din România / Pentru mediile sub 5 nici în anii viitori nu avem motive să credem că lucrurile se vor schimba extraordinar

15.105 vizualizări
Foto: Inquam Photos / George Calin
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a explicat prăbușirea cu peste 84% a numărului de medii maxime la Evaluarea Națională 2024, comparativ cu 2023, la Euronews România pe 3 iulie. „Să ia 10 cine știe perfect, asta este ideea. Cu media 10 sunt puțini copii anul acesta, așa cum e și normal. Subiectele fac mai bine diferența la vârf și aici e vorba de bătălia pentru colegiile de top din România”, a declarat Sorin Ion.

„Asta arată că subiectele pe care Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație le-a realizat în acest an fac mai bine diferența la vârf și aici e vorba de bătălia pentru colegiile de top din România”, a adăugat Sorin Ion.

În ceea ce privește procentul elevilor cu medii sub 5, „rezultatele sunt oarecum previzibile, nici în anii viitori nu avem motive să credem că lucrurile acestea se vor schimba extraordinar”, a susținut Sorin Ion. 

Intervenția secretarului de stat în Ministerul Educației Sorin Ion, despre mediile de 10 de la la Evaluarea Națională 2024, la Euronews România:

Sorin Ion: „În ceea ce privește procentul elevilor cu medii sub 5, rezultatele sunt oarecum previzibile. Ne aflăm în continuare cu generații care au petrecut 2 ani din cei 4 ani de studiu la Gimnaziu în pandemie, aș putea spune că sunt chiar cei mai afectați, pentru că au făcut clasele a V-a și a VI-a în pandemie, adică punctul de plecare în învățământul gimnazial, dar, repet, dacă ne referim strict statistic, nu ne aflăm în vreo extremă îngrozitoare, să spun așa. Ne aflăm cumva în normalitatea ultimilor ani și nici în anii viitori nu avem motive să credem că lucrurile acestea se vor schimba extraordinar

Dacă vorbim și despre mediile de 10 eu aș spune că rezultatele sunt mai normale și mai sănătoase pentru sistem, dar e doar părerea mea și n-o luați tocmai oficială.

Moderator: Ne îngrijorează faptul că avem doar 65 de medii de 10?

Sorin Ion: Nu neapărat. Asta arată că subiectele pe care Centrul național de politici și evaluare în educație le-a realizat în acest an fac mai bine diferența la vârf și aici e vorba de bătălia pentru colegiile de top din România. Să știți că o astfel de ierarhie, mâine, cu niște subiecte asemănătoare se va schimba. Prin urmare, ne dorim să obținem o ierarhie cât mai bună în zona de vârf sau în zona de performanță, lucru care cu niște subiecte banale nu se poate realiza din acest punct de vedere și sunt profesor de matematică și știu ce vorbesc. Eu cred că subiectele de anul acesta a fost bine echilibrate pentru a realiza o ierarhie cât mai corectă a elevilor.

Să ia 10 cine știe perfect, asta este ideea și anul acesta s-au luat peste 1000 de note de 10 la matematică, 400 la limba română, dar intersecția dintre ele, adică media 10, cu 10 la ambele discipline, sunt destul de puțini copii, așa cum îndrăznesc să spun eu e și normal să nu uităm că avem o scară de notare de la 1-10.

Moderator: Practic, se ia mai ușor 5 și mai greu 10?

Sorin Ion: După cum bine vedeți, nu s-a luat mai ușor 5, 5 s-a luat cam la fel ca anul trecut, dar subiectele pot fi gradate astfel încât să facă diferența la vârf, acolo unde e nevoie să facă diferența, între un copil excepțional și un copil foarte bun, însă să păstreze per ansamblu, curba lui Gauss, curba distribuției normale atunci când vorbim de întreaga scară, de la 1-10”.

Citește și:
Harta mediilor de 10 la Evaluarea Națională 2024. Prăbușire cu peste 84% a numărului de medii maxime, comparativ cu 2023. Doar 65 de absolvenți de gimnaziu au luat media 10
O singură medie de 10 a fost obținută în tot ruralul românesc, la Evaluarea Națională 2024. Este de la o școală din județul Giurgiu
ANALIZĂ Procentul mediilor peste 5 la Evaluarea Națională 2024 este 74,4 – cel mai slab rezultat din 2020 încoace. Asta înseamnă că 39.100 de elevi sunt sub acest prag după 9 ani de școală
La Evaluare Națională 2024, aproape 40 de mii de elevi nu au reușit să ia media 5 / Rezultatele înainte de contestații

26 comments
  1. Buna ziua, la o analiză mai atentă, cu ce mai spun și alții…. vorbim mult despre extreme, că așa e orice evaluare. Matematica frumoasă nu este banală… este adevărat! .In sine, măsura de a mai destabiliza industria meditațiilor este un act non- banal de curaj ministerial. Pt asta felicitări! Iată, deci că o noua provocare va trebui soluționata…
    Pe mine m-ar interesa doar atât … sa banalizam prin supra utilizare ac așa zice evaluări jurnalistice despre extreme . Și copilul meu sa fie fericit, in siguranta, cu minte trup și suflet….la cea mai apropiata școală de casa lui ….!

  2. Domnule ministru ,ia copiii de 5 și ridica-i la 10 ….atunci vorbim de performanță. Copiii care învață de 10 ,vor rămâne de 10 cu pregătire sau fără in funcție de cât îl duce capul. Rezolvă problema abandonului școlar și al copiilor de 5….acolo se văd rezultatele voastre …ale cadrelor didactice….muncă voastră. Atunci vă meritați banii. In liceele de top se duc copiii foarte buni, dai șansă și celui cu 7 să învețe la acel liceu, și pregătește-te de 10…ia vezi… poți? Dacă copilul vrea pe un anumit profil la liceul de top nu are nici o șansă…din cauza sistemul rău pe care îl gestionați.

  3. Ce atatea meditatii si vaicareli?
    Toti vor sa-si laude copchii, aia e, unii isi lauda cainii pisicile gainile etc.

    Dati-va copchiii la scoli in alte tari daca nu va convine, am ajuns sa nu putem reforma educatia si s-o aducem ca in occident din cauza unor dinozauri inchistati in valorile trecutului si a unor inutili care doar bani vor fara a se uita daca materiile din scoli sunt utile in viata si la angajare si la locul de munca.

    In primul rand as interzice pregatirile pt olimpiade. De acolo pleaca tot raul, unii se pregatesc cu proprii profesori pt olimpiade (inutile oricum ca Finlanda n-are olimpici), iar altii vor sa se laude si ei cu 10 la EN BAC si altele.
    Ar trebui vazut in viata cum merg treburile.

  4. Domnilor de la Ministerul Educației! Schimbați formatul subiectelor la matematică, sau reveniți la cele dinainte de 2021. Eliminați itemii cu alegere multiplă ( grilele), pentru că un elev din trei o dă la nimereală. Probabil , la fel se întâmplă și la testele PISA, pentru ca și acele teste conțin grile. Abia atunci elevii vor rezolva exercițiile pentru a ajunge la rezultate sau se vor pregăti pentru a putea rezolva problemele .
    În legătură cu rezultatele elevilor, ele au fost cam aceleași în ultimii 20 de ani, doar ca nu aveam o statistică exactă.

  5. Comentariile care nu va plac le publicați, că asta e al treilea…:))
    Daca sunt părintele unui copil normal, cât e biletul la peluza?
    Aveți ideea cat e meditația pe an pt un zece ” de top”?
    când publicați statistica despre copiii cu zece dar ne – meditați?
    Pt cei cu/ sub cinci, nicio idee de plan pt câțiva ani .. avem și noi, motive să credem .. sa credem că din moment ce suficient sa manipulezi rezultatele… că sa para credibil procentul de excepționali .. este clara recunoașterea faptului că nici merite cu exceptionalii nu asumi, nici eforturi cu ceilalți…
    Știți ce, o sa iau un bilet in iarba .. că deși am avut zece pe linie in gimnaziul comunist .. tot alte și alte chestii și șmecherii au făcut mereu diferență în viața…. de ministru, nu era azi o zi excepțională de pescuit?

  6. Discursul acesta are două părți .. eu așa o vad .. una despre excepționali… una despre cei de pe care Ministerul ii găsește sub 5 și declară că nu are ce face . următorii câțiva ani? dar următorii după acești… câțiva ani?
    In prima jumătate ni se spune clar că ministerul , daca vrea, intr un anumit an, poate diferenția…. fix cât să intre la. colegii de top cei zece la sută … exceptionalii, că dacă sunt peste 65.. cum se mai împart locurile….?
    Daca ministerul nu are nicio treabă cu cei sub cinci, copiii aceia ” imperfecți” , câtă meditație s a plătit (“părinții, desigur”). .. statistici despre copiii care au zece nediferențiat când o să avem?
    Și chiar așa, nicio așteptare, nicio măsură, niciodurere fata de copiii sub cinci … nicio capacitate, niciun plan…..!?
    De ce oare tine un domn ministerial să iasă public cu asemenea puncte de vedere?

  7. Invatamantul in Ro este prost structurat si nu a evoluat cu nimic ca gandire. Numarul mare de note mici si cei 110.000 de elevi pierduti arata fata adevarata a scolii. Scoala nu trebuie sa scoata genii si olimpici ci tineri cu o pregatire medie, care sa faca fata in viata. Ori in rural lipsesc profesori, sunt mii de suplinitori, lipsesc scolile bine dotate, cu internate, nu mii de scoli prapadite. In urban se pune accent prea mult pe meditatii si pe fitele parintilor.

  8. Să afirmi nonșalant că pe tine, secretar de stat la Ministerul Educației, implicit ministerul, vă interesau tot vârfurile, în mod special departajarea lor, că doar acest aspect s- a urmărit cu EN de anul acesta, iar cu grosul de sub cinci, probabil și cu abandonații sistemului, aia e! Ghinion! rămâne la fel sau se va îngroșa pe mai departe, e in nou record atins al tupeului. Domnul e reprezentantul autorității care se ocupă cu tot ce ține de gestionarea și organizarea învățământului de masă, adică obișnuit, pentru toți, nediscriminatoriu, de la buget, pe sponci, nu de top, precum mălai visează. Nu ne mai facem bine.

    1. buna ziua, din nou…. evaluările naționale … suntem cu toții în vacanta! da, tonul nonșalant este cea mai corecta percepție despre ac comunicare stranie a d-lui ministru … dincolo de mesajul explicit, dl ministru ne spune că pt “vârf” a fost introdus și un grad de lipsa de predictibilitate. pt că cine cunoaște în intimitate ac simbioza meditații – evaluare națională cunoaște exact mecanismul obținerii notelor mari și f mari….. itemii conserva de la an la an ac predictibilitate a evaluării . proful de meditații eficient, care trebuie sa le arate părinților pe ce dau banii pot asista cu succes copiii în învățarea celor 20 – max 30 de strategii de rezolvare… . un copil ne – asistat nu poate suficient de tenace pt a – și organiza pregătirea ac țintită. nu știu însă, daca …. reverberând in sistem ac tip de evaluare nu cumva da peste cap procesul întreg al învățării… de aceea mai apar voci care ne avertizează că școala nu învață copiii să gândească … . pt noi, părinții rămâne dilema…. ce fel de meditații ” ii cumpăr copilului” ….. dacă dl ministru ne descrie fenomenul…..macar este un început! spor!

  9. “Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.” … Nu inteleg si nu o sa pot sa inteleg de ce toata capacitatea intelectuala a unui copil este “judecata” pe baza notelor de la matematica sau romana. Ma bucur macar de un aspect, si anume ca liceele vocationale pun mai mult accent pe probele de aptitudini. Am un copil care a dat Evaluarea Nationala anul acesta. Va intra la liceu de arte. A obtinut media 10 la aptitudini, iar in arta asta este o performanta. Au fost 4 medii de 10 din 90 de candidati. S-a pregatit intens, cu manuale cumparate cu greu. Are un talent nativ, fiind foarte buna. La evaluare a luat 7.30 la romana si 6.45 la matematica. Desi la romana mi-a zis ca putea mai mult, emotiile si-au spus cuvantul. Pentru mine nu conteaza. Important este sa-si urmeze visul. Din fericire, va intra cu medie foarte mare dupa calculul final. La scoala a terminat cu 9,37, mediile de profil real fiind cele care i-au scazut media (da, nu ii place nimic legat de matematica si nici nu a facut mare lucru la clasa, tinand cont ca i s-au schimbat 3 profesori in cei 4 ani). In schimb, in afara de desen unde exceleaza, e foarte buna la engleza, istorie, chiar si biologie, ii place literatura. Cred ca liceele ar trebui sa reintroduca admiterea, dar strict pe profil. Limba romana obligatoriu, iar ulterior profilul. Sunt copii buni pe diverse domenii, unora le palce matematica, altora chimia sau fizica, altii inteleg mai usor limbile straine…cei care sunt de 10 la alte materii, dar au note mai mici la matematica sau romana nu demonstreaza “performanta”??? Noi continuam sa ii separam pe criteriul destepti sau prosti pe baza acestor doua probe. Si astfel noi, adultii, le taiam adesea aripile unor copii care ar putea face ceva semnificativ intr-un anumit domeniu.

    1. Ca de obicei plodul propriu e bestial si e genial. Daca nu a loat 10 e tot universul si guvernul de vina.

      Na ba, a luat 7 ce mai vrei. Dar sa vezi cand l-o busi pe la liceu cu note de 2 si 3 pe la rahaturile alea de chimie sau fizica care se fac la toate profilele din prostie pura fara sa se tina cont de specialziare.

      Sa scoata materiile astea si sa aleaga elevii ce vor sa invete, zic si io, cred ca e mai bine.

      Cu siguranta invatamantul e in slujba profesorilor ca sa aiba ore nu al elevilor si natiunii. Tocmai pt ca la toate liceele se fac aceleasi materii, va dati seama ca la real-stiinte se fac si muzica si desen, pe cand la vocational – muzica se face si chimie si fizica. Pai care mai e diferenta intre profile?

      Pana nu adoptam un sistem educational din europa de vest tot rau si pagubos va fi in Romania.

      1. De ce stimată doamnă sa nu se mai facă fizică și chimie deloc la umanistic? Și asa se face ( am studiat și eu programa școlară deși nu sunt profesor și nu țin cu nimeni) 1 ora pe săptămână. Este foarte puțin.Dvs.cred ca nu știți ce lacune și deficiente majore au elevii de la filologie la chimie și fizică. Este inadmisibil sa nu ști sa deosebești la chimie oxizii,de acizi, baze sau săruri,sa nu ști ca în grupa 1 avem litiu,sodiu,potasiu ,rubidiu ,cesiu și franciu sau ca florul,clorul și iodul sunt halogeni ( eu astea le știu și acum după 30 de ani,nu am citit nicăieri),sa nu poți face deosebirea intre reflexia și refracția luminii și multe alte perle pe care le debitează ” filologii”…Mai mult, dacă după 8 clase matematica e proba scrisă obligatorie, tot așa, și după 12 clase matematica trebuie sa devina proba scrisa obligatorie și la umanistic. Istorie poate susține cine dorește la următoarea probă. Nu mai criticați profesorii,pt.ca o data tot trebuia sparta gheața și sa se vadă nivelul de cunoștințe al copiilor.

    2. Se vorbeste cu lejeritate. Dar aveti idee cata munca presupune un 10 la romana spre ex? De multe ori individuala, pentru ca scoala este asa cum este… Si cat stress, pentru ca se pot intampla atatea, de la corectura la incorecta la trecut gresit etc. Iar apoi copiii au drept rasplata cate un articol cu ‘un/cativa elev(i) de la scoala x’, fara sa li se mentioneze macar numele, ca si la olimpiade. Si cateve diplome, care pentru ei inseamna cate ceva. Ar trebui sa promovam mai bine acesti copii care muncesc si ei f mult, ca si cei talentati in alte domenii. Daca era vorba de un jaf imediat era plina presa cu nume si prenume, dar de o olimpiada, evaluare se uita rapid. Fonduri si mai rar se gasesc si pentru ei, la olimpiade merg pe transportul parintilor an de an.. Sustinerea de orice fel si recunoasterea este importanta si pentru ei…

      1. Suntem singura nație care își urăște copiii…o văd în comentarii și exprimări ( ex. “plod”). Se întâmplă să am un copil extraordinar de bun pe artă (și nu o zic eu, ci au spus-o profesorii care i-au văzut lucrările) care a muncit foarte mult pentru a lua acea medie de 10…va fi probabil un viitor grafician și poate mai mult dacă se va investi. Eu o voi susține cât pot de mult să-și urmeze visul…și mai cunosc și alți copii geniali… știu o fetiță care are un talent înnăscut la teatru, a jucat in multe piese organizate de școală sau diverse organizații și este absolut fantastică. La evaluare a luat (nu “loat” așa cum se exprimă un domn mai sus, care probabil din anumite frustrări personale și lipsa unor realizări în viața, explicabile de altfel prin observarea minuțioasă a modului în care scrie, își permite să numească copiii altora “plozi”…probabil dumnealui nu are unul și, dacă îl are, îi plâng de milă) … așadar a luat o notă bună la română, foarte mică însă la matematică. Și am o mulțime de exemple…Sunt profesor de franceză și, deși în clipa de față m-am reprofilat, acum foarte multi ani am profestat in domeniu…copiii pot fi geniali…unii la limbi străine, alții la istorie etc. indiferent de mediul din care provin… condiția este să aibă susținere, care pornește de la profesori și părinți sub protecția statului…e ca o Sfântă Treime care ridică copilul pe culmile succesului…dar mă aflu deja într-o utopie. Asta s-a chinuit și Maria Montessori să demonstreze și, la acea vreme, s-a lovit de scepticism…dar lumea era mai ignorantă pe atunci…din păcate observ aceeași ignoranță și acum. Și știu doamna Carmen ce spuneți…se muncește mult și la română, și la mate și în orice alt domeniu în care copilul își dorește să fie cel mai bun…vă pot spune cât am muncit eu la franceză pentru a lua licența cu 10 și cât am plâns în generală din cauza unei profesoare de română care voia să mă duc la ea la meditație și, pentru a mă convinge, din incapabilă și proastă nu mă scotea…cu toate acestea și fără meditațiile dânsei, am intrat la un liceu de top, de limba franceza și, in timpul facultății precum și ulterior, am publicat o mulțime de lucrări și texte în reviste literare… Așadar, o să susțin până în panzele albe faptul că noi, adulții ( părinți, profesori, stat) suntem vinovați de eșecul copiilor.

  10. E foarte corect cum zice sorin ion, 10 sa fie doar la cine stie perfect si eventual e olimpic daca stie perfect.

    Pai daca dam 10 la toti cum ii mai departajam? sunt toti egali sau cum?

    2-3 de 10 pe judet ar trebui, nu 4397588965 de 10.

    Asa cum e la titularizare, un singur 10 pe tara la fizica sau la chimie. In unii ani nota maxima 8, nici macar 9 sau 10. La toate materiile trebuie asa. Trebuie aceleasi rigori si la EN.

  11. Diferenta dintre “cine stie perfect” si “cine scrie perfect” este ca de la cer la pamant. Stiu cazuri in anumite sali de examen in care supraveghetorii au povestit si depanat amintiri pe tot parcursul examenului. La un moment dat unul dintre elevi a rugat respectos supraveghetorii sa inceteze – ce a rezultat a fost continuarea aceluiasi dialog, dar in soapta.

  12. Pentru că voi, cei din fruntea ministerului și profesorii nu faceți absolut nimic pentru a ajuta generațiile viitoare. Profesorii doar știu să se plângă și atât, iar voi nu vreți să vedeți că învățământul este la pământ

    1. In afara sa-i luam in brate si sa-i leganam cam ce-am mai putea face noi, ca profesori si nu am facut, cavalerule? Zi tu asa cu cuvintele tale. Chiar sunt curios. Cand aduci acuze cu privire la o situatie, trebuie sa stii la orice ora sa-ti justifici afirmatiile.

      1. Voi nu vă faceți treaba așa cum trebuie la clasă. Favorizați o parte din elevi, care vin la meditații (și alea nefiscalizate) și pe restul îi lăsați de izbeliște. Nu știți decât să vă plângeți și atât și noi, părinții, ne-am săturat să vă plătim degeaba, că sunteți penibili și puturoși, doar așteptați să vă dea statul și statul ne împovărează pe noi, cei care lucrăm la privat

        1. Cavalerule, Romania este tara predominant rurala. Cam cati profesori crezi tu ca din totalul de discipline in rural si provincie dau meditatii? Poate imi spui tu. Eu nu am facut in viata mea meditatii nici macar cand m-a rugat nepotul, ca nu aveam timp. Ajunsesem sa nu am timp nici de rufe si cumparaturi din cauza scolii. Tu judeci ceea ce spui? Cum adica sa favorizezi? Ii soptesti unuia in ureche materia si altuia nu sau cum? Repet: nu am nicio secunda de meditatii. Am 18 ore catedra si nu am dat in viata mea. Faptul ca pe elevi ii doare la bascheti de scoala, crede-ma, nu e problema mea ca profesor cata vreme imi fac datoria. OanaM, tu esti, iubirica? 🙂

        2. Lucrezi în privat la buzunarul bărbatului care te întreține, nu la altceva. Hai mai scutește-ne cu prea-sfințenia ta de ”privat”. Nu o să știi ce e aia muncă nici dacă te lovește între ochi. Iar ca părinte – când te semnai OanaM, spuneai că ai o fată la stat pe care o persecută profesoara de engleză, apoi că ai nu știu ce copii la privat, apoi că lucrezi tu la o școală particulară și alte aberații asemenea. Nici tu nu le mai ții șirul.

          Măcar ține minte ce-ai mințit înainte, să nu te încurci în minciuni.

          1. Anul ăsta, a fost la stat, dar ne-am dat seama că profesorii de la stat sunt bătuți în cap, habar nu au ce predau și am optat să meargă la privat. Preferăm să dăm 10.000 de euro pe an, că la privat chiar are ce să învețe, că la stat sunt idioți ca tine. Nu meritați să aveți salarii mărite, din contră, să vi le taie cu 50%

          2. @DarkNight, Oana, nu zece mii, o sută de mii de euro pe an poți să plătești, dacă e proastă, proastă rămâne. Și știm toți că ce naște din pisică șoareci mănâncă. Asumă-ți că ai un copil asemenea ție și asta e soarta voastră.

        3. Aveți grija ca va lansați in niște afirmații neadecvate.De unde știți ca veniturile din meditații nu sunt declarate la ANAF și nu se impozitează? Cum va permiteți intr-un spațiu public sa atribuiți unor oameni pe care nu ii cunoașteți epitetul de ” puturoși “? Nu sunt vizat pt.ca nu sunt cadru didactic, dar controlati-va puțin și mai vedeți și punctele slabe ale copiilor voștri înainte de a critica…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Greșeală științifică în subiectele de la simularea Evaluării Naționale, semnalată de un profesor de Limba română. Polisemia nu este o relație între două cuvinte – video

O greșeală științifică în formularea subiectelor de la Limba și literatura română, simularea Evaluării Naționale 2023, a fost semnalată de profesorul de limba română Ionel-Dumitru Nedelcu, pe adresa redacției. Cadrul…
Vezi articolul

Diana Cătălina Popa, profesoară de română la Colegiul „Alecsandri” din Galați, după rezultatele de la simulare: E greu ca în clasa a VIII-a să reușim dintr-o dată să scriem corect și coerent în măsura în care nu am reușit ani întregi, iar principalul motiv este acela că nu citim

Rezultatele simulării Evaluării Naționale 2024 indică faptul că elevii de clasa a VIII-a au probleme la gramatică, de coerență și de exprimare, reiese din analiza făcută de trei profesori de…
Vezi articolul