Sorin Ion, Ministerul Educației: Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și-a cam pierdut sensul. În fiecare an, în mediul educațional, aud „admiterea era bună, că noi am dat admitere pe vremea noastră“

Sprin Ion - Inspecțiile pentru Titularizare

Foto: INQUAM Photos / George Călin

Secretarul de stat în Ministerul Educației Sorin Ion a spus în comisia de învățământ din Senat, vineri, că Evaluarea Națională și-a pierdut din sens și asta a dus la “derapaje în sistem”. El a spus: “Sensul inițial era să faci atât o analiză de sistem, cât și analiză de a măsura achizițiile, competențele elevului, cum ne place să ne exprimăm acum, la un moment intermediar în parcursul lui școlar. Și-a pierdut sensul și asta a dus la multe derapaje în sistem, pentru că la un moment dat nu mai învățăm decât la limba română și la matematică”, a mai spus Sorin Ion în argumentația sa pentru introducerea examenului suplimentar de admitere la liceu, pentru 50% dintre locuri.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a explicat în comisia de învățământ că rolul Evaluării Naționale “și-a pierdut sensul”, subliniind că în mediul educațional se vorbește despre faptul că „admiterea era bună, pe vremea noastră”.

“Evaluarea Națională și-a cam pierdut sensul. Ea a fost folosită ca element de ierarhizare a copiilor în mod artificial. Nu ăsta era sensul ei inițial. Sensul inițial era să faci atât o analiză de sistem, cât și analiză de a măsura achizițiile, competențele elevului, cum ne place să ne exprimăm acum, la un moment intermediar în parcursul lui școlar. Și-a pierdut sensul și asta a dus la multe derapaje în sistem, pentru că la un moment dat nu mai învățăm decât la limba română și la matematică. Pentru că dacă luăm media claselor V-VIII în calcul la admitere, atunci apare goana după note și presiunea pe profesor pentru note. Dacă nu o luăm, apare riscul ca starea mea în ziua examenului să-mi influențeze următorii 4 ani. Și nu uitați că să schimbi profilul nu e atât de ușor precum pare la liceu, în clasa a 9-a este interzis transferul.

În anii următori depinde din nou de medie ca să poți să te transferi. Deci, încă o dată, Ministerul Educației, prin această măsură (n. red. introducerea admiterii suplimentare), consideră că practic deschide puțin opțiunile, dă posibilități suplimentare copilului. Și încă o dată nu e obligatoriu, așa cum încearcă să se inoculeze în opinia publică, să dăm examenul de admitere. Si încă un lucru: în fiecare an, după rezultatele evaluării naționale, cel puțin acolo unde mă informez eu și mă informez în general în mediul educațional, pentru că asta este, cum se spune, bula în care trăiesc, aud în fiecare an: ‘bine era să revenim la admitere. Admiterea era bună, că noi am dat admitere pe vremea noastră'”, a spus Sorin Ion.

Informații despre Evaluarea Națională

Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul sa susțină examenul fără taxă.

Evaluarea Națională o dau elevii la finalul clasei a VIII-a din anul 2003-2004. Anterior, în 1999 elevii au susținut examenul de capacitate la finalul clasei a VIII-a și examen de admitere la liceu. Apoi din anul 2000, admiterea la liceu s-a făcut doar pe baza rezultatelor de la capacitate, luând în calcul și mediile anilor de gimnaziu.

Repartizarea computerizată a fost introdusă de Ecaterina Andronescu în 2001. Atunci, învățământul era obligatoriu doar până în clasa a VIII-a.

În 2003-2004, elevii de clasa a VIII-a dădeau examen la 3 materii, potrivit ordinului de ministru.

a) Limba şi literatura română – test scris, din materia claselor a V-a – a VIII-a, conform programei de testare;

b) Matematică – test scris, din materia claselor a V-a – a VIII-a, conform programei de testare;

c) Istoria românilor sau Geografia României (la alegere) – test scris, din materia clasei a VIII-a, conform programei de testare.

Treptat la Evaluarea Națională au rămas doar două examene: limba și literatura română și matematică.

Potrivit actualei formă a legii educației, legea nr. 1/ 2001, elevii de clasa a VIII-a ar trebui să susțină Evaluarea Națională la 6 discipline, însă prevederea nu s-a aplicat niciodată până acum, pentru că nu s-a predat transdisciplinar, așa cum prevede tot legea nr. 1.

La art. 74 alin. (5) scrie că „La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei Naționale, se realizează o evaluare naţională obligatorie a tuturor absolvenţilor. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:

a) o probă scrisă la limba şi literatura română;
b) o probă scrisă la limba maternă;
c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică şi ştiinţe;
d) o probă scrisă la o limbă de circulaţie internaţională;
e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susţinută în timpul anului;
f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, susţinută în timpul anului.”

Această formă a Evaluării Naționale nu a fost niciodată aplicată și este prorogată pentru încă 4 ani, prin această propunere de modificare a articolului 361, alineatul (3), litera b), rămânând în vigoare Evaluarea Națională actuală, cea la Română și Matematică.

În 2016, prin Ordonanță de Urgență, Guvernul a stabilit că „evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018”, aceștia sunt acum în clasa a VII-a și ar urma să susțină anul viitor Evaluarea Națională.

Informații de context

În noul proiect al legii Educației, generația care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024, ar fi cea care ar urma să dea Evaluare Națională la limba și literatura română și matematică, la fel ca în prezent, însă cu un examen de admitere suplimentar organizat pentru 50% dintre locuri la licee, dacă proiectele legilor trec de Parlament până în toamnă.

Amintim că Legile educației vor trece prin Senat în doar 11 zile, cu vot final pe 22 mai, spune vicepreședintelele Senatului, Sorin Cîmpeanu, fost ministru al Educației.

Introducerea examenului de admitere la liceu, pe lângă Evaluarea Națională, pentru 50% dintre locuri, a fost votată vineri și de senatorii din comisia de învățământ. Senatorii prezenți și reprezentantul ministerul Educației nu au adus studii sau argumente. “Acel 50% cum a fost el decis de Camera Deputaților, care e legiuitor și nu pot să dau studii pentru cei 50%”, a spus Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației. 

Inițial în prima variantă a legii Cîmpeanu, din vara lui 2022, examenul s-ar fi dat doar în cazul colegiilor și pentru 90% dintre locuri. Apoi procentul a fost modificat la 80%, scăzând apoi la 60 % în forma Ligiei Deca, adoptată de Guvern.

Amintim că Ministerul Educației, care se pregătește acum să implementeze „reforma” admiterii la liceu prin introducerea unui examen suplimentar pentru elevii de clasa a VIII-a, a justificat renunțarea la admiterea la liceu în anul 2000 și păstrarea evaluării – care la vremea respectivă se numea „capacitate” – prin faptul că ar fi “o supunere a elevului la eforturi suplimentare, nejustificate din punct de vedere pedagogic”.

Explicația renunțării la concursul de admitere la liceu prin examinare apare în preambulul Ordinului ministrului Educației nr. 4.624 din 6 octombrie 1999, privind regulamentul de admitere în școli profesionale și licee în anul 2000.

Calendarul Evaluării Naționale 2023

Elevii de clasa a VIII-a încheie cursurile pe 9 iunie. Înscrierea candidaților se face automat de către secretariatele școlilor în perioada 6 – 9 iunie. Primele rezultate s-ar afișa pe 28 iunie, iar cele finale, de după contestații, pe 4 iulie 2023.

Calendarul probelor și rezultatelor de la Evaluarea Națională 2023 este următorul:

Foto: © Wave Break Media Ltd | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
DOCUMENT De ce a eliminat Ministerul Educației, în anul 2000, examenul de admitere la liceu, testare pe care astăzi o vrea înapoi: este „o repetare inutilă a examenului de Capacitate și o supunere a elevului la eforturi suplimentare, nejustificate din punct de vedere pedagogic”
Elevii care intră în clasa a V-a la toamnă ar da Evaluarea Națională în 2027 cu 6 probe, dintre care una de matematică și științe, transdisciplinară – proiect de prorogare „urgentă” a aplicării EN din Legea 1/2011, care poate produce confuzie printre profesori, părinți și elevi
Președintele Federației Părinților, Iulian Cristache: Nu suntem de acord cu admiterea la liceu, noul procent de 60% din locuri e chiar mai rău
Eliminarea examenului de admitere la liceu din proiectul de lege a Educației, cerută de Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților
Exit mobile version