Elevii care intră în clasa a V-a la toamnă ar da Evaluarea Națională în 2027 cu 6 probe, dintre care una de matematică și științe, transdisciplinară – proiect de prorogare „urgentă” a aplicării EN din Legea 1/2011, care poate produce confuzie printre profesori, părinți și elevi

45.907 vizualizări
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
Ministerul Educației se pregătește să modifice „de urgență” Legea Educației Naționale nr. 1/2011, deși pregătește în paralel și noile proiecte de legi ale educației. În mod paradoxal, instituția a pus în consultare publică propunerea ca elevii care sunt acum clasa a IV-a și la toamnă vor trece a V-a să fie primii care vor susține Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a cu 6 probe, așa cum prevede încă de la început Legea 1, Evaluare care nu s-a aplicat niciodată până acum.

Ministerul Educației vrea să modifice Legea Educației Naționale nr. 1/2011 prin Ordonanță de Urgență, ca să mai amâne cu 4 ani aplicarea Evaluării Naționale prevăzută de aceasta. Cu toate că instituția știa de 3 ani că va ajunge în acest moment și că nu va putea aplica prevederea respectivă, fiindcă elevii care sunt acum clasa a VII-a nu au avut parte de predare transdisciplinară, așa cum prevedea Legea 1, pentru a putea susține o probă transdisciplinară de științe și matematică, modificarea vine ca și cum ar fi luat pe cineva prin surprindere, prin proiect de OUG.

„Caracterul urgent al prezentului act normativ este dat de faptul că generaţia de elevi care a început clasa a V‐a în anul şcolar 2020 ‐ 2021 este, în acest an școlar, în clasa a VII-a, și, pentru acești elevi, metodologia de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul liceal ar trebui să fie dată publicității la începutul anului școlar 2023 – 2024, împreună cu metodologia de organizare și desfășurare a examenului de evaluare națională”, scrie în nota de fundamentare a proiectului.

Am ajuns în acest moment pentru că în 2016, tot prin Ordonanță de Urgență, Guvernul a stabilit că „evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018”, aceștia sunt acum în clasa a VII-a și ar urma să susțină anul viitor Evaluarea Națională.

Practic, se amână aplicarea Evaluării Naționale prevăzută de Legea 1, cea cu 6 probe, și elevii vor da Evaluarea Națională doar la două discipline, Limba și literatura română și Matematică, așa cum au dat și până acum, prin modificarea prevăzută în proiectul de OUG.

Cum s-ar da Evaluarea Națională conform Legii 1/2011:

La art. 74 alin. (5) scrie că „La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei Naționale, se realizează o evaluare naţională obligatorie a tuturor absolvenţilor. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:

a) o probă scrisă la limba şi literatura română;
b) o probă scrisă la limba maternă;
c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică şi ştiinţe;
d) o probă scrisă la o limbă de circulaţie internaţională;
e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susţinută în timpul anului;
f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, susţinută în timpul anului.”

Această forma a Evaluării Naționale nu a fost niciodată aplicată și este prorogată pentru încă 4 ani, prin această propunere de modificare a articolului 361, alineatul (3), litera b), rămânând în vigoare Evaluarea Națională actuală, cea la Română și Matematică.

Lucrurile se complică însă, în privința acestei modificări propuse de Ministerul Educației, care stabilește că „evaluarea naţională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi (n. red. conform, Legii 1/2011, cu 6 probe) începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2023 – 2024“.

La fel, și „admiterea la liceu se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2023 – 2024”.

Asta înseamnă că din această toamnă elevilor de la clasa a V-a li se vor preda transdisciplinar matematica și științele, cel puțin?

Ministerul Educației nu are de gând să aplice vreodată Evaluarea Națională conform Legii 1, cel puțin din declarațiile publice reiese asta, precum și din proiectele de legi ale educației, pe care Ligia Deca ar urma să le prezinte în varianta consolidată luni, 27 februarie. Este inexplicabilă această pasare spre clasa a V-a, din toamnă, a prevederilor Legii 1, în acest context, mai ales că în nota de fundamentare a documentului publicat de Ministerul Educației scrie că prevederile „noului pachet legislativ și punerea lui în aplicare nu se poate realiza decât începând cu generația care încep clasa a V-a în anul școlar 2024-2025”.

Prin modificarea actuală, practic Ministerul Educației anunță că elevii care intră a V-a în toamnă vor da Evaluare Națională în 2027 cu 6 probe, din care una transdisciplinară la matematică și științe, iar cei care ar intra în clasa a V-a în toamna lui 2024 ar urma să dea Evaluarea Națională în anul 2028, pe noua lege, dacă ar fi votată și aplicată în 2023.

Proiectul de OUG care poate crea confuzie printre părinți, elevi și profesori, și nota de fundamentare a acestuia pot fi consultate aici:

Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


9 comments
  1. Ce nesimțiți! Eu vin de la școală cu dureri de cap sa că ieie dracu pe toți de miniștri! Asa ceva nu se poate nu mai pot în clasa a VIII-a e atâta de greu de zici ca îs la facultate, sa va fie rușine, nu va interesează deloc că copilul acela are timp liber de joaca, de recreere? Doamne ce vremuri trăim! Nu mai pot, da nu suntem roboti, sunt niște amârâti de copii care își doresc sa învețe dar nu asa, nu în acest fel,avem niște materii de 2 bani la care se cer atâtea de parca ar fi romana și matematica, scoateți – le naibii din structura, profesorii aia nu știu cum rezista, sa îndure atatea, dar părinții cand aud, inculților! Va rog frumos, sa va mai gândiți

  2. i-a rupt!
    Sa dea examen in cls a 8-a la atatea materii… si mai vrem ca ai nostri copii sa mai iasa si afara sa se joace, sa socializeze… sa mai practice un sport… sa vezi atunci probleme de stres, anxietate

  3. Și așa sunt presați săracii copii cu tot felul de materii inutile+o grămadă de prostii și un ghiozdan greu ce cântărește zilnic 9 kg!
    Ar trebui să le ușurați învățatul copiilor ca și în țările străine nu să le ingreunati ca să prindă ura de școală!
    Sistemul de învățământ e praf!! Școlile nu mai zic!! 😠😠😠

  4. Doar 6 probe? Mai băgați câteva și nu va mai veni nimeni la școală. Vom avea analfabeți cât cuprinde. Cața prostie în tara asta!

  5. Geografie+istorie
    matematică ÷ chimie÷fizică +biologie
    calculator
    limba română
    arte + religie ÷educație civică
    sport÷ educație pentru sănătate
    nu vad rostul limbilor străine în evaluările naționale chiar dacă multe informații sunt transmise în alte limbi noi suntem români!!!

  6. Nu poti modifica o Lege , mai ales acesta, fara pilotare in scoli si mai ales formare ! Asa am invatat teoretic, la Master, ca un astfel de proiect se testeaza cel putin 10 ani ! Apoi restul !
    De 20 de ani vedem idei din ce in ce mai nastrusnice !
    Avem centre universitare puternice, profesori exceptionali , formatori de generatii intregi de pedagogi !
    Doresc sa pun o singura intrebare Ministerului Educatiei !
    Din ce “laborator” , al mintilor cui s-au nascut aceste proiecte ?
    Cine a propus ? Cu nume si prenume ! Cine a analizat ?…Expertii ??? Cine sunt ?
    In ce scoli s-a testat pilotarea ?
    Ce nume marcante in educatie, ( vezi rafturile din librarii unde scrie Pedagogie !!! ) AU SUBSCRIS LA ACESTE PROIECTE ?

  7. Este exact ca structura anului școlar viitor publicată greșit în mod intenționat privind vacanța de Paști.

    Unii încă mai cred că vor avea vacanță de Paști la anul.

    Este exact ca OUG urile pe compensarea energiei [(termiei (sic)] modificate de zeci de ori până nu a mai înțeles nimeni nimic!

    Ministerul Eroziunii și Cârpelii României -MEC

  8. Incredibil!!!!! EVALUARE NAȚIONALĂ TRANDISCIPLINARĂ????? Științe? Hahahaa! Dar curriculum trandisciplinar nu facem? Dacă dăm științe, nu ar fi mai bine să unim matematica, fizica și chimia într-o singură materie, numită științe? Și pe urmă să dăm examen din științe. Nu merge, că materia numită științe ar trebui predată de un singur profesor, nu de trei. Așa un multe sisteme de educație: o felie numită științe, alta numită arte etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Anton Hadăr: Marcel Ciolacu și miniștrii Muncii și Finanțelor ne-au confirmat că vor fi la ședința de la sediul FSLI cu toți colegii noștri din sindicatele din țară / Despre Ligia Deca încă nu știu nimic

Anton Hadăr, liderul Federației „Alma Mater”, a declarat la Radio România Actualități (RRA) că Marcel Ciolcu, ministrul Muncii și Ministrul de Finanțe au confirmat că vor veni la ședința sindicatelor…
Vezi articolul

VIDEO Opera Comică pentru Copii transmite live online spectacolul Cenușăreasa, sâmbătă la ora 17:00. Felicia Filip: Găsim soluția prin care copiii să aibă o activitate-joacă ce îi deschide spre cultură și educație

UPDATE: LIVE VIDEO A început spectacolul ‘Cenușăreasa’, transmis de Opera Comică pentru Copii în regim online Opera Comică pentru Copii a trecut online, din cauza epidemiei de coronavirus, și transmite…
Vezi articolul

Reforma învățământului vocațional. Studiu de caz – Spania: Relații simplificate între școli și companii, accent pe standardele de competență, mai puțină birocrație, mai multă colaborare internațională

Învățământul vocațional spaniol trece, în această perioadă, printr-o perioadă de reformă prin care se încearcă adoptarea unor modele care să răspundă noilor nevoi de pe piața muncii, de la recunoașterea…
Vezi articolul