Științe: Lipsa de sprijin și stereotipurile de gen, nu lipsa de interes fac ca fetele să fie mai puțin înclinate spre studiul fizicii decât băieții – experte britanice

288 de vizualizări
Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com
Motivul pentru care fetele manifestă o aplecare pentru studiul avansat al fizicii într-o măsură mai mică decât băieții nu ține de un presupus dezinteres pentru matematică, ci în special de stereotipurile manifestate în familie și comunitate, scriu, într-un articol pentru The Conversation, două experte de la două universități britanice.

Olivia Keenan de la Queen Mary University din Londra și Jen Gupta de la University of Portsmouth scriu pe marginea unor comentarii făcute de o oficialitate din Anglia. Ele constată interesul mai redus al fetelor, comparativ cu cel al băieților, față de fizică. Cele două iau în considerare, în acest sens, datele statistice aferente examenelor de final de liceu și studiilor superioare, în care mai mult băieți decât fete optează pentru studii ce includ fizica, deși, la examenele de final de studii liceale, notele la fizică ale băieților și ale fetelor sunt similare.

Autoarele invocă un proiect de cercetare al Institului de Educație al University College London, ce a urmărit un grup de elevi de la vârsta de zece ani până la maturitate și a studiat interesul acestora pentru știință. Potrivit acelui studiu, în învățământul secundar băieții deveneau mult mai interesați decât fetele să devină oameni de știință, diferența crescând cu vârsta.

  • Acel proiect a indicat faptul că băieții erau mult mai înclinați decât fetele să spună că profesorul lor se așteaptă ca ei să aibă rezultate bune la științe și că profesorul se interesează dacă ei au înțeles materia, în acest domeniu. Pe de altă parte, fetele nu se simțeau “suficient de deștepte” pentru fizică, deși luau note similare cu băieții.

Potrivit autoarelor, o cauză a acestei situații este faptul că persistă stereotipuri potrivit cărora băieții sunt mai buni decât fetele la fizică, iar aceste stereotipuri sunt transmise în continuare în școală, acasă și în media (în acest sens, este dat drept exemplu cunoscutul serial Big Bang Theory, în care personaje principale sunt patru tineri fizicieni/ingineri și o fată zăpăcită de prin vecini).

Articolul citează și un raport din 2020 al Institutului de Fizică din Marea Britanie, ce a indicat faptul că fetelor li se spune adesea că fizica este mai potrivită pentru băieți, în timp ce un al studiu al aceluiași institut arată că în școlile de fete din Marea Britanie, unde mesajele axate pe diferențe de gen sunt mai puțin pronunțate, participarea fetelor la studiile de fizică este mai mare.

Foto: Student © Inga Eramasova | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. Cata pregatire tre’ sa ai ca sa pricepi ca niciodata ,,notele la fizică ale băieților și ale fetelor” n-au cum sa fie ,,similare”. Tocmai deaia sunt si note, pentru ca evalueaza fiecare individ in parte. C-o fi fata, c-o fi baiat, n-are treaba, foarte important fiind cat a invatat fiecare. Si atunci ce rost are stirea? Se construieste un subiect pe niste ,,pareri” care n-au nici o treaba cu realitatea pentru ce? Big Bang Theory este o comedie, un fel de ,,In puii mei”. Sablonul si a ,,comediilor”, mai ales in ultimii ani, a devenit ,,sa ne radem” de ,,idioti”. Ar fi relevant insa un studiu pt. a afla insa care rad mai cu pofta, fetele sau baietii? Pentru a verifica cum stam cu stereotipurile, desigur.

    1. Asta e din categoria unui articol penibil recent in care se pleca “afara” din motive de persecutie LGBT, nu din motive de saracie. Astia care scriu asemenea articole de presa nu se gandesc ca ele nu sunt citite de tataia din deal cu 4 clase! Si ca cei ce citim “putem mai mult”? Avem fete de prosti???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Serie de evenimente susținută de APRIL

Lapte și Carte 2024. Dezbatere regională, la Iași, despre viitorul programului de lapte în școli, miercuri, 20 martie

Reprezentanți ai autorităților locale, județene și ai inspectoratelor școlare, directori de unități de învățământ, reprezentanți ai patronatului producătorilor și distribuitorilor de lapte, elevi, profesori, părinți – cu toții vor participa,…
Vezi articolul