SURSE Părinți „nelegitimi” în conducerea școlilor: Incompatibilități în Consiliile de Administrație ale școlilor acceptate de Legea Deca le permit reprezentanților consiliilor locale care sunt și părinți cu elevi în acea școală să intre în forul de conducere al unității

6.981 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Incompatibilități în conducerea școlilor, acceptate de Legea Deca, avertizează mai mulți profesori pentru Edupedu.ro. Concret, părinții au dublă reprezentare în Consiliile de Administrație ale grădinițelor, școlilor și liceelor care au acceptat în această toamnă, pe locul reprezentanților primăriilor și pe cel al Consiliilor Locale, părinți ai unor elevi care învață la aceleași școli, potrivit surselor noastre. Consiliul de Administrație este forul decizional al școlilor, locul în care se iau hotărârile cu privire la achiziții, la transferuri, la planul de încadrare cu personal didactic, la angajări, sancțiuni disciplinare și la regulamentul școlii.

Potrivit noii Legi a învățământului preuniversitar promovată de Ligia Deca, în Consiliul de Administrație care este format din 7 membri, de exemplu, componența este următoarea:

  • 1 loc este al directorului
  • 2 locuri sunt ale profesorilor
  • 2 locuri sunt ale reprezentanților părinților
  • 1 loc este al primarului sau al reprezentantului primarului
  • 1 loc este al reprezentantului consiliului local

Noua lege a învățământului preuniversitar 198/2023 și legislația subsecventă nu interzic, însă, ca reprezentul primarului și ca reprezentantul consiliului local să fie în același timp și părinți ai unor elevi care învață în școala respectivă. Potrivit surselor Edupedu.ro, mai multe școli au acceptat deja pe locul Consiliului Local un părinte de elev înscris în aceeași unitate de învățământ, reprezentanții părinților fiind în final mai numeroși în forul decizional al școlii decât cei ai cadrelor didactice.

Pericolul ascuns al acceptării în CA-ul școlilor a unor consilieri locali și reprezentanți ai primăriei care sunt și părinți de elevi din aceeași școală este, după cum explică sursele Edupedu.ro, crearea unei majorități favorabile părinților și elevilor, care ignoră poziția profesorilor și deciziile bazate pe datele psihopedagogiei.

Potrivit articolului 6 din metodologia de constituire a consiliilor de administrație, aprobată prin ordinul de ministru (OME) 6.223/2023, alineatul 4, „calitatea de membru al consiliului de administrație este incompatibilă cu:

(…) d) calitatea personalului didactic de predare și a reprezentantului personalului didactic auxiliar de părinte al unui elev înmatriculat în respectiva unitate de învățământ, cu excepția directorului unității de învățământ, respectiv a directorului adjunct în cazul unităților de învățământ special”.

  • Restricția nu se aplică în cazul directorului școlii sau directorului adjunct (în cazul unităților de învățământ special). Directorul sau directorul adjunct pot avea această dublă calitate (de părinte și cadru didactic) și să fie membri ai consiliului de administrație, scrie în metodologie.

Altă incompatibilitate de care trebuie să țină cont școlile este și în ceea ce privește reprezentantul desemnat al primarului, al consiliului județean / Consiliul General București, reprezentanții consiliului local / consiliului județean. Ei nu pot avea calitatea, în școala respectivă, de membrii ai personalului didactic auxiliar sau ai personalului administrativ.

„(…) e) calitatea de personal didactic auxiliar sau personal administrativ în unitatea de învățământ respectivă, pentru: reprezentantul desemnat al primarului, reprezentantul desemnat al președintelui consiliului județean/Consiliului General al Municipiului București, reprezentanții consiliului local/consiliului județean în consiliul de administrație”.

Însă o incompatibilitate acceptată de noua Lege Deca-Iohannis este aceea de părinte și reprezentant al primarului/al consiliului local.

Concret, Legea învățământului preuniversitar nu spune niciun cuvânt despre incompatibilitatea de membru al consiliului de administrație din postura de reprezentant al consiliului local și calitatea părinte al unui elev din școala respectivă. Potrivit informațiilor noastre, în mai multe școli din țară reprezentanții consiliilor locale sunt și părinți în școlile în care sunt distribuiți, adăugându-se la reprezentantul părinților desemnat la nivel de școală de părinții elevilor de la fiecare clasă.

Sursele Edupedu.ro au avertizat că sunt școli care au acceptat reprezentanți ai consiliilor locale care sunt și părinți pentru că „este un viciu al slăbiciunii, merge totul din inerție, din frică: profesor față de director, director față de inspector, inspector față de ministru”.

Pericolul ascuns al unor consilieri locali părinți este, după cum explică sursele Edupedu.ro, crearea unei majorități favorabile părinților și elevilor, care ignoră poziția profesorilor:

„Acest lucru completează presiunea fantastică pe care o pot exercita directorul și reprezentantul părinților în Consiliile de Administrație, ceea ce poate deturna o decizie. Să ne gândim la faptul că sunt școli mari în care avem, din 11 membri, un director, trei reprezentanți ai părinților care sunt favorabili directorului, un elev minor sau nu care poate fi influențat ușor, care sub temerile față de repercusiuni se conformează. Ei toți nu mai sunt imparțiali”, mai spun surse pentru Edupedu.ro.

Acestea au atras atenția și asupra absențelor și indiferenței membrilor de Consilii de Administrații care au pârghii să lipsească sau să nu se implice corespunzător: „Ca director, aș recunoaște și aș aplica legislația și în legătură și cu absențele – consilierii locali care nu vin la ședințe să fie înlocuiți. Sunt prevederi legale, dar nu se aplică, rămân mici înțelegeri și la cine semnează pe procesele verbale pentru cine, ca și cum legea ar fi tocmeală. Acum, există acele «salvări» în ROFUIP, ca ședințele să fie online. Asta îi lasă să își deschidă telefonul și să voteze fără să fie atenți”, mai spun sursele noastre.

De ce este importantă votarea corectă a părinților reprezentanți din școli

De cele mai multe ori, părinții care reprezintă comitetul de părinți de la nivelul școlii în Consiliul de Administrație sunt aleși printr-o procedură neconformă, mai atrag atenția sursele Edupedu.ro, care subliniază că acesta este primul pas către corupție, dezinformare și decizii injuste în școli, ajungându-se și la vot împotriva a ceea ce ar fi cerut părinții din școală dacă ar fi fost sondați de reprezentantul din Consiliul de Administrație (CA).

„În momentul în care începe un an școlar, părinții aleg câte un reprezentant din fiecare clasă. Reprezentanții de la fiecare clasă ajung să formeze comitetul reprezentativ al părinților. În momentul în care X îl mandatează pe Y să-l reprezinte, s-a încheiat orice formă de reprezentare cu adevărat. Totul se desfășoară la mod fictiv, nu există o chestie reală. Niciodată părintele reprezentant nu-și consultă părinții pe care îi reprezintă cu privire la ce decizie să ia.

Președinții de la fiecare clasă își aleg apoi un reprezentant al CA, proces în care directorul este de cele mai multe ori total implicat pentru a-și asigura «spate» – în 90% din cazuri așa este și părintele semnează procesele verbale când vrea, nu deranjează directorul. Părintele din CA nu își consultă astfel niciodată reprezentații, ceea ce nu este democratic. Cât despre cel din partea consiliului local – este bine să nu fie părinte pentru că și el are un grad de subiectivism. Nu poate sprijini cu nimic mai mult în CA decât prin a se raporta subiectiv. Procesul astfel devine și mai fictiv“ – avertizează sursele Edupedu.ro.

Ce sunt consiliile de administrație

Unitățile de învățământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică, denumite în continuare unități de învățământ, cu excepția celor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, sunt conduse de consilii de administrație, de directori și, după caz, de directori adjuncți”, prevede metodologia de formare a Consiliului de Administrație (CA) la articolul 1, cea mai recentă în acest sens – din 4 septembrie 2023.

Iar în actul normativ continuă: „În exercitarea atribuțiilor ce le revin, consiliile de administrație și directorii conlucrează cu consiliul profesoral, Comisia pentru Evaluarea și Asigurarea Calității, Comisia pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică și alte comisii constituite la nivelul unității de învățământ, consiliul școlar al elevilor, consiliul reprezentativ al părinților și asociația de părinți, acolo unde există, cu autoritățile administrației publice locale și organizațiile sindicale afiliate federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.

Articolul 2

Consiliul de administrație al unităților de învățământ preuniversitar de stat, denumit în continuare, în cuprinsul prezentei metodologii-cadru, consiliu de administrație, este organul deliberativ de conducere.

Articolul 3

(1) Consiliul de administrație al unităților de învățământ preuniversitar de stat se constituie din 7, 9 sau 11 membri.

(2) Inspectoratele școlare județene (ISJ)/Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), denumite în continuare inspectorate școlare și, ulterior, în urma reorganizării acestora, direcțiile județene de învățământ preuniversitar/Direcția Municipiului București de Învățământ Preuniversitar, denumite în continuare direcții de învățământ, în raport cu rețeaua școlară, mărimea și specificul fiecărei unități de învățământ, stabilesc prin hotărâre a consiliului de administrație, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii-cadru, numărul de membri al consiliilor de administrație pentru fiecare unitate de învățământ preuniversitar de stat și îl comunică unităților de învățământ până la începutul fiecărui an școlar.

(3) Pentru unitățile de învățământ particular și confesional, persoana juridică finanțatoare/fondatorul stabilește, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii-cadru, numărul membrilor consiliului de administrație, pe care îl comunică inspectoratului școlar/direcției de învățământ, precum și structura și atribuțiile acestuia, până la începutul fiecărui an școlar.

Capitolul II Constituirea consiliului de administrație

Articolul 4

(1) Structura consiliului de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar de stat este următoarea:

a) în cazul în care consiliul de administrație este format din 7 membri: directorul, 2 cadre didactice, 2 reprezentanți ai părinților, primarul localității/sectorului municipiului București pe raza căreia/căruia se află unitatea de învățământ, denumit în continuare primar, sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local/consiliului local de sector al municipiului București, denumit în continuare reprezentant al consiliului local. Prevederile se aplică în mod corespunzător unităților de învățământ cu efective mai mici de 300 de beneficiari primari;

b) în cazul în care consiliul de administrație este format din 9 membri: directorul, 3 cadre didactice din cota cărora un loc poate fi alocat unui reprezentant al personalului didactic auxiliar, 2 reprezentanți ai părinților, primarul sau un reprezentant al primarului, 2 reprezentanți ai consiliului local. Prevederile se aplică în mod corespunzător unităților de învățământ cu efective între 301 și 400 de beneficiari primari;

c) în cazul în care consiliul de administrație este format din 11 membri: directorul, 4 cadre didactice din cota cărora un loc poate fi alocat unui reprezentant al personalului didactic auxiliar, 3 reprezentanți ai părinților, primarul sau un reprezentant al primarului, 2 reprezentanți ai consiliului local. Prevederile se aplică în mod corespunzător unităților de învățământ cu efective de peste 400 de beneficiari primari”.

[…]

(4) Președintele consiliului de administrație este directorul unității de învățământ, cu excepția situației prevăzute la alin. (2) lit. f). Președintele conduce ședințele consiliului de administrație și semnează hotărârile adoptate.

(5) La ședințele consiliului de administrație participă, cu statut de observator, reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar care au membri în unitatea de învățământ și ai asociației de părinți membre a federațiilor părinților cu activitate relevantă la nivel național, iar pentru unitățile de învățământ gimnazial sau liceal, președintele consiliului școlar al elevilor cu statut de observator. Președintele consiliului de administrație convoacă observatorii la toate ședințele consiliului de administrație.

[…]

(9) Consiliul de administrație are următoarele atribuții principale:

a) adoptă proiectul de buget și avizează execuția bugetară la nivelul unității de învățământ;
b) aprobă planul de dezvoltare instituțională, respectiv planul de acțiune al unității de învățământ preuniversitar, la propunerea directorului unității de învățământ;
c) aprobă, la propunerea consiliului profesoral și după consultarea consiliului școlar al elevilor și părinților, curriculumul la decizia elevului din oferta școlii;
d) analizează și aprobă propunerile de colaborare cu terții, în condițiile legii și cu respectarea principiului interesului superior al beneficiarului primar;
e) aprobă planul de încadrare cu personal didactic de predare și didactic auxiliar, precum și schema de personal administrativ, în conformitate cu normele metodologice aprobate prin ordin al ministrului educației;
f) aprobă programe de dezvoltare profesională a salariaților, la propunerea consiliului profesoral;
g) stabilește sancțiunile disciplinare care se aplică personalului unității de învățământ;
h) aprobă comisiile de concurs și validează rezultatul concursurilor, conform legislației în vigoare;
i) aprobă programul și orarul unității de învățământ;
j) își asumă răspunderea publică pentru performanțele unității de învățământ, alături de director;
k) monitorizează activitatea de raportare a datelor și informațiilor în sistemele informatice naționale;
l) îndeplinește orice alte atribuții stabilite prin legislația în vigoare.
(10) Hotărârile privind angajarea, motivarea, evaluarea, recompensarea, răspunderea disciplinară și disponibilizarea personalului didactic se iau la nivelul unității de învățământ de către consiliul de administrație, cu majoritatea voturilor membrilor consiliului. Angajatorul este unitatea de învățământ.

FOTO Componența Consiliilor de Administrație ale școlilor din România, prevăzută de Legea Deca-Iohannis în vigoare din 2023:
Sursa foto: Noua lege a învățământului preuniversitar 198/2023 – legislatie.just.ro

Regulile de formare a consiliilor de administrație pot fi citite complet aici.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Situatia asta era si pana acum si se mai intampla ca reprezentantul parintilor sa fie tot un politician, de exemplu cand eram in liceu reprezentantul parintilor in CA era o doamna care era viceprimar al orasului. Si mereu si consilierii locali din oras intrau in CA la scolile si gradinitele unde aveau copiii inscrisi.

  2. De ce nu e bine ca un parinte care copilul la o scoala sa faca parte din Consiliul de Administratie al acesteia ca reprezentant al Primarului sau al Consiliului Local?

    Cred ca e o confuzie. Consiliul de Administratie nu are nici o legatura cu Consiliul Profesoral. Un membru al CA al unei scoli nu poate influenta notele pe care le ia propriul copil, sau daca piate, o poate face si din oricare alta postura la fel de usor. Oricum sunt parinti in CA.

    Pe de alta parte, un parinte al unui copil dintr-o scoala are mai mult interes sa ajute scoala decat unul care nu are copii la acea scoala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mentoratul cadrelor didactice – prezentat insistent ca instrument esențial pentru școală, în raportul-diagnostic al OCDE / Propuneri: Profil de competențe și criterii pentru selecția mentorilor, care să beneficieze de formare continuă și de finanțare

„Mentoratul este considerat un instrument esențial pentru modernizarea procesului de predare”, arată raportul-diagnostic al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) referitor la învățământul preuniversitar din România, analiză publicată săptămâna…
Vezi articolul

Universitatea din București – europeană și cu autonomie sporită, sau “prima” pe țară și “în formațiune completă”, prin includerea celorlalte mari universități din București? Diferențe și asemănări în viziunea și promisiunile celor doi candidați anunțați până acum la funcția de rector UB, Marian Preda și Cristian Preda

Un rector în funcție care mizează pe continuitate și care promite să întărească lucrurile pe care le-a făcut într-un prim mandat dificil, marcat de criza produsă de pandemie și de…
Vezi articolul

O asociație fantomă, patronată de Cumpănașu, a participat la Ministerul Educației la consultările pentru modificarea structurii anului școlar / Cîmpeanu: A fost invitată ca toate asociațiile de elevi înregistrate legal / Ministerul Justiției: Nu există înregistrarea unei asociaţii cu denumirea Asociația Elevilor Discipulus

„Asociația Elevilor Discipulus”, o așa-zisă asociație patronată de controversatul personaj Alexandru Cumpănașu, conform postărilor publice ale acestuia pe rețelele de socializare, asociație care nu este legal înființată și care nu…
Vezi articolul

EXCLUSIV Biblioteca Școlară Virtuală are oficial un manager, deși licitația pentru proiect nu s-a încheiat nici la doi ani de la semnare. Marian Murguleț, fost secretar de stat al Guvernului Dăncilă și pentru 24 de ore în Guvernul Cîțu, fost șef la SIVECO va implementa proiectul de 40 de milioane de euro al Ministerului Educației

Biblioteca școlară Virtuală – EDULIB are oficial un manager de proiect, post câștigat în urma unui concurs de Marian Murguleț, fost șef la SIVECO, fost secretar de stat la Guvern,…
Vezi articolul