UPDATE „Programa Fotache 2” de limba română pentru liceu este prezentată LIVE de la ora 11:00 de Ministerul Educației, fără niciun anunț anterior / Varianța revizuită: abordări și în funcție de teme, forme literare, contexte / Competență urmărită: folosirea IA

460 de vizualizări
Foto: © Watchara Panyajun | Dreamstime.com
„Programa Fotache 2” de limba română este prezentată LIVE de la ora 11:00 de Ministerul Educației, fără niciun anunț anterior făcut de instituție. Amintim că Daniel David a demisionat aseară din funcția de ministru al Educației și Cercetării, în mijlocul controverselor care privesc noile programe școlare de limba română pentru liceu. Concret, comisia condusă de decana Facultății de Litere a Universității din București, Oana Fotache Dubălaru, a fost criticată pentru un mod opac de lucru, dar și pentru curriculumul propriu-zis care promovează un naționalism excesiv, ce readuce ca în urmă cu mai bine de 20 de ani cronicarii spre a fi studiați de elevii de clasele a IX-a.

Participanți la prezentarea noului proiect de programă școlară pentru Limba și literatura română la liceu sunt Oana Fotache Dubălaru – decana Facultății de Litere de la Universitatea din București, Daniel Georgescu din partea Ministerului Educației și Cercetării, Ioana Tămâian de la Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj-Napoca, Bogdan Rațiu de la Asociaţia Profesorilor de Limba şi Literatura Română „Ioana Em. Petrescu”, Gabriel Vrînceanu – șef Serviciu Dezvoltare Curriculum la Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, potrivit informării trimise de Ministerul Educației și Cercetării în momentul începerii prezentării.

Principalele declarații ale Oanei Fotache Dubălaru:

Am privit literatura ca pe un mod de cunoaștere a lumii, ca pe o fereastră către lume, un sistem cu mai multe componente

Felul în care am dispus conținuturile s-a raportat la contexte, incliusiv internațional

Am încercat de data aceasta să punem mai bine în evidență temele, formele literare, conceptele 

Modelul va continua pentru anii următori, vor fi parcurse toate epocile literare, cu temele. Încheind în clasa a XII-a cu generația 2000 de autori

Rol mai mare decât s-a văzut inițial profersorilor de lb. și lit. română, care au un număr de ore pentru activități necesare – remedial, activități de consolidare, pentru performanță

Flexibilitate în structurarea modulelor – care vor fi parcurse mai rapid sau mai lent, nu există o definire strictă a perioadelor alocate

Mi se pare important în revizuirea programei: felul în care prezentăm literatura ca pe un sistem în permanentă schimbare. Nu doar vârfurile dau profilul unei literaturi, ci toată mișcarea temelor, formelor, contextelor

Bogdan Rațiu – principalele idei:

Partea de literatură se focusează pe 2 competențe

Toate conținuturile și implicit competențele iau în calcul modul de receptare în evaluările de tip PISA

La începutul clasei a IX-a am construit un modul dedicat literaturii – accentul e pus pe ideea că textul literar e un discurs complex despre lume și despre condiția umană

Profesorii vor avea oportunitatea să-și aleagă textele

E un modul de început care poate să facă legătura și cu anii de gimnaziu

Fiecare perioadă e focalizată asupra contextului socio-istoric – nu se intră în detaliu, ci e o perspectivă de tip survol

Ulterior discutăm despre contextele literare. Lucrurile nu sunt văzute strict descriptiv, ci puse sub semnul întrebării

După prezentarea contextului socio-sitoric, urmează o prezentare a paradigmelor specifice acelor contexte, apoi reprezentări despre lume prin lucrări literare specifice perioadei

Ioana Tămâian, despre componenta de limbă română – principalele idei:

Pe partea de limbă, accentul cade pe competența lingvistică

Întreaga propunere e în legătură cu gimnaziul. În clasa a IX-a, de la sintaxa frazei învățată în gimnaziu se trece la sintaxa textului

Accent pe conștientizarea lingvistică – preocupare și pentru inteligență artificială.

Accent pe variație lingvistică – pentru a dezvolta atenția pentru formele limbii, pentru a elimina prejudecăți pe care le avem față de interlocutor, pentru a crește toleranța și a-l înțelege mai bine pe celălalt

Accent pe producerea de mesaje orale și scrise

Modelul curricular în care se plasează proiectul de programă este modelul comunicativ, care pune accentul pe competența de comunicare. Și modelul dezvoltării personale, înțeles ca utilizare responsabilă și reflexivă a limbii

Pe lângă formele de comunicare pe care dorim ca elevii să le exerseze în clasa a IX-a conținuturile să includă și strategii – monitorizarea formelor de exprimare, monitorizarea coerenței.. Într-un context de comunicare, care e varianta cea mai adecvată contextului?

Pe lângă 3 competențe specifice, am introdus a patra competență referitoare la media și digital.

Elementele de educație media se regăseau, mai puțin, și în proiectul inițial, dar nu erau vizate de o competență.

Competența se numește: Utilizarea responsabilă și reflexivă a instrumentelor digitale, inclusiv de IA generativă

Alt aspect – Alfabetizare lexicografică: Utilizarea instrumentelor cu care tu îți controlezi nivelul de competență. La trunchiul comun, elevii să poată să folosească DEX, DOOM în cunoștință de cauză.

Credem că în momentul în care vorbitorul e mai reflexiv decât era în gimnaziu, riscul de analfabetism funcțional e mai redus. Cu cât capacitatea de reflexie a felului în care vorbește e mai mare, cu atât riscul de analfabetism funcțional e mai mic

Competența de literație: literația e vizată în toată propunerea noastră privind competența lingvistică. Elementele referitoare la literație sunt formulate în sugestiile metodologice. În cazul în care profesorul constată că elevii nu au fluență în exprimare, profesorii au 25% din ore să intervină în sensul acesta.

Flexibilitate: programa poate fi adaptată și prin cele 25% la latitudinea profesorului, și prin sugestiile de învățare, prin intențiile profesorului, particularitățile elevului

Oana Fotache Dubălaru:

Limba și literatura sunt văzute împreună, nu distinct


4 comments
  1. Parca 25% era pt munca remediala nu pt adaptarea programei, deliberat supraincarcata. La ,,flexibilitate,, se zice ca adaptezi programa in cele 25%. Practic, e o nesimtire fara margini. Graba asta e facuta sa nu anuleze noul ministru comisiile si sa ceara reluarea procesului. Votul in comisie cum a fost? Nu al celor ce sunt in ambele comisii, ci a celorlalti…

  2. Graba e mare sa se acopere dezastrul. Nu se stie cine vine ministru si poate anula munca dnei decan…bani multi in joc cu manualele, incompetenta ministerului sau doar un orgoliu nemasurat de a se face pohta unora

  3. Programa facuta pt elevii de la colegii nationale. Va fi dezastru la filiera tehnologica. Obsesia de a avea studenti la litere mai putin ignoranti a dus la aceasta situatie. Daca se dorea, era mai bine admitere cu examen la facultate nu cu dosar, astfel fiind selectati cei cat de cat pregatiti. Asta insa ar fi insemnat sa le ramana locurile neocupate, sa piarda ei bani. Totul e un circ pentru fraieri, dinamica narcisica a marilor experti isi face treaba.

  4. Ramane cum a decis dna decan, adica cronologie…poporul (sau cine?) a decis ca ea este persoana al carui glas e prioritar…votarea e un ghiveci romanesc, livit de conflicte de interese…e irelevat ce este bine pt elevi…se acopera scandalul si dezorganizarea din minister cu un ,,merge si asa,,…la fel va fi probabil si la programa de informatica, etc. Haosul continua!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ULTIMA ORĂ Programa de limba germană modernă pentru liceu nu este recunoscută de 18 din cei 21 de profesori din grupul de lucru de la minister, care cer ministrului Daniel David, într-un memoriu, să fie retrași de pe lista autorilor

Asociația Profesorilor de Limba Germană din România (APLGR) reclamă, într-un document trimis ministrului Educației și Cercetării și obținut de Edupedu.ro, modul în care a fost constituit și a funcționat grupul…
Vezi articolul
Lipsa de implicare a unor părinți în educația copiilor

Doar 6% din 35.400 de părinți, care au răspuns unui sondaj, vor ca școala să înceapă online, restul – cu prezență fizică / Peste trei sferturi spun că părinții ar trebui să decidă, nu autoritățile, dacă propriul copil va merge fizic la școală sau va urma cursurile online

Peste 88% dintre părinţii participanți la un sondaj online, făcut de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți, consideră că pe data de 13 septembrie cursurile pot începe cu prezenţă fizică.…
Vezi articolul

Guvernul amână până în 2025 prevederea legală prin care cadrele didactice și de cercetare din universități primesc două salarii în momentul pensionării – proiect de ordonanță

O prevedere din Legea învățământului superior, potrivit căreia profesorii și cercetătorii din universități urmau să primească două salarii în momentul pensionării, va fi aplicată din anul universitar 2025-2026, așa cum…
Vezi articolul

E foarte greu să fii director într-o școală de top, spune Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București: Birocrația ne omoară, sunt foarte multe activități care nu țin neapărat de actul educațional

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „e foarte greu să fii director într-o școală de top”. „Birocrația ne…
Vezi articolul