SURSE Tăiere masivă a numărului de credite obligatorii pentru formarea continuă a profesorilor. Proiectul legii Deca prevede cel puțin 15 credite profesionale transferabile, față de 90 în prezent

Foto: © Liquoricelegs | Dreamstime.com

Profesorii și directorii de școli sunt obligați să participe periodic la programe de formare continuă, pentru a acumula, la un interval de 5 ani, considerat de la data promovării examenului de licenţiere în învăţământ, cel puțin 15 credite profesionale transferabile, după cum apare în proiectul Legii învățământului preuniversitar, obținut pe surse de Edupedu.ro. În Legea Educației Naționale, în vigoare acum, sunt prevăzute cel puțin 90 de credite transferabile. Conform sursei citate, examenul de definitivat, în forma actuală, se organizează până în 2027 inclusiv, prevede proiectul Legii învățământului preuniversitar. Acesta va fi înlocuit cu examenul național de licențiere în cariera didactică.

Art. 183 – „(2) Personalul didactic, precum şi personalul de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământul preuniversitar este obligat să participe periodic la programe de formare continuă, astfel încât să acumuleze, la fiecare interval consecutiv de 5 ani, considerat de la data promovării examenului de licenţiere în învăţământ, minimum 15 credite ECTS (Sistemul european de credite transferabile – n. red.)”.

Foto: Captură – Proiectul de Lege a învățământului preuniversitar, varianta Deca – SURSE EduPedu.ro

Într-un document publicat de Casa Corpului Didactic Cluj apare că un program cu 15 credite presupune 60 de ore de formare. În prezent, un profesor trebuie să parcurgă circa 360 de ore de formare, în situația în care sunt obligatorii 90 de credite în 5 ani. Într-un an, el participă la 72 de ore de pregătire. Pe același calcul, un cadru didactic ar trebui să participe la 60 de ore, iar acest lucru înseamnă 12 ore pe an, conform proiectului de lege Deca, de 6 ori mai puține ore decât în prezent.

Cel puțin 30% din credite trebuie să respecte competențele prioritate din planul național de formare continuă în cariera didactică, cel puțin 30% vor fi în conformitate cu prioritățile la nivel școlar sau la nivel local, iar cel mult 40% sunt credite la decizia cadrului didactic, conform documentului obținut de Edupedu.ro.

La art. 183 din proiectul Deca, alin (3) stabilește că distribuţia procentuală a numărului de credite ECTS obţinut, începând cu numărul minim, va respecta următoarele criterii:

„a) minim 30% vor respecta competenţele prioritare prevăzute în planul naţional de formare continuă în cariera didactică; acestea sunt finanţate prin programe naţionale, din bugetul CCD (Centrele pentru Cariera Didactică – n. red.) sau, după caz, din finanţarea specială a unităţilor de învăţământ pentru cheltuieli privind perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului didactic şi didactic auxiliar, pentru implementarea politicilor şi strategiilor Ministerului Educaţiei;

b) minim 30% vor respecta priorităţile la nivel şcolar sau, după caz, local, în conformitate cu cartografierea periodică a nevoilor de formare la nivelul judeţului, realizată de CCD, sau, după caz, în funcţie de nevoile de formare continuă ale personalului didactic identificate la nivelul Comisiei pentru Formare şi Dezvoltare în Cariera Didactică; acestea sunt finanţate din bugetul CCD sau, după caz, din finanţarea de bază a unităţilor de învăţământ pentru cheltuieli cu pregătirea profesională, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, prin bugetele locale;

c) maxim 40% vor fi la decizia cadrului didactic; acestea care pot fi finanţate din bugetul CCD sau, după caz, din finanţarea de bază a unităţilor de învăţământ pentru cheltuieli cu pregătirea profesională, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, prin bugetele locale.”

Alin. (4) de la articolul de mai sus prevede că evaluarea rezultatelor învățării de la programele de formare continuă se stabilesc printr-o metodologie a Ministerului Educației, la propunerea Centrului Naţional pentru Formare şi Dezvoltare în Cariera Didactică (CNFDCD): „Evaluarea rezultatelor învăţării programelor de formare continuă şi procedura cadru de finanţare se stabilesc prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea CNFDCD.”

Cel puțin o dată la 2 ani, cadrele didactice sunt obligate să participe la un program de formare continuă acreditat, potrivit proiectului de lege

O noutate o reprezintă faptul că profesorii trebuie să participe o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat: „Personalul didactic din învăţământul preuniversitar este obligat să participe cel puţin o dată la 2 ani la cel puţin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unităţii de învăţământ, pe baza analizei nevoilor de formare elaborată de CNFDCD” – art. 183 alin. (7).

Studiile unei noi specializări se consideră formare continuă

„Obţinerea prin studiile corespunzătoare a unei noi specializări didactice, diferite de specializarea curentă, se consideră formare continuă”, potrivit art. 183 alin. (5) din proiectul de lege Deca.

Profesorii pot dobândi competențe didactice și prin programe de formare a adulților, după cum este menționat în documentul consultat de Edupedu.ro.

Art. 183 – “(6) Pe lângă una sau mai multe specializări, cadrele didactice pot dobândi competenţe didactice, pentru disciplinele din acelaşi domeniu fundamental cu domeniul licenţei, prin programe de formare a adulţilor.”

Programele de conversie profesională

Art. 183 – „(8) Programele de conversie profesională sunt organizate de instituţiile de învăţământ superior prin programele de studii postuniversitare de conversie profesională pentru cadre didactice. Acestea se desfăşoară în baza unor norme metodologice specifice adoptată prin ordin al ministrului educaţiei.”

Cine plătește cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor

Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor sunt plătite de de către angajator, din sume alocate de la bugetul de stat sau din alte surse de finanţare, cel puțin pentru numărul minim de 15 credite.

Art. 183 – „(9) Cheltuielile pentru formarea continuă a personalului didactic de predare din învăţământ preuniversitar sunt suportate de către angajator, din sume alocate de la bugetul de stat sau din alte surse de finanţare, conform legii, cel puţin pentru obţinerea numărului minim de credite ECTS prevăzut la alin. (2).”

Ce prevedea proiectul lui Cîmpeanu la formarea continuă a cadrelor didactice

În proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, nu era precizat numărul minim de credite profesionale transferabile. Nici distribuția procentuală a numărului minim de credite nu era menționată în proiect.

Foto: Captură Proiectul Legii învățământului preuniversitar lansat în dezbatere publică pe 13.07.2022
FOTO DOCUMENT Cum este Legea educației în vigoare, la secțiunea „Formarea inițială și continuă”

În actuala Lege a Educației apare că profesorii și directorii sunt obligați să participe periodic la programe de formare profesională, astfel încât să acumuleze, la fiecare interval consecutiv de 5 ani, minimum 90 de credite profesionale transferabile.

Foto: captură – legislatie.just.ro

Foto: © Liquoricelegs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
SURSE Examenul de definitivat, în forma actuală, se organizează până în 2027 inclusiv, prevede proiectul Legii învățământului preuniversitar. Acesta va fi înlocuit cu examenul național de licențiere în cariera didactică / Sunt scose inspecțiile la clasă
Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar – surse
SURSE Excepția prin care orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, a fost eliminată din proiectului Legii învățământului superior
SURSE Dubla specializare pentru profesori ar urma să fie introdusă și la licență, împreună cu o bursă cât salariul unui cadru didactic debutant pentru cei care aleg această formare. Prevederile apar în proiectul Deca al Legii învățământului superior
Exit mobile version