SURSE Examenul de definitivat, în forma actuală, se organizează până în 2027 inclusiv, prevede proiectul Legii învățământului preuniversitar. Acesta va fi înlocuit cu examenul național de licențiere în cariera didactică / Sunt scose inspecțiile la clasă

13.733 de vizualizări
Foto: 72928354 © Frizzantine | Dreamstime.com
Examenul de definitivat se va mai organiza până în anul 2027 inclusiv, în condițiile stabilite de Legea 1/2011, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar, document obținut pe surse de Edupedu.ro. Acesta va fi înlocuit cu examenul național de licențiere în cariera didactică, examen ce va cuprinde două etape. O noutate o reprezintă faptul că examenul scris va fi realizat în colaborare cu facultățile de științe ale educației. De menționat este că vor fi scose și inspecțiile la clasă din etapa I.

Examenul de definitivat, concursul naţional de ocupare a posturilor didactice de predare şi obţinerea gradelor didactice II şi I se organizează în condiţiile stabilite în Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, până în anul 2027 inclusiv”, conform art. 244 alin. (3) lit. (e).

Concret, examenul de licențiere poate fi susținut de cei cu diplomă de masterat didactic și cuprinde două etape. Conform proiectului de lege, prima etapă este una eliminatorie și presupune atât analiza raportului de evaluare a stagiaturii didactice, cât și analiza portofoliului profesional personal.

Conform proiectului Deca, a doua etapă constă într-un examen scris, cu o tematică aprobată de Ministerul Educației, în colaborare cu instituțiile de învăţământ superior care asigură programe de formare iniţială a cadrelor didactice, adică facultățile de științe ale educației.

Art. 169 – „(1) Examenul naţional de licenţiere în cariera didactică poate fi susţinut de absolventul de masterat didactic cu diplomă de master didactic, este organizat de Ministerul Educaţiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi constă în:

a) etapa I, eliminatorieanaliza raportului de evaluare a stagiaturii didactice şi analiza portofoliului profesional personal, realizate de DJIP/DMBIP (Direcţiile Judeţene de Învăţământ Preuniversitar/ Direcţia Municipiului Bucureşti de Învăţământ Preuniversitar – n.red) şi de Corpul de mentorat şi licenţiere în cariera didactică;

b) etapa a II-aexamen scris, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, în colaborare cu instituţiile de învăţământ superior care asigură programe de formare iniţială a cadrelor didactice, pentru fiecare specializare în parte.”

La articolul 169, alin. (2) stabilește că „absolventul examenului de licenţiere în cariera didactică dobândeşte titlul de cadru didactic cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.”

Profesorii care au susținut definitivatul la intrarea în vigoare a noii legi își păstrează dreptul dobândit, potrivit proiectului

Iată ce prevede proiectul de lege la art 170: „(1) Personalul didactic de predare care a susţinut definitivatul în sistemul de învăţământ preuniversitar la data intrării în vigoare a prezentei legi îşi păstrează dreptul dobândit, care este echivalent prin efectul legii cu statutul de cadru didactic licenţiat în cariera didactică.

(2) Personalul didactic prevăzut la alin. (1) beneficiază de aceleaşi drepturi ca personalul didactic din sistemul de învăţământ preuniversitar, licenţiat în cariera didactică după intrarea în vigoare a prezentei legi.”

Ce se întâmplă cu cei care nu promovează examenul de licențiere în cariera didactică, conform proiectului de lege Deca

În situația în care un candidat nu a promovat examenul, acesta se poate prezenta la o nouă sesiune. Poate fi angajat numai pe perioadă determinată, cu statut de cadru didactic suplinitor, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar.

Art. 169 – „(3) Participantul care nu a promovat examenul pentru licenţiere în cariera didactică se poate prezenta la o nouă sesiune.

(4) Participantul care nu promovează examenul de licenţiere în cariera didactică, în condiţiile prezentului articol, poate fi angajat în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de cadru didactic suplinitor.”

În proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, era precizat că cel care nu promovează examenul de licențiere poate solicita prelungirea contractului de muncă prin reluarea stagiaturii de cel mult 3 ori. Această prevedere nu se mai regăsește în proiectul Deca.

De menționat este că, în proiectul lui Cîmpeanu, examinare scrisă era concepută fără implicare facultăților de științe ale educației.

Foto: Captură Proiectul Legii învățământului preuniversitar lansat în dezbatere publică pe 13.07.2022
Ce prevede actuala lege a Educației

Articolul 241 din Legea Educației Naționale stabilește în ce constă examenul de definitivare în învățământ. La alin. (4) apare că profesorii pot susține examenul național pentru definitivare în învățământ fără taxă de cel mult trei ori și că prezentările ulterioare sunt condiționate de achitarea unor taxe.

„(4) Persoanele care nu au promovat examenul pentru definitivare în învățământ se pot prezenta la o nouă sesiune după reluarea, de fiecare dată, anterior susținerii examenului, a stagiului de practică cu durata de un an școlar. Candidații pot susține examenul național pentru definitivare în învățământ fără taxă de cel mult trei ori. Prezentările ulterioare la examen sunt condiționate de achitarea unor taxe stabilite de către Ministerul Educației și Cercetării”, potrivit Legii Educației Naționale.

FOTO DOCUMENT Cum este Legea educației în vigoare, la secțiunea despre examenul național de definitivare
Foto: captură – legislatie.just.ro

La articolul 241, alin. (1) precizează că etapa I este realizată de către inspectoratele şcolare în perioada stagiului practic cu durata de un an şcolar şi constă în evaluarea activităţii profesionale la nivelul unităţii de învăţământ, evaluarea portofoliului profesional personal şi în susţinerea a cel puţin două inspecţii la clasă. În proiectul Deca au fost scose inspecțiile la clasă.

Etapa a II-a are loc la finalizarea stagiului practic cu durata de un an şcolar şi presupune o examinare scrisă, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, pentru fiecare specialitate în parte.

Cadrele didactice care promovează examenul de definitivat dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.

Persoanele care nu promovează examenul de definitivare în învăţământ, în condiţiile prezentului articol, pot fi angajate în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant.

Citește și:
Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar – surse
SURSE Excepția prin care orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, a fost eliminată din proiectului Legii învățământului superior
SURSE Dubla specializare pentru profesori ar urma să fie introdusă și la licență, împreună cu o bursă cât salariul unui cadru didactic debutant pentru cei care aleg această formare. Prevederile apar în proiectul Deca al Legii învățământului superior

Foto: 72928354 © Frizzantine | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Copiii din comunitățile dezavantajate își doresc o meserie, nu visează să fie medici, spune Marian Daragiu, subsecretar de stat în Ministerul Educației / “Avem nevoie de forță de muncă calificată și aceasta trebuie promovată încă din clasa VII-a și a VIII-a”

Subsecretar de stat în Ministerul Educației, Marian Daragiu a vorbit despre importanța învățământului dual în contextul abandonului școlar, în cadrul unei dezbateri organizate de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin pe…
Vezi articolul