TOP 5 cele mai „căutate” meserii în învățământul profesional și tehnic. Producem peste 11 mii de tehnicieni ecologi și sunt doar 16 firme cu astfel de angajați

Cei mai mulți elevi sunt înscriși la calificarea „tehnician în activități economice”, potrivit platformei meserii.ro. Este vorba despre 14% din totalul elevilor din învățământul profesional din România. Pe locul al doilea sunt mecanicii auto și pe trei tehnicienii în turism, mai arată datele din Harta interactivă a învățământului profesional și tehnic. Însă cea mai interesantă situație este cea ca tehnicienilor ecologi, produși în masă de către școli în condițiile în care sunt doar 16 firme care au asemenea angajați.

Învățământul profesional din România cuprinde 281.383 de elevi în sistemul public, din care în învățământ dual sunt 6.489, și 3.449 de elevi în cel privat. Harta interactivă a învățământului profesional și tehnic (IPT) din România pune față în față, pentru prima dată, calificările elevilor și companiile cu obiect de activitate legat de aceste calificări. Harta interactivă se bazează pe seturi de date oficiale și ilustrează toate liceele tehnologice și școlile profesionale din țară, localizarea și datele de contact ale acestora, precum și numărul de elevi în pregătire pentru fiecare calificare. Pe hartă este și distribuția firmelor în țară, cu detalii legate de numărul total de angajați și domeniul principal de activitate.

Iată care sunt calificările cu cei mai mulți elevi în anul școlar 2018-2019.

Pe primul loc este calificarea „Tehnician în activități economice”, cu 39.042 elevi pregătiți în acest moment în sistemul de învățământ profesional și tehnic. Mai mult decât dublu față de orice altă calificare. Potrivit ministerului Educației ocupațiile din nomenclatorul COR ce pot fi practicate cu această meserie sunt:

  • Agent de schimb
  • Calculator devize
  • Contabil
  • Planificator
  • Revizor gestiune
  • Referent
  • Operator ghiseu birouri de schimb
  • Statistician
  • Agent de asigurare
  • Casier
  • Agent fiscal
  • Functionar economic
  • Administrator financiar
  • Facturist
Această specializare este predată acum în 274 de școli din 198 de localități din toate județele țării și București. Iar numărul firmelor care au angajați cu această specializare, și care ar avea potențial nevoie de asemenea specialiști în continuare, este 113.528, potrivit platformei meserii.ro.

Pentru a doua specializare, cea de mecanic auto, există 232 de școli care pregătesc elevi. Acestea sunt răspândite în toate județele, în 168 de localități. Sunt în prezent 9.131 de firme care au angajați mecanici auto. Parcul auto al României era la finalul anului 2018 în creștere susținută. Potrivit statisticilor oficiale de la DRPCIV sunt 8.193.278 de mașini, atât autoturisme cât și mașini de marfă sau de transport persoane. Față de anul 2016, numărul mașinilor a crescut cu 1.182.670 de mașini. De asemenea nevoia de mecanici poate fi explicată și prin faptul că circa 4 milioane de mașini din cele 8,1 erau mai vechi de 16 ani, potrivit datelor oficiale. 

Tehnicienii în turism sunt pe locul al treilea, în topul meseriilor cu cei mai mulți elevi aflați în pregătire în anul școlar 2018-2019. 176 de școli din 122 de localități au o astfel de calificare și în sectorul comercial sunt 1.929 de firme care au angajați cu asemenea calificare. Pe harta meseriilor se pot vedea și câteva „anomalii” în privința poziționării spațiale a școlilor care „produc” acești absolvenți, raportat la numărul firmelor din județ care ar putea atrage viitoarea forță de muncă.

De exemplu în județul Mehedinți sunt doar 4 firme care au angajați în acest domeniu, iar la Colegiul Național Economic “Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin sunt pregătiți 249 de elevi în această specializare. De menționat că specializările din învățământul profesional se pot înființa și pot avea cifră de școlarizare, potrivit legii, doar cu acordul și semnătura companiilor private care menționează de câți angajați ar avea nevoie în viitor pentru ca școala să-i poată oferi această resursă calificată.

Potrivit standardului de pregatire profesională publicat de ministerul Educației cu această specializare de Tehnician în turism un absolvent poate profesa în următoarele ocupații:

  • agent de turism
  • agent de turism tour-operator
  • agent de transport turistic intern
  • agent de asistență turistică
  • organizator activitate turistică (studii medii)

Cea de-a patra specializare ca număr de elevi este cea de „Tehnician ecolog și protecția calității mediului” care are 11.770 de elevi în formare acum. Acest număr uriaș de elevi nu are însă, cel puțin din analiza meserii.ro, un corespondent real în numărul firmelor din România care au angajați cu această specializare. Concret, sunt doar 16 firme în 15 localități din 12 județe care ar avea potențial nevoie de asemenea calificări. Asta în timp ce specializarea școlară a fost înființată în 112 localități și se predă în 158 de școli.

Ce face un tehnician ecolog. Potrivit ministerului Educației ocupațiile care pot fi ocupate cu această specializare sunt:

  • tehnician în protecția mediului (tehnician ecolog)
  • auditor de mediu
  • monitor mediul înconjurător
  • responsabil de mediu

O explicație pentru numărul uriaș de elevi aflați în pregătire pentru această specializare ar putea fi locurile din ce în ce mai bine plătite din agențiile și direcțiile de mediu ale statului.

A cincea cea mai întâlnită calificare este cea de „Tehnician în gastronomie” pentru care se pregătesc 10.219 de elevi în 127 de școli din 93 de localități. Există în România 15.575 de firme care au angajați cu o astfel de calificare.

Cum poate fi folosită Harta meserii.ro:

Elevii de gimnaziu și părinții acestora pot afla atât ce școli profesionale sau licee tehnologice se află în zona în care locuiesc și ce calificări au acestea în pregătire, cât și numărul de firme din domeniul căutat, oferind o idee asupra potențialului cererii din piața muncii pentru o anumită meserie.

Companiile pot afla în ce regiuni găsesc viitori absolvenți în calificarea de care au nevoie, putând astfel defini mai bine planuri de extindere și dezvoltare. Instituțiile de învățământ și decidenții pot vedea numărul și distribuția companiilor care activează în domeniul de interes, datele de contact ale companiilor relevante (pentru a le propune parteneriate pentru sesiuni de practică sau pentru a primi echipamente și utilaje în scop didactic) și pot decide adaptarea programei și politici publice mai bune.

FOTO: meserii.ro

Total
91
Shares
2 comentarii
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

BAC 2020 – Ministerul Educației face damage control, după ce a scos obligativitatea corectării încrucișate din Ordinul cu regulile de Bacalaureat: evaluarea încrucișată între județe a lucrărilor nu este exclusă

Ministerul Educației condus interimar de Daniel Breaz acuză că în spațiul public au apărut “dezinformări” cu privire la evaluarea lucrărilor de la Bacalaureat 2020, după ce ministrul a scos cu…
Vezi articolul