Trei organizații americane care furnizează servicii de tip “homeschooling” în România “sunt în afara cadrului legal”, spune Ministerul Educației

Foto © Volodymyr Tverdokhlib | Dreamstime.com

De precizat că, în cadrul unor verificări privind zeci de copii retrași de la școală pentru a face “homeschooling” în Suceava, în pandemie, atât Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ), cât și Direcția Generală de Asistență și Protecție a Copilului (DGASPC) citează o notă a Centrului Național de Recunoaștere și echivalare a Diplomelor (CNRED), prin care “absolvenții curriculum-ului pe sistemul educațional american trebuie să prezinte diplome care sunt acte oficiale ce aparțin sistemului american de educație și beneficiază de recunoaștere internațională”. CNRED evită să spună însă dacă a echivalat până acum diplome emise de aceste organizații americane. Răspunsurile Ministerului Educației și CNRED pe larg în articol.

“Entitățile HomeLife Academy, ChristianLife Academy și WestLife Academy nu sunt înregistrate și nici nu au solicitat înregistrarea la ARACIP ca organizații furnizoare de educație, astfel că activitățile pe care acestea le desfășoară pe teritoriul României sunt în afara cadrului legal“, spune Ministerul Educației într-un răspuns transmis la solicitarea Edupedu.ro. De precizat că organizațiile au sedii în România.

“În urma verificărilor efectuate de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar în evidențele pe care le deține, a rezultat că entitățile HomeLife Academy, ChristianLife Academy și WestLife Academy nu se regăsesc în Registrul special al organizațiilor furnizoare de educație care organizează și desfășoară, pe teritoriul României, activități de învățământ corespunzătoare unui sistem educațional din altă țară“.

Într-un răspuns pentru Edupedu.ro, Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED) a evitat un răspuns dacă și câte diplome emise de aceste școli de tip umbrelă în România a echivalat în perioada 2018-2023 (răspunsul pe larg mai jos în articol).

Cazurile de copii retrași de la școală de părinți și care apoi ar fi înscriși la școli americane numite “umbrelă” cu sediul în România s-au înmulțit în perioada pandemiei, în special în unele județe: Suceava sau Bihor. La Suceava, fostul inspector școlar Ioan Puiu acuza faptul că părinții erau „racolați” să-și retragă copiii din școală în favoarea homeschooling, pe „filiera bisericilor neoprotestante”, iar Ministerul Educației nu a făcut nimic deși i-a fost semnalată situația încă din 2022.

Edupedu.ro a cerut informații următoarelor autorități: Inspectoratul Județean de Poliție, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Suceava (DGASPC) și Consiliul Județean Suceava în subordinea căruia se află DGASPC.

Poliția a spus că nu a găsit nicio neregulă în cazurile a peste 70 de elevi retrași de părinți de la școală în pandemie, pentru a face homeschooling și a invocat o adresă a Centrului Național de Recunoaștere și echivalare a Diplomelor, prin care se menționează că „absolvenții instituțiilor care organizeazã și desfășoarã activități de învățământ corespunzătoare unui sistem educațional din altă țarã, susțin examene prin care obțin diplome eliberate de instituții examinatoare din statele respective, care sunt echivalate ulterior de Ministerul Educației – Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, pentru continuarea studiilor în învățământul universitar din România”.

IPJ mai remarcă și faptul că „absolvenții curriculum-ului pe sistemul educațional american trebuie să prezinte High School Diploma sau, după caz, High School Equivalency Diploma, General Education Development (GED). Aceste acte de studii (diplome) sunt acte oficiale care aparțin sistemului american de educație și beneficiază de recunoaștere internațională”.

Același răspuns, identic, l-am primit și de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Suceava și implicit Consiliul Județean, pentru că instituția se află în subordinea CJ.

Ce spune Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor

Edupedu.ro a cerut lămuriri de la Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED), dacă diplomele de studiu eliberate de cele trei organizații americane de tip homeschooling, reclamate și numite de ISJ Suceava, pot fi recunoscute în România și echivalate pentru preuniversitar. Recunoașterea lor atestă practic studii “efectuate în străinătate”, și le permite elevilor să urmeze mai departe o facultate.

Este vorba despre diplome High School Diploma, High School Equivalency Diploma, General Education Development (GED) – echivalentul Bacalaureatului în sistemul românesc de învățământ.

Aceste organizații de tip umbrelă care au sedii și în România sunt identificate chiar de Inspectoratul școlar Suceava în 2022 în adresa transmisă Ministerului Educației: HomeLife Academy, ChristianLife Academy și WestLife Academy.

Am întrebat CNRED câte diplome emise de cele trei organizații a echivalat în perioada 2018-2023 și dacă aceste școli de tip “umbrelă” sunt acreditate în România. Nu am primit un răspuns concret la aceste întrebări. Mai mult, ni s-a spus doar că “echivalarea perioadelor de studii (clasele 0-XII/XIII) nefinalizate cu diplomă se realizează de către inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București“. Mai jos citiți întrebările Edupedu.ro și răspunsurile CNRED.

  1. Câte diplome au fost echivalate de CNRED în perioada 2018-2023 care să aparțină unor școli de tip umbrelă care funcționează în România: Christian Light Academy, West River Academy, Home Life Academy?
  1. Aceste școli au acreditare / autorizare în România? Cele menționate sau altele de tip “umbrelă” și homeschooling. Pot fi echivalate de CNRED diplome GED eliberate de aceste instituții?
  1. Am solicitat informații de la IJP Suceava unde au fost semnalate cazuri de retragere a copiilor de la școală pentru a învăța acasă, iar Inspectoratul de Politie Județean Suceava ne-a transmis că a făcut verificări în cazuri semnalate de copii retrași de la școală în sistem Homeschooling. Concluzia a fost luată în baza unei adrese nr. 74426/04.03.2022 de la CNRED, care informează: – citez – „conform adresei emise de Ministerul Educației – Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor, absolventii institutiilor care organizeazã si desfășoarã activități de învățământ corespunzătoare unui sistem educațional din altă țarã, susțin examene prin care obțin diplome liberate de instituții examinatoare din statele respective, care sunt echivalate ulterior de Ministerul Educației – Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, pentru continuarea studiilor în învățământul universitar din România.  

“Absolvenții curriculum-ului pe sistemul educațional american trebuie să prezinte High School Diploma sau, după caz, High School Equivalency Diploma, General Education Development (GED). Aceste acte de studii (diplome) sunt acte oficiale care aparțin sistemului american de educație și beneficiază de recunoaștere internațională”, mai scrie în adresa CNRED. 

5. Pe grupuri și site-uri de părinți circulă informații potrivit cărora au reușit să echivaleze aceste diplome ale copiilor care au urmat școli de tip umbrelă la CNRED și care prin omisiune, nu spun că că ai lor copiii au urmat sistem de homeschooling, ci doar că au învățat în altă țară. Așadar în câte cazuri CNRED a echivalat studiile unor absolvenți ai acestor școli? 

6. CNRED verifică cine eliberează diplomele High School Diploma, High School Equivalency Diploma, General Education Development (GED)?”

Răspunsurile Centrului Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor:

I. Recunoașterea diplomelor de nivel bacalaureat din străinătate

Recunoașterea diplomelor de nivel bacalaureat se realizează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.630/2018 privind aprobarea Metodologiei de recunoaștere și echivalare a actelor de studii de nivel preuniversitar obținute în străinătate, cu modificările și completările ulterioare, elaborat în concordanță cu normele și recomandările internaționale și europene în domeniu.

Conform alin. (1) al art. 7 din ordinul menționat, actele de studii se recunosc și/sau echivalează dacă sunt îndeplinite condițiile cumulative, printre care: „actul de studii aparține sistemului de învățământ preuniversitar din statul de origine, instituția de învățământ care a eliberat actul de studii este acreditată în statul de origine”.

În ceea ce privește diplomele specifice sistemului educațional american, menționate de dumneavoastră, respectiv: High School DiplomaHigh School Equivalency Diploma, General Educational Development (GED), care dau acces la instituțiile de învățământ superior în statul de origine, acestea sunt recunoscute cu diplomă de nivel bacalaureat dacă întrunesc condițiile menționate mai sus.

De asemenea, precizăm că diplomele emise de Christian Light Academy sau de oricare altă instituție nu se recunosc dacă nu sunt întrunite condițiile menționate mai sus.

II. Recunoașterea perioadelor de studii efectuate în străinătate

Echivalarea perioadelor de studii (clasele 0-XII/XIII) nefinalizate cu diplomă se realizează de către inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educației și cercetării nr. 5.638/2020 privind aprobarea metodologiei de echivalare de către inspectoratele școlare județene și Inspectoratul Școlar al Municipiului București a perioadelor de studii efectuate în străinătate și la organizațiile furnizoare de educație, care organizează și desfășoară, pe teritoriul României, activități de învățământ corespunzătoare unui sistem educațional din altă țară, înscrise în Registrul special al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, și pentru aprobarea modelului atestatului de echivalare a studiilor efectuate în străinătate și în România.

În context, precizăm și faptul că instituțiile de învățământ care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară sunt obligate să urmeze procedura de înscriere în Registrul special al organizațiilor furnizoare de educație care organizează și desfășoară pe teritoriul României activități de învățământ corespunzătoare unui sistem educațional din altă țară. Pentru informații privind procedura de înscriere, vă rugăm să contactați ARACIP.

În ceea ce privește „poziția CNRED în privința fenomenului homeschooling din România”, menționăm că CNRED nu are competența de a emite un punct de vedere în acest sens, deoarece obiectul de activitate al instituției se axează pe echivalarea diplomelor obținute în străinătate”, se arată în răspunsurile CNRED.

Pe un blog care publică informații despre sistemul homeschooling în România, unii părinți povestesc cum au reușit să echivaleze online diplomele copiilor care au învățat acasă prin programele de tip umbrelă. Un părinte îi sfătuiește pe alții să nu precizeze că elevul a învățat în sistem homeschooling, ci să specifice doar “studii efectuate în străinătate”.

Sursa: Captura blog care încurajează Homeschooling-ul

Ministerul Educației confirmă că activitățile pe care cele trei organzații americane le desfășoară pe teritoriul României “sunt în afara cadrului legal”.  

“Entitățile HomeLife Academy, ChristianLife Academy și WestLife Academy nu sunt înregistrate și nici nu au solicitat înregistrarea la ARACIP ca organizații furnizoare de educație, astfel că activitățile pe care acestea le desfășoară pe teritoriul României sunt în afara cadrului legal, conform prevederilor art. 12, alin. (1), art. 13, alin. (1) și art. 14, alin. (1) din Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare și anume:

În urma verificărilor efectuate de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar în evidențele pe care le deține, a rezultat că entitățile HomeLife Academy, ChristianLife Academy și WestLife Academy nu se regăsesc în Registrul special al organizațiilor furnizoare de educație care organizează și desfășoară, pe teritoriul României, activități de învățământ corespunzătoare unui sistem educațional din altă țară.

În conformitate cu prevederile art. 21 din Hotărârea Guvernului nr. 993/2020 privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie, orice organizaţie furnizoare de educaţie poate organiza şi desfăşura, pe teritoriul României, activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, în următoarele situaţii:

a) pe bază de acord încheiat între autorităţile şi/sau instituţiile similare din România şi cele din statul al cărui sistem educaţional este/urmează a fi adoptat;

b) dacă dispun de acreditare în sistemul educaţional respectiv, fiind parte a acestuia.

Pentru a putea funcționa în condiții de legalitate, organizaţiile furnizoare de educaţie, trebuie să depună la ARACIP un dosar care să cuprindă următoarele documente:

a) acte care să ateste acreditarea în sistemul educaţional adoptat de unitatea de învăţământ, emise de Ministerul Educaţiei sau de autoritatea naţională ori federală competentă din statul al cărui sistem educaţional este adoptat sau de organizaţia educaţională care oferă programul de studiu;

b) elementele de identificare a organizaţiilor furnizoare de educaţie, după cum urmează:

– denumirea şi sediul unităţii de învăţământ respective;

– nivelurile de învăţământ, specializările, precum şi durata de şcolarizare, conform structurii din sistemul educaţional respectiv;

– date referitoare la personalul angajat;

– date referitoare la elevii şcolarizaţi: numărul de elevi/an de studiu, naţionalitatea;

– date referitoare la spaţiile de învăţământ şi baza materială, regimul de deţinere a acestora, precum şi informaţii despre securitatea elevilor, respectiv servicii sanitare, echipare contra incendiilor, servicii de pază, declarate şi asumate de directorul şcolii;

c) acte privind curriculumul utilizat în vederea analizei lui din perspectiva promovării valorilor şi principiilor europene: respect pentru demnitatea umană, libertatea, libertatea de expresie, democraţia, egalitatea, nondiscriminarea, toleranţa, dreptatea, solidaritatea şi egalitatea de gen;

d) certificatul de atestare fiscală”.

Homeschooling nu este recunoscut în România

Ministerul Educației a transmis pe 5 ianuarie inspectoratelor școlare să sesizeze organele de cercetare dacă părinții își retrag copiii de la școală, subliniind că învățământul la domiciliu nu este recunoscut în România.

Potrivit unui document obținut de Edupedu.ro, o altă măsură pe care ar trebui să o aplice inspectoratele școlare, conform sursei citate, este identificarea cazurilor de retragere a elevilor de la cursurile învățământului obligatoriu.

Ministerul amintește și că potrivit legii educației primesc amendă de la 1.000 de lei și până la 5.000 de lei părinții care își retrag copiii de la școală. Citește aici întreaga notă a Ministerului Educației.

Informații de context

Suceava se numără printre județele cu un număr ridicat de elevi retrași din sistemul de învățământ – peste 100. Ioan Puiu, fost inspector școlar adjunct, spune că Ministerul Educației și autoritățile locale au fost informate de aceste situații încă din 2022, dar nu au făcut nimic.

Ioan Puiu declară că a trimis o sesizare la Ministerul Educației în care atrăgea atenția că reprezentanții unor fundații și școli americane „racolează și păcălesc o anumită categorie de părinți”. Întrebat ce înseamnă racolat în acest context, Ioan Puiu explică: „adică fac promisiuni fără acoperire juridică”.

O inspecție tematică făcută de inspectoratul școlar în perioada 11-14 ianuarie 2022 arată că 71 de copii, de toate vârstele, fuseseră retrași în ultimii doi ani (n.r. 2020-2021) din școli în județul Suceava și precizează numele celor 3 școli de tip homeschooling.

Ca urmare, Inspectoratul a sesizat mai departe Ministerul Educației. Înștiințarea a fost trimisă și autorităților locale: Consiliul Județean, Protecția Copilului și Poliției, după cum reiese din document.

Direcția de control a Ministerului Educației a cerut apoi Inspectoratului școlar Suceava documente din care să reiasă că părinții și elevii au fost consiliați.

Opțiunea unor părinți de a-și retrage copiii de la școală pentru a-i include în sistemul de homeschooling a fost cauzată de faptul că „au fost sfătuiți că la un moment dat acești copii ar putea să dea bacalaureatul în limba engleză și ar putea să plece în Statele Unite ale Americii. Asta îi motiva extraordinar pe cei cu care am stat eu de vorbă”, spune, într-un interviu pentru RFI, jurnalista Oana Șlemco din Suceava, care a documentat subiectul în urmă cu doi ani.

Și în județul Bihor, în februarie 2022, Edupedu.ro a scris că șeful Inspectoratului Școlar Bihor semnala că mai multe familii și-au retras copiii de la școală, în „homeschooling” și că fenomenul e înafara legii. “Sunt preponderent copii ai căror părinți se regăsesc în zona cultelor neoprotestante”, spunea Horia Abrudan.

Recent, o instanță din județul Bihor a decis ca părinți a 4 copii pe care i-au retras de la școală pentru a învăța acasă, să primească 4 luni de închisoare cu suspendare. Cei doi soţi au fost obligaţi să presteze câte 40 zile de muncă în folosul comunităţii.

Decizia nu e definitivă. Cei patru copii “prezintă un nivel de dezvoltare al gândirii cu mari lacune în achiziţiile şcolare raportat la vârstă şi clasa de studiu, stimă de sine ridicată dar cu comportamente de retragere în mediile nefamiliare, imaturitate psiho-emoţională”. Este una dintre concluziile evaluării psihologice prezentate în cadrul hotărârii judecătoriei Aleșd, consultată de Edupedu.ro. Tot din document reiese că cei patru copii erau înscriși la un sistem de homeschooling din SUA, și că părinții cu 8, respectiv 12 clase, erau cei care le predau copiilor, după manuale românești.

Specialiștii au recomandat în raport înscrierea copiilor în sistemul de învățământ obligatoriu, iar instanța i-a obligat pe părinți să facă acest lucru. Copiii aveau la vremea respectivă 8, 10, 11 și 13 ani și erau în clasele primare, respectiv gimnaziu.

De asemenea, în martie 2022, poliția din Arad a trimis notificare de amendă pentru părinții care nu-și mai trimit copiii la școală.

Citește și:
Poliția nu a găsit nicio neregulă în cazurile a peste 70 de elevi retrași de părinți de la școală în pandemie, în Suceava, pentru a face homeschooling
Cei patru copii din județul Bihor retrași de părinți de la școală în pandemie pentru a face homeschooling au mari lacune în achiziţiile şcolare și imaturitate psiho-emoţională, arată o evaluare psihologică oficială / Copiii învățau acasă cu părinții care au 8, respectiv 12 clase terminate
Doi părinţi din Bihor, care au ales să-şi educe acasă toţi cei patru copii de vârstă şcolară, au primit câte 4 luni de închisoare cu amânarea aplicării pedepsei, pentru împiedicarea accesului la învățământul obligatoriu – Adevărul
Părinți din Suceava, atrași spre sistemul homeschooling cu iluzia bacalaureatului în engleză și a plecării copiilor în SUA – jurnalistă care a documentat subiectul
Notificare de amendă pentru părinții care nu-și mai trimit copiii la școală, emisă în Arad
Exit mobile version