Poliția nu a găsit nicio neregulă în cazurile a peste 70 de elevi retrași de părinți de la școală în pandemie, în Suceava, pentru a face homeschooling

2.701 de vizualizări
Foto: © Pojoslaw | Dreamstime.com
Școlile de unde au fost retrași cei 71 de copii, în pandemie, pentru a face homeschooling au fost verificate de poliția județeană și nu a reieșit “nicio împiedicare în mod nejustificat a minorilor de a urma cursurile învățământului general obligatoriu”, transmite Inspectoratul de Poliție Suceava, într-un răspuns la solicitarea Edupedu.ro. De asemenea, “nu au reieșit aspecte de natură penală sau contravențională”, mai spune Poliția Suceava. Amintim, fostul inspector școlar Ioan Puiu acuza recent că părinții erau „racolați” să-și retragă copiii din școală în favoarea homeschooling, pe „filiera bisericilor neoprotestante”. El mai spune și că a informat Ministerul Educației din 2022, dar nu s-a luat nici o măsură.

În urma situației semnalate recent de fostul inspector școlar din Suceava, Ioan Puiu, într-un interviu acordat RFI, privind cazurile a zeci de elevi de vârste diferite retrași în pandemie, de la școală pentru a face homeschooling, Edupedu.ro a cerut instituțiilor abilitate, inclusiv IPJ Suceava, să transmită ce verificări au fost făcute și ce măsuri s-au luat.

Din răspunsul IPJ reiese că “verificările au vizat unitățile de învățământ preuniversitar de unde au fost retrași în ultimii doi ani școlari 81 de elevi (n. red numărul de elevi este mai mare decât cel indicat de Inspectoratul școlar județean în 2022) de toate vârstele, pentru a urma învățământ de tip homeschooling. S-au solicitat adrese scrise de la instituțiile competente cu privire la toate situațiile analizate și din verificările efectuate și analiza documentelor puse la dispoziție de către instituțiile cu atribuții în domeniu, nu au reieșit aspecte de natură penală sau contravențională. De asemenea, nu reiese o împiedicare în mod nejustificat a minorilor de a urma cursurile învățământului general obligatoriu, nefiind întrunite elementele constitutive ale infracțiunii prevăzute de art. 380, alin. 1, Cod Penal”.  

IPJ mai remarcă faptul că “absolvenții curriculum-ului pe sistemul educațional american trebuie să prezinte High School Diploma sau, după caz, High School Equivalency Diploma, General Education Development (GED). Aceste acte de studii (diplome) sunt acte oficiale care aparțin sistemului american de educație și beneficiază de recunoaștere internațională”.

De precizat, Inspectoratul școlar Suceava a trimis o sesizare la Ministerul Educației în ianuarie 2022, în care atrăgea atenția că reprezentanții unor fundații și școli americane „racolează și păcălesc o anumită categorie de părinți”, precizând numele celor 3 școli de tip homeschooling.

Sursa: Rfi.ro

Fostul inspector școlar mai spunea că nu poate ști dacă acești copii retrași sunt înmatriculați în școlile respective. “Școlile respective sunt în afara Uniunii Europene și nu au nicio problemă. În plus, în România, învățământul de tip homeschooling nu este legiferat”, mai spunea el. 

De menționat că despre una dintre aceste școli de tip umbrelă, o instanță din Bihor a declarat recent că “nu figurează în Registrul special al organizațiilor furnizoare de educație care organizează și desfășoară pe teritoriul României activități de învățământ corespunzătoare unui alt sistem educațional din altă țară, nefiind acreditate”.

Homeschooling nu este recunoscut în România

Ministerul Educației a transmis pe 5 ianuarie inspectoratelor școlare să sesizeze organele de cercetare dacă părinții își retrag copiii de la școală, subliniind că învățământul la domiciliu nu este recunoscut în România.

Potrivit unui document obținut de Edupedu.ro, o altă măsură pe care ar trebui să o aplice inspectoratele școlare, conform sursei citate, este identificarea cazurilor de retragere a elevilor de la cursurile învățământului obligatoriu.

Ministerul amintește și că potrivit legii educației primesc amendă de la 1.000 de lei și până la 5.000 de lei părinții care își retrag copiii de la școală. Citește aici întreaga notă a Ministerului Educației.

Informații de context

Suceava se numără printre județele cu un număr ridicat de elevi retrași din sistemul de învățământ – peste 100. Ioan Puiu, fost inspector școlar adjunct, spune că Ministerul Educației și autoritățile locale au fost informate de aceste situații încă din 2022, dar nu au făcut nimic.

Ioan Puiu declară că a trimis o sesizare la Ministerul Educației, în care atrăgea atenția că reprezentanții unor fundații și școli americane „racolează și păcălesc o anumită categorie de părinți”. Întrebat ce înseamnă racolat în acest context, Ioan Puiu explică: „adică fac promisiuni fără acoperire juridică”.

O inspecție tematică făcută de inspectoratul școlar în perioada 11-14 ianuarie 2022 arată că 71 de copii, de toate vârstele, fuseseră retrași în ultimii doi ani (n.r. 2020-2021) din școli în județul Suceava și precizează numele celor 3 școli de tip homeschooling.

Ca urmare, Inspectoratul a sesizat mai departe Ministerul Educației. Înștiințarea a fost trimisă și autorităților locale: Consiliul Județean, Protecția Copilului și Poliției, după cum reiese din document.

Direcția de control a Ministerului Educației a cerut apoi Inspectoratului școlar Suceava documente din care să reiasă că părinții și elevii au fost consiliați.

Opțiunea unor părinți de a-și retrage copiii de la școală pentru a-i include în sistemul de homeschooling a fost cauzată de faptul că „au fost sfătuiți că la un moment dat acești copii ar putea să dea bacalaureatul în limba engleză și ar putea să plece în Statele Unite ale Americii. Asta îi motiva extraordinar pe cei cu care am stat eu de vorbă”, spune, într-un interviu pentru RFI, jurnalista Oana Șlemco din Suceava, care a documentat subiectul în urmă cu doi ani.

Și în județul Bihor, în februarie 2022, Edupedu.ro a scris că șeful Inspectoratului Școlar Bihor semnala că mai multe familii și-au retras copiii de la școală, în „homeschooling” și că fenomenul e înafara legii. “Sunt preponderent copii ai căror părinți se regăsesc în zona cultelor neoprotestante”, spunea Horia Abrudan.

Recent, o instanță din județul Bihor a decis ca părinți a 4 copii pe care i-au retras de la școală pentru a învăța acasă, să primească 4 luni de închisoare cu suspendare. Cei doi soţi au fost obligaţi să presteze câte 40 zile de muncă în folosul comunităţii.

Decizia nu e definitivă. Cei patru copii “prezintă un nivel de dezvoltare al gândirii cu mari lacune în achiziţiile şcolare raportat la vârstă şi clasa de studiu, stimă de sine ridicată dar cu comportamente de retragere în mediile nefamiliare, imaturitate psiho-emoţională”. Este una dintre concluziile evaluării psihologice prezentate în cadrul hotărârii judecătoriei Aleșd, consultată de Edupedu.ro. Tot din document reiese că cei patru copii erau înscriși la un sistem de homeschooling din SUA, și că părinții cu 8, respectiv 12 clase, erau cei care le predau copiilor, după manuale românești.

Specialiștii au recomandat în raport înscrierea copiilor în sistemul de învățământ obligatoriu, iar instanța i-a obligat pe părinți să facă acest lucru. Copiii aveau la vremea respectivă 8, 10, 11 și 13 ani și erau în clasele primare, respectiv gimnaziu.

De asemenea, în martie 2022, poliția din Arad a trimis notificare de amendă pentru părinții care nu-și mai trimit copiii la școală.

Foto: © Pojoslaw | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cei patru copii din județul Bihor retrași de părinți de la școală în pandemie pentru a face homeschooling au mari lacune în achiziţiile şcolare și imaturitate psiho-emoţională, arată o evaluare psihologică oficială / Copiii învățau acasă cu părinții care au 8, respectiv 12 clase terminate

Doi părinţi din Bihor, care au ales să-şi educe acasă toţi cei patru copii de vârstă şcolară, au primit câte 4 luni de închisoare cu amânarea aplicării pedepsei, pentru împiedicarea accesului la învățământul obligatoriu – Adevărul
Părinți din Suceava, atrași spre sistemul homeschooling cu iluzia bacalaureatului în engleză și a plecării copiilor în SUA – jurnalistă care a documentat subiectul
Notificare de amendă pentru părinții care nu-și mai trimit copiii la școală, emisă în Arad

9 comments
  1. Noi am facut homeschooling “ilegal” in Romania, in ciuda avertismentelor si intimidarilor venite din partea autoritatilor. Am inceput in jurul anului 2002 – 2003. Copii nostrii au terminat scoli “nerecunoscute” dar au reusit sa dea bacalaureatul cu note bune. Au fost acceptati la facultati recunoscute, de prestigiu. Au terminat studiile la facultate , in tara si in strainatate, cu note bune, cu burse de merit. Au facut master si au loc de munca la firme mari, internationale. Nu numai cunostintele lor sunt apreciate, ci si caracterul lor.
    Cunosc majoritatea copiilor din prima generatie de homeschoolers si toti au avut traiectorii similare. Ar merita comparat statistic rodul acestui sistem, cu sistemul public, dar nu cred ca cineva e interesat de asta.
    In acesti ani, am facut nenumarate demersuri pentru legalizarea acestei forme de invatamant si ne am lovit de bureocratia stufoasa si autoritati nepasatoare. Dupa 20 de ani de incercari zadarnice, am renuntat.

    1. Vă felicit pentru reușita copiilor. Acesta este unul dintre semnele foarte clare care demonstrează că acest tip de educație trebuie legiferat cât mai repede. Acest lucru demonstrează că ați avut curajul de a lupta împotriva unui sistem de învățământ putred și învechit cu metode de predare extrem de slabe și cu o tagmă de profesori cu idei comuniste și proaste.

    2. Minunat! Felicitări! Sunteți niste părinți adevărați, plini de curaj pentru copiii lor așa cum ar trebui să fie orice părinte!

  2. Bună ziua!

    Acest articol are o amestecatura de informații, dar nu înțeleg care este ideea care s-a dorit a fi transmisa. !?!

    Cred ca ar trebui modificat dacă se dorește ca lumea sa înțeleagă ceva… Sau intenționat este scris în asa fel încât fiecare sa tragă concluziile care ii convin?

    1. Ce am inteles eu de aici: Politia nu si-a facut datoria.Daca elevii erau inscrisi in regim de homeschooling, care NU EXISTA in Romania,deci, conform legii elevii nu erau inscrisi in nicio forma legala de invatamant fie ea de stat sau privata, atunci ce au asteptat politistii? De ce nu au luat masuri fata de parinti pentru ca au impiedicat accesul minorilor la educatia obligatorie in Romania? Se invarteste articolul in jurul cozii cand de fapt lucrurile stau f clar: NU EXISTA homeschooling in Romania.

      1. Verificati-va informatiile, homeschoolingul NU ESTE ILEGAL in Romania. Copiii respectivi erau inscrisi la o scoala din strainatate.

          1. Erau inscrisi la o scoala din strainatate, care face si cursuri pentru parinti (de fapt cursurile sunt obligatorii pentru parinti). Au curricula, manuale, caiete de lucru, tot ce trebuie. Ok?

      2. Verifica postarile lui Mircea Platon de pe siteul scoalaclasica alaturi de cercetarile organizatiei Salvati Copii, si compara cu realitatea. Vei avea ocazia sa nu mai scrii texte fara fundament, demonstrand de fapt ca iti urmaresti un interes, altul decat cel al copiilor. In contextul nivelului de abandon scolar din Romania si al miilor de copii care au trecut de varsta când trebuiau sa fie la școală si nu sunt, ai dreptate, politia este doar una din instituțiile statului care nu si-au facut treaba. “Ilegalii” din homeschool macar au facut ceva si cei mai multi chiar au avut rezultate notabile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cum sunt departajați profesorii care vor să devină directori și sunt mai mulți candidați pe un loc, cu medii finale egale. Procedura oficială prevede chiar votul secret al cadrelor didactice

Ministerul Educației a trimis inspectoratelor școlare procedura operațională privind declararea candidatului „reușit” dintre cei care au optat pentru ocuparea aceleași funcții de conducere din aceeași unitate de învățământ și au…
Vezi articolul

Elevii revin la școală miercuri, 19 aprilie. Calendarul evaluărilor pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a / Modulul 5 de cursuri se încheie pe 16 iunie

Miercuri, 19 aprilie, elevii și copiii de grădiniță încep cursurile ultimului modul din anul școlar 2022-2023, potrivit calendarului oficial. Vacanța de Paște a ținut de pe data de 7 aprilie…
Vezi articolul