UDMR a lansat o campanie de școlarizare pentru a promova învățământul în maghiară. Tivadar Magyari: 14-16% din familii trebuie să fie convinse că merită să-şi înscrie copilul. Hunor: Dorim ca mesajul cu promovarea şcolilor maghiare să curgă şi din robinet

757 de vizualizări
Foto: © Millafedotova | Dreamstime.com
UDMR a lansat joi o campanie de şcolarizare pentru a promova alegerea învăţământului în limba maghiară, care se adresează familiilor având copii de 6-7 ani, care vor începe clasa pregătitoare în toamnă, scrie hirado.hu. Campania „Toţi maghiarii contează” a fost prezentată joi, la Cluj-Napoca, de către Tivadar Magyari, vicepreşedintele executiv pentru învăţământ al UDMR, şi Ödön Szabó, politician specialist în învăţământ și vicepreşedintele comisiei pentru învăţământ a Camerei Deputaţilor.

Tivadar Magyari a spus că 14-16% din familii trebuie să fie convinse că merită să-şi înscrie copilul la o şcoală de limbă maghiară.

Printre argumente, el a menţionat că e mai uşor să înveţi în limba maternă, că doar astfel se completează abilităţile lingvistice cu ataşamentul faţă de tradiţii şi cultură. El a mai spus că învăţarea limbii maghiare nu mai constituie un dezavantaj în România.

Fundaţia pentru Şcoală, cu sprijinul statului ungar, oferă masă gratuită şi asistenţă pedagogică după ore pentru 2.500 de elevi din ciclul primar. Magyari a spus că numărul nu este mare în comparaţie cu cifra de 51.000 de elevi din ciclul primar care învaţă în limba maghiară în România, dar este totuşi important, pentru că în unele locuri aceasta face mai atractivă şcoala maghiară, mai transmite sursa citată.

Ödön Szabó a completat spunând că aproximativ 8-10% din copiii crescuţi în familii maghiare sau parţial maghiare învaţă în şcoli cu predare în limba română, fie pentru că ar ajunge mai greu la şcoala în limba maghiară, fie că provin dintr-o familie cu identitate mixtă, iar părinţii nu optează pentru şcoala maghiară. În opinia lui, în ultimii ani au avut loc investiții în învăţământul maghiar care oferă condiţii peste nivelul mediu naţional.

Deputatul a mai adăugat că învăţământului maghiar a început să se îmbunătăţească şi din punct de vedere calitativ şi că părinții ar trebui convinși că limba română se poate învăţa la fel de bine într-o şcoală maghiară. Anul trecut a fost lansat un program de pregătire a profesorilor de limba română pentru predarea în şcolile minoritare, cu o finanţare din surse UE de 9 milioane de euro.

Kelemen Hunor: Am dori ca „mesajul cu promovarea şcolilor maghiare să curgă şi din robinet”

Campania UDMR se va lansa pe reţelele de socializare. Preşedintele UDMR, Kelemen Hunor a contactat în scris Uniunea Pedagogilor Maghiari din România şi pe liderii bisericilor istorice maghiare. El a spus că dorește ca „mesajul cu promovarea şcolilor maghiare să curgă şi din robinet” în această perioadă atât importantă pentru alegerea şcolilor

Întrebat de agenţia ungară de presă MTI, vicepreşedintele UDMR a precizat că în prezent, învăţământul în limba maghiară se desfăşoară în 926 de unităţi de învăţământ din aproximativ 1.200 de localităţi din România. În jur de 60% din aceste unităţi sunt exclusiv de limbă maghiară, restul fiind de predare mixtă. Datorită scăderii efectivului de elevi, învăţământul în limba maghiară a încetat în 20-22 de unităţi în ultimii opt ani.

Hunor a mai spus că aproximativ 120.000 de elevi din sistemul de învăţământ românesc învaţă în prezent în limba maghiară. În ultimii ani, numărul copiilor care încep şcoala primară în limba maghiară a scăzut sub 10.000, dar s-a stabilizat la aproximativ 9.500.

El a mai apreciat că, astăzi, copiii născuţi în familii mixte sunt înscrişi în şcolile maghiare într-o proporţie mai mare decât înainte.

Foto: © Millafedotova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Cui ii pasă?Eu una acum ma interesez cum pot sa dau în judecata responsabilii pentru măcelul din școli. Vreți comparație cu Holocaustul, vreți sa îl retrăit? Veniți la școală unde ți se interzice sa faci cerere pentru predat online indiferent de ce boala ai.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cu o zi înainte de Evaluarea Națională de clasa a II-a, Ministerul Educației anunță că rezultatele elevilor vor fi colectate cu o nouă aplicație digitală, care le va da profesorilor și învățătorilor acces rapid la date și la rapoartele pe clasă

Luni, 13 mai, începe Evaluarea Națională de la clasa a II-a, iar duminică la prânz Ministerul Educației anunță noutatea acestei ediții: colectarea datelor rezultate din evaluarea testelor scrise va fi…
Vezi articolul
Reducerea normei didactice pentru profesorii cu vechime

Până pe 1 aprilie, școlile, inspectoratele școlare și CJRAE pot depune proiecte prin care plătesc părinții care însoțesc elevii cu CES la ore și de înființare a camerei-resursă pentru suport educațional

Până pe 1 aprilie, școlile, inspectoratele școlare județene, Centrele județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) și Centrele Școlare de Educație Incluzivă pot depune proiecte prin care pot plăti părinții…
Vezi articolul

Profesorii își pot vedea lucrările de la concursul de Titularizare și de la examenul de Definitivat 2023 în august sau septembrie – model de cerere către inspectorat / Calendarele de vizualizare, stabilite în mai multe județe

Profesorii își pot vedea lucrările de la concursul de Titularizare sau de la examenul de Definitivat 2023 în august sau septembrie, după cum se arată în mai multe calendare stabilite…
Vezi articolul

Dezbaterea Edupedu.ro – World Vision România

Care este viitorul educației digitale? Daniel David, rector UBB și președintele Consiliului Rectorilor, și Mircea Miclea, fost ministru al Educației, discută marți, LIVE de la 15:50, despre digitalizare și formarea în universitate a viitorilor profesori

Educația digitală: cum trebuie să arate planul digitalizării învățământului? Ce competențe vom dezvolta, la ce nivel de studii și cum vom face formarea profesorilor? De ce educația digitală nu înseamnă…
Vezi articolul