ULTIMA ORĂ Orarul de iarnă practicat de unele școli este dezaprobat oficial de Ministerul Educației, care a cerut inspectoratelor ca școlile sa își păstreze orarul normal: “Orice minut de școală contează”

4.163 de vizualizări
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com
„Ministerul Educației descurajează practicile unităților de învățământ care trec la „orarul de iarnă” și reduc durata orelor și a pauzelor”, se arată într-o informare oficială a Ministerului. Instituția transmite că „date fiind pierderile în învățare generate de perioada pandemiei, orice minut de școală contează”. Ministerul Educației avertizează școlile că “în condițiile meteorologice pe care le putem observa cu toții, o astfel de interpretare a cadrului legal este discreționară și inadecvată”.

Ministerul spune că, în fundamentarea acestor decizii, școlile invocă art.11, alin. (8) din ROFUIP: „În situații speciale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs și a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității de învățământ, cu informarea inspectoratului școlar”.

Conform sursei citate, „considerăm că, în condițiile meteorologice pe care le putem observa cu toții, o astfel de interpretare a cadrului legal este discreționară și inadecvată”.

În informare se arată că Ministerul Educației a trimis inspectoratelor școlare o adresă prin care a solicitat ca școlile să fie susținute să-și păstreze orarul normal: „Date fiind pierderile în învățare generate de perioada pandemiei, orice minut de școală contează. De aceea, am trimis inspectoratelor școlare o adresă prin care am solicitat ca școlile să fie susținute să-și păstreze orarul normal, manifestându-ne dezaprobarea față de obiceiul trecerii la „programul de iarnă”. Rugăm, pe această cale, directorii, profesorii, elevii și părinții să susțină apelul pe care l-am lansat și să depună toate eforturile, astfel încât să nu mai existe practici și acțiuni ce pot conduce la pierderi de învățare”.

Purtătoarea de cuvânt a Ministerului, Corina Popa, a transmis că „nu considerăm că situația meteorologică actuală reprezintă un argument valid în fundamentarea deciziilor de reducere a duratei orelor”.

”Am emis recomandarea preventiv, ținând cont de petiția semnată de părinți și de două situații punctuale semnalate de colegii jurnaliști. În aceeași adresă, am cerut să ne fie comunicate alte situații punctuale de schimbare a orarului”, a spus Corina Popa.

Aceasta se referă la o petiție semnată până acum de 45 de părinți, publicată de site-ul educatieprivata.ro. Potrivit petiției, orarul de iarnă înseamnă trecerea la ore de 45 minute și pauze de 5 minute, față de orarul normal în care cursurile au durata de 50 de minute și pauze de 10 minute.

Comunicatul integral al Ministerului Educației, cu privire la orarul de iarnă practicat de unele școli:

“Ministerul Educației descurajează practicile unităților de învățământ care trec la „orarul de iarnă” și reduc durata orelor și a pauzelor. În fundamentarea acestor decizii, școlile invocă art.11, alin. (8) din ROFUIP: „În situații speciale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs și a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității de învățământ, cu informarea inspectoratului școlar.”

Considerăm că, în condițiile meteorologice pe care le putem observa cu toții, o astfel de interpretare a cadrului legal este discreționară și inadecvată.

Date fiind pierderile în învățare generate de perioada pandemiei, orice MINUT de școală contează. De aceea, am trimis inspectoratelor școlare o adresă prin care am solicitat ca școlile să fie susținute să-și păstreze orarul normal, manifestându-ne dezaprobarea față de obiceiul trecerii la „programul de iarnă”. Rugăm, pe această cale, directorii, profesorii, elevii și părinții să susțină apelul pe care l-am lansat și să depună toate eforturile, astfel încât să nu mai existe practici și acțiuni ce pot conduce la pierderi de învățare.”

Informații de background

Iată ce prevede la art. 11 Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar în privința duratei orelor de curs:

„(5) În învățământul primar, ora de curs este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 20 de minute după cea de-a doua oră de curs. La clasa pregătitoare și la clasa I, activitățile de predare-învățare-evaluare acoperă 30-35 de minute, restul de timp fiind destinat activităților liber alese, recreative.

(6) În situațiile în care clasele din învățământul primar funcționează împreună cu alte clase din nivelurile superioare de învățământ, ora de curs este de 50 de minute, iar în ultimele cinci minute se organizează activități de tip recreativ.

(7) Pentru clasele din învățământul gimnazial, liceal, profesional și din învățământul postliceal, ora de curs este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră; după a treia oră de curs se poate stabili o pauză de 15—20 de minute.”

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. Eu am un copil care învață după-amiază. Cum poate cineva sa gindeasca ca orele sa se termina între orele 19 și 22, adică NOAPTEA. Cind își mai fac temele, învață? Dar la siguranța lor de acasă la școală și invers se gândește cineva? Sa nu uitam că decizia e luată pentru 83 de semnatari ai unei petiții. Ceilalți părinți trebuie sa facem și noi una? ( Apropo, copilul învață la o școală unde fac ore după-amiază un număr însemnat de elevi). De ce nu lăsați directorii împreună cu comitetele de părinți să decidă?

  2. Nu va supărați orarul din învățământul liceal este corect?Cu începerea cursurilor pentru tura a 2-a la ora 14:30 și terminarea acestuia in cazul celor 7 ore de studiu cu ora 21:20?Este ireal ceea ce se întâmpla și la modu cum se gândesc lucrurile la un nivel atât de scăzut!Elevii care locuiesc in mediile rurale ce fac ?Sunt lăsați de izbeliște!??!!

  3. Ipotetic: se incep cursurile la 13.30 si se termina la 19:20- clasa de liceu.. Care este timpul alocat temelor si studiului de acasa..?
    Ca parinte, inainte, copilul meu nu mai avea timp sa manance pentru a-si scrie (seara) temele si a invata( dimineata) lectiile. O zi are 24 de ore si consider ca fiecare om isi imparte timpul dupa anumite cerinte, respectand cel putin 2 mese pe zi, un repaus de 1 ora si 7 ore de odihna. In plus, nu toti elevii locuiesc in proximitatea instutiilor de invatamant.
    Cine a vrut sa invete in pamdemie, a gasit o modalitate. Si, sa stiti, lasand statisticile la o parte, avem copii destepti.
    Va multumesc pt timpul acordat.

  4. Se arunca cu “orarl de iarna”, dar in realitate prin micosorarea pauzelor si/sau a orelor s efac economii mari la energie, caldura,etc. Se pare ca toti ministrii din ultima vreme au timnut mortis, ca elevii sa fie in scoala sa se imbolnaveasca de Covid, sa fie acu mi n scoala sa sufere de frig,ect. Si profesorii sa nu se pauce cu on-lineul, ca e naspa, ca ei l-au aruncat demuklt la gunoi, c apentru ei a fost o corvoada mare. Cum se paote folosi onlineul in strainatate pentru activitatea scolara, relatia cu parintii,etc. Si imbunatateste cantitatea de informatii date elevilor?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Op Ed / Profesoara Iuliana Șerban: Intrarea noastră cea de toate zilele. Am uitat că nu avem planuri cadru noi, nici ROFUIP actualizat, că nu avem nici bani, am uitat de tot în fața gâlcevii din fața intrării în școală

S-a vorbit săptămâna trecută, cu prea multă pasiune, aș zice, despre intrări. Gândindu-se cam ce modificări și drepturi suplimentare (obligațiile sunt doar pentru maturi) ar putea adăuga Statutului lor (mă…
Vezi articolul

Dezbaterea Edupedu.ro – World Vision România

Care este viitorul educației digitale? Daniel David, rector UBB și președintele Consiliului Rectorilor, și Mircea Miclea, fost ministru al Educației, discută marți, LIVE de la 15:50, despre digitalizare și formarea în universitate a viitorilor profesori

Educația digitală: cum trebuie să arate planul digitalizării învățământului? Ce competențe vom dezvolta, la ce nivel de studii și cum vom face formarea profesorilor? De ce educația digitală nu înseamnă…
Vezi articolul