Umbrela sindicală Education International: Cinci “piloni” pentru întoarcerea la școală după criza Covid-19

1.956 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Echitatea, transparența deciziilor și siguranța sunt câteva dintre criteriile-cheie pentru procesul “întoarcerii la școală”, listate de organizația sindicală globală Education International într-un briefing dat publicității marți. Briefing-ul prezintă o sinteză a principalelor poziții sindicale cu privire la reluarea procesului de învățământ după șocul produs de pandemia Covid-19.
  • Documentul a fost publicat pentru a marca ediția virtuală a unui summit dedicat pedagogiei, eveniment organizat de umbrela sindicală globală Education International și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), care ar fi trebuit să aibă loc zilele acestea, în Spania, dar care a fost anulat din cauza pandemiei.
  • Punctele de vedere din briefing-ul EI sunt susținute și de Andreas Schleicher, directorul Direcției Educație a OECD, într-un material publicat marți pe această temă

Briefing-ul citat pleacă de la premisa că “resetarea” educației va fi un proces de durată, dar care, susține mișcarea sindicală, trebuie să urmeze câteva principii majore. Principiile sunt descrise drept o “foaie de parcurs” pentru relansarea școlii pe baza învățămintelor trase din criza Covid-19.

Principalele considerații ale documentului Educational International:

Echitatea trebuie să fie în centrul oricărei măsuri, deoarece pandemia și închiderea școlilor au adâncit diferențele între elevii din medii favorizate și elevii dezavantajați. Implicații pentru elaborarea de politici:

  • La nivel național trebuie să fie organizat câte un audit pe teme de echitate, pentru a analiza exact impactul închiderii școlilor asupra studenților
  • Acolo unde e adoptat un astfel de audit, el trebuie agreat cu celelalte părți interesate, inclusiv sindicatele, dar și să aibă puterea de a recomanda guvernelor strategii de urmat
  • Pe parcursul auditului asupra pierderilor în procesul de învățare, ar trebui suspendate sistemele de evaluare instituțională, acolo unde acestea există, iar deciziile privind examinări externe ar trebui luate în parteneriat cu organizațiile profesorilor.

Resetarea școlii, sub impactul predării online, dar și în funcție de nevoia ca școala fizică să rămână în centrul procesului educațional. Implicații pentru elaborarea de politici:

  • Criza de sănătate în această perioadă a arătat că, acolo unde parteneriatul între guverne și organizațiile profesorilor funcționează, politicile educaționale sunt implementate și acceptate
  • Guvernele și mișcările sindicale pot stabili parteneriate pentru a conveni strategii post-pandemie, care să aibă în vedere impactul închiderii școlilor sau măsuri de sprijinire pentru elevii dezavantajați
  • E nevoie de acțiuni comune pentru reactivarea personalului didactic rămas fără loc de muncă au cu programul de lucru redus, din cauza pandemiei
  • Dezvoltarea de politici care să asigure bunăstarea profesorilor ar trebui să fie o măsură-cheie, luată în parteneriat cu organizațiile profesionale

Măsuri economice și de finanțare a educației: EI pleacă de la premisa că austeritatea nu funcționează în acest domeniu, deoarece subminează capacitatea societății de a se reînnoi și de a-i face pe oameni să controleze schimbarea, în loc să devină victimele ei. Implicații:

  • E nevoie de efort financiar pentru a îmbunătăți situația elevilor din medii dezavantajate, grav afectați de închiderea școlilor
  • Școlile au nevoie de finanțare pentru a se asigura că nu vor suferi vreun șoc în urma reducerilor bugetare.
  • Guvernele să se angajeze că acordă prioritate maximă finanțării educației ca serviciu public
Cei cinci piloni pentru redeschiderea școlilor, în opinia Education International:

1. Autoritățile publice să se angajeze în dialog continuu cu organizațiile cadrelor didactice. Trebuie avută în vedere și posibila suplimentare a volumului de muncă, dacă predarea față-în-față se va desfășura în paralel cu cea online

2. Să fie asigurate siguranța și sănătatea comunităților din educație (elevi, profesori, personal). Toate școlile și instituțiile să fie echipate să asigure condiții îmbunătățite de igienă, participanții să fie instruiți, iar elevii expuși riscurilor sau care au membri de familie din categoriile vulnerabile să fie sprijiniți.

3. Echitatea să devină o prioritate maximă, în centrul tuturor planurilor de tranziție, iar autoritățile să aibă în vedere că elevii și profesorii din medii dezavantajate sunt cei care au suferit și cel mai puternic impactul pandemiei.

4. Sprijin pentru bunăstarea fizică și emoțională, care să fie asigurat și elevilor, și personalului didactic.

5. Să existe încredere în profesionalismul cadrelor didactice, care trebuie consultate pentru toate măsurile de revenire la predarea față în față.

Foto: Pexels.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
conducătorii de doctorate

Rectorii români care vor să profite de pe urma schimbărilor propuse în legea învățământului superior, cu ochii pe banii din PNRR – prezentați ca “oligarhie” în reputata publicație internațională Times Higher Education

Atitudinea multora dintre rectorii universităților din România care nu au luat poziție față de schimbările din proiectul legii învățământului superior, precum cele referitoare la mandatele nelimitate sau cele privind amnistierea…
Vezi articolul
Laurențiu Baranga

Laurențiu Baranga a recunoscut în fața procurorilor că și-a falsificat diploma de BAC și le cere “iertare instituţiilor cărora le-a creat un prejudiciu de imagine”: “a existat un moment în viața mea când am avut un moment de scăpare”

Laurențiu Baranga, fostul șef al Oficiului de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, a recunoscut în fața procurorilor că și-a falsificat diploma de bacalaureat, potrivit încheierii de ședință a Judecătoriei…
Vezi articolul