UNESCO: Niciun algoritm, niciun software nu poate înlocui empatia, creativitatea și judecata umană pe care un cadru didactic le aduce la clasă. Profesorii nu pot fi codați

995 de vizualizări
Foto: captura UNESCO
Pe fondul entuziasmului tot mai mare legat de inteligența artificială și digitalizarea educației, UNESCO avertizează că profesorii nu pot fi reduși la linii de cod, iar pentru asta au lansat în toamna acestui an campania globală „Teachers cannot be coded”.

Potrivit UNESCO, tehnologia poate sprijini predarea, dar nu o poate substitui. Inteligența artificială poate personaliza ritmul de învățare, poate automatiza sarcini administrative și poate extinde accesul la resurse, însă interacțiunea umană rămâne miezul Educației. Profesorii sunt cei care stimulează gândirea critică, cultivă valori, construiesc relații de încredere și inspiră curiozitatea elevilor, toate acestea fiind competențe imposibil de replicat de o mașină.

Organizația atrage atenția și asupra unei realități globale îngrijorătoare: până în 2030, sistemele educaționale au nevoie de aproximativ 44 de milioane de profesori noi pentru a asigura acces universal la educație. În multe țări, profesia didactică se confruntă cu o rată în creștere a abandonului, alimentată de salarii mici, lipsa recunoașterii sociale și presiunea birocratică, iar România nu este străină de această situație. În acest context, tentația de a „automatiza” componente ale predării devine tot mai mare, ceea ce, potrivit UNESCO, poate submina calitatea educației și relația profesor–elev.

UNESCO subliniază că viitorul educației depinde de capacitatea de a menține profesorii în centrul actului educațional, nu de a-i înlocui cu tehnologii care pot promite eficiență, dar nu pot oferi conexiune umană. Organizația propune și un cadru de competențe pentru profesori în era AI, pentru a-i ajuta să folosească tehnologia într-un mod etic și eficient, în beneficiul elevilor.

Pentru România, mesajul UNESCO este de actualitate, în contextul în care sistemul educațional se confruntă cu presiuni majore după creșterea normei didactice, lipsa resurselor, tăieri de bugete și probleme de atractivitate a carierei didactice. Într-un astfel de context, digitalizarea nu poate deveni o soluție rapidă care să înlocuiască investițiile necesare în profesori. Tehnologia poate completa munca didactică, dar nu o poate suplini. conform UNESCO.

Implementarea inteligenței artificiale în școli trebuie însoțită de formare adecvată, de politici clare și de investiții reale în oameni. Fără acestea, există riscul ca procesul educațional să devină unul tehnocrat și impersonal, iar elevii să fie tratați ca simple „date” într-un sistem optimizat, dar lipsit de dimensiunea umană esențială pentru învățare. mai arată organizația internațională.


8 comments
  1. Profesorii dedicati sunt tacuti, nu ies in fata, predau in scoli cotate slab si sunt in minoritate ! AI -ul este un profesor mai bun decat ceilalti care constituie majoritatea.

    1. Acei profesori nu au timp sa se plimbe, sa faca proiecte de anvergura internationala, sa iasa mereu ca paduchele in frunte. Isi vad de ceea ce trebuie la clasa. Acei profesori o sa-i vedeti mereu ultimii pe listele de punctaje la cursuri, la transferuri sau detasari, la formari, pentru ca ei nu au timp de balarii. Un invatator de tara care a luat o clasa pe jumatate cu CES+nediagnosticati nu are timp de proiecte ca unul din buricul Bucurestiului unde copiii au fost alesi pe spranceana numai unul si unul. Acea invatatoare duce o munca titanica sa aduca la un nivel functional INTREAGA clasa. Si nimeni nu-i acorda credit sau recunoastere. Nu aduce olimpici, nu merge in Erasmusuri, nu face excursii in Dubai. Din cand in cand mai ia cate un corn sau un lapte de la cei pentru care e cahhhh si-l pune-n geanta celor pentru care astea s-ar putea sa fie o masa pentru un frate de acasa. Acel invatator nu culege la inceput de ora Iphone-uri intr-o cutie, ci vine de acasa cu hartie creponata, creioane si pixuri ca sa-si poata tine ora.

  2. scoala in sine nu mai are nici un rost, poti invata cu AI tot ce vrei fara efort, iti face problemele de mate, texte la romana, referate, fara sa gandesti, trebuie doar sa ceri.

    1. Vor fi un dezastru generațiile care vin și AI învață pentru ei.Nu vor putea discerne între ce e informatie,raționament corect și o mare gogoașă creata de AI.
      Vor fi asa proști ca orice și oricine ii va putea păcăli.
      Deja sunt dar încă merge treaba cu cei din urmă care nu au avut AI.
      Cred ca AI va deveni ilegal.

  3. Unii profesori , majoritatea au făcut orele online și chiar bine. in online poate dezvolți mai mult competente decât la clasa. le dai o tema de cercetare…și au la dispoziție 30 min sa o rezolve.
    La alții pui un filmuleț de pe You tube de 2 min…și îmi pui sa povestească ce au înțeles.
    La alții…explici codul genetic sa ii pui sa transcrie in 10 min o secvență…AUGCCACCGUGA.
    Este bună și școala online, daca ambii parteneri vor.
    Și este buna mai ales unde nu exista resurse media in scoli..
    Eu am 2. La una exista, la alta nu. merg pe stilul clasic.

  4. pentru politicieni conteaza gandirea pur economica un robot preda chiar mai bine, nu are leafa nu plateste impozite si nu face greva.

  5. Nu doar profesorii ! Nimeni nu poate fi cu adevarat inlocuit de tehnologie indiferent cat de avansata si precisa este aceasta !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Denunț public al unui oficial guvernamental, despre cum s-au „reevaluat” școli care erau în risc seismic I, în pericol de prăbușire, ca să poată lua bani din PNRR. Vicepremierul Kelemen Hunor: Au făcut o reevaluare și au fost trecute în categoria de risc seismic II

Vicepremierul Kelemen Hunor face ceea ce poate fi considerat un denunț public, prin expunerea într-un interviu la Euronews România a modului în care au fost șterse zeci de clădiri din…
Vezi articolul