Universitatea Babeș-Bolyai: „îngrijorare” cu privire la „acțiunile politicului care afectează etica academică” / Decizia Curții Constituționale „complică măsurile care se pot lua în contextul plagiatului”, dar universitățile au încă mecanisme interne de sancționare

2.061 de vizualizări
Universitatea Babeș-Bolyai / Foto: Facebook.com – UBB
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca își exprimă, într-un punct de vedere transmis marți Edupedu.ro, „îngrijorarea” cu privire la „acțiunile politicului care afectează etica academică, demarate cu mai mult timp în urmă, dar culminând cu recenta decizie a Curții Constituționale, care complică măsurile ce se pot lua în contextul plagiatului”.

Instituția de învățământ superior arată că decizia instanței cu privire la retragerea titlului de doctor în caz de doctorat plagiat complică procesul și schimbă esența etică a demersului.

Dar UBB arată că „orice instituție academică, în baza autonomiei, are încă la dispoziție, dacă dorește, mecanisme interne de sancționare a abaterilor de la etică, care pot merge în cazuri grave până la desfacerea disciplinară a contractului de muncă (…)”.

Poziția asumată de conducerea UBB, integral:

UBB – Despre implicarea politicului în etica academică. Ce este de făcut

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a observat cu îngrijorare acțiunile politicului care afectează etica academică, demarate cu mai mult timp în urmă, dar culminând cu recenta decizie a Curții Constituționale, care complică măsurile ce se pot lua în contextul plagiatului. 

Altfel spus, în acest caz concret, în loc ca retragerea titlului de doctor în cazul unui doctorat plagiat să fie făcută în mod natural și după bune practici academice internaționale de instituția care l-a acordat, iar apoi cei nemulțumiți să se poată adresa instanței, Curtea a stabilit că retragerea se poate face doar de către instanță (sigur, dacă o mai sesizează cineva), complicând astfel procesul și schimbând esența etică a unui astfel de demers. 

Am analizat cu atenție contextul în care ne aflăm și implicațiile acestuia în viitor asupra mediului academic românesc și a societății în general și am discutat cu partenerii internaționali (la solicitarea lor și/sau a noastră) pe marginea reacțiilor/măsurilor care se cuvin, pentru a proteja statutul mediului academic românesc (inclusiv al studenților/absolvenților) în aria academică internațională. 

În consecință, vrem să asigurăm publicul larg că orice instituție academică, în baza autonomiei, are încă la dispoziție, dacă dorește, mecanisme interne de sancționare a abaterilor de la etică, care pot merge în cazuri grave până la desfacerea disciplinară a contractului de muncă, alături de sancționarea persoanelor și unităților academice care girează abateri de la etica academică. În plus, aceste mecanisme pot fi prinse în mecanismele mai generale de transparentizare și admitere în sistemul academic. 

UBB are aceste mecanisme în reglementările proprii și le va amplifica, nu doar ca protecție față de încercările mediului politic de a le minimiza, ci în acord cu evoluția standardelor internaționale din aria academică din care facem parte. Încurajăm toate instituțiile academice din țară să facă acest lucru, atât ca racordare naturală la bunele practici internaționale, cât și ca răspuns la mișcările de forță împotriva eticii academice și la îndoielile proiectate în acest context asupra noastră de mediul academic internațional. 

Pe de altă parte, prin atitudinea constructivă pe care vrem să o avem ca motor al dezvoltării societății, factorul politic trebuie să știe că poate avea în UBB un consultant serios dacă dorește să propună cu bună credință soluții europene eficiente și onorabile în zona eticii academice, iar societatea are un actor academic dedicat nu doar dezvoltării unei societăți moderne bazate pe cunoaștere, ci și integrității academice ca model pentru o integritate dorită mai larg la nivelul societății. Dar pentru aceasta cu toții trebuie să avem grijă de protejarea autonomiei și libertății academice – chiar dacă uneori unii din afara mediului academic le înțeleg mai puțin -, deoarece numai așa putem deveni un sanctuar al cunoașterii și eticii – amenințate tot mai des într-o lume în care asistăm la o recrudescență a obscurantismului și iraționalității -, care să asigure dezvoltarea societății și bunăstarea oamenilor.

Conducerea UBB

Citește și:
CCR a decis că titlul de doctor poate fi retras doar dacă ”nu a intrat în circuitul civil și nu a produs efecte juridice” / Premierul Nicolae Ciucă este și el acuzat de plagiat la teza de doctorat


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Bursa de reziliență să fie reconfigurată sau înlocuită cu vouchere educaționale, propune echipa de cercetare a Institutului de Științe ale Educației în răspunsul interzis la publicare de ministrul Daniel David / Banii economisiți prin regândirea burselor să fie reinvestiți tot în educație

Analiza semnată de cercetătorii Institutului de Științe ale Educației (IȘE) arată că este nevoie de reintroducerea bursei de reziliență, eliminată ca urmare a măsurilor fiscal-bugetare adoptate de Guvernul Bolojan, arată…
Vezi articolul

Aproape 5.000 de doctoranzi la studii cu frecvență primesc burse de 3.200 de lei pe lună. Modul de acordare a acestora, după schimbarea Legii – explicat de secretarul de stat Gigel Paraschiv / Ministerul a solicitat 46 de milioane de lei de la Fondul de rezervă bugetară pentru a putea să acopere bursele de studii doctorale până la sfârșitul anului

Bursele studenților doctoranzi sunt cuprinse, conform noii Legi a învățământului superior, în granturile studiilor de doctorat, granturi care, pe vechea lege a educației, nu includeau aceste sume. Ce înseamnă această…
Vezi articolul

VIDEO Protest al sindicatelor din Educație “Spiru Haret” la Ministerul Educației: aproximativ 100 de profesori cer micșorarea numărului de elevi la clasă, debirocratizarea învățământului

Aproximativ 100 de profesori, membri ai Federației Sindicatelor din Educație “Spiru Haret”, pichetează Ministerul Educației. Profesorii cer micșorarea numărului de elevi la clasă, debirocratizarea învățământului, punerea în executare a hotărârilor judecătorești privind…
Vezi articolul
Educație media pentru liceeni: ce își propune acest proiect

UPDATE Doi elevi de clasa a VII-a, excluși de la etapa națională a Olimpiadei de Informatică aplicată, din cauza întârzierii cu care Ministerul Educației a publicat regulamentul actualizat. Unul dintre ei s-a clasat al șaselea pe țară din peste 140 de participanți

Doi elevi de clasa a VII-a, care au participat la Olimpiada de Informatică aplicată AcadNet, au fost excluși de Ministerul Educației de la etapa națională a competiției și „lăsați” să…
Vezi articolul

Zece ONG-uri fac apel la PNL să ”condamne imediat”  cea mai recentă campanie de discreditare a Emiliei Șercan, care i-a acuzat de plagiat pe liberalii Sorin Câmpeanu, Lucian Bode și Nicolae Ciucă

La an de la declanșarea campaniei de hărțuire împotriva jurnalistei Emilia Șercan, 10 organizații internaționale și locale, care apără libertatea presei, fac un nou apel public, în sprijinul jurnalistei, către…
Vezi articolul