Eveniment recomandat de Edupedu.ro

Astăzi de la ora 17:00 – Webinar deschis tuturor profesorilor – dezvoltarea strategiilor de învățare eficientă la elevi. Psihologul Mircea Miclea, fondatorul Cognitrom: Strategiile de învățare adecvate pot spori cu 20% performanțele școlare. Un profesor bun îți predă și apoi te învață cum să înveți ce a predat

7.098 de vizualizări
începerea școlii, predare bilingvă
Foto: Pixabay.com
Strategiile de învățare cresc cu până la 20% performanța școlară a elevilor, potrivit cercetărilor din domeniu. Modalitatea în care elevii iau notițe eficient la oră, studiază deștept acasă, se pregătesc în adâncime pentru un test – nu apar de la sine, ci trebuie învățate de copii și apoi exersate. „Un profesor bun îți predă și apoi te învață cum să înveți ce a predat: Uitați, aici faceți scheme! Aici învățați uitându-vă la hartă. Aici se învață prin demonstrație, nu învățați pe de rost!”, a explicat pentru Edupedu.ro psihologul Mircea Miclea, fondatorul Institutului de cercetare-dezvoltare Cognitrom. Profesorii care vor să afle cum să îi învețe pe elevi să studieze și să le crească motivația școlară și s-au înscris prin formular, au primit pe email detaliile de conectare prin Zoom la webinarul „Dezvoltarea strategiilor de învățare ale elevilor”, pe care Mircea Miclea și echipa sa îl vor susține online, pe 24 mai 2023, de la ora 17:00. Înscrierile sunt închise, locurile sunt limitate.  

„Unui profesor bun îi pasă de învățarea ta, nu de predarea lui. Un profesor bun îți predă și apoi te învață cum să înveți ce a predat […]. Și atunci lucrurile capătă sens în mintea elevului, cunoștințele se leagă unele de celelalte, învățarea de acasă devine eficientă, nu pierdere de timp, și se transformă în miracolul descoperirii”, a declarat pentru Edupedu.ro psihologul Mircea Miclea.

  • Pe 24 mai 2023, de la ora 17:00, Institutul de cercetare-dezvoltare Cognitrom organizează un webinar deschis pentru profesorii care vor să afle mai multe despre strategiile eficiente de învățare și dezvoltarea lor la clasă, inclusiv printr-un program inovator de intervenție: „Dezvoltarea strategiilor de învățare ale adolescenților” (13-19 ani). 
  • Webinarul gratuit pentru profesori va fi susținut de psihologii Monica Buta, doctor în psihologie cognitivă aplicată, și de psihologul Diana Negrean, absolventă a unui master în consiliere și intervenții psihologice în dezvoltarea umană la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, alături de Mircea Miclea, fondatorul Cognitrom. 
  • Webinarul „Dezvoltarea strategiilor de învățare ale elevilor” este gratuit și se adresează în special profesorilor din învățământul gimnazial și liceal
  • Webinarul este un prim pas către profesorii care vor să aplice la clasă programul de intervenție „Dezvoltarea strategiilor de învățare ale adolescenților” (13-19 ani), dezvoltat de către Cognitrom și disponibil profesorilor din întrega țară prin CogniKit – Platforma Online de Evaluare și Intervenție pentru copii și adolescenți (www.cognikit.ro).
  • Acesta se desfășoară online, are durata de 1 oră, în intervalul 17:00 – 18:00, iar participarea este gratuită și deschisă.
  • Întâlnirea de pe 24 mai 2023 va fi deschisă de către profesorul Mircea Miclea, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, psihoterapeut, doctor în psihologie, fondatorul Institutului de cercetare-dezvoltare Cognitrom, care a lansat programul de intervenție „Dezvoltarea strategiilor de învățare ale adolescenților” (13-19 ani). Profesorii participanți vor avea ocazia să le adreseze propriile întrebări psihologilor Mircea Miclea, Monica Buta și Diana Negrean.
  • Update: profesorii care vor s-au înscris prin completare formular au primit detaliile de conectare pe email. Verificați inbox și spam, accesați link-ul și veți fi conectați ca audiență începând cu ora 17:00. Locurile sunt limitate, participarea este gratuită. Interacțiunea cu paneliștii se poate face prin secțiunea Q&A din meniul Zoom Webinar.

Rep: Cu ce anume îl ajută pe profesor ca elevii să știe să învețe, să își corecteze modalitățile de studiu și să aplice strategiile corecte de învățare, să fie autodidacți?

Mircea Miclea: Strategiile de învățare adecvate pot spori cu 20% performanțele școlare, așa arată datele de cercetare. Deci strategiile de învățare fac diferența la 20%. Poți să ai memorie bună, poți să ai competențe cognitive bune, dar dacă nu ai strategii de învățare adecvate, nu ai performanțe adecvate. Fără strategii de învățare nu poți să faci conexiuni între lecții sau nu poți să aplici, pentru că înveți inadecvat. Nu știi cum să iei notițe astfel încât să maximizezi învățarea. A învăța cum să iei notițe la ore este una dintre strategiile de învățare. 

Indiferent ce competențe cognitive ai, dacă nu ai strategii de învățare adecvată, performanța se reduce cu 20%. 

Rep: Cine îi poate învăța pe elevi cum anume să învețe?

Mircea Miclea: E foarte important ca un profesor nu numai să le predea elevilor niște conținuturi, ci și să îi învețe pe copii cum să învețe acele conținuturi, pentru că scopul lor trebuie să fie învățarea, nu predarea. Predarea este doar un mijloc pentru învățare, un mijloc prin care încerci să îl faci pe elev să înțeleagă. Învățarea este centrul. Inclusiv modalitatea în care este construită școala, orarul, totul are ca scop învățarea. Motiv pentru care inclusiv arhitectura școlară trebuie regândită, cu scopul de a maximiza învățarea. 

Nu ar fi fost nevoie de școală, dacă la ea ar fi învățat numai câțiva oameni, ca în Antichitate. Atunci, discipolul voia el însuși să învețe, avea o anumită vârstă. Dar când noi vrem să facem învățarea pentru cohorte întregi, atunci avem nevoie de instituția școlară, care trebuie chestionată periodic și modificată în sensul de a le transmite copiilor toate instrumentele necesare pentru ca ei să înțeleagă și să învețe. Scopul instituției școlare este maximizarea învățării.

Unui profesor bun îi pasă de învățarea ta, nu de predarea lui. Un profesor bun îți predă și apoi te învață cum să înveți ce a predat: Uitați, aici faceți scheme! Aici învățați uitându-vă la hartă. Aici se învață prin demonstrație, nu învățați pe de rost! Aici se învață prin demonstrație cu degetele! Și atunci lucrurile capătă sens în mintea elevului, cunoștințele se leagă unele de celelalte, învățarea de acasă devine eficientă, nu pierdere de timp, și se transformă în miracolul descoperirii! 

Așa, prin aplicarea de strategii de învățare eficiente, elevul capătă drag de materie, aprofundează acasă și caută singur să știe și mai mult, vine schimbat și îi povestește profesorului la clasă ce descoperiri a făcut sau cât a înțeles după lecția de ieri, când a făcut acasă exerciții în plus singur, când a citit cartea pe care profesorul le-a recomandat-o la clasă sau după ce a văzut documentarul indicat de profesor. Pasiunea profesorului pentru disciplina sa se transferă în pasiunea copilului pentru acel domeniu, dacă elevul înțelege și cum anume învață eficient și vede că devine mai bun. 

Informații de background

Strategiile de învățare eficiente nu apar de la sine, ci trebuie învățate de copii și apoi exersate, până când elevii realizează că devin mai eficienți atunci când aplică și la școală, și acasă tehnicile de învățare. Când învață încă de la clasă aceste strategii, elevii vor ști nu doar ce trebuie să învețe, ci și cum să învețe. 

Participând la acest webinar, cadrele didactice vor afla care sunt principalele strategii de învățare utile elevilor și primele informații cu privire la dezvoltarea lor la clasă. Printre modalitățile de dezvoltare a strategiilor de învățare discutate în cadrul întâlnii online, se numără și aplicarea la clasă a unui program de intervenție, special dezvoltat în acest scop. 

Denumit sugestiv „Dezvoltarea strategiilor de învățare ale adolescenților” (13-19 ani), programul de intervenție cuprinde materiale multimedia, exerciții interactive și Fișe de lucru pe care profesorii le pot utiliza la clasă, pentru a-i ajuta pe elevi să își îmbunătățească: 

  • strategiile de studiu: cum îi învățăm pe elevi să se implice activ în învățare, în reactualizare și recunoaștere;
  • ascultarea și luarea de notițe: exersarea unor metode eficiente pentru luarea notițelor și revizuirea lor;
  • strategiile de citire și înțelegere: citirea activă, procesarea și înțelegerea textului citit;
  • abilitățile de scriere și cercetare: etapele procesului de redactare a unui text, organizarea ideilor și instrumente de căutare a informațiilor;
  • strategiile folosite la teste: pregătirea testului și strategii în timpul testării;
  • tehnicile de organizare: structurarea mediului și planificare;
  • gestionarea timpului: planificarea eficientă a sesiunilor de învățare.

Programul de intervenție a fost dezvoltat de Institutul de cercetare-dezvoltare Cognitrom și poate fi implementat prin intermediul platformei online CogniKit – o platformă inovatoare, care pune la dispoziția cadrelor didactice instrumente de evaluare și intervenție pentru copii și adolescenți. 

Vezi aici detalii despre cum poate fi implementat la clasă programul „Dezvoltarea strategiilor de învățare”

4 comments
  1. la salariul asta doar nu credeai ca doamnele si domnii profesori vor invata elevii eficient si pe toti, ii vor invata selectiv si mai putin, de aceea elevii sunt analfabeti functional

  2. Pana nu ne sunt marite salariile corespunzător, nu vom mai face absolut nimic…nici cursuri, nici webinarii, nici perfectionari…NIMIC! Pentru ce să învățăm continuu? Pentru 2400 lei pe luna?👎

    1. ciudat ca dupa atatea webinarii elevii sunt analfabeti functional…asa profesor asa elev…sigur dupa marirea salariilor se mareste si iq ul profesorilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Camelia Gavrilă: BAC-ul de tip grilă trebuie mai întâi pilotat. Ce vrea să facă ministrul propus de Viorica Dăncilă, dacă ajunge la Educație

Introducerea grilelor la Bacalaureat ar trebui mai întâi simulată, iar elevii de clasa a XII-a să susțină vara viitoare un examen neschimbat, susține pentru Edupedu.ro Camelia Gavrilă, șefa Departamentului Educație…
Vezi articolul

Propriul meu fiu a dat Bacalaureat după acest sistem de organizare din 1995. Îmi place să cred că nepoții mei vor avea șansa să dea un Bacalaureat mai adaptat secolului 21 – Ministrul Sorin Cîmpeanu, despre examenul pe care vrea să îl schimbe, pentru absolvenții de liceu

“Bacalaureatul este organizat după Legea 84 din 1995. Nu a fost nicio schimbare până acum. Deja, propriul meu fiu a dat examen după acest sistem de organizare din 1995. Îmi…
Vezi articolul