11 elevi, în pericol de a nu mai merge la şcoală, după ce unitatea dotată recent prin PNRR a fost desfiinţată, deşi initial primise derogare / Primar: Săptămâna aceasta am pus mobilier nou, tablă inteligentă, aparatură, totul nou şi pentru ce?

2.415 vizualizări
Foto: Ilona Andrei – G4Media.ro
Unsprezece elevi ar putea să nu mai meargă la şcoală, de pe 8 septembrie, după ce unitatea din Pleşi, comuna Bisoca, județul Buzău, a fost desfiinţată, deşi cu câteva luni în urmă primise derogare. Şcoala arată foarte bine, mai ales că noi am accesat PNRR şi săptămâna aceasta am pus mobilier nou, tablă inteligentă, aparatură, totul nou şi pentru ce?’, a declarat primarul comunei Bisoca, Florin Stemate, pentru Agerpres.

Administrația locală nu dispune deocamdată de un mijloc de transport de teren pentru a prelua copiii din zona greu accesibilă spre şcoala din centrul unităţii administrativ-teritoriale, potrivit sursei citate.

Pe parcursul zilei de miercuri, autorităţile locale au anunţat că vor purta discuţii cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei pentru a găsi o soluţie de rezolvare a situaţiei.

  • Cazul școlii din Pleși a fost semnalat de presa locală, buzoienii.ro în articolul Școala s-a desființat, iar microbuzul nu poate urca: „Rampă 70%”: „Din păcate, la Pleși nu poate ajunge microbuzul școlar. Drumul, pietruit, are rampă și de 70%. Nu-și asumă niciun șofer să urce acolo încărcat cu 11 copii. E dificil acum vara, iarna e aproape imposibil. Plus că rupi și mașina după câteva curse”, a explicat pentru buzoienii.ro primarul din Bisoca.
  • Conform primarului, „unii din cei 11 copii, satul fiind unul răsfirat, oricum mergeau câțiva kilometri pe jos ca să ajungă la școala din Pleși”

Potrivit conducerii Primăriei Bisoca, localitate aflată într-o zonă montană, şcoala din localitatea Pleşi a fost desfiinţată pe parcursul verii, deşi cu câteva luni în urmă primise derogare pentru a funcţiona în continuare.

Astfel, 11 copii din clasele I-VIII ar putea abandona şcoala. Pentru a preîntâmpina scenariul, primăria ar avea nevoie de un mijloc de transport de teren, întrucât drumul dintre localitatea Pleşi şi centrul comunei este greu accesibil.

 ‘Este vorba despre Şcoala cu clasele I-VIII din localitatea Pleşi unde sunt 6 copii la clasele I-IV, cinci copii la V-VIII. Noi, în luna februarie aveam obţinută derogare pentru funcţionarea şcolii, acum a venit legea aceasta şi ne-au desfiinţat şcoala. Nu mai dau voie ca şcoala să funcţioneze cu un număr redus de copii. Cea mai apropiată şcoală este cea din Bisoca, dar nu este drum accesibil de a urca cu microbuz şcolar, nu îşi asumă nimeni riscul să coboare cu un microbuz pe drumul respectiv, nu mai zic iarna

Am cerut să rămână şcoala în continuare sau, în cel mai rău caz, să ni se ofere un mijloc de transport 4×4 pentru ca pe elevii de la Pleşi să îi aducem la Bisoca, este o distanţă de 7 kilometri. Drumul este construit pe o pantă de 70 de grade, nu mai spun de animalele sălbatice’, a declarat miercuri, pentru Agerpres, primarul comunei Bisoca, Florin Stemate.

Edilul a atras atenţia că, recent, şcoala a fost dotată şi utilată.

‘Părinţii sunt foarte interesaţi de situaţia copiilor, mai ales că este o şcoală cu rezultate foarte bune, au luat examenul de capacitate în procent de 100%, majoritatea sunt la liceu. Nu am soluţii şi nu îşi asumă nimeni riscul să coboare de acolo fără un mijloc de transport sigur. 

Şcoala arată foarte bine, mai ales că noi am accesat PNRR şi săptămâna aceasta am pus mobilier nou, tablă inteligentă, aparatură, totul nou şi pentru ce?’, a mai precizat primarul comunei.

Conform Instituţiei Prefectului, se fac eforturi pentru identificarea unei soluţii.

‘Căutăm soluţii, prima variantă de dorit ar fi ca ministerul să ţină şcoala pentru că sunt 5 copii la clasele I-IV şi 6 la clasele V-VIII. Drumul este foarte greu de parcurs vara şi aproape imposibil iarna. Ar mai fi transportul lor către cea mai apropiată şcoală, să încercăm să obţinem un microbuz cu normă de şofer să-i putem transporta până la şcoală şi înapoi. Ar mai fi varianta de repunere în funcţiune a internatului de la Bisoca, dar costă mai mult să ai un internat faţă de o normă pentru un învăţător, ei au simultan I-IV, V-VIII. Dorim să nu abandoneze aceşti copii. Părinţii şi copiii îşi doresc şcoala’, a declarat, pentru Agerpres, prefectul judeţului Buzău, Liliana Sbîrnea.

Informații de context despre comasarea școlilor 

Comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi și reorganizarea rețelei școlare trebuie finalizate înainte de începerea noului an școlar 2025-2026, pe 8 septembrie, conform procedurii oficiale.

Ministrul Daniel David a recunoscut că pot fi și comasări „proaste”, dar a subliniat că nu Ministerul Educației este responsabil, ci inspectoratul școlar și autoritățile locale. „Dacă primarul s-a pus de acord cu inspectoratul județean, noi doar validăm, ca să spunem așa, acele reorganizări”.

Comasările au fost făcute haotic, chiar și între unități aflate la doar 5 kilometri distanță. Acesta nu mai este management. Ca să economisești ce, 300 lei? Atât se câștigă dintr-o comasare”, a avertizat Simion Hăncescu, președintele FSLI.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că măsura va duce la pierderea a circa 900 de posturi de director, cadre care vor reveni la predare și care și ele vor trebui să găsească ore în plus pentru norma de predare săptămânală crescută de la 18 la 20 de ore.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.


1 comment
  1. La Buzau inca se fac comasări si pe 8 septembrie începe anul școlar. Dna inspector general vrea sa dea bine la minister poate ajunge pe acolo.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesoara Carmen Beraru cere reguli pentru profesorii mentori și denunță „denigrarea și sabotajul din partea colegilor cu experiență” în cadrul dezbaterii publice organizate de Ministerul Educației: Acești profesori trebuie sa le ofere debutanților nu doar cunoștințe, ci și sprijin emoțional și moral

Regulamentul de organizare și funcționare al școlilor ar trebui să le impună profesorilor mentori să aibă un comportament adecvat față de debutanți – este propunerea profesoarei debutante Carmen Beraru, de…
Vezi articolul

INTERVIU Cum să găsească un profesor timp pentru a ajuta la starea de bine a elevilor: Nu este nevoie să fiți terapeut. Puteți porni de la povestea „Romeo și Julieta” pentru a-i învăța autocompasiunea, spune Ryder Delaloye, director asociat pentru învățare socială, emoțională și etică la Universitatea Emory din SUA

„Trebuie să folosim programa școlară ca bază pentru predarea unor abilități ce țin de învățarea socio-emoțională și etică”, spune Ryder Delaloye, Director Asociat pentru SEE Learning (învățare socio-emoțională și etică),…
Vezi articolul

Săptămâna Matematicii în școlile din Franța. Explorarea orașului cu ajutorul calculelor, jocuri, întâlniri cu matematicieni pentru elevii de gimnaziu din Republică, conferințe și videoclipuri suport pentru profesori

Toți elevii din Franța au luat parte la activități speciale, între 6 și 15 martie, în programul național ”Săptămâna Matematicii” care s-a desfășurat în școlile din Franța, ca acțiune a…
Vezi articolul

Școlile private ar putea fi obligate să precizeze în scris câți bani acordă statul pentru finanțarea copiilor înscriși la acestea, chiar în contractul încheiat cu părinții, potrivit proiectului legii Educației

În cazul în care propunerea din proiectul legii Educației pentru Învățământul preuniversitar va rămâne în această formă și va intra în vigoare, părinții vor afla cu cât contribuie statul la…
Vezi articolul