Doi profesori acuzați că au fraudat concursul naţional de matematică Arhimede au scăpat de pedeapsa cu închisoarea, a decis Curtea de Apel / Anchetatorii susțin că aceștia şi-au însuşit fondurile din taxele de înscriere plătite de elevi şi au înregistrat în contabilitate cheltuieli fictive, creând un prejudiciu de peste 3 milioane de euro

1.514 vizualizări
Photo 66558437 © Flynt | Dreamstime.com
Curtea de Apel București a anulat pedepsele date de instanță în dosarul privind organizarea concursului de matematică ‘Arhimede’, potrivit Agerpres. Dosarul vizează infracţiuni de evaziune fiscală, spălare de bani, delapidare şi conflict de interese. În 2018, Petruş Alexandrescu, profesor şi membru în conducerea Asociaţiei Arhimede, primise inițial o condamnare la 7 ani închisoare, Georgeta Alexandrescu (profesor) primise 5 ani închisoare cu executare, iar Cristina Grezi (contabil) fusese condamnată la 6 ani şi 7 luni închisoare cu executare.

Curtea de Apel Bucureşti a dispus achitarea a doi profesori şi a unei contabile, care primiseră în primă instanţă condamnări 5 până la 7 ani de închisoare cu executare pentru evaziune fiscală şi delapidare, în legătură cu organizarea concursului de matematică pentru elevi ‘Arhimede’. Decizia instanţei este definitivă.

În luna mai 2016, procurorii de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti au efectuat percheziţii în Capitală şi în judeţele Argeş, Ilfov, Constanţa, Giurgiu, Maramureş, Sibiu şi Buzău, într-un dosar ce viza săvârşirea infracţiunilor de evaziune fiscală, spălare de bani, delapidare şi conflict de interese.

Percheziţiile au avut loc la şcoli şi colegii naţionale, precum şi la fundaţii, asociaţii şi persoane fizice. Ancheta procurorilor viza în principal activitatea Asociaţiei Arhimede, care se ocupa cu organizarea de cursuri şi concursuri şcolare.

Anchetatorii susţineau că organizatorii concursului naţional de matematică Arhimede şi-au însuşit fondurile din taxele de înscriere plătite de elevi, nu au achitat impozite la bugetul de stat şi au înregistrat în contabilitate cheltuieli fictive.

Astfel, procurorii spuneau că organizatorii concursului au perceput de la elevi taxe de participare, pe care le-au înregistrat însă în contabilitate ca fiind „taxe de sponsorizare”.

Prejudiciul total în acest caz calculat de procurori se ridica la aproximativ 3,14 milioane de euro. 

Reprezentanţii Asociaţiei Arhimede erau acuzaţi că au înregistrat în contabilitate în mod nereal sume de bani reprezentând ‘taxe cursuri’ şi „taxe concurs”, în valoare de aproximativ 10 milioane de lei, ca fiind ‘taxe de sponsorizare’ şi „cotizaţii membru”, atribuindu-le în aparenţă un caracter legal. Sumele provenite din taxa de participare la concurs, în valoare de 25 lei pe elev, erau colectate de Petruş şi Georgeta Alexandrescu, prin intermediul unor cadre didactice sau prin comitetele de părinţi, fără a elibera chitanţă.

O parte din taxa de participare ajungea la profesorii care aduceau elevii la concurs sau corectau lucrările, însă cea mai mare parte a banilor intra în contabilitatea Asociaţia Arhimede sub formă de „donaţii” şi „sponsorizări”, pentru a nu fi plătite impozite la stat.

Iniţial, în noiembrie 2018, Petruş Alexandrescu, profesor şi membru în conducerea Asociaţiei Arhimede, a fost condamnat la 7 ani închisoare, Georgeta Alexandrescu (profesor) a primit 5 ani închisoare cu executare, iar Cristina Grezi (contabil) a fost condamnată la 6 ani şi 7 luni închisoare cu executare.

La judecarea apelului, Curtea de Apel București a desfiinţat sentinţa tribunalului şi a dispus achitarea celor trei, pe motiv că „faptele nu sunt prevăzute de legea penală” sau „faptele imputate nu există”.

De asemenea, CAB a anulat şi obligaţia inculpaţilor de a plăti statului român un prejudiciu de 7 milioane de lei, fiind lăsată nesoluţionată acţiunea civilă formulată de statul român prin ANAF.

Într-un dosar disjuns, Ion Frujină (la data faptei director la Liceul „Nichita Stănescu” din Bucureşti) şi Ion Boerescu (preşedintele Fundaţiei Profesia) au fost condamnaţi definitiv, în martie 2017, la închisoare cu suspendare şi muncă în folosul comunităţii.

Photo 66558437 © Flynt | Dreamstime.com / / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. În China erau nu doar închiși dar acum figurau și pe ebay ca „piese de schimb”.Nu zic sa fie chiar ca în China dar nici așa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Greva, punțile și vacanțele, transport defectuos – printre cele “șapte motive pentru care demnitarii ar trebui să tacă” în preajma Evaluării Naționale, afirmă fostul secretar de stat PNL Mihaela Popa, după mesajele premierului PSD Marcel Ciolacu

Mihaela Popa, fost senator PNL și secretar de stat la Ministerul Educației, profesoară la Iași, enumeră, luni, “șapte motive pentru care demnitarii, azi, ar trebui să tacă”, în loc să…
Vezi articolul

Formarea a 5.000 de profesori în securitate cibernetică, anunțată de Directoratul Național într-un program PNRR de peste 25 de milioane de euro care prevede și dezvoltarea și evaluarea unui curriculum național de securitate cibernetică

5000 de profesori preuniversitari și universitari urmează să fie pregătiți în materie de securitate cibernetică, până în 2026, printr-un program cu fonduri PNRR, anunță Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), într-un…
Vezi articolul
Joi, 30 septembrie 2021, de la ora 15:30 la 17:30, dezbaterea "Adolescența fără filtre: importanța încrederii în sine în era social media" organizată de Edupedu.ro și Dove

Eveniment online Edupedu.ro - Dove

Dezbatere online – Ministrul Cîmpeanu: Decizia de menținere a școlilor deschise a fost luată în unanimitate, exclusiv de către persoane cu competențe medicale / Urmărește discuțiile despre impactul social media în evoluția școlară a adolescenților

Încrederea în sine a unui elev adolescent, în era social media și în contextul în care peste 167.000 de elevi fac astăzi școala online, este supusă presiunii „digitale”? Unde se…
Vezi articolul