Achizițiile de microbuze electrice școlare la suprapreț, prin PNRR, acuzate în ancheta ReporterIS, s-au petrecut după ce Ministerul Educației a ajustat, în 2023, țintele de dotare cu acest tip de vehicule / Fosta ministră Ligia Deca – „în poză” la semnarea contractelor și la promovarea acestora în anul electoral 2024

1.771 de vizualizări
Sursa: Facebook – Costel Alexe
Achiziția de microbuze școlare electrice la suprapreț, prin contracte cu finanțare PNRR, acuzată într-o anchetă publicată luni, 11 august, de ReporterIS, s-a petrecut după ce, în 2023, Ministerul Educației modifica țintele de achiziții, după ce ratase realizarea acestora în timpul declarat inițial. Atunci, în 2023, a fost redus la jumătate numărul de microbuze pe cale să fie achiziționate și capacitatea microbuzelor dorite, fără ca schimbările să fie anunțate public în prealabil.
  • Și tot de atunci fosta ministră a Educației, Ligia Deca, a apărut „în poză” la semnarea unor contracte de achiziții de asemenea microbuze și pentru promovarea acestora, în contextul anului electoral 2024 în care ea a încercat să candideze, fără succes, pentru un loc în Parlamentul României, din partea PNL.

Publicația ieșeană ReporterIS.ro a relatat, în ancheta sa, că România a cumpărat de 250 de milioane de euro doar 1.300 de microbuze, „umflând prețurile la 200.000 de euro/bucată (fără TVA)”, iar „o firmă din Prahova, Aveuro, a câștigat licitațiile în 60% din județe, inclusiv la Iași”. Potrivit publicației, vehiculele vândute ar fi trebuit să aibă un preț de circa 70.000 de euro „cu tot cu opționale”, care, după carosare, ar fi trebuit să coste „90.000-100.000 de euro cu tot cu profit”. Dar, scrie publicația, „Consiliile Județene le-au luat, în medie cu 200.000 de euro”, lucru care s-a întâkplat și la Iași, unde s-a înregistrat„unul dintre cele mai mari prețuri din România”.

Potrivit relatării ReporterIS, au fost achiziționate microbuze electrice de 16+1 locuri. Și aceeași sursă porecizează că potrivit calculelor inițiale „250 milioane de euro, prin PNRR, ne ajung pentru 3.200 de microbuze, la un preț mediu de 78.000 de euro/bucată”, dar s-au cumpărat doar 1.300 de microbuze cu aceiași bani.

Edupedu.ro a semnalat, pe 11 septembrie 2023, că în guvern a fost cerută tăieri pentru mai multe ținte și jaloane PNRR. Fără să fie anunțată public, în prealabil, s-a decis atunci ca numărul microbuzelor școlare electrice să fie redus la jumătate, de la 3.200 la doar 1.600, în condițiile în care termenul de achiziție stabilit inițial, 30 iunie 2023 nu fusese respectat.

În aceeași zi, Ministerul Educației, condus atunci de Ligia Deca, transmitea o serie de precizări despre modificările făcute în privința achizițiilor PNRR. În cazul achizițiilor de microbuze școlare verzi, instituția preciza că se schimbase capacitatea microbuzelor dorite, la solicitarea UAT-urilor, de la 8+1 locuri la 16+1 locuri – adică la tipul de microbuze achiziționate prin contractele semnalate de ReporterIS.

Precizările pe această temă făcute atunci (11 septembrie 2023) de Ministerul Educației:

  • „În cadrul Investiției 10 – Achiziționarea de microbuze verzi, estimarea țintei inițiale (3.200) la momentul depunerii PNRR-ului s-a făcut prin raportare la costurile de achiziție a unor microbuze electrice cu un număr de 8+1 locuri. Anterior lansării apelului „Microbuze electrice pentru elevi”, Ministerul Educației a realizat o analiză de nevoi cu sprijinul autorităților publice locale pentru identificarea localităților care au nevoie de microbuze școlare. În urma acestei analize a rezultat că UAT-urile solicită, pentru a răspunde nevoilor specifice ale comunității, în proporție mult mai mare, finanțare pentru microbuze de 16+1 locuri și, în unele situații, microbuze cu peste 16+1 locuri. Prin urmare, costurile autovehiculelor de transport au fost cel puțin duble față de estimarea realizată inițial. Totodată, Ministerul Educației a propus actualizarea țintei prin raportarea la numărul de beneficiari (copiii care vor beneficia de transport școlar rămân aceiași, însă vor fi grupați în microbuze cu o capacitate mai mare de locuri). Menționăm faptul că, în ultimul an, Ministerul Educației a încercat să identifice surse de finanțare suplimentare pentru a satisface cât mai mult nevoia din teritoriu, astfel încât bugetul inițial de 200 de milioane de euro dedicat acestei ținte a fost mărit cu încă 50 de milioane de euro, plus cofinanțarea consiliilor județene în valoare de peste 7 milioane de euro.”

Potrivit unui document oficial cu privire la situația achizițiilor PNRR la începutul acestui an (februarie 2025), consultat de Edupedu.ro, în cadrul Investiției (10) privind dezvoltarea rețelei de școli verzi și achiziția de microbuze verzi ținta era de 1.218 microbuze electrice achiziționate până la finele anului 2024, iar termenul general pentru întreaga Investiție (10) era Trimestrul 4 din 2025. În acel moment, erau operaționale doar 429 microbuze electrice din ținta de 1218, dar întârzieri semnificative erau declarate doar în cazul școlilor verzi, pentru care Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) propunea o „reducere cu 50% pe componenta de școli verzi”.

  • Bugetul total contractat pentru această investiție era de 649,3 milioane euro, din care 490 milioane euro – buget PNRR. În condițiile întârzierilor masive pe latura de școli verzi, execuția totală în același moment – în care se făcuseră progrese în special pentru achiziția de microbuze – era de 63,85 milioane euro.

Potrivit anchetei publicate de ReporterIS acum, pe 11 august 2025, contractele cu firma despre care relatează publicația, Aveuro, au fost atribuite în perioada 2024-2025. Aceeași sursă precizează că totalul acestor contracte a fost de 676 milioane de lei, echivalentul a 135 milioane euro.

Marți, 12 august 2025, într-o reacție la ancheta publicației ieșene, Ministerul Educației și Cercetării precizează că pentru această țintă din PNRR „au fost semnate 40 de contracte de finanțare cu solicitanții eligibili, anume unitățile administrativ-teritoriale reprezentate de consiliile județene”, fără a oferi alte detalii.

Microbuzele verzi – instrument de promovare politică și electorală

Achizițiile și programele de dezvoltare finanțate prin PNRR au fost folosite în mod constant de fosta ministră a Educației, Ligia Deca, drept exemplu pentru realizările sale. Și aceasta, chiar dacă, imediat după încheierea mandatului său, MIPE atrăgea atenția, în ianuarie 2025, că România reușise să atragă doar 500 de milioane din cele 3,5 miliarde de euro pentru investiții în Educație, în trei ani și jumătate. În iunie a.c., la finalul mandatului său, fostul ministru al Proiectelor Europene Marcel Boloș spunea că România risca să piardă, la capitolul Educație, 728 milioane de euro, fără o renegociere.

Dar proiectele, prognozele și angajamentele au fost folosite de Ligia Deca pentru promovare – inclusiv în ceea ce privește microbuzele verzi, unde au existat contractări în cele din urmă, sau școlile verzi, unde întârzierile înregistrate au fost majore.

În septembrie 2023, în momentul în care erau aduse modificări mai multor ținte de achiziții, prezentate mai sus, ministra Ligia Deca vorbea despre achizițiile și investițiile prin PNRR, de aproape 3 miliarde de euro,  inclusiv în ceea ce privește achiziția de microbuze electrice:

  • “(…) De la începutul mandatului meu, Ministerul Educației a lansat apeluri de proiecte finanțate prin PNRR în valoare de aproape 3 miliarde de euro. Aici este inclusă inclusiv realizarea unei rețele pilot de școli verzi, programe pentru reducerea abandonului școlar, achiziționarea de microbuze verzi pentru elevi sau dotarea cu laboratoare inteligente a liceelor din România. Rezolvarea unor provocări recurente ale sistemului constituie o prioritate a mandatului meu. Astfel, urmărim ca 1.000.000 de elevi să beneficieze de o masă în fiecare zi la școală. (…)”

Tot atunci, ea era menționată de președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, când acesta a anunțat că a „semnat, la Guvernul României, împreună cu Ministrul Educației Ligia Deca, contractul de finanțare pentru achiziția a 𝟐𝟔 𝐝𝐞 𝐦𝐢𝐜𝐫𝐨𝐛𝐮𝐳𝐞 𝐞𝐥𝐞𝐜𝐭𝐫𝐢𝐜𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐩𝐨𝐫𝐭 𝐬𝐜𝐨𝐥𝐚𝐫. Aducem în județul Iași aproape 𝟑𝟔 𝐝𝐞 𝐦𝐢𝐥𝐢𝐨𝐚𝐧𝐞 𝐝𝐞 𝐥𝐞𝐢 pentru a cumpăra aceste microbuze electrice în 26 de comune (…)”.

Luni, după publicarea anchetei ReporterIS, Costel Alexe publica un mesaj pe Facebook prin care „respingea categoric speculațiile prezentate în spațiul public” și susținea că „acest proiect (…) a fost realizat cu respectarea legii, în mod transparent și cu un singur scop: binele copiilor și al comunității”. El spunea despre prețul unitar de 1 milion lei fără TVA per microbuz că „este rezultatul unei competiții reale și corecte între ofertanți și nu poate fi comparat cu prețuri „de catalog” afișate pe internet”.

În 2024, an electoral în care Ligia Deca a candidat (fără succes) pentru un loc în Parlament, un alt politician PNL (ajuns senator), Lucian Rusu, promova achizițiile de microbuze efectuate de CJ Iași prin mesaje în care apărea „în poză” și candidata Ligia Deca. 

Foto: Captura Facebook – Lucian Rusu

Pe parcursul anului trecut, susținătorii politici ai Ligiei Deca și Ligia Deca însăși au transmis în mod constant mesaje de promovare bazate pe finanțările PNRR, inclusiv pe școli verzi și microbuze electrice, mesaje transmise fie că:

Iar în ajunul sezonului electoral dinaintea alegerilor parlamentare PNL anunța, acum un an, o campanie de „transparență totală în Educație”, legată de achizițiile PNRR, susținând că s-ar fi achiziționat deja, în august 2024, microbuze electrice care să transporte „peste 212.000 de elevi din mediul rural” – de peste 10 ori mai mult decât capacitatea maximă a celor 1218 microbuze de circa 16 locuri fiecare:

Sursa: Captura Facebook – PNL
Citește și:
ReporterIS: Microbuze electrice școlare evaluate la 90.000 euro au fost vândute cu 200.000 de euro / O firmă din Prahova, Aveuro, a câștigat licitațiile în 60% dintre județe
Corpul de control al ministrului fondurilor europene – trimis să verifice afacerea microbuzelor școlare achiziționate la suprapreț prin PNRR, conform unei anchete de presă / Dragoș Pîslaru: Unde e cazul, va fi sesizat Parchetul European condus de Laura Codruța Kovesi
BREAKING Peste 2.000 de școli vor fi tăiate din țintele și jaloanele PNRR, de la dotarea laboratoarelor de informatică sau de la dotarea pentru reducerea abandonului școlar, după cererea de modificare făcută de Guvern / Jumătate din microbuzele școlare verzi dispar din plan / Reforma guvernanței sistemului amânată aproape 2 ani
Precizări de la Ministerul Educației, pentru tăierile și „ajustările” PNRR: Sunt modificări raportate la nevoia reală din teritoriu, pe baza unor analize de nevoi recente
UPDATE Ministrul Deca înșiră investițiile în școli prin PNRR, dar omite să menționeze că multe suferă tăieri: școlile selectate pentru dotarea cu laboratoare, programele de reducere a abandonului școlar, microbuze verzi


2 comments
  1. Noi avem nevoie de autobuze electrice la tara unde poluarea este mica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Analfabetismul numeric aproape se dublează în liceu, comparativ cu școala primară, în rândul elevilor participanți la o testare specializată românească / 36% dintre aceștia au rezultate specifice analfabetismului funcțional numeric, iar 16% au „dificultăți marcante”

Analfabetismul numeric, înțeles printr-un nivel foarte scăzut al capacității de a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în contexte de viață, crește constant de la nivelul școlii primare la nivelul…
Vezi articolul

Este masca purtată de școlari la ore o soluție? Ce spun medicii infecționiști. Valeriu Gheorghiță: Nu este fezabil / Adrian Marinescu: Nu este un lucru realizabil / Măsurile esențiale: distanța între copii de 1,5 metri și grupe mici de elevi

Masca de protecție purtată permanent la ore de către școlarii din clasele primare este o măsură care poate fi susținută doar în teorie, însă în practică lucrurile vor sta cu…
Vezi articolul