Activități anti-bullying, de sprijin pentru reintegrare și de susținere pentru studenții din medii dezavantajate – printre noile atribuții de combatere abandonului universitar, propuse pentru Centrele de consiliere și orientare în carieră – proiect de metodologie

810 vizualizări
Foto © Monkey Business Images | Dreamstime.com
O serie de activități menite să combată abandon ul universitar vor intra în atribuțiile centrelor de consiliere și orientare în carieră (CCOC) din cadrul instituțiilor de învățământ superior – de la acțiuni de familiarizare cu mediul academic la studii, la măsuri anti-bullying acțiuni de sprijin pentru programe de reintegrare sau de susținere a studenților din medii dezavantajate. Aceste acțiuni sunt listate în noul proiect de metodologie privind funcționarea CCOC, pus în dezbatere de Ministerul Educației. 

Față de precedenta metodologie, noul proiect prevede o listă extinsă de obiective pentru aceste structuri, care funcționează fără personalitate juridică în cadrul universităților. CCOC oferă activități de consiliere educațională și vocațională, consiliere și orientare în carieră și consiliere în scop de optimizare personală a studenților, elevilor și absolvenților, potrivit metodologiei.

Dacă, până acum, metodologia care stă la baza funcționării CCOC prevedea sumar obiectivele fundamentale ale acestora, menționând orientarea și consilierea, reducerea abandonului, facilitarea relației cu piața muncii și creșterea angajabilității, lista obiectivelor în noul proiect de metodologie este considerabil extinsă:

  • „Informarea cu privire la carieră, care se referă la oferirea tuturor informaţiilor necesare pentru a planifica, obţine şi a păstra un anumit loc de muncă;
  • educaţia cu privire la carieră, prin oferirea de informaţii privind piaţa muncii, dezvoltarea abilităţilor de a face alegeri privind educaţia, formarea, munca şi viaţa, în general, oportunităţile de a experimenta diverse roluri din viaţa comunităţii sau din cea profesională, precum şi instrumentele pentru planificarea carierei;
  • clarificarea scopurilor şi aspiraţiilor astfel încât tinerii să îşi înţeleagă propriul profil educaţional, să ia decizii informate, să fie responsabili pentru propriile acţiuni şi să îşi gestioneze cariera şi procesul de tranziţie în diferite momente;
  • integrarea absolvenților învățământului liceal în mediul universitar;
  • integrarea studenților internaționali în comunitatea academică, pe durata studiilor lor în România, alături de departamentele/structurile interne care se ocupă de organizarea și buna funcționare a acestor programe de mobilități;
  • combaterea abandonului universitar cauzat de motive de adaptare la mediul universitar sau de orientare în carieră;
  • orientarea vocațională a studenților astfel încât aceștia să fie capabili să își poată planifica și gestiona în mod optim propriul traseu educațional;
  • oferirea de sprijin studenților cu cerințe educaționale speciale, cu tulburări de învățare, proveniți din medii dezavantajate sau care se confruntă cu probleme de natură psiho- emoțională pentru parcurgerea cu succes a studiilor universitare, prin mecanisme dedicate;
  • sprijinirea pentru studenții cu dizabilități și mecanisme specifice pentru accesibilizarea învățământului superior;
  • dezvoltarea abilităților de integrare pe piața muncii ale studenților și proaspeților absolvenți;
  • asigurarea stării de bine a studenților.”
Acțiuni dedicate combaterii abandonului în universități

În cazul măsurilor destinate combaterii abandonului universitar, acțiunile prevăzute pentru centrele de consiliere, descrise în noua metodologie, sunt:

  • „i.organizarea unor programe de introducere în mediul universitar destinate studenților din anul I sau sprijinirea activităților organizațiilor studențești care desfășoară activități orientate spre familiarizarea studenților din anul I cu mediul academic
  • ii.realizarea de studii și analize periodice privind abandonul universitar și cauzele acestuia, precum și propunerea de măsuri pentru ameliorarea acestora;
  • iii.susținerea, prin activități specifice, a implementării proiectelor de reintegrare a studenților, de tip „A doua șansă”, și a celor de sprijinire a studenților din medii dezavantajate, de tipul „Primul student din familie”;
  • iv.organizarea de ședințe gratuite de consiliere psihologică și de psihoterapie, individuale și de grup, după caz, cu condiția ca în cadrul CCOC să existe personal specializat în acest sens, cu respectarea legislației în vigoare;
  • v.organizarea de sesiuni de informare privind sănătatea mentală și starea de bine a studenților, relația studenților cu instituția de învățământ superior;
  • vi.activități de sprijinire a studenților cu dizabilități și cerințe educaționale speciale, precum și de monitorizare a parcursului lor educațional;
  • vii.activități de sprijinire a integrării în colectivitatea academică a studenților care provin din grupuri sociale dezavantajate;
  • viii.activități de reducere a fenomenului de violență-bullying în cadrul instituției de învățământ superior”.

Același document mai menționează, între altele, că:

  • Colectarea și centralizarea datelor statistice referitoare la numărul de elevi, studenți și absolvenți consiliați și la încadrarea cu personal al CCOC-urilor se realizează cu ajutorul platformei informatice ANS (Platforma națională de colectare a datelor statistice pentru învățământul superior). Instituțiile de învățământ superior au obligația de a furniza Ministerului Educației datele solicitate de acesta, cu respectarea prevederilor legale. Refuzul sau raportarea falsă încalcă principiul răspunderii publice și duce la sancțiunile prevăzute de lege.
  • CCOC vor întocmi anual un raport de activitate și un plan de activități pentru anul universitar următor. Acestea vor fi prezentate și aprobate de senatul universitar.
  • CCOC poate derula activități de colectare de feedback din partea beneficiarilor de servicii oferite de către CCOC (…)
  • (…) CCOC poate organiza consultări periodice, cel puțin semestriale, cu privire la activitatea sa, la care pot participa organizații studențești legal constituite și studenții reprezentanți în structurile de conducere ale instituției de învățământ superior,. Consultările periodice vor fi anunțate, pe site-ul universității, cu cel puțin cu cel puțin 10 zile calendaristice înainte de data desfășurării lor.”

Proiectul de metodologie pus în consultare de Ministerul Educației, integral:

Foto © Monkey Business Images | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Mircea Miclea, despre proiectul legii educației din preuniversitar: Evaluarea Națională trebuie să rămână obligatorie. Cum nimic din notele obținute în gimnaziu nu mai contează, ci doar examenele de la admiterea la colegii, elevii se vor concentra să ia meditații de la cei care sunt acolo / Desființarea inspectoratelor școlare mi se pare o greșeală. Clientela politică este hrănită mai bine prin transformarea lor în deconcentrate

Proiectul noii legi a educației din preuniversitar lansat în urmă cu o zi de ministrul liberal Sorin Cîmpeanu a fost analizat în detaliu de profesorul Mircea Miclea, fost ministru al…
Vezi articolul

Maratonul olimpicilor în weekend, pentru elevii care vor participa la mai multe olimpiade puse una după alta de Ministerul Educației. Engleza, Franceza, Matematica și Științele socio-umane, în aceeași zi, cu subiecte centralizate

Etapele județene pentru 4 olimpiade se desfășoară în aceeași zi: sâmbătă, 11 martie, sunt probele Olimpiadelor Naționale de Limba engleză, Franceză, Matematică și Științe socio-umane, conform calendarelor oficiale, iar elevii…
Vezi articolul

Cine este noul ministru al Educației din Franța. Fosta jucătoare profesionistă de tenis Amélie Oudéa-Castéra, colegă de promoție la facultate cu președintele Macron, preia un mega-portofoliu al Educației, Sportului și Jocurilor Olimpice

Noul ministru al Educației din Franța, după ce fostul deținător al portofoliului, Gabriel Attal, a devenit premierul Republicii, este Amélie Oudéa-Castéra, o fostă jucătoare de tenis care a absolvit Școala…
Vezi articolul