Admiterea la facultate. Ghiduri practice pentru elevi, consilieri școlari și părinți, realizate de UEFISCDI, publicate de ISJ Dolj

300 de vizualizări
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com
Inspectoratul Școlar Județean Dolj a transmis o notă oficială tuturor școlilor din județ, prin care solicită promovarea și distribuirea a patru broșuri pentru elevi, părinți și profesori cu despre admiterea la facultate, realizate de UEFISCDI, în cadrul proiectului PNRR pentru reducerea abandonului universitar „Intervenții pentru învățământul terțiar – măsuri sistemice pentru prevenirea și reducerea abandonului universitar”.
  1. Admiterea la facultate: ghid practic pentru elevi

Broșura cuprinde informații despre calendarul admiterii, condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un candidat pentru a se înscrie, categoriile de elevi care beneficiază de scutire de la plata taxei de admitere, modul de desfășurare a concursului, pașii pentru confirmarea locului și înmatriculare, tipurile de documente pe care universitățile sunt obligate să le publice, recomandări despre cum să te pregătești pentru admitere și o secțiune de întrebări frecvente.

  1. De la elev la student: tot ce trebuie să știi

Broșura explică pe larg cum este organizat anul universitar și ce tipuri de activități didactice există, cursuri, seminare și laboratoare. Sunt prezentate noțiunile de credite transferabile, planul de învățământ și fișa disciplinei, alături de regulile privind prezența și posibilitățile de recuperare. Materialul detaliază sesiunile de examinare, reexaminările, mărirea notelor și criteriile de promovare a unui an universitar, oferind o imagine clară asupra modului în care funcționează viața academică.

Broșura include și capitolul „Sprijin și facilități pentru studenți”, unde sunt enumerate beneficiile de care pot dispune studenții:

  • Reduceri la transport local și feroviar
  • Cazare în cămine
  • Burse
  • Cantine studențești
  • Asistență medicală, stomatologică și psihologică gratuită
  • Consiliere și orientare în carieră
  • Mobilități academice (Erasmus, stagii în străinătate)
  • Tabere studențești
  • Acces gratuit la baze sportive și internet wireless

Unele facilități sunt valabile doar pentru studenții de la buget.

  1. De la liceu spre facultate: ghid pentru consilieri și părinți

Material destinat adulților care îi sprijină pe elevi în alegerea traseului educațional. Explică rolul consilierului, cum poate fi susținut adolescentul în procesul de admitere și ce așteptări sunt realiste pentru primii ani de facultate.

Argumente prezentate UEFISCDI  

Aproape 9 din 10 absolvenți de învățământ superior se angajează după finalizarea studiilor, ceea ce indică o capacitate foarte ridicată de integrare pe piața muncii. Jumătate dintre absolvenți își găsesc un loc de muncă în cel mult 3 luni de la absolvire;

Participarea la activități de voluntariat și la mobilități externe (cum ar fi Erasmus sau stagii de practică în străinătate) îi ajută pe absolvenți să fie mai flexibili și mai deschiși la cerințele pieței muncii. Cei care au avut o astfel de experiență au o rată de angajare cu aproximativ 5% mai mare;

O notă mai mare la examenul de Bacalaureat aduce venituri semnificativ mai mari. La un an de la absolvire, mediana veniturilor absolvenților (reprezintă valoarea din mijloc a tuturor veniturilor raportate, ceea ce oferă o imagine mai realistă decât media aritmetică, în special când există venituri foarte mici sau foarte mari) care au obținut o notă între 9-10 la examenul de Bacalaureat poate însemna un venit de până la 34,6% mai mare decât al celor care au obținut o medie între 6-6,99. Pe termen mediu, 5 ani de la absolvire, diferența se estompează, însă rămâne la un procent de aproximativ 14,3%.

Pe termen mediu, la cinci ani de la finalizarea studiilor, absolvenții de învățământ superior au câștigat între 4.488 lei (licență) și 4.848 lei (master). Pe termen scurt de la absolvire (un an), veniturile variază între 3.453 lei (licență) și 3.742 lei (master).

Sursă: UEFISCDI, Studiu privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior din România, 2021

  1. Ghid privind accesul în învățământul superior

Un material general care explică structura sistemului universitar, tipurile de programe, ciclurile de studii și modalitățile de finanțare.

Despre proiectul PNRR „Intervenții pentru învățământul terțiar – măsuri sistemice pentru prevenirea și reducerea abandonului universitar” 

„Proiectul „Intervenții pentru învățământul terțiar – măsuri sistemice pentru prevenirea și reducerea abandonului universitar” (cod MySMIS 322473) este implementat de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) în parteneriat cu Ministerul Educației. Derulat pe o perioadă de 36 de luni (01.08.2024 – 31.07.2027).

Intervențiile vizează dezvoltarea și implementarea unui sistem național de monitorizare și avertizare timpurie cu privire la riscul de abandon universitar, precum și sprijinirea instituțiilor de învățământ superior în adoptarea unor măsuri concrete de combatere a abandonului. De asemenea, proiectul contribuie la îmbunătățirea fundamentării politicilor educaționale prin dezvoltarea Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior (PNRUIS), un instrument digital esențial pentru analiza datelor și formularea de recomandări strategice la nivel național și instituțional.

Cu un buget total de 28.075.284,77 lei, proiectul este cofinanțat din Fondul Social European și bugetul național. Rezultatele așteptate includ creșterea gradului de absolvire, reducerea riscului de abandon și îmbunătățirea politicilor educaționale pentru un învățământ superior mai incluziv și mai performant. 

Obiectivele specifice

OS1 : Creșterea gradului de acces și absolvire a învățământului superior prin implementarea unui instrument de avertizare timpurie și monitorizare a tranziției către învățământul superior și a abandonului universitar.

OS2 : Îmbunătățirea politicilor privind combaterea abandonului universitar prin fundamentarea acestora pe date in Platforma Națională de Raportare Unică în Învățământul Superior (PNRUIS).

OS3 : Combaterea fenomenului de abandon universitar prin implementarea unor măsuri specifice și analizarea impactului pentru replicare la nivel național.

Activitățile și rezultatele preconizate

Activitatea A.1 – Dezvoltarea și implementarea unui instrument de monitorizare a tranziției către învățământul superior și a abandonului universitar

  • Un caiet cu specificații tehnice privind sistemul de monitorizare a riscului de abandon la nivelul instituțiilor de învățământ superior;
  • Un modul de calcul pentru seturi de date necesare analizei privind sistemul de monitorizare implementate la nivelul RMUR;
  • Analiză privind limitele valorice ce vor fi considerate risc de abandon în vederea dezvoltării mecanismului de avertizare timpurie la nivel național;
  • Un instrument de monitorizare a abandonului universitar ca mecanism de avertizare timpurie pentru concentrarea intervențiilor din domeniu aferente creșterii accesului și participării la învățământul terțiar sub forma unui modul de vizualizare a datelor;
  • Un instrument de monitorizare implementat în cel puțin 5 de instituții de învățământ superior;
  • Un raport de pilotare al instrumentului de monitorizare a riscului de abandon.

Activitatea A.2 – Implementarea de activități în vederea sprijinirii instituțiilor de învățământ superior din România în elaborarea și implementarea de măsuri de reducere a abandonului universitar, în conformitate cu Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU)

  • 4 analize de politici pe baza nevoilor studenților ce vizează: recuperarea studenților care nu și-au finalizat la timp studiile – program tip „A doua șansă”; posibile modele de adaptare a actualelor politici sociale la specificul local (valorile riscurilor de abandon); motivele abandonului universitar; analiza privind calitatea serviciilor oferite de CCOC;
  • 150 de studenți beneficiari de consiliere și tutorat privind depășirea situației educaționale;
  • Un set de practici/modele de măsuri de reducere a abandonului universitar;
  • O comunitate de experți cu activitate în domeniul abandonului universitar, precum și 10 evenimente de consolidare a comunității;
  • Un set de materiale informative pentru studenți (Ghidul privind accesul în sistemul de învățământ superior românesc)

Activitatea A.3 – Implementarea Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior (PNRUIS) și utilizarea acesteia în vederea susținerii politicilor privind progresul și succesul în învățământul superior

  • Platforma Națională de Raportare Unică în Învățământul Superior (PNRUIS);
  • Două rapoarte de analiză pe baza indicatorilor de monitorizare privind echitatea în învățământul superior;
  • Două rapoarte privind analiza distribuției și implementării anuale a finanțării instituționale, componentele Fondul pentru Dezvoltarea Instituțională – FDI (domeniul Echitate și Acces) și finanțarea suplimentară (clasa 4), pentru perioada 2022- 2024;
  • Un caiet de specificații tehnice (inclusiv tipuri de date și fluxuri de informații);
  • Raport de testare/pilotare, adaptare/actualizare după operaționalizarea efectivă a Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior;
  • Un manual de utilizare a Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior;
  • Un set de rapoarte statistice privind indicatorii de monitorizare în învățământul superior;

Activitatea A.4 – Implementarea unor măsuri de combatere a abandonului universitar și analiza impactului măsurilor implementate

  • 450 de studenți sprijiniți în vederea combaterii abandonului universitar;
  • Un studiu în vederea evaluării impactului asupra riscului de abandon universitar

    Activitatea A.5 – Managementul proiectului, respectiv informare și publicitate
  • 1 plan de lucru și diviziunea activităților de lucru.
  • Rapoarte de monitorizare și evaluare proiect, conform solicitărilor autorității contractante.
  • Website proiect.
  • Plan de comunicare și promovare.
  • 2 conferințe.”

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Macron a anunțat închiderea tuturor școlilor din Franța pentru următoarele trei săptămâni: Calendarul va fi adaptat, nu-i lăsăm pe copiii noștri singuri fără școală / Am reușit să ținem școlile deschise pentru 42 de săptămâni, este o investiție în educație, este lupta secolului

Toate școlile din Franța se vor închide până pe 26 aprilie, a anunțat miercuri seara președintele Emanuel Macron, într-o declarație de presă în care a comunicat continuarea restricțiilor dure din…
Vezi articolul
Documente obligatorii pentru educatori în anul școlar 2024-2025

Școlile au la dispoziție câteva zile, de pe 11 august și până pe 14 august, pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice – procedură / În ce ordine vor fi încadrați profesorii

În perioada 11-14 august 2025 se reiau activitățile de constituire a posturilor didactice/catedrelor, încadrarea personalului didactic de predare şi soluționarea cererilor de completare a normei didactice de predare, potrivit procedurii…
Vezi articolul