Admiterea la liceu, propusă de PSD. Natalia Intotero: Repartizarea să rămână computerizată, ca acum, pe baza mediilor de la Evaluarea Națională, dar vor putea să aplice pentru „clase de excelenţă” doar elevii admişi la probe de competențe date înainte, cu subiecte unice

1.363 de vizualizări
Foto: John Schnobrich on Unsplash
Admiterea la liceu în varianta propusă de PSD, ca amendament la legile educației, în Comisia de învățământ din Camera Deputaților, presupune extinderea sitemului de admitere de la învățământul vocațional asupra unor așa-zise „clase de excelență”, care pot fi înființate în maximum jumătate din clasele unui liceu. Elevii ar intra tot pe bază de repartizare computerizată, ca în prezent și tot pe baza rezultatelor de la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, a declarat Natalia Intotero, deputat PSD și președinta Comisie de învățământ din Camera Deputaților.

Aceasta a spus, potrivit Agerpres, că liceele pot face o evaluare pentru clase de excelenţă, pe sistemul praticat acum prin probele de competențe pentru profilurile vocaționale. La aceste probe elevii primesc rezultatul sub forma „admis” sau „respins”, iar doar cei cu „admis” vor putea opta în fișele de admitere pentru profilele și specializările unde sunt clase „de excelență”, conform reprezentantei PSD, partid care a formulat acest amendament.

„Ne dorim o evaluare a elevilor pentru admitere, dar şi pentru Bacalaureat o evaluare care să însemne şi reformă, dar să însemne şi o susţinere a elevilor pe traseul educaţional pe care ei şi-l aleg. Bineînţeles că am venit cu amendamente, în urma consultărilor pe care le-am avut atât la nivelul grupului politic parlamentar, dar şi deplasărilor pe care le-am avut în teritoriu. Însă dacă amendamentele noastre nu coincid cu majoritatea colegilor sau dacă amendamentele noastre pot fi îmbunătăţite în urma dezbaterilor din comisie, nu spunem că ale noastre sunt cele mai bune”, a declarat Intotero la Parlament, după o şedinţă a Comisiei de învăţământ pe Legile educaţiei.

Ea a explicat că amendamentul PSD referitor la clasele de excelenţă vizează o soluţie, în condiţiile în care varianta propusă de Ministerul Educaţiei nu este una agreată.

„Pe ceea ce am propus noi ca amendament, având în vedere că elevii, părinţii, cadrele didactice, chiar şi reprezentanţii colegiilor centenare pe care i-am întâlnit în deplasările noastre în ţară, nu au mai agreat ultima variantă prezentată de minister vizavi de admitere, noi am încercat să venim cu o soluţie şi soluţia pe care noi am propus-o, ca reprezentanţi ai PSD, a fost următoarea: dăm voie pentru elevii care au un grad de pregătire şi care doresc să intre în aceste clase de excelenţă, unde să se predea cunoştinţe şi să facă o evaluare la un nivel mai avansat, dăm voie liceelor să aibă posibilitatea să spună de la începutul anului ‘dorim să facem, de exemplu, o clasă de excelenţă pe ştiinţe sau pe limbi străine sau pe mate-info’. Şi, în momentul în care se apropie examenul de admitere, cu o perioadă – aici se cuprinde în metodologie – din partea ministerului, se fac teste la nivel naţional. Testele vor fi cu un grad de dificultate, cu un punctaj şi pot să participe orice elevi pe specializarea profilului pe care şi-o aleg. De exemplu, dacă vorbim de limbi străine, va fi un test de limbi străine, unde la final va fi cu ‘admis’, ‘respins’,” a precizat Intotero.

Subiectele se vor stabili la nivel naţional, „pentru a nu exista interpretări“, a adăugat deputatul PSD.

„Se poate face modificare de soft. Repartiţia rămâne în continuare computerizată, aşa cum este şi în momentul de faţă, şi pot să aplice pentru acea clasă de excelenţă doar elevii care au fost declaraţi admişi. Deci, cu alte cuvinte, cum se întâmplă în momentul de faţă: vrei să mergi la un liceu militar, trebuie să dai câteva probe eliminatorii; vrei să mergi la un liceu de vocaţie, de asemenea, probe eliminatorii”, a menţionat aceasta.

PSD propune eliminarea admiterii la liceu prin examen suplimentar, din proiectul legii Educației Deca, și înlocuirea cu o probă de competențe care să selecteze elevii înainte de Evaluarea Națională.


5 comments
  1. Dacă s-a constat că „elevii, părinţii, cadrele didactice, chiar şi reprezentanţii colegiilor centenare pe care i-am întâlnit în deplasările noastre în ţară, nu au mai agreat ultima variantă prezentată de minister vizavi de admitere”, de ce PSD, care își exprimase inițial o poziție corectă, ține, cu orice preț, să-și asume acum el, în nume propriu, aceleași examene duble, cu o soluție și mai discutabilă decât cea anterioară?
    Comparația cu liceele vocaționale este improprie, întrucât la acestea era chiar vorba de clase specializate pentru domenii aparte, în care prevalau talentul artistic și pregătirea sportivă competitivă.
    A transforma cele mai bune colegii ale țării în unități școlare vocaționale reprezintă un „curat condei”, pentru introducerea, tot înaintea evaluării generale, încă a unui examen, și acesta paralel, dar lipsit cu totul de justificare și de criterii, lăsat la îndemâna oricui, prin derizorii aprecieri „admis/respins”. Cine, în ce condiții de evaluare se vor acorda aceste aprecieri? Ce măsuri antifraudă se vor lua pentru a nu se generaliza acest gen de examen, cu practicile lui aferente discutabile? Și, la urma urmei, un „admis” la limita de jos a punctajului poate combate o notă de 9,80 de la evaluarea națională?
    Nici propunătorii acestei soluții nu sunt convinși de valabilitatea acestei variante: „nu spunem că ale noastre (propunerile) sunt cele mai bune”. Concluzia ar fi că „se propune eliminarea admiterii la liceu prin examen suplimentar, din proiectul legii Educației, și înlocuirea cu o probă de competențe care să selecteze elevii înainte de evaluarea națională.”
    Examen suplimentar sau „probă de competențe”, tot cu test și cu punctaje, înseamnă în fond același lucru, încât singurul examen care îndeplinește condițiile nediscriminării, egalității de șanse, nesegregării rămâne tot evaluarea națională. Reforma, atât de mult invocată, nu constă neapărat în măsuri radicale, cu urmări totuși imprevizibile, ci poate fi și de nuanță, prin modificări ale subiectelor de la teste, în care circa o treime să fie cu un grad de dificultate mai ridicat, care să probeze nivelul de excelență solicitat din partea elevilor cu aptitudini reale.

  2. Nu ar fi mai simplu ca una dintre problemele de matematica de la evaluare sa fie un pic mai grea?
    Atunci elevii “tocilari” dar fara aptitudini profunde la mate nu ar mai ocupa locurile celor foarte “inteligenti”.
    Sau nu asta era problema?
    Aaaah, uitasem, era despre meditatii si despre cei care au o zi proasta!
    Scuze!

  3. Doamna Tintoretto a cosmetizat trăsnaia examenului dublu. Atât! Acum se așteaptă ca țara fraierilor să cadă pe spate.

  4. Tot admitere dublă rămâne, DAR există deja o astfel de admitere pentru liceele vocaționale. Ar putea fi o soluție de compromis, dar trăim în România…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like