Agresiuni fizice și verbale și alte acțiuni de bullying la un liceu din București, reclamate anonim de mai mulți elevi printr-un apel la Consiliul elevilor, care acuză indiferența persoanelor responsabile

6.749 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Mai mulți elevi ai Liceului Teoretic “Alexandru Vlahuță” din București au apelat la reclamații anonime către o organizație a elevilor pentru a acuza cazuri grave de bullying avându-l ca autor pe un coleg de-ai lor, iar aceasta acuză indiferența persoanelor responsabile și cere intervenția autorităților. Potrivit Consiliului Municipal al Elevilor București, situația persistă “cu toate că atât elevii, cât și părinți alături de profesori, au sesizat direcțiunii această serie de incidente”.

Consiliul Elevilor arată într-un comunicat de presă că, marți, a primit o sesizare anonimă din partea mai multor elevi de la Liceul Vlahuță, sesizare “cu privire la comportamentul agresiv, de tip bullying, al unui elev” din acea unitate de învățământ. 

Organizația scrie că în sesizarea anonimă mai mulți elevi și eleve afirmă că un coleg i-a agresat fizic și verbal și a apelat la amenințări violente, atât în mediul școlar, cât și în afara acestuia.

CME București prezintă mai multe astfel de acuzații și precizează:

  • “Din păcate nimic nu s-a rezolvat, elevii trăiesc și acum, zi de zi, cu frica încă unui astfel de incident care să li se întâmple și lor, pentru prima dată sau chiar din nou. Cu toate că atât elevii, cât și părinți alături de profesori, au sesizat direcțiunii această serie de incidente, care pentru victime par să nu se mai sfârșească. Totuși, nicio măsură concretă nu a fost luată. Mai mult, ne-a fost comunicat faptul că unele dintre victime au mers chiar și mai departe, recurgând la plângeri penale, în speranța faptului că astfel vor primi ajutor.”

Organizația acuză “indiferența cu care a fost tratat (acest caz – n.red.) de persoanele responsabile cu privire la asigurarea unui mediu optim de învățare. Solicităm ferm autorităților competente să intervină prompt pentru soluționarea reală a acestei situații”.

Chestiunea bullyingului în școli a fost abordată repetat inclusiv de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta spunea, la mijlocul lunii trecute, că “există o explozie a fenomenului de bullying în școli – extrem de grav”, fără a menționa, însă, măsuri pentru combaterea acestuia.

Comunicatul CME București, integral:

“Unde mai este siguranța din școlile bucureștene?! 

Problematica bullying-ului și a violenței în mediul școlar a devenit tot mai mediatizată în ultimul timp. Atât autoritățile, cât și societatea civilă, încearcă să facă școala un spațiu sigur și confortabil pentru toți elevii. Cu toate că eforturile sunt tot mai prezente, constatăm cu stupoare, în continuare, existența unor cazuri grave de bullying la care sunt supuși elevii. 

Ieri, 1 februarie 2022, am primit o sesizare anonimă din partea mai multor elevi din cadrul Liceului Teoretic „Alexandru Vlahuță” cu privire la comportamentul agresiv, de tip bullying, al unui elev din unitatea de învățământ anterior menționată. Ne-au atras atenția numeroasele declarații șocante referitoare la comportamentul agresiv, atât verbal, cât și fizic, al elevului în cauză, îndreptat asupra colegilor săi, dar și asupra cadrelor didactice. 

„Am ajuns să nu mă simt în siguranță când merg la liceu și când sunt în preajma lui (n.r. – elevul în cauză). De multe ori am observat ieșirile lui violențe, dar din păcate am și ajuns să trăiesc o astfel de situație. Eram cu el în autobuz și se tot apropia de mine in mod agresiv, iar eu am încercat cât am putut de tare sa îl ignor, fără să dau naștere unui conflict. Am sfârșit amenințată cu bătaia, acesta spunându-mi, citez: «vreau să văd cum îți sângerează plămânii și o să te urmăresc până acasă să te tai». Au mai urmat niște amenințări precum: «stai în banca ta, că te bat». Am rămas traumatizată în urma acestor întâmplări și sper din tot sufletul să se rezolve ceva.” 

Din păcate nimic nu s-a rezolvat, elevii trăiesc și acum, zi de zi, cu frica încă unui astfel de incident care să li se întâmple și lor, pentru prima dată sau chiar din nou. Cu toate că atât elevii, cât și părinți alături de profesori, au sesizat direcțiunii această serie de incidente, care pentru victime par să nu se mai sfârșească. Totuși, nicio măsură concretă nu a fost luată. Mai mult, ne-a fost comunicat faptul că unele dintre victime au mers chiar și mai departe, recurgând la plângeri penale, în speranța faptului că astfel vor primi ajutor. 

„Acum câteva zile a încercat să pună mâna pe mine, doar pentru simplul fapt că aveam un tricou mai scurt în talie.” 

Când vine vorba de acest caz, este aproape imposibil să se mai identifice ce-l determină pe elevul în cauză să agreseze fizic sau verbal o persoană din respectiva unitate de învățământ, provocându-i traume. 

„M-a mușcat de mână, m-a jignit. Când eram în baia liceului, acum ceva vreme, exact când voiam să-mi închei blugii, el a deschis ușa din baia fetelor. Mă urmărea pe hol și mă împingea, am fost amenințată cu bătaia.” 

Pe măsură ce am citit din declarațiile anonime, am realizat că nu putem discuta în acest caz despre un simplu fenomen de bullying, ci despre un mediu toxic în care, constant, prin intimidare, violență și frică, victimele sunt aduse la tăcere. 

„Elevul respectiv m-a hărțuit în mod repetat, mi-a adus injurii și m-a amenințat că mă violează și că vrea să mă omoare. Aceste fapte au fost făcute atât în perimetrul școlii, cât și în afara acestuia. Nu mă simt în siguranță în prezența lui.” 

În momentul în care un elev nu se mai simte în siguranță să pășească pe poarta unei instituții care ar trebui să-l protejeze și să-i asigure un mediu propice dezvoltării atât academice, cât și emoționale, este de înțeles că mare parte dintre părinți au recurs, chiar ei, la măsuri pentru a-și proteja copiii de acest elev, alegând să nu-i mai trimită la liceu sau făcând eforturi uriașe de a-i însoți în permanență. 

„Consiliul Municipal al Elevilor București găsește alarmant acest caz, dar și indiferența cu care a fost tratat de persoanele responsabile cu privire la asigurarea unui mediu optim de învățare. Solicităm ferm autorităților competente să intervină prompt pentru soluționarea reală a acestei situații. Suntem alături de victimele acestui elev și le vom susține în continuare să-și facă vocea auzită în ciuda terorii la care sunt expuși zilnic în cadrul liceului. În continuare, Consiliul Municipal al Elevilor București va face tot ce-i stă în putință să aducă astfel de cazuri la lumină și să contribuie la diminuarea apariției lor în cadrul școlilor bucureștene” – a declarat Biroul executiv al Consiliului Municipal al Elevilor București.”

Foto: © Tero VesalainenDreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Ministrul Educației anunță probleme „extrem de grave” în școli, fără să menționeze vreo măsură care să le combată: “Există o explozie a fenomenului de bullying în școli – extrem de grav, o multiplicare a tentativelor de suicid în rândul adolescenților, o multiplicare a afecțiunilor oftalmologice”

3 comments
  1. autoritatile competente si persoanele responsabile au inteles. vor da o atentie maxima si vor trata cu seriozitate.

  2. “Coleg de Ai lor” ? Pe bune? Voi sunteti jurnalisti, oameni cu niscaiva scoala, sau analfabeti? Angajati-va un om care stie sa scrie corect in limba romana si care sa vacorecteze greselile sa nu va faceti in halul asta de cacao!

    1. Bună seara, din păcate nu aveți dreptate. “Coleg de-ai lor” vine de la coleg “dintre ai lor”, un coleg dintre aceia. Dacă aș spune “Frații Mariei s-au revăzut cu un vechi prieten de-al lor”, m-aș exprima greșit. Pentru că varianta corectă este “Frații Mariei s-au revăzut cu un vechi prieten de-ai lor”, adică “unul dintre aceia ai lor”.

      Uite, dacă vreți să citiți mai mult pe acest subiect, poate aveți nevoie, recomand următorul material: “Pastila de limbă. „De-al meu” sau „de-ai mei”? O greşeală extrem de frecventă”, după precizările scriitorului Radu Paraschivescu pentru Digi24. Aveți mai multe exemple aici. Și explicații pe larg.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BAC 2025. Marian Șuță, șeful instituției care face subiectele de examen: Facem o simulare tehnică, pentru a nu avea vreo surpriză în zilele de examen ca în vreuna dintre școli să nu funcționeze comunicarea subiectelor

Marian Șuță, director general al Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, a declarat, pentru Radio România Actualități, că simularea tehnică din toate liceele în care se vor organiza…
Vezi articolul

Două regulamente europene și un contract de finanțare au fost încălcate prin proiectul Universității „Dunărea de Jos” din Galați în care au fost constatate nereguli cu impact de 7,28 milioane de lei, spune Ministerul Agriculturii

Controlul efectuat de Ministerul Agriculturii la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, în care au fost constatate nereguli majore în cazul unui proiect din fonduri europene, după cum Edupedu.ro a…
Vezi articolul

Peste 700 de elevi la olimpiada de fizică din București, dar din ce în ce mai puțini profesori, atrage atenția inspectorul Victor Stoica, după note greșite la corectare: Sunt posibile erori. Stăm să corectăm până la 12 noaptea și a doua zi mergem la ore

Mai multe lucrări la Olimpiada Națională de Fizică (ONF), etapa pe sectoare și județe, din Sectorul 1 al Capitalei, au primit după contestații peste 7-8 puncte în condițiile în care…
Vezi articolul

EXCLUSIV Învățătoarea stătea 1, 2, 3 săptămâni la clasă, după care renunța de bunăvoie – inspectorul școlar general din Satu Mare, despre suplinitoarea care a pulverizat spray lacrimogen asupra celor 2 copii de clasă pregătitoare. “Nu a rezistat mai mult de o lună la nicio școală”

Învățătoarea care a pulverizat spray lacrimogen asupra a 2 copii de clasă pregătitoare este o suplinitoare care “vine demult la astfel de concursuri de titularizare sau suplinire”, ia note peste…
Vezi articolul

Indemnizațiile de instalare, pentru angajații din școli, nu reprezintă cheltuieli cu salariile și nu se plătesc prin Edusal, transmite directorul economic din Ministerul Educației

Indemnizațiile de instalare pentru profesori nu reprezintă cheltuieli cu salariile și nu se plătesc utilizând Edusal (aplicația de salarizare a personalului din Învățământ – n.red), a transmis Ministerul Educației către…
Vezi articolul