Alianța studenților reclamă încălcarea de către universități a contribuției pentru burse din fondurile proprii: Media națională este de 5.4%

284 de vizualizări
ANOSR
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) trage un semnal de alarmă în privința contribuției universităților pentru fondul de burse, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. Conform analizei realizate de reprezentanții studenților, media națională a contribuției universităților, în perioada 2017-2020, este de 5.44%. „Nu există o obligație juridică a universităților să contribuie cu o anumită sumă, ci doar să contribuie”, a declarat pentru Edupedu.ro președintele ANOSR, Horia Onița.
  • Au fost analizate cele 46 de universități de stat analizate pentru perioada 2017-2020, conform comunicatului.

Potrivit comunicatului, primele universități din perspectiva contribuției proprii la fondul de burse, pentru perioada 2017-2020, sunt: UMF „Carol Davila” București (23,84%), Universitatea din Oradea (17,44%), UMF „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca (16,00%), Universitatea de Arte din Tg. Mureș (15,52%), UMFST Tg. Mureș (13,18%), Universitatea „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu (10,34%) și Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași (10,12%).

În cazul universităților de medicină și farmacie, o explicație poate veni și din prevalența studenților din state care nu fac parte din Uniunea Europeană, pentru care 20% din taxele de școlarizare trebuie utilizate pentru fondul de burse, conform legii, se arată în comunicat.

Foto: Captură – Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)

Universitățile unde ponderea contribuției a scăzut în perioada 2017-2020: 

  • Universitatea din Oradea (locul 2 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 7,10%; 
  • UMF „Iuliu Hațieganu” Cluj Napoca (locul 3 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 7,64%; 
  • Universitatea Politehnica Timișoara (locul 13 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 7,7%; 
  • Universitatea de Arte „George Enescu” Iași (locul 17 – medie ponderată 2017-2020) scădere de 11,2%; 
  • UMF „Gr. T. Popa” Iași (locul 9 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 12,5%; 
  • Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava (locul 22 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 14,04%; 
  • SNSPA București (locul 19 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 16,84%; 
  • Universitatea din Pitești (locul 14 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 17,83%.

Universitățile unde ponderea contribuției a crescut în aceeași perioadă, și anume: 

  • Universitatea „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu (locul 6 – medie ponderată 2017- 2020), creștere de 11,32%; 
  • Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași (locul 7 – medie ponderată 2017-2020), creștere de 8,37%. 

În alte situații se remarcă anumite fluctuații pe parcursul perioadei analizate, respectiv:

  • pentru Universitatea de Arte din Tg. Mureș (locul 4 – medie ponderată 2017-2020): o creștere de 23,46% în anul 2018, urmată de o scădere de 10,88% în 2019 și o scădere de 16,47% în anul 2020;
  • pentru Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș (locul 5 – medie ponderată 2017-2020): o creștere de 17,30% în 2019, urmată de o scădere de 15,96% în anul 2020.

Art. 1 alin. (3) din Ordonana de Urgență nr. 22 din 2009 stabilește că „din sumele încasate din taxele de școlarizare prevăzute la alin. (1) (studenții din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene, precum și din cele care nu fac parte din Spațiul Economic European și din Confederația Elvețiană – n.red) universitățile alocă cel puțin 20% pentru burse acordate studenților români și/sau străini.”

Iată ce prevede articolul 11 din Ordinul nr. 3392/2017 privind stabilirea Criteriilor generale de acordare a burselor şi a altor forme de sprijin material pentru studenţii şi cursanţii din învăţământul superior de stat, învăţământ cu frecvenţă:

„(1) Instituțiile de învățământ superior pot suplimenta fondul pentru burse provenit de la bugetul de stat, pentru fiecare categorie de burse, cu fonduri provenite din venituri proprii.

(2) Ponderea fondurilor alocate de universități pentru burse, provenite din venituri proprii, din totalul fondului pentru burse al universității constituie un indicator de performanță în evaluările instituționale realizate de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), respectiv indicator de performanță pentru acordarea finanțării suplimentare a instituțiilor de învățământ superior.”

„Printre recomandările ANOSR se regăsesc creșterea treptată a contribuției la fondul de burse până la minimum 20%, utilizarea contribuției din venituri proprii atât pentru suplimentarea cuantumului sau numărului burselor acordate de la bugetul de stat, cât și pentru alte categorii de burse introduse de universitate și consultarea studenților privind destinația contribuției din venituri proprii la fondul de burse.”

Analiza ANOSR pote fi consultată mai jos:

Comunicatul integral:

Citește și:
Alianța studenților cere creșterea subvenției pentru burse până la 272 lei per student pe lună: E “nemodificată din 2017”

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școli cu datorii la stat. Până pe 30 octombrie, directorii trebuie să trimită la inspectorate fișele de evidență fiscală care trebuie să coincidă cu evidențele contabile. Dacă nu, atunci sunt puși să explice diferențele – adresă a Ministerului Educației

Sunt școli care nu au achitat la timp datoriile la stat, după cum se arată într-o adresă trimisă de Ministerul Educației către inspectoratele școlare, document consultat de Edupedu.ro. Până pe…
Vezi articolul

Ministerul Educației, în urmă cu doi ani: 1.057 școli, cu 327.718 elevi, au fost evaluate cu cel mai mare risc într-un cutremur, ceea ce înseamnă un potențial ridicat de decese și răni grave dacă școlile sunt ocupate în timpul unui seism

Într-un document publicat de Ministerul Educației în decembrie 2020, în cadrul proiectului de reabilitare a școlilor vulnerabile la cutremur, în derulare acum, instituția susține că în toata țara „1.057 școli,…
Vezi articolul